Taboe in de paardensport

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 04:43

Zuchini schreef:
Nies_ schreef:
Veel dingen die genoemd worden zijn geen taboe in de paardenwereld, maar enkel op bokt en bepaalde andere media.

Ik denk dat inderdaad blessures van de topsport paarden en dekhengsten behoorlijk taboe is. Evenals dekhengsten die bepaalde afwijkingen blijken te vererven of gewoon waardeloos fokken die dan maar naar de achtergrond weggemoffeld worden of naar het buitenland worden afgescheept.


Ja dit wilde ik ook al aangeven. Vader van mijn paard was een fantastische goedgekeurde hengst, maar blijkt een darm infectie te vererven... heeft nog jaren lang gedekt ... en het is nog steeds niet officieel bekend gemaakt. Dat is blijkbaar een taboe, om fouten op dit gebied toe te geven.


En waar ligt precies de link met de paardensport fotografie??

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 09:23

ChelseyL schreef:
Hoi allemaal,

Voor mijn seminar van Communicatie en multimedia design mag ik zelf een onderwerp kiezen om mij op te richten. Als echte paarden(sport)fanaat wil ik natuurlijk iets doen met paarden(sport).

Ik ga mij richten op paarden(sport)fotografie en taboes binnen de paardensport(fotografie).

Binnen de paardensport zijn fouten maken vaak nog steeds taboe, wanneer je bijv. een niet helemaal goede rijtechnische foto op internet zet wordt je al snel daarop afgeknald. En daarom zie je vaak juist HET perfecte plaatje. Ik ben opzoek naar dit soort taboes, maar ook naar taboes binnen de paardensportfotografie.

Kunnen jullie mij helpen met het vinden van deze taboes? Wat zijn jullie ervaringen?


Kijk eens naar de horizon bij standfoto's van ggk hengsten, vaak staan ze op een "heuveltje" waardoor hun bouw ineens een stuk voordeliger lijkt. :+

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 09:47

Het galop moment dat er 1 voorbeen aan de grond is. Dat wordt in de media nooit gepubliceerd en ik krijg er ook geen warme gevoelens bij maar het moment bestáát wel.
In de media zie je het niet en als je dan zelf een foto van een paard in galop maakt denk je bijna dat er iets mis is met dat paard.

snissje
Berichten: 1560
Geregistreerd: 27-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 09:51

FatCat schreef:
Bang zijn van je eigen paard


Dat is idd echt een taboe..

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:23

Het kiezen voor slacht ipv euthanaseren bij je paard als hij 'op' is of een slechte prognose heeft gekregen is toch iets wat heel wat ruiters nog niet in hun hoofd durven halen

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:24

Citaat:
Binnen de paardensport zijn fouten maken vaak nog steeds taboe,
....wat versta jij onder een taboe??
Heb je daar in je opleiding aandacht aan besteed?
Een taboe onderwerp wordt niet over gesproken - nou, over fouten wordt erg veel gesproken.


Dus sorry - graag eerst een duidelijke vraag!!!

Citaat:
wanneer je bijv. een niet helemaal goede rijtechnische foto op internet zet wordt je al snel daarop afgeknald.


????
Ik vind het nogal wat om een foto met een grove fout te publiceren.
Op zich gebeurt dat - en daar is terecht discussie over.

1975, Europese ponykampioenschappen. Uiteraard wonnen de Duitsers de dressuur, de Hoefslag publieerde een fout moment van een duitse amazone op het voorterrein.

Afdeling vrije pers: het mag.
Afdeling correcte verslaglegging: het was kolder.
Daarna hoort er niemand afgeknald te worden, maar vragen mogen. Waarom vond deze paardenfotograaf dat hij deze foto zou aanbieden? Wat 'zeg' je daarmee?
De pointe in de discussie er over was vooral dat de foto een onjuist want niet representatief verslag vormde - deze amazone was volstrekt terecht individueel kampioen geworden en met 1 foto van 1 slecht moment op het voorterrein lijkt het alsof het hele kampioenschap niets voorstelt.

Lukasje
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 19:14

SinneJ schreef:
tegenwoordig is er ook een andere, minder sterke en algemeen aanvaarde betekenis, die vanwege het voorbeeld in de openingspost door de meeste mensen gehanteerd werd.

[ [url=m/OsnZQr.png]Afbeelding[/url] ]


Nou, dan vind ik wat ik aanhaalde perfect onder punt 1 vallen ?

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 22:39

Kuggur schreef:
Inderdaad, de meeste zaken die hier genoemd worden zijn hoogstens omstreden, maar ik zie geen enkel "taboe" voorbijkomen.


Moet je eens kijken hoe er gereageerd wordt als een zwaar persoon op een paard zit.
Of als iemand zegt: ik rijd met zweep en gebruik \m ook. }> Topics van paarden met open mond... Mensen die zich direct verantwoorden als: Ik geef mijn paard wel een tik, maar dat is omdat [...] Je moet jezelf goed verdedigen met zulke uitspraken.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 22:48

Ik denk dat we op bokt maar weinig echte taboes hebben.

Er zijn genoeg dingen waar men over valt, maar eigenlijk alles is bespreekbaar.
Het levert wel eens heftige discussies op, maar echt onderwerpen die zo ongemakkelijk zijn dat niemand het er over wil hebben, kan ik me zo snel niet bedenken.

ChelseyL

Berichten: 55
Geregistreerd: 15-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 11:48

Allemaal vast super bedankt voor jullie antwoorden!
Hier kan ik zeker wat mee in mijn onderzoek!

Kabayo

Berichten: 13938
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 12:05

Het is blijkbaar taboe als je je paard niet volstouwd met medicatie. Mijn merrie had cushing , al ruim 5 jaar , heeft nooit medicatie gehad. Ze was super levendig en blij. Behalve toen haar dochter stierf. Toen werd ze depressief. Ze is in september vredig thuis ingeslapen

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 12:07

Kabayo schreef:
Het is blijkbaar taboe als je je paard niet volstouwd met medicatie. Mijn merrie had cushing , al ruim 5 jaar , heeft nooit medicatie gehad. Ze was super levendig en blij. Behalve toen haar dochter stierf. Toen werd ze depressief. Ze is in september vredig thuis ingeslapen

Je bent in die periode waarschijnlijk mensen tegen gekomen die het niet met je eens waren.
Die vonden dat je wel medicatie moest geven.

Maar dat is een meningsverschil, waarbij de andere partij het betreffende paard waarschijnlijk niet zo goed kent als dat jij dat doet.

Maar ook dat vind ik geen echt taboe.

Kabayo

Berichten: 13938
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 12:09

LBLGypsyCobs schreef:
Kabayo schreef:
Het is blijkbaar taboe als je je paard niet volstouwd met medicatie. Mijn merrie had cushing , al ruim 5 jaar , heeft nooit medicatie gehad. Ze was super levendig en blij. Behalve toen haar dochter stierf. Toen werd ze depressief. Ze is in september vredig thuis ingeslapen

Je bent in die periode waarschijnlijk mensen tegen gekomen die het niet met je eens waren.
Die vonden dat je wel medicatie moest geven.

Maar dat is een meningsverschil, waarbij de andere partij het betreffende paard waarschijnlijk niet zo goed kent als dat jij dat doet.

Maar ook dat vind ik geen echt taboe.

Er werd mij verteld dat ik wettelijk verplicht ben om mijn paard medicatie te geven als ze dat nodig had. In mijn ogen had ze het niet nodig want ze voelde zich niet anders dan anders. Maar owee als ik het ergens neer zette , dan kreeg ik een horde mensen over mij heen dat ik mijn merrie "mishandel'

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 12:35

pol013 schreef:
Het galop moment dat er 1 voorbeen aan de grond is. Dat wordt in de media nooit gepubliceerd en ik krijg er ook geen warme gevoelens bij maar het moment bestáát wel.
In de media zie je het niet en als je dan zelf een foto van een paard in galop maakt denk je bijna dat er iets mis is met dat paard.

Nou echt he! Haha, ik zit soms echt naar mijn eigen foto's te kijken: pffff..ziet er niet uit :+

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 12:39

Het is geen taboe om fouten te maken. Het is een taboe om je ogen voor je eigen fouten te sluiten en niet alles er aan te willen doen om het voor je dier zo aangenaam mogelijk te maken.

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 12:44

Ik weet niet precies wat jij als taboe ziet? Strakke neusriem misschien?

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 14:23

Het feit dat we voor onze lol op een dier gaan zitten dat daar niet voor gemaakt is en het daarbij hinderen in zijn natuurlijke gedrag. Toch niet iets waar wij paardenliefhebbers (including me) graag op gewezen worden. Erger nog, iets waar we het liever niet over hebben en daarmee taboe.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 14:28

Kaka schreef:
Het feit dat we voor onze lol op een dier gaan zitten dat daar niet voor gemaakt is en het daarbij hinderen in zijn natuurlijke gedrag. Toch niet iets waar wij paardenliefhebbers (including me) graag op gewezen worden. Erger nog, iets waar we het liever niet over hebben en daarmee taboe.

Ik durf dat door te trekken naar 'wie denken we wel niet wie we zijn om ons andere soorten toe te eigenen en als huisdier te houden. En door middel van fokken te bepalen of er wat geboren wordt en hoe het er uit moet zien'.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 14:36

Weinig taboe hoor. De hond die momenteel mijn voeten warm houdt heeft ook nog weinig met natuur te maken.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 17:13

Kaka schreef:
Het feit dat we voor onze lol op een dier gaan zitten dat daar niet voor gemaakt is en het daarbij hinderen in zijn natuurlijke gedrag. Toch niet iets waar wij paardenliefhebbers (including me) graag op gewezen worden. Erger nog, iets waar we het liever niet over hebben en daarmee taboe.

Wie zijn die "we" waar je het over hebt? Ik wil er best een boom over opzetten hoor. Ethiek van het houden van dieren in het algemeen en paarden in het bijzonder vind ik erg interessant. Alweer geen taboe.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 17:43

op buitenrit afstappen als je paard iets eng vind. Want dan wint je paard volgens velen.
Mij werd het zelfs verboden door de stalhoudster.
Lekker belangrijk. Ik stap af als ik weet dat aan de hand er langs leiden op dat moment veiliger is dan erop blijven zitten.
Maar voor velen, zeker bij de conservatieve ruiters, is dat een groot taboe.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 17:49

Nope, nog steeds geen taboe en al helemaal niet groot. Dit heet "verschil van mening".
Ik beschouw me zelf als redelijk ervaren ruiter, zeker als het om buitenrijden gaat, en ik stap rustig af als mijn paard iets te eng vindt. En velen met mij. Er zijn genoeg ruiters die heel anders denken dan dat " je mag je paard niet laten winnen".

Marjo

Berichten: 37214
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 17:49

Als je je richt op fotografie, bedoel je dan niet meer een taboe op foto's die niet geplaatst worden?
Ik denk dan persoonlijk aan foto's waar paarden de mond open hebben, waar bloed op te zien is bv. Meestal wordt dat geschaard onder "momentopname".

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 17:59

xxCYNNxx schreef:
op buitenrit afstappen als je paard iets eng vind. Want dan wint je paard volgens velen.
Mij werd het zelfs verboden door de stalhoudster.
Lekker belangrijk. Ik stap af als ik weet dat aan de hand er langs leiden op dat moment veiliger is dan erop blijven zitten.
Maar voor velen, zeker bij de conservatieve ruiters, is dat een groot taboe.

Heeft niets met taboe of met winnen te maken. Aan de hand heb je minder controle over een paard dan wanneer je erop zit. Het risico is dan groot dat het paard de teugels uit je handen trekt.

Cavaletto

Berichten: 467
Geregistreerd: 18-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 18:17

Schoentje schreef:
Maar ruitergewicht is toch iets waar juist over gesproken wordt? Taboe is iets waar niet over gesproken of benoemd mag worden. Toch? Of bedoel je dat niet TS?


Het is een taboe wanneer bijv. op Bokt foto’s geplaatst worden door en van een veel te zware ruiter en niemand durft er iets van te zeggen. Erger nog, er worden dan zelfs complimentjes gegeven. Hand in eigen boezem: ik zeg er ook niks van want dan krijg je heel Bokt over je heen. Dan is het dus een taboe.