Een goede aanleuning; hoe voelt het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:54

Ik vind het een heel interessante vraag. Het houdt mij ook bezig namelijk. Ik denk te weten dat ik eigenlijk met te weinig druk rijd. Mijn paard is nog relatief jong in het rijden en als ik het vergelijk met leeftijdsgenoten of zelfs jongere paarden, dan denk ik dat die 'verder' zijn.

Ik vind het zelf prettig om met weinig druk te rijden. Keerzijde is dat mijn paard in galop aangeeft dat de druk die ik heb niet voldoende is (bewegen met hoofd).

Als ik kijk naar de professionele ruiters, dan zie ik over het algemeen (en dat is dus voor het oog al waarneembaar) heel veel meer druk. Kijk naar Adelinde en Henkie bijvoorbeeld.

Op stal laatst een gesprek hierover, omdat 1 van de hengsten ook in de groep met Henkie meeliep in de competitie. Hij is tijdelijk gestart door een handigere dressuurruiter om mee te kunnen komen in de groep. Hij was voor die tijd getraind door een springruiter die heel fijn in de handen is (licht). Toen zij de hengst weer overnam was het paard veel stugger/harder in de mond geworden als gevolg van de dressuurrijstijl met meer druk. De toegenomen druk aan de voorkant had tot doel om de bewegingen te verruimen --> het 'groot' lopen, iets wat de hengst van nature minder heeft.

Dat maakte wel dat ik me afvroeg of dit de juiste manier is om dat te bereiken. Mijn gevoel zegt van niet, omdat het ook met spierkracht opbouwen te maken heeft.

Daarnaast ben ik een 'luie' ruiter en hou ik er niet van om veel druk van voren te hebben. Ik wil de spieren in m'n armen niet voelen zeg maar. Hoe langer ik rijd, hoe minder ik weet lijkt het soms wel.


Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Een goede aanleuning; hoe voelt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:16

100% eens Bruintje. Dat van die strakke neusriem was hier ook het geval. Al met al zorgde het voor beschadigde huid bij de mondhoeken.

Het is niet mijn manier idd. Maar het ging over verschil in druk en daarom haalde ik het aan.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers