Totaal NIET aan het been, wie heeft de gouden tip?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Narcissa
Berichten: 3044
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Totaal NIET aan het been, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 19:38

Ik ben het volledig met miramii eens. Ik heb eenzelfde type paard. Zij moet echt gemotiveerd zijn, anders is het ook slof slof. Springen vind ze geweldig en daarin moet ik ze soms tegenhouden. Dressuur moet je haar in bezighouden, ze is erg snel afgeleid en verveeld. Wat ik regelmatig doe: een paar balkjes of hindernisjes neerzetten en tussendoor er eens overgaan bij wijze van "beloning".

Regelmatig een wandeling doet ook wonderen. Hierin kan ze zó enthousiast worden dat ik echt de rem erop moet zetten. Zeker op een lang bospad of het strand wilt ze gewoon lekker doorgaan. Na een mooie wandeling is ze in de piste ook veel voorwaartser.


Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Re: Totaal NIET aan het been, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 19:48

Stokje met een wortel ervoor hangen :D

:¨·.·¨:
`·.
Kaya

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:00

xLes schreef:
.....dat je een paard rijd dat vooral plezier heeft in buitenrijden (en cross wellicht). Dressuur is voor jouw plezier, niet voor de zijne.....

Ik ben het volledig met miramii eens


Ik ook. Als één van de 2 geen plezier heeft in het 'werk' dan is er geen lol aan. Meer afwisselen, buitenritten maken, tussendoor een half uurtje in de bak dressuur, en daarna een half uurtje naar buiten. Motiveer het paard mentaal door rijden, samen dingen doen, leuk te maken.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Totaal NIET aan het been, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:11

eerste wat ik dacht, of het dier lichaamlijk wel helemaal in orde is. hoe is ze met longeren? is ze dan ook zo sloom?

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:17

Als eerste: alles fysiek uitsluiten en idd daar hoort ook passend tuig bij.

Maar kijk ook naar het mentale stuk, ik zie een gezichtsuitdrukking en een paar ogen die er niet happy uit zien. ook niet echt ongelukkig.
ik weet niet zo goed hoe dit in huis tuin en keuken taal moet zeggen, maar hij/zij lijkt gesloten/ afgesloten/ afgestompt als in het lampje brand niet, hij is er gewoon niet.
Dus is er ook geen ''diepere'', snellere communicatie'' mogelijk.

Speel je wel eens met uhm los of aan de lange lijn(en nee niet rondslingeren aan een longeerlijn of opjagen met een zweep) en dan bedoel ik echt spelen, soort van opnaaien en uitdagen actie reactie mens & dier.

Hij moet eerst weer bereikbaar worden en dat los je niet alleen op met het rijden,
Hoe is tie gehuisvest heeft tie soortgenootjes, hoe is het voerpatroon, heeft tie gelegenheid om zich uit te leven. waar wordt tie blij van? leer het paard lezen, dan leer je ook met uhm communiceren er naast en ook als je er op zit.
Je moet gaan puzzelen en doen waar het beest zich prettig bij voelt.
Dit is niet waar een standaardinstructeur je mee zal kunnen helpen, dus je zal verder moeten kijken dan je neus lang is.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Totaal NIET aan het been, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:01

Paardrijden is voelen. De kans is zeer groot dat jij toch net niet goed reageert op het juiste moment iedere keer weer.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Totaal NIET aan het been, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:28

Als ik lees dat 'ie op buitenrit gaan wel erg leuk vindt, zou ik dat gewoon gaan doen. En dat betekent niet dat 'ie lekker aan een lang teugeltje kan gaan lanterfanten maar juist aan het werk zetten. Ook in het bos aan het been maken, stukje wijken, stukje schouderbinnenwaarts, veel overgangen maken.

Hou dit eventjes vol, zeg 1/2 week en ga het daarna afwisselen. Af en toe in de bak, dan weer buiten trainen, keertje springen, keertje crossen, keertje buitenrit.

Gooi een aantal balken op de grond tijdens het dressuur trainen en neem dat af en toe mee.

