Neckrope; jullie mening?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:26

Niks zieligs aan, er zijn ook mensen die een neckrope gebruiken om zich aan vast te houden, dan komt er nog meer druk op de staan soms..

Ik rij wel eens buiten op neckrope, gewoon in het bos waar we allebei de weg goed weten. Niets mis mee, touwhalster heeft hij om, zit alleen niets aan. nog niks gebeurd en zal ook niet zo snel gebeuren, bovendien stopt hij dan vanzelf wel weer als hij door heeft dat hij zich als een idioot gedraagt..


DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 23:59

simodi schreef:
DPTomboy schreef:
Niks zieligs aan, er zijn ook mensen die een neckrope gebruiken om zich aan vast te houden, dan komt er nog meer druk op de staan soms..

Ik rij wel eens buiten op neckrope, gewoon in het bos waar we allebei de weg goed weten. Niets mis mee, touwhalster heeft hij om, zit alleen niets aan. nog niks gebeurd en zal ook niet zo snel gebeuren, bovendien stopt hij dan vanzelf wel weer als hij door heeft dat hij zich als een idioot gedraagt..

Natuurlijk joh ...! :+ Paarden die aan de kletter gaan omdat ze schrikken van iets, die stoppen vanzelf omdat ze bedenken dat ze zich dom gedragen ..... _O-

Zulke ideeen vind ik zo naief, dan ben je echt niet bewust bezig met rijden met neckrope en zie je het gevaar niet.


Ja, zodra hij denkt dat het gevaar geweken is (en het dus nutteloos en dom om door te rennen) stopt hij en draait hij om om te kijken, dat is het vluchtmechanisme van een dier..
Maar ik weet wat ik doe, en doe het alleen in dat bos waar ik al 5 jaar lang kom en weet hoe en wat. Touwhalster is zo gepakt mocht het nodig zijn maar tot nu toe nooit nodig gehad.


DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Re: Neckrope; jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 00:23

Hij kent de onereinstop nu redelijk, moet nog beter maar ben al redelijk tevreden en dit snapt hij ook op neckrope.
Tot nu toe heb ik nog niet meegemaakt dat hij ergens heel erg van schrok en in paniek raakte, hij schrikt wacht op mijn reactie en als doe alsof er niks is dan is er niks. Als hij iets spannend vindt laat hij dat maar wat goed merken en is het touwtje er zo aangeklikt en sta ik er desnoods zo naast.
scheelt dat ik een compact paardje heb en redelijk getraind ben in het klap jezelf dubbel om een tak te ontwijken spelletje. Dan is een halster pakken ineens niet zo lastig meer. Ook het omtrekken in combinatie achterhand omzetten kan dan doordat hij weet wat wijken voor druk betekent relatief eenvoudig.
Maar of dit ook werkt als hij echt in paniek is? geen idee, en als je het niet erg vind ga ik dat ook niet uitproberen, ik voorkom die paniek wel gewoon.

Maar om weer ontopic te komen,
heeft die persoon die het zielig vond ook gezegd wat ze precies zielig vond aan een touwtje om de nek?

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 22:53

romyloverrr schreef:
Heb jij het eigenlijk wel eens meegemaakt als een paard aan de knetter gaat?
en dan heb ik het niet over schikken omdraaien en a een paar meter beseft hij dat er niets was om
bang voor te zijn.

Maar dat hij gewoon kilometers over de openbare weg rent als een gek,
niet meer te stoppen is, een gracht in springt, er weer uit springt en verder gaat, over muurtjes heen in de tuin van de mensen is gesprongen, trappen op galoppeert en over complete vluchtheuvels ( in de breedte springt voor hij stil te krijgen is.

Dat is echte paniek. En ik zeg het je, dan ben je echt niets met een dubbel gebroken bitje, laat staan met neckrope.
Ik dacht ook, ach dat gebeurd niet, ik rij die weg 3 keer per week, die pony schikt nooit.
Maar toch gebeurde het.
Bovendien is het eigenlijk al levensgevaarlijk als een pony er, ookal is het maar 5 seconde, vandoor gaat.
niet alleen voor jou, maar ook voor medeweggebruikers.

