De basis van dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

De basis van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 18:03

Sinds kort ben ik met een vrij groene pony aan het lessen geslagen. Hierbij liep tegen het begrip "de basis" aan. De "basis" van dressuur is een begrip dat ik steeds vaker tegenkom sinds ik me aan het verdiepen ben in de opleiding van een paard. En eerlijk is eerlijk, ik vind het maar een vaag begrip. Wat wordt er nu eigenlijk bedoeld met "de basis"?

En als we dan eenmaal weten welke begrippen onder "de basis" vallen, in welke volgorde leer je ze aan of pas je ze toe?

Ik zal ook even afsluiten met mijn mening. Leiderschap, activiteit, gebruik van achterbeen, wijken voor druk buiging/stelling en dan nagefelijkheid.. Ik ben dus heel benieuwd hoe de visie van bokt in deze is. En of mijn lijstje van "de basis" nog aangevuld zal worden :o Overigens kan ik me heel goed voorstellen dat dit per paard afhankelijk is en dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Het gaat me dus niet om goed of fout!

Even een voorbeeld ter verduidelijking. Tijdens mij les zijn we vrijwel direct overgegaan op de buiging van het paard om deze soepel te maken. Eenmaal soepel wordt het voor het paard makkelijker om andere hulpen aan te nemen. Dit gaat in tegen mijn bovenstaande visie (zoals ik deze eerder geleerd heb).

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: De basis van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:10

Actie is reactie.
Been is reactie. Zowel naar voren als opzij.
Hand moet, wanneer deze zacht is en meewerkend. Geaccepteerd worden. Stuur is daarmee, samengevoegd been bevestigd.
Op zit terug rijden met hand als ondersteuning.
Tempo controle ter alle tijden.
Dit begint met grote overgangen dus stap draf en deze worden steeds schakelender gereden. Ook met verruiming die ruimer moet worden en niet sneller.
En als belangrijkste punt. Ontspannen aanspanning en totale gehoorzaamheid door discipline en vertrouwen.

_Joelle

Berichten: 315
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:11

ik zie als basis eerst dat het paard goed aan het been is dus wil vertrekken als je het vraagt maar ookterug komt wanneer je dat wilt.
ook dat het paard wat buiging kent waardoorje rondere hoeken kan maken en niet recht door de bocht gaat,
wijken voor druk ook, maar dan echt een paar passen. :)
dat een paard lekker los wil laten vind ik ook basis
er zijn vast nog wel meer dingen die ik vergeetmaar dit moet een paardtoch wel kunnen vind ik voor je verder gaat :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:12

De basis is eigenlijk alles tot en met het Z.

Maar als ik voor mezelf kijk wat ik basis van de basis vind.
Dan is dat een ontspannen paard. Zonder dat gaat er geen enkele hulp fijn doorkomen.
En dan het aan het been maken, want daar begint alles. Zonder reactie daarop kom je niet ver.
Gaat dat aan het been zijn goed dan zal een paard vanzelf de rustige ruiterhand opzoeken en nageeflijk gaan lopen.
En dan ook overgangen terug die op de zit gaan.
En vandaaruit ga ik rechtrichten. Op die binnenhoefslag rijden zodat het paard de druk op twee teugels gelijk leert krijgen. Daar hoort dan ook bij stukje schouder voor,stukjes wijken.
En veel slangevoltes en achten waarin hij omstelt om mijn been en zo ook die lengte buiging goed krijgt.
Die laatste dingen lopen bij mij allemaal in elkaar over. Dus niet eerst dit en dan dat, na het aan het been zijn en en daardoor fijn in de hand lopen bij mij veel dingen gelijk.

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: De basis van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 18:21

Heel interessant deze antwoorden! Het reageren op de hulpen heb ik inderdaad niet meegenomen in mijn eigen lijstje. Ik ben het echter wel met jullie eens dat dit onder de basis valt. Een paard dat niet aan de hulpen is kan immers naar mijn mening nooit ontspannen, actief en nagefelijk lopen.

Tango1979

Berichten: 2526
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: De basis van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:48

voor mij is de allereerste basis ontspanning en meteen daarna het consequent doorkomen van de hulpen: dus tempocontrole. Eerst in de overgangen en daarna in de tempowisselingen. Deze twee staan wel heel dicht bij elkaar. Ontspanning zonder activiteit wil ik ook weer niet.

Daarna de zijdelingse hulp (pasje wijken, pasje schoudervoor). De aanleuning krijg je cadeau als bovenstaande punten kloppen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: De basis van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:58

Mijn instructeur had een goece samenvatting ooit:
"Aan het been, recht op twee teugels en nageeflijk"

Met die drie voorwaarden kan je alles bereiken, en hoe langer je erover nadenkt, je komt steeds hier terug.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:52

Volgens mij is de basis een goede relatie met je paard, ook (eerst) op de grond.
En dan ontspanning, dat wijkt al af van het Skala er Ausbildung want daar beginnen ze met takt :)

Nu ik bijna klaar ben met mijn jaarcursus rechtrichten en technisch rijden is mij eigenlijk pas opgevallen hoe weinig paarden er correct buigen in hun lijf.

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 22:27

Het begrip ontspanning wordt ook veel genoemd. Maar is dit niet iets wat gepaard gaat met vele kilometers, vertrouwen en misschien ook wel een stukje gewenning? Of zou je hier ook specifiek op kunnen trainen?

Kelly_ann schreef:
Mijn instructeur had een goece samenvatting ooit:
"Aan het been, recht op twee teugels en nageeflijk"

Met die drie voorwaarden kan je alles bereiken, en hoe langer je erover nadenkt, je komt steeds hier terug.


Hoe zie ik hier de buiging of stelling in terug? Valt dat onder recht op twee teugels of hoort dat dus niet bij de basis? Verder kan ik me er wel in vinden, al gaat het natuurlijk wel samen met andere begrippen. Zo kan een paard naar mijn mening niet correct nageefelijk lopen als deze niet van achter naar voor gereden wordt.


jetm schreef:
Volgens mij is de basis een goede relatie met je paard, ook (eerst) op de grond.
En dan ontspanning, dat wijkt al af van het Skala er Ausbildung want daar beginnen ze met takt :)

Nu ik bijna klaar ben met mijn jaarcursus rechtrichten en technisch rijden is mij eigenlijk pas opgevallen hoe weinig paarden er correct buigen in hun lijf.


Ik kreeg via PB inderdaad ook het Skala er Ausbildung door. Ik had hier nog nooit van gehoord maar vind het heel zeker interessant. Beginnen met de takt vind ik persoonlijk ook een goede, als ik het goed begrijp gaat dit voornamelijk om de balans van het paard en het goede ritme in de gangen? Ik heb hier vluchtig even over gelezen op de wiki. Hoe kijk jij verder aan tegen de Skala er Ausbildung?

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Re: De basis van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:37

De basis is in mijn ogen een recht gericht paard. Recht gerichte paarden hebben al zodanig spiergebruik zodat ze ten alle tijden recht, los maar toch actief in het lichaam kunnen lopen.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: De basis van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 08:53

Maar zonder ontspanning géén losgelassen pferd. En daardoor geen correct spier gebruik.

IpilyaNL

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-02-14

Re: De basis van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 09:01

Mijn interpetatie over de Basis.
Sturen, als ik naar links wil, dan gaat hiu naar links enz. Geef ik been, dan gaat hij vooruit. Vraag ik van voor wat druk, dan staat het paard stil. Het paard dient in de basis tat voorwaarts neerwaarts te lopen. Gisteren mijn eigenpaard aan de dubbele lijn gehad en dan zie je in 1x het probleem. Hij mist in zijn M1 oefening de bovenstaande criteria. Dus ga je weer een stapje terug, naar de basis. Dit kan ook gedaan worden met.de lange lijn, pikt het paard de hulp weer op, dan kan je opnieuw de oefening aanbieden. Herhalen belonen herhalen belonen herhalen belonen. Als je dit toepast.en je vraagd telkens een stapje meer, dan zal de scale van africhting die er word gevraagd in elke dressuurklasse, vanzelf goed komen

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: De basis van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 09:29

Het paard hoort al niet stil te gaan staan op wat druk op de teugel, maar door jou zit.
Pas als hij dat niet voldoende doet komt de teugehulp.
Maar met correct oefenen kan dat dus zonder teugel.

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 09:32

de basis is een soort tussenstation voordat je nu eenmaal verder kan , en daardoor is deze zeer belangrijk ! ( beetje krom verwoord )
er is geen bepaalde route die je afloopt , meer een hele hoop kruispunten.
het ene paard is ontspannen en komt daardoor in onbalans , het andere paard is ontspannen en in balans , maar zo scheef als de toren van pisa.
ik ga mee met de bovenstaande reacties mbt rechtgerichtheid , aan de hulpen enz .
maar wat denk ik nog belangrijker is in de basis is een goede begeleider op de grond ! soms krijg je in het zadel een geweldig gevoel, of denk je aan je max te zitten , en is dit niet het geval.
of we het nu willen of niet , wij zijn ook scheef ! je zit nu eenmaal beter de linkergalop uit dan de rechter , of houdt je rechterhand altijd net een fractie hoger , maar juist bij paarden in opleiding maakt dit een groot verschil.
de basis is het toewerken naar een fijn aan de hulpen , rechtgericht gebalanseerd paard , waarbij onze minderheden in het niet vallen en we met de minimale hulpen kunnen communiceren.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:19

Mooblie schreef:
Hoe zie ik hier de buiging of stelling in terug? Valt dat onder recht op twee teugels of hoort dat dus niet bij de basis? Verder kan ik me er wel in vinden, al gaat het natuurlijk wel samen met andere begrippen. Zo kan een paard naar mijn mening niet correct nageefelijk lopen als deze niet van achter naar voor gereden wordt.



Een recht paard kan naar twee kanten even soepel buigen, een paard dat aan het been is kan ook op beide beenhulpen zijwaarts en een paard dat nageeft doet dat op links én rechts.

Nu is: "Recht, aan het been, nageeflijk" Heel erg simplistisch gezegd natuurlijk, er valt zoveel meer over uit te leggen.

Ik hoor ook mensen over het werk vanaf de grond. Tuurlijk waar, maar dat moet ieder paard, of hij nu voor de boerenkar loopt of 1,40 parcoursen springt...

IpilyaNL

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:24

bruintje123 schreef:
Het paard hoort al niet stil te gaan staan op wat druk op de teugel, maar door jou zit. Pas als hij dat niet voldoende doet komt de teugehulp.
Maar met correct oefenen kan dat dus zonder teugel.


je kan ook stemhulp gebruiken en als je naast je paard staat je lichaamshouding aanpassen... ja snap die handelingen ook wel. Een veulen kan je niet met je zit laten stilstaan. Ook niet direct met stem of lichaamstaal. Dan is je lijn je eerste hulpmiddel waarbij je een veulen leert stilstaan. Voor de wiskids onder ons idd je kan ook een snoepje pakken :+
Laatst bijgewerkt door IpilyaNL op 16-11-16 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:26

Het ging hier over rijden toch?
Wat heeft een veulen er dan mee te maken?

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:38

Ik denk dat er wordt gedacht dat terugwerkende teugelhulp nodig is om het aan te leren. Dat is niet zo.
Je zit niet op een veulen, maar met een hand op zijn rug kun je wel degelijk een veulen laten halthouden.

De teugels zijn een veel te grote rol gaan spelen in Nederland. Zo erg dat er mensen zijn die er druk op houden. Men is soms ook echt bang om controle te verliezen als ze de teugels losgooien.
Nu is er dus ook weer een tendens terug naar "hoe het hoort".

De basis van dressuur is een goed houding van de ruiter en vandaar uit correcte hulpen.
Een paard regeert immers gewoon op hulpen, ongeacht het niveau.

Ik zie mensen die bezig zijn met "hoe kan ik de buikspieren van mijn paard trainen" en om maar te zwijgen over hoofdhoudingen, terwijl dat ondergeschikt is en juist voortkomt uit correct rijden.

Wel leuk om over te brainstormen, trouwens, goed onderwerp. Je ziet dat mensen nogal verschillende ideeën hebben.
Dat wil ook zeggen dat je als instructeur duidelijker en inhoudelijker moet zijn, om zeker te weten dat je allebei hetzelfde idee krijgt bij de term.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:48

De teugels hebben zeker een te grote rol in Nederland.
Ik kan zelf dan ook niet begrijpen als mensen bijvoorbeeld de uitspraak doen ik ben western gaan rijden omdat ik dan niet zoveel druk hoef te gebruiken op te teugels.
Het eerste wat ik dan denk, waar heb jij en godsnaam les gehad en hoe slecht.
Ook in de dressuur is het niet de bedoeling druk te hebben op de teugels.
Op het moment dat die druk er wel is is dat omdat een paard niet aan het been is en er niet op de zit gereden wordt.
En in veel gevallen dan naar beneden gewerkt wordt en dan "aan de teugel" loopt.
Maar nageeflijk zijn is er dan niet bij.
Ontspanning ook niet, want een paard op die manier gereden kan nooit ontspannen.

Zonde erg zonde dat er nog zoveel op die manier les gegeven wordt.
Maar ook niet verwonderlijk, kijken we naar de top laten die zelfs hetzelfde zien. ;(
Dat is dan ook geen dressuur meer in mijn ogen.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:54

bruintje123 schreef:
Zonde erg zonde dat er nog zoveel op die manier les gegeven wordt.
Maar ook niet verwonderlijk, kijken we naar de top laten die zelfs hetzelfde zien. ;(
Dat is dan ook geen dressuur meer in mijn ogen.

Precies en dan is het ook nog zo jammer dat er mensen zijn die hebben van "maar zij zijn aan de top, dus ze zullen het wel weten" en er zijn er zelfs die ruiters die wel goed rijden afkraken omdat ze het niet herkennen als correct. Dat is sneu.

En die top is zo slecht omdat de basis slecht is. Paarden worden klaargestoomd voor wedstijden en niet (altijd) meer gewoon opgeleid naar hun leertempo.
Wedstrijdrijden neemt ook een ontzettend belangrijke plaats in in Nederland.
Gelukkig is er een steeds groter groep liefhebbers die weer terug gaan naar correcter opleiden.
En dan correct is de zin van met het welzijn (lichamelijk én geestelijk) van het paard en juistheid van rijden voor ogen. Dus in die zin ook een ruiteropleiding die anders is dan "dwing je paard maar tot dit of dat door zus of zo te doen".

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:57

Lusitana schreef:
bruintje123 schreef:
Zonde erg zonde dat er nog zoveel op die manier les gegeven wordt.
Maar ook niet verwonderlijk, kijken we naar de top laten die zelfs hetzelfde zien. ;(
Dat is dan ook geen dressuur meer in mijn ogen.

Precies en dan is het ook nog zo jammer dat er mensen zijn die hebben van "maar zij zijn aan de top, dus ze zullen het wel weten" en er zijn er zelfs die ruiters die wel goed rijden afkraken omdat ze het niet herkennen als correct. Dat is sneu.

En die top is zo slecht omdat de basis slecht is. Paarden worden klaargestoomd voor wedstijden en niet (altijd) meer gewoon opgeleid naar hun leertempo.
Gelukkig is er een steeds groter groep liefhebbers die weer terug gaan naar correcter opleiden.
En dan correct is de zin van met het welzijn (lichamelijk én geestelijk) van het paard en juistheid van rijden voor ogen.

Totaal met je eens _/-\o_

Ik wordt ook verdrietig als ik dan inderdaad de mensen hoor die goed rijden niet meer herkennen.
En volop in de verdediging schieten over sommige ruiters aan de top.
En dan weet ik hoe slecht het is gesteld met de dressuur.
Erg verdrietig voor de paarden, want daar komen onnodige blessures door.

Gelukkig inderdaad dat meer mensen het beginnen te beseffen.
Jammer dat er dan eerst bloed in de mond, weg vluchtende paarden aan vooraf gegaan moeten zijn om dan bij sommige de ogen te openen.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: De basis van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:06

Daarom is het wellicht leerzaam dat er eens over basis gesproken wordt!

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:11

Lusitana er zullen zeker mensen zijn die op topniveau geen goede basis hebben maar lang niet alle grand prix toppers zijn verkeerd gereden en hebben geen basis meegekregen. De meeste paarden hebben een gigantisch management om zich heen, de paarden worden met zorg in de gaten te houden en er ze worden met beleid getraind. Er zitten altijd rotte appels tussen en juist die komen vaak in het nieuws.. Maar om de top nu over één kam te scheren vind ik wel een beetje te ver gaan.

Dan nu mijn antwoord op TS: Een goede basis is in mijn ogen een paard dat 100% goed in zijn vel zit, harnachement in orde is en voorwaarts denkt. Vanuit deze voorwaartse drang ontstaat takt en ontspanning. En hierdoor ontstaat er een fijne aanleuning. Dus niet van voren naar achteren gereden maar andersom, de motor zit achterin het paard.

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:14

Even alleen over dat teugels stukje. Ik vind juist dat een beetje druk op de teugel kunnen opnemen bij de basis hoort. Mijn paard moet eerst mijn hand kunnen volgen voor ik aan andere zaken begin. Dat is voor mij de basis. Een paard dat in verbinding kan lopen en niet angstig is om naar je hand toe te lopen. Het zal wel aan mijn rijkunst liggen maar ik kan geen 1.40 parcours springen met een boogje in m'n teugels en een paard dat niet naar m'n hand durft te lopen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:19

ER zit een verschil tussen de hand volgen en in verbinding lopen of rijden met druk.
Mij is geleerd dat er met dressuur niet meer druk/kracht/gewicht mag zijn dan dat de teugels wegen.

Ik heb zelf ook gesprongen en ja als een paard van zichzelf op de hindernis aantrekt komt er inderdaad meer druk. Toch was zoveel mogelijk met de zit oplossen wel het uitgangspunt en werkte ook het beste bij de hete paarden.

Ik heb vroeger ook een instructrice gehad die vond dat ik met dressuur met meer druk moest rijden.
Maar dan kwam ik in problemen bij het springen, dan werd die druk nog hoger en had ik gewoon geen bal meer te vertellen.
Had ik met dressuur de normale lichte verbinding, werden ze in het parcours uit enthousiasme wel wat zwaarder, maar wel hanteerbaar zonder sleurwerk.