Als 'ie buiten ook contact ontloopt, dus zodra jij er aan de voorkant 'aan gaat zitten', dan zou dat voor mij een teken zijn dat er iets mis is. Echter omdat jij zegt dat 'ie buiten en aan de longeerlijn nogal anders is zou ik eerst dit doen.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Totaal NIET aan het been, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:44

Mijn verzorgpaard vindt werk in de bak écht niet leuk, en is dan ook niet goed voorwaarts te krijgen. Als we op buitenrit gaan kan het niet sneller :D . Wat niet wilt zeggen natuurlijk dat je er niks aankan doen dat ze in de bak minder voorwaarts is. Dus misschien is het een combinatie van het niet leuk vinden en iets anders?

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

purny

Berichten: 27446
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 00:53

Met losse teugel gaan rijden. Aandrijven en bij geen reactie gelijk harder aandrijven. Actie moet reactie worden. Vooral van de voorkant afblijven. Eerst ritme en regelmaat gaan kweken en daarna pas aan de voorkant gaan werken

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 01:17

purny schreef:
Met losse teugel gaan rijden. Aandrijven en bij geen reactie gelijk harder aandrijven. Actie moet reactie worden. Vooral van de voorkant afblijven. Eerst ritme en regelmaat gaan kweken en daarna pas aan de voorkant gaan werken

en wat als het dier, lichaamlijk niet goed is. of het tuigage niet past?

want ik denk eerder dat dat het probleem is, dan het rijden op zich.

TS ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een filmpje aan de longeerlijn, desnoods met longeersingel erbij :o :o

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 12:21

Nou ik moest even goed bijlezen :oo . Ik vind het soms erg lastig om ik al jullie meningen begrijp maar het toch niet mijn paard is. Gisteren heb ik met de eigenaresse overlegd en om haar mening gevraagd. Wij kunnen samen erg goed door 1 deur dus dat is erg fijn! Ze begreep mij wel en merkte ook dat hij de laatste tijd 'vaster' in zijn lijf zit. Zij zegt dat hij in de winter altijd een soort 'depressie' heeft. Binnenkort laten we toch even een osteopaat/masseur komen, Els Bach, heb haar eerder naar mijn eigen paard laten komen vind haar echt heel goed. In januari zal de zadelmaker komen, dat duurt nu even wat langer.

Zelf ben ik altijd van de afwisseling. Ik merk vaak al na 5 minuten of hij er zin in heeft of niet. Zo niet, dan ga ik niet veel vragen en een lekker sprongetje maken. Maar ook hier heeft hij vaak geen zin in en moet ik hem echt overtuigen om te lopen. Anders krijg je van die slordigheid foutjes... Enige nadeel is dat ik alleen uit mijn werk kom, en dan is het helaas donker. Buitenrit zit er dus niet in.

Ik geloof ook echt wel dat ik hem met mijn houding in de weg kan zitten en merk ook dat hij scheef is. Daarom de lessen. Maar dressuur is de basis van alles, en hij kan het niet leuk vinden, het is toch nodig om een fatsoenlijk rondje springen of cross door te komen. (Is mijn gedachte :+ ) En wat iemand al genoemd had, omdat hij niet actief is kan geen enkele oefening eigenlijk goed uitgevoerd worden.

Vanavond ga ik hem longeren en zal ik hem eens filmen. Eerst alleen met hoofdstel en vervolgens met bijzet of dubbele longe.

Uit het oog, maar niet uit het hart. Voor altijd in mijn hart, mijn knapste en liefste Namke.
Shauniraquel @ [IM] Rust zacht mijn knappe, liefste Namke, 18-04-04 - 30-03-17

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 12:55

Shauniraquel schreef:
Nou ik moest even goed bijlezen :oo . Ik vind het soms erg lastig om ik al jullie meningen begrijp maar het toch niet mijn paard is. Gisteren heb ik met de eigenaresse overlegd en om haar mening gevraagd. Wij kunnen samen erg goed door 1 deur dus dat is erg fijn! Ze begreep mij wel en merkte ook dat hij de laatste tijd 'vaster' in zijn lijf zit. Zij zegt dat hij in de winter altijd een soort 'depressie' heeft. Binnenkort laten we toch even een osteopaat/masseur komen, Els Bach, heb haar eerder naar mijn eigen paard laten komen vind haar echt heel goed. In januari zal de zadelmaker komen, dat duurt nu even wat langer.


Hoe staat hij erbij in de winter? Hoeveel op stal en hoeveel buiten (en waar) en hoeveel contact kan hij met andere paarden hebben? Hoeveel ruwvoer krijgt hij?

koeien op de weg...

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Totaal NIET aan het been, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:05

Ik denk dat stap 1 is om uit te sluiten of lichamelijk alles met je paard oke is, dan harnachement en om dan eens hele andere dingen te gaan doen.
Ga eens beginnen met grondwerken, vrijwerken, misschien zelfs vrijheidsdressuur. Kom erachter wat het paard wel leuk vind en hoe je hem kan motiveren. Kijk hoe je dat kan gebruiken in je trainingen ohz. Misschien moet je wel korter trainen of misschien moeilijkere oefeningen vragen.
Ja, dressuur is de basis, maar dan kan ook prima vanaf de grond. Lange lijnen, lange teugel etc.
Want ik denk toch: als je paard er ohz niets aan vind, waardoor het voor jou ook frustrerend wordt, dan is het toch voor jullie beide beter om te kijken wat jullie samen wel leuk vinden?
Er leiden meerdere wegen naar Rome, je hobby is je ontspanning en niet een gefrustreerd moetje.

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Totaal NIET aan het been, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 13:16

In de winter staan ze veel op stal en komen weinig buiten. Mocht het een mooie dag zijn dan staan de in het weiland. Maar anders vaak in de paddock en dan volgens mij maar enkele uren, omdat ze dan moeten wisselen. Niet echt ideaal dus. Daarom proberen wij hem dan zoveel mogelijk beweging te geven, 5 dagen per week. Qua contact staat hij op de hoek in een rijtje, aan de overkant van het gangpad (+/- 2 m) staan ook paarden en naast hem zijn beste vriendinnetje. Zoals ik weet 2 keer daags hooi en redelijk wat.

Citaat:
Ik denk dat stap 1 is om uit te sluiten of lichamelijk alles met je paard oke is, dan harnachement en om dan eens hele andere dingen te gaan doen.
Ga eens beginnen met grondwerken, vrijwerken, misschien zelfs vrijheidsdressuur. Kom erachter wat het paard wel leuk vind en hoe je hem kan motiveren. Kijk hoe je dat kan gebruiken in je trainingen ohz. Misschien moet je wel korter trainen of misschien moeilijkere oefeningen vragen.
Ja, dressuur is de basis, maar dan kan ook prima vanaf de grond. Lange lijnen, lange teugel etc.
Want ik denk toch: als je paard er ohz niets aan vind, waardoor het voor jou ook frustrerend wordt, dan is het toch voor jullie beide beter om te kijken wat jullie samen wel leuk vinden?
Er leiden meerdere wegen naar Rome, je hobby is je ontspanning en niet een gefrustreerd moetje.

Ben ik zeker met je eens. Dit is inderdaad wat ik nu graag wil gaan uitzoeken met hem. Ik probeer hem ook meer bij mij toe te laten. Ik had een enorm hechte band met mijn eigen paard die een halfjaar geleden is ingeslapen in een operatie. Dus vind het erg lastig omdat ik niet zo'n band met hem heb. Wat meer spelen en elkaar leren begrijpen.

Ook heb ik een vriendin gevraagd of ze een keer mee wilt om grondwerk te doen. Heb hier enkele lessen in gehad maar wil toch graag ondersteuning :).

Uit het oog, maar niet uit het hart. Voor altijd in mijn hart, mijn knapste en liefste Namke.
Shauniraquel @ [IM] Rust zacht mijn knappe, liefste Namke, 18-04-04 - 30-03-17

Mizora

Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Totaal NIET aan het been, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:23

Rij je wel eens zonder zadel of bitloos? En zo ja, merk je dan verschil?

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:24

Mijn verzorgmerrie was ook zo'n slome doos af en toe. Bij haar was heel duidelijk zijn de sleutel. Niet steeds maar aandrijven of kleine tikjes geven met de zweep maar als ze niet reageerde op kuitdruk een flinke schop. Als ze daar niet op reageerde (vooruit schoot!) een flinke tik met de zweep. Net zo lang tot ze het gewenste tempo had. Was even niet leuk maar uiteindelijk was enkel kuitdruk genoeg.
Wat bij haar ook altijd erg hielp, was max 2 a 3 keer per week in de bak rijden, 2 keer buiten (flinke rengalop doen, daar werd haar rug enorm los van) en een keer longeren. Ook met longeren flink doorlopen.

Allerliefste dikke bruine vriendin
16 maart 2001 ~ 25 mei 2021
Voor altijd in mijn hart

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Totaal NIET aan het been, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:41

Manegepaard, wat ik in de les rijdt, was ook totaal niet aan het been.

waarna ik al een paar keer bij het veterinair heb geklaagd en bij mijn instructrice, om er toch eeens een osteopaat / dierenarts bij te halen.
ik voelde dat ie niet lekker in zn vel zat.

achteraf bleek dat het dier muurvast in zn lichaam zat.
bij zijn borstspier en atlas waren de grootste knelpunten.


sterker nog, paard had bijna de dierenarts getrapt, die hem bij zijn borstspier dukte / vastpakte.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:46

met veel bovenstaande eens dat eerst idd uitgesloten zou moeten worden of hij nergens pijn heeft. het niet niet normaal nl dat een gezond paard zo reageert of hij moet wel heel verkeerd gereden zijn (sorry) nu is mijn "probleem" dat ik ze vaak te scherp maak ;) dus hier een paar tips
-1 maak het inderdaad leuk! een dier van 700 kilo doet niks als hij het niet leuk vind, dus balkjes op de grond, over een zeiltje bedenk wat leuks
-2 zit, hoe moeilijk ook, ongelooflijk stil! net alsof hij ieder moment kan ontploffen. Hoe stiller je zit hoe scherper ze worden.
-3 gebruik zo min mogelijk hulp middelen want uiteindelijk word dat van kwaad tot erger.
-4 rij niet alleen maar naar voren maar ga juist heeel veel schakelen (en hiermee bedoel ik minimaal 3 x per lange zijde, en veel afwisselen dus niet altijd maar 1x naar voren maar soms 2x soms 1x etc)
-5 wees heel zwart wit, dus been is naar voren , zo niet tik je met je zweepje tot hij naar voren schiet (gallopeerd!) en dan zit je weer muis!!! stil

het is niet heel makkelijk dit zo vanaf internet te doen daar heb je duidelijke instructie bij nodig die je er doorheen kan praten. maar de grote valkuil met niet zo snelle paarden is om constant naar voren te willen rijden, maak deze fout niet! hier worden ze zeker niet sneller van.

1 beauceron is geen beauceron <3 Chip + :( , Jolie & Bisou! Basing dog training on a misunderstanding of wolf behavior is as useful as basing human education on a misunderstanding of chimpanzee behavior

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:52

Als er geen lichamelijke klachten zijn en het goed uitgevoerd wordt, kan de volgende tekst uit mijn blog je zeker helpen. Het is een kopie, dus het is onpersoonlijk geschreven.


Communicatie in het zadel
Eens het paard goed reageert op je vragen van op de grond is het tijd om de transitie naar het zadel te maken.
Hoe breng je nu de communicatie van de grond over naar het zadel?

Om te beginnen is het makkelijker uit te voeren met 2 dan alleen. Ik ga dus ook eerst de standaard methode voor de transitie met 2 uitleggen.

Deze is heel eenvoudig en het paard is er over het algemeen snel mee weg. Wat je doet is gewoon het commando geven dat jij graag wil gaan gebruiken in het zadel. Je geeft de juiste druk, houdt die vast en terwijl jij de druk geeft gaat de persoon op de grond (na enkele seconden), het oorspronkelijke commando voor wat je wil, geven vanaf de grond. Op die manier gaat het paard de 2 commando’s snel met elkaar linken en ze allebei begrijpen.

Als je alleen bent is het iets moeilijker omdat je het commando niet tegelijkertijd vanaf de grond kunt geven en vanaf de paardenrug.
Wat je dan moet doen is eigenlijk gewoon het paard opnieuw leren wijken voor druk maar dan nu voor de soorten druk die je vanaf de rug geeft. Dit door je hetzelfde als het leren wijken voor druk vanaf de grond. Als voorbeeld zal ik voorwaarts gaan nemen. Je legt een lichte druk op de flanken van het paard, met je benen. Het paard zal beginnen zoeken naar mogelijkheden om van die druk af te geraken (als men ervoor kiest te werken met opbouw van druk moet je hier dus stoppen met het opvoeren ervan). Als het paard het verwachte doet (een tussenstap, dus hoeft zeker niet een stap voorwaarts te zijn), geef je release. Dit herhaal je tot je zeker bent dat je paard het begrijpt. Dit doe je voor alle bewegingen onder het zadel.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

Leermeester
Berichten: 4
Geregistreerd: 18-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 12:40

Aan het been: Dit wil zeggen dat het paard, geen angst voor de beenhulpen heeft.
Voor het been: dit wil zeggen dat het paard reageerd op de voorwaarts drijvende kuit hulpen.
Om het paard voor het been te krijgen, is wijken voor de kuit een geschikte oefening. Dat te rijden aan het beschot.

Janneke2

Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 13:41

Ik vind het lastig...

Ik was verbaasd toen ik de foto aanklikte - ik had toch iets anders verwacht.
Wat ik zie op de foto is een "tamelijk gewoon dressuurpaard". Een mooi bespierde achterhand, op de voorhand, achter de loodlijn, scheef (of nu ja, de voorhand is naar binnen tov de achterhand, wellicht is het het verlaten van de hoefslag voor de volte) - maar geen stofwolken rond de hoeven en een redelijk ruime pas.

Wat ik wel verzinnen kan als mogelijkheid: hangen. "Op de teugel."
Er zijn hotemetoten die vinden 'dat je met je been je paard er af moet tikken'. In principe prima, maar zou dit dier hangen op het bit is het daar gewoon te laat voor.
Andere oplossing: telkens (bij wijze van spreken 30x per minuut) met je hand naar voren en weer terug.
Zodra je meer dan 2 gram voelt: hoepla, weggooien, dat wil je niet - er valt niets te hangen.
Die aanpak maakt in elk geval dat het dier minder op de voorhand komt.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Totaal NIET aan het been, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 13:52

Is de eigenaar van het paard ook actief bezig om dit probleem op te lossen? Want als zij het wel goed vindt hoe het nu is of juist naar deze flegmatieke manier van rijden toegewerkt heeft (maw onbewust de rem erop van zodra het paard enige vorm van 'go' vertoont), dan maakt dat het allemaal wel wat moeilijker voor jou.


Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 15:32

Als hij ook problemen heeft met achterwaarts,dan zou ik zijn si gewrichten laten controleren met een inwendige echo.

Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Totaal NIET aan het been, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 16:37

Ik zou vooral niet teugels losgooien en paard naar voren jagen. Gaat niet werken
Wat dresjoepie en emptywords zeggen ben ik het het meeste mee eens. Je zegt zelf al dat het paard op de voorhand gaat dus naar voren schoppen heeft helemaal geen nut. Dan komt ie alleen maar meer op de voorhand. Het klinkt gek maar van terugrijden wordt een paard juist snel. Maar dan jouw terugrijden ipv zijn eigen terugkomen. En dan weer ietsje naar voren en gelijk weer terugrijden. Dan zou het beter moeten worden

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

pol013

Berichten: 8983
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:37

Citaat:
Wat heb ik geprobeerd:
- Kuitduw, "schopje", vervolgens tik van de zweep achter mijn been + kuitduw.


Wat hier super belangrijk is: herhaal onmiddellijk. Hij moet niet reageren op de laatste hulp maar leren dat hij op de eerst al iets moet doen. Dus herhaal je dit onmiddellijk. Is het een overgang naar draf dan draaf je een paar pasjes, vraagt hem vriendelijk terug en doet het opnieuw (en opnieuw, en opnieuw) tot hij reageert op de hulp die jij voor ogen hebt als drafhulp.

Maak ook niet alleen grote overgang en laat hem ook niet altijd van het achterbeen af lopen. Dan gaat hij stuwend lopen en dan is het alleen maar moeilijker om fijn in balans te blijven. Oefen dus zeker ook kleine schakelingen en neem de schakeling 'terug' ook goed mee in je training.

En om jezelf een plezier te doen: oefen dit de eerste keer eens in het bos. Dan heb je een grotere kans op succes en dat motiveert beide.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers