Stemcommando`s

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zouden stemcommando`s in de dressuurring toegestaan moeten worden?

Ja.
97 (75%)
Nee.
22 (17%)
Geen idee.
Geen stemmen
Hangt van de stem van de ruiter af...LOL...
9 (7%)

Totaal aantal stemmen: 128


papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Stemcommando`s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 01:24

Stemcommando`s worden in de aangespannen sport veel vuldiggebruikt.
Paarden reageren heel goed op je stem,en kunnen heel veel woorden onthouden en herkennen.
Dit gaat zelfs zo ver dat een paard een commando dat tien jaar niet gebruikt wordt weer feilloos oppikt als dit commando door de oorspronkelijke ruiter gebruikt wordt.
Het paard is dus instaat om zijn oude ruiter aan zijn commando`s (en ook beloning ) te herkennen.
In deze tijd waar paardvriendelijk rijden in opkomst is,zijn stemcommando`s in de dressuursport echter nog steeds niet toegestaan.
In de dressuurpiste dien je je mond te houden,en dat terwijl een stemcommando heel effectief kan zijn,en een uiterst paardvriendelijke methode zijn om je paard iets te leren.
Het is overigens inmiddels door onderzoek bekend dat paarden die met stemcommando`s en voedingsbeloningen getraind worden meer affectie naar hun trainer tonen dan paarden waar dit niet of minder bij gebeurt.
Zou dit niet gewoon toegelaten moeten worden?
Laatst bijgewerkt door papagroom op 28-06-15 01:48, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Stemcommando`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 01:45

Ik ben dol op stemcommando's, gelukkig kun je ze ook erg stil geven :D Paard reageert er ook superuitbundig op.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 05:18

Graag.
als menner is ons paard op stem afgericht. Stap, draf, galop, halt, galopwissel, verzamelen, uitstrekken, achterwaarts, Stapt haar keertwendingen op stem.
Prima voor mij en voor mijn paard.
onder het zadel gebruik ik dezelfde commando's voor het paard. De trainingen staan in het teken van het mennen dressuur / vaardigheid.

als ik in de dressuurring start onder het zadel krijg ik aftrek van punten wegens gebruik van stemcommando
Het is niet anders haha het mennen blijft bij ons het belangrijkste. En ik kan mijn mond toch niet houden.

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Re: Stemcommando`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 06:47

Bij het springen wordt er ook op met stem gesprongen.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 06:47

Ik ben zeker voor.Snap echt niet waarom het niet mag.
Een stemhulp is immers ook een hulp,een vriendelijk nog wel ook.
Ben alleen wel bang voor een hoop geschreeuw.
Het is natuurlijk niet prettig met een paar ringen naast elkaar van die opzwepende stemhulpen.
Een zachte stemhulp zouden ze echter niet meer moeten bestraffen.
Ik doe het zo vaak:binnensmonds klikken in de uitgestrekte draf en een zacht mmmmmm als ik terug wil.

Qimm

Berichten: 15161
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Stemcommando`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 07:22

Hhhhmmmmmja. Een keer een stemhulp, prima. Maar je gaat dan ongetwijfeld mensen krijgen die 80% van de proef gaat zitten te klikken en klakken. Lijkt mij uitermate irritant om naast te moeten rijden. Als ze een functionele regel kunnen maken die dat voorkomt mag het van mij

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Stemcommando`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:27

Het gebruik van stemcommando's is geen rijkunst, het is gebruiksrijderij.
De hulpen in de dressuur zijn biomechanisch en hebben een veel hoger niveau van verfijning dan de stemhulp.
Voor een jong paard is het een uitstekend medium om uit te leggen wat we van hem verwachten.
Eenmaal begrepen moet de begrepen stemhulp gekoppeld wprden aan een rijkunstige hulp.

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Stemcommando`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:36

Vorig jaar had ik heel hard ja geroepen.
Nu denk ik er toch anders over. Mijn instructrice legde me vorige maand het volgende uit:
Als ik wil halthouden, en ik zeg "ho", kan ik hem conditioneren om halt te houden, zelfs als ik in mijn lichaam tegenstrijdige hulpen geef (ik ben superster in klemmen).
Dat is voor het paard verwarrend. Het helpt enkel onder het zadel als je ook perfect de goede hulpen geeft. Maar als je dat als doet,zal het paard zonder "ho" ook halthouden.

Hier kan ik me eigenlijk wel goed in vinden. En daarom kies ik er voor geen stemhulp meer te gebruiken. Ik wil graag op mijn zit rijden

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Stemcommando`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:52

Western ruiters gebruiken ook veel stem, ik wordt helemaal zot van al dat lawaai in de inrijpiste. Ik heb op dat gebied veel liever rust.

Iris92
Berichten: 2072
Geregistreerd: 17-12-06

Re: Stemcommando`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:27

Voor de kar reageert Romeo uitmuntend op stemhulp, ohz helemaal niet... Aan de ene kant ja, maar aan de andere kant nee. Rijden doe ik op m'n zit, mennen op stem.

Lijkt me ook zeer vervelend als je twee ringen naast elkaar hebt en de ene constant loopt te klakken of wat dan ook.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:31

Simpelman schreef:
Het gebruik van stemcommando's is geen rijkunst, het is gebruiksrijderij.
De hulpen in de dressuur zijn biomechanisch en hebben een veel hoger niveau van verfijning dan de stemhulp.
Voor een jong paard is het een uitstekend medium om uit te leggen wat we van hem verwachten.
Eenmaal begrepen moet de begrepen stemhulp gekoppeld wprden aan een rijkunstige hulp.


je kan voor de koets ook prima dressuur rijden met zweep, leidsel en stemhulpen. En dat zonder been en zithulp goed te gymnastiseren, verzamelen, uitstrekken, wijken, keertwendingen.
Laatst bijgewerkt door janouk op 28-06-15 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

hwn
Berichten: 4697
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Stemcommando`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:37

Ik heb "ja" gestemd. Sowieso zou ik nu nooit een dressuurproef kunnen rijden, ik ben constant tegen mijn paard aan het tetteren. We werken eigenlijk bijna uitsluitend op stem, al is ze zo fijngevoelig dat ik sommige commando's alleen maar moet denken.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:57

janouk schreef:
Simpelman schreef:
Het gebruik van stemcommando's is geen rijkunst, het is gebruiksrijderij.
De hulpen in de dressuur zijn biomechanisch en hebben een veel hoger niveau van verfijning dan de stemhulp.
Voor een jong paard is het een uitstekend medium om uit te leggen wat we van hem verwachten.
Eenmaal begrepen moet de begrepen stemhulp gekoppeld wprden aan een rijkunstige hulp.


je kan voor de koets ook prima dressuur rijden met zweep, leidsel en stemhulpen. En dat zonder been en zithulp goed te gymnastiseren, verzamelen, uitstrekken, wijken, keertwendingen.

Je kunt je paard niet oprichten, het einddoel vande dressuur, dat gebeurt met de zit.
Er zijn geen zitbeenknobbels, meer of minder achter of voor de singelgeplaatste benen, knieën, spoorhulpen, gewichtshulpen.

Voor de kar is gebruiksrijderij, niets mis mee, maar het kan geen rijkunst zijn.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:08

Simpelman schreef:
Het gebruik van stemcommando's is geen rijkunst, het is gebruiksrijderij.
De hulpen in de dressuur zijn biomechanisch en hebben een veel hoger niveau van verfijning dan de stemhulp.
Voor een jong paard is het een uitstekend medium om uit te leggen wat we van hem verwachten.
Eenmaal begrepen moet de begrepen stemhulp gekoppeld wprden aan een rijkunstige hulp.


Die aanname dat hulpen biomechanisch zijn, klopt volgens mij niet. Het is ook maar een aangeleerde associatie dacht ik. Wel afgestemd op het eigen bewegingsmechanisme van het paard, maar toch. Het blijven menselijk bedachte interventies die ze moeten leren.
Niet alle hulpen kunnen denk ik stemhulpen zijn: "verzamelen" klinkt wat vreemd, maar misschien kan het eigenlijk best.

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Re: Stemcommando`s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 13:14

Bij verzameling kan de stemhulp ..goed zo...een prima bevestiging zijn.
stemcommandos kun je prima gebruiken,als bevestiging van je hulpen.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:33

josien_m_ schreef:
Simpelman schreef:
Het gebruik van stemcommando's is geen rijkunst, het is gebruiksrijderij.
De hulpen in de dressuur zijn biomechanisch en hebben een veel hoger niveau van verfijning dan de stemhulp.
Voor een jong paard is het een uitstekend medium om uit te leggen wat we van hem verwachten.
Eenmaal begrepen moet de begrepen stemhulp gekoppeld wprden aan een rijkunstige hulp.


Die aanname dat hulpen biomechanisch zijn, klopt volgens mij niet. Het is ook maar een aangeleerde associatie dacht ik. Wel afgestemd op het eigen bewegingsmechanisme van het paard, maar toch. Het blijven menselijk bedachte interventies die ze moeten leren.
Niet alle hulpen kunnen denk ik stemhulpen zijn: "verzamelen" klinkt wat vreemd, maar misschien kan het eigenlijk best.

Het gaat te ver voor een topic om aan te tonen dat alle rijkunstige hulpen biomechanisch zijn.
Maar, een eenvoudig voorbeeld is de spoorhulp, deze doet het paard de schuine buikspieren aanspannen en dat is precies wat we ervan verwachten.
Het aanklemmen van onze kuiten aan beide zijden in draf maakt dat het paard in de beweging het bekken verder onderkantelt zodat het ruimere passen gaat maken.
Het eenzijdig aantrekken van het kruis (links of rechts) maakt dat het paard die kant op gaat, dat kun je gemakkelijk waarnemen op een onbeleerd paard.
Wanneer we ons gewicht naar één kant verplaatsen dan zal een paard dat verstoorde evenwicht compenseren door weerstand te bieden, we hoeven hem alleen maar uit te leggen dat we juist willen dat hij er aan toegeeft en dus die kant op wijkt.
Bij die uitleg kunnen we bijvoorbeeld de stem goed gebruiken, eenmaal gesnapt is die niet meer nodig.
Zo werkt het hele scala aan rijkunstige hulpen direct in op de instinctieve reacties van het paard.
Alle rijkunstige hulpen zijn een compensatie van verstoord evenwicht, of het hieraan toegeven en instinctieve reacties.

Er zijn ook andere manieren om paarden hetzelfde te leren uitvoeren, maar dat is niet rijkunst, dat is kunstjes aanleren. (zonder te denigreren)
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 28-06-15 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:36

papagroom schreef:
Bij verzameling kan de stemhulp ..goed zo...een prima bevestiging zijn.
stemcommandos kun je prima gebruiken,als bevestiging van je hulpen.

Hier is de stem geen hulp maar een beloning.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:42

quote="Simpelman"]
janouk schreef:
Simpelman schreef:
Het gebruik van stemcommando's is geen rijkunst, het is gebruiksrijderij.
De hulpen in de dressuur zijn biomechanisch en hebben een veel hoger niveau van verfijning dan de stemhulp.
Voor een jong paard is het een uitstekend medium om uit te leggen wat we van hem verwachten.
Eenmaal begrepen moet de begrepen stemhulp gekoppeld wprden aan een rijkunstige hulp.


je kan voor de koets ook prima dressuur rijden met zweep, leidsel en stemhulpen. En dat zonder been en zithulp goed te gymnastiseren, verzamelen, uitstrekken, wijken, keertwendingen.

Je kunt je paard niet oprichten, het einddoel vande dressuur, dat gebeurt met de zit.
Er zijn geen zitbeenknobbels, meer of minder achter of voor de singelgeplaatste benen, knieën, spoorhulpen, gewichtshulpen.


Voor de kar is gebruiksrijderij, niets mis mee, maar het kan geen rijkunst zijn.[/quote]

Ben het hier niet mee eens. Ook met een stemhulp kun je je paard leren verzamelen, hoofd op de goede hoogte laten houden. En ook mennen is een vorm van rijkunst.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 28-06-15 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:43

Ik gebruik ze gewoon bij het rijden :D doe (nog) geen wedstrijden met de pony. Maar ze reageert heel goed, beetje enthousiant 'drrrrrraf' en hup. Of bij de galop zeg ik 'galop' en dan springt ze aan (wel met de bijbehorende hulpen natuurlijk), als ik echt op wedstrijd ga wil ik het wel afleren. Dus alleen op hulp.

Je hoort me ook altijd praten :') 'jaaa goed zo!' 'Pasje opzij' 'we gaan zo middendraf doen hoor' :') _O- anders wordt het ook zo saai :o

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Stemcommando`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:46

Ajb niet.
Als ik hoor wat voor volledige roman sommige ruiters hardop tegen hun paard aan het vertellen zijn %)

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Stemcommando`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:06

Ik bedoel met stemhulpen dan ook geen echte commando's,meer ondersteunende geluiden.
Inderdaad vooral bij de jonge paarden om ze gerust te stellen of om te belonen.
Dat doe ik nu alsnog,ondanks dat het bestraft wordt met een minpunt als ze het horen.
Gelukkig nooit gehad.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Stemcommando`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:57

Ik heb nee gestemd.
Op een gegeven moment was ik zo aan het prutsen dat mijn paard niet meer in galop ging, alleen op stem. In de proef fluisterde ik dan Hop!, maar eigenlijk had dat met rijtechniek niks te maken.

Wel vind ik dat in de klassen B en L1 een stembeloning toegestaan moet worden. Die angstige driejarige die braaf langs dat enge hokje draaft, beetje triestig om dan een gemompeld Braaafff af te straffen.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Stemcommando`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:06

Simpelman
Je bent van harte uitgenodigd om op menwedstrijd dressuur te komen kijken . Naar opgerichte paarden voor de koets in ZZ dressuur mennen.
Ik denk dat er een andere wereld voor je opengaat.
Je hebt namelijk geen gelijk. Al zal een menpaard wel moeten blijven stuwen om de koets te blijven trekken. Je kan een paard ook prima oprichten in het werk aan de hand. Ze doen niet anders op de Spaanse Hoge rij school.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Stemcommando`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:14

Waarom zou je op een paard moeten zitten voor oprichting en verzameling? Gaat immers ook aan de lange teugel.
Maar dat lijkt me een heel andere discussie.

Belonen heb ik eigenlijk nog nooit afgestraft gezien.
Heb ooit in het M2 in de uitgestrekte draf niet al te zachtjes braaf gezegd en over de hals gestreken toen ze bijna wilde aangalopperen maar toch nog alles gaf om de draf verder trekken.
Heb daar ook geen commentaar op gehad.
Welzijn moet immers wel voorop staan.

Maar eindeloos geklik en gehop, hoooooo stap en gaaaaaaalop moet je niet willen :n

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Stemcommando`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:17

Ik heb al wel aftrek gehad voor braafff, was net bij het juryhok en dat is eng de eerste keren weg. Ik nam die-2 voor lief maar beetje flauw wel.