Persoonlijk denk ik niet dat jou zoiets al eens is overkomen.


Nee dat heb ik nog niet meegemaakt en dat wil ik graag zo houden. :)

Als paard echt in paniek raakt maakt het totaal niet uit of hij nou het scherpste bit dat er te vinden is in heeft of dat je op neckrope rijdt, feit is dat je dan gewoon de controle kwijt bent.
In een bos waar verder niemand in de buurt is kan het niet zo veel kwaad als hij even bedenkt dat hij moet vliegen. geen last van andere weggebruikers. Langs de weg rijdt ik dan ook altijd met een touwtje of teugels aan het halster.

Rij sowieso al nooit met bit dus die pijnprikkel door het bit is ook niet van toepassing. Ga ook nooit als een gek aan de teugels trekken in de hoop dat hij stopt, heeft totaal geen zin. Pak wel 1 teugel en kijk of ik hem kan laten inbuigen en zet zijn achterhand om. Maar als dat niet werkt laat ik hem wel even wat langer lopen tot hij weer nadenkt ipv uit instinct reageert en dus weer op de hulpen reageert.

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Re: Neckrope; jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:33

Ik kan in de bak op neckrope overgang achterwaarts-halt-galop, galop-halt-achterwaarts en alles wat daartussenin zit zonder problemen. Wijken wil in draf wel oke, zeg niet dat het geweldig is maar kan met touwhalster net wat beter zijn schouders liften waardoor hij lichter wordt, maar op neckrope kan ik hem prima laten wijken, is alleen niet zo elegant.. Ook in galop kan ik hem opzij zetten, echt wijken is het nog niet te noemen maar dit lukt nu net een beetje met touwhalster.. Achterwaarts op neckrope is geen probleem, verander zit, denk aan achterwaarts en hij gaat vaak al, zo niet lichte druk op de neckrope en hij gaat.
Wat wel makkelijk is als ik oefeningen ga vragen op neckrope is om er een stick/dressuurzweep bij te hebben voor extra aanwijzingen..

En nee een paard dat aan de kletter gaat kan ik niet houden op neckrope, maar dat gaat me ook niet lukken op (bitloos)hoofdstel of wat dan ook..

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:08

simodi schreef:
DPTomboy leuk! Ik heb ook altijd een zweepje erbij (vind ik net wat lichter dan een stick). :j


Ik vind het zweepje dat ik heb zo kort vandaar dat ik vaak de stick pak.
Stick/zweep is wel echt een voordeel als je op neckrope rijdt, kan je net wat makkelijker stelling en verzameling krijgen :)

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Re: Neckrope; jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:32

Over het algemeen lukt dat prima Romyloverrr.
Als ze iets spannend vinden is dat geen enkel probleem.
Ergens van schrikken is wat anders, je kan een paard
in redelijke mate leren hoe hij moet reageren als hij schrikt.
Al zal dat natuurlijk niet altijd werken, het scheelt wel een hoop.

Lieshorses, hoe moet je ver zijn in het op neckrope buitenrijden als je het volgens jou dan pas moet doen om het 'veilig' te houden? dan moet je toch ooit beginnen met op neckrope buitenrijden..

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:08

Tivioxoxo schreef:
Ja, kan je je paard houden als hij echt blinde paniek ziet?! Dan kan zelfs de beste ruiter van de hele wereld zijn paard niet houden.
En dan kunnen mensen wel zeggen; 'Ja ik heb zo'n goeie band met mijn paard, ik val er nooit vanaf'.
Dan denk ik; 'Ja, misschien heb je wel een goeide band met je paard maar je dier blijft een vluchtdier. Hij doet het niet express maar aan schrikken kan hij niks doen'.

Dus ik zou het niet doen
In de bak/weiland/buitenbak what ever, maar niet buiten


Inderdaad, je kan je paard niet houden als hij echt blinde paniek ziet. Dus dan heb je ook niks aan een bit bijvoorbeeld ;)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers