Aan de teugel of niet!!??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miessie23
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-12-13

Aan de teugel of niet!!??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 21:13

Hallo Bokkers,

Ik heb nu al een tijd verzorgpony's en de eigenaar wilt graag dat we recreatief rijden.
Zelf vind ik dit erg leuk en heb zo ook een heel andere rijstijl ontwikkeld dan toen ik net van de manege afkwam.
Maar 1 ding blijft me een beetje dwarszitten.

Moet je het paard nou aan de teugel rijden of niet.
Dit is een discussie die ik al met meerdere mensen gevoerd hebt.

Waarom wel aan de teugel?
Paard spant zijn rug beter aan waardoor de bewegingen van het paard en zadel minder kwaad kunnen.

Waarom niet aan de teugel?
Paarden lopen uit zichzelf niet aan de teugel, wanneer je het paard longeerd of rijd, het paard loopt nooit echt aan de teugel.

Ik wil eigenlijk heel graag weten wat jullie hier juist van vinden, hoe jullie je paarden rijden en het liefst ook je argumenten!!


Groetjes miessie23

x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:15

aan de teugel is niet verplicht..
het ligt eraan hoe je zelf wilt rijden, wat jouw rijstijl is.
als je bijvoorbeeld vaak buitenritten maakt is het niet van belang dat je paard dan aan de teugel loopt, maar als je hoog in de dressuur wilt eindigen is het toch wel handig als je paard netjes ontspannen aan de teugel kan lopen.

Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:16

Ja, ik vind dat je een paard aan de teugel hoort te rijden. Maar dan wél op de juiste manier! Niet zagen, maar vanuit ontspanning, achterhand, soepelheid.

Aan de teugel zal wel niet natuurlijk zijn, maar dat is rijden ook niet. Op deze manier zorg je er in ieder geval voor dat je paard er zo weinig mogelijk last van heeft.

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:16

Dat ligt er aan hoe het "aan de teugel" wordt bereikt. Ik vind het een resultaat van een paard goed over zijn rug rijden, pas als een paard goed gereden wordt zakt deze zelf van voren.

Mijn pony loopt niet aan de teugel, maar zakt wel en loopt wel goed ontspannen, actief en over zijn rug. Dat vind ik belangrijker dan dat hij met zn koppie in de krul loopt :)

xHoefijzer

Berichten: 191
Geregistreerd: 20-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:16

Ik heb een verzorpaardje van 30 het zou beter voor hem zijn om aan de teugel te lopen voor zijn rug dit doe ik soms ook wel. Maar ook heel vaak niet want hij vind het namelijk met losse teugel heerlijk. Dus ik zou het lekker beetje afwisselen als je recreatief rijd. Ik rijd altijd trouwens nooit in een bak

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:18

Correct aan de teugel-> ja!

Niet correct aan de teugel wegens te weinig ervaring en te weinig begeleiding -> nee!!!

Gezien de inhoud van deze vraag kies ik nee.

Suusje1986

Berichten: 1153
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:19

Er zijn hier veel interessante boeken over geschreven! Weet niet of ik die hier mag noemen. Een paard loopt van nature inderdaad niet 'aan de teugel'. Maar van nature zit er natuurlijk ook niemand op zijn rug! De gewichtsverdeling van een paard is al in verhouding iets meer op de voorbenen dan op de achterbenen. Door het gewicht van de ruiter komt er in verhouding nog meer gewicht op de voorbenen. Door het paard 'aan de teugel' te rijden, verdeel je het gewicht meer over alle vier de benen.

Het is wel heel belangrijk dat dit op de juiste manier gebeurt, anders doet het het paard meer kwaad dan goed.

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:23

Pacific schreef:
Ja, ik vind dat je een paard aan de teugel hoort te rijden. Maar dan wél op de juiste manier! Niet zagen, maar vanuit ontspanning, achterhand, soepelheid.

Aan de teugel zal wel niet natuurlijk zijn, maar dat is rijden ook niet. Op deze manier zorg je er in ieder geval voor dat je paard er zo weinig mogelijk last van heeft.


Ik vind dat toch altijd een beetje zwart-wit. Mijn merrie loopt ook niet aan de teugel maar ze loopt wél ontspannen. Dat vind ik eigenlijk nog veel belangrijker.

Mijati

Berichten: 906
Geregistreerd: 12-04-13
Woonplaats: Tussen de rivieren

Re: Aan de teugel of niet!!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:26

Ik ben het met Kirsha eens, een paard wat goed ontspannen van achter naar voor gereden word, hoeft niet perse met het hoofd op de loodlijn te lopen, een stukje daarvoor is dan echt niet erg.

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:31

Pony van mijn dochter loopt zelfs met lange teugel "aan de teugel". Ze begint met losrijden altijd met lange teugel. Kwartiertje stap, draf, galop, wat figuren en wat overgangen. Dan zie je op een gegeven moment dat hij "lang en laag" gaat lopen, dat zijn achterhand er goed onder komt en dat hij ontspant. Pas dan pakt ze haar teugels op een loopt hij netjes nageeflijk. Zo loopt hij ook tijdens een springwedstrijd of op buitenrit. Is dus pure ontspanning.

Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:41

Kirsha schreef:
Pacific schreef:
Ja, ik vind dat je een paard aan de teugel hoort te rijden. Maar dan wél op de juiste manier! Niet zagen, maar vanuit ontspanning, achterhand, soepelheid.

Aan de teugel zal wel niet natuurlijk zijn, maar dat is rijden ook niet. Op deze manier zorg je er in ieder geval voor dat je paard er zo weinig mogelijk last van heeft.


Ik vind dat toch altijd een beetje zwart-wit. Mijn merrie loopt ook niet aan de teugel maar ze loopt wél ontspannen. Dat vind ik eigenlijk nog veel belangrijker.


Dat vind ik ook prima inderdaad :j. Maar ik bedoel meer te zeggen dat ik niet voor een valse knik ben, dat het wat mij betreft dan niet hoeft.

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Aan de teugel of niet!!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:44

Snap ik :) Ik heb je gequote omdat jouw uitspraak me daar eigenlijk zo aan deed denken. Hoewel er tegenwoordig wel veel wordt gehamerd op 'niet zagen' vind ik wel dat er nog steeds erg wordt aangedrongen op 'aan de teugel lopen'. Vaak wordt er gesproken over 'ontspannen en aan de teugel' of 'hoofd in de lucht en rug wegdrukken'. De middenweg wordt vaak geen aandacht aan besteed. Ik rijd voornamelijk met lange teugel en ik merk wel echt dat mijn merrie na een tijdje gaat strekken en soepeler wordt.

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:45

Ik vind dat iedereen die een paard heeft en actief rijdt het tegenover z'n paard verplicht is om 'aan de teugel' oftewel naar richting goed ruggebruik te trainen. 'Aan de teugel' vind ik geen must. Nageeflijkheid wél. Uitzonderingen daar gelaten.

Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:00

Kirsha schreef:
Snap ik :) Ik heb je gequote omdat jouw uitspraak me daar eigenlijk zo aan deed denken. Hoewel er tegenwoordig wel veel wordt gehamerd op 'niet zagen' vind ik wel dat er nog steeds erg wordt aangedrongen op 'aan de teugel lopen'. Vaak wordt er gesproken over 'ontspannen en aan de teugel' of 'hoofd in de lucht en rug wegdrukken'. De middenweg wordt vaak geen aandacht aan besteed. Ik rijd voornamelijk met lange teugel en ik merk wel echt dat mijn merrie na een tijdje gaat strekken en soepeler wordt.


Ah oké, geen probleem hoor! Er leiden immers ook meer wegen naar Rome :). Jou manier vind ik ook prima, toen ik nog reed reed ik ook veel zo :j.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:23

LiVetime schreef:
Ik vind dat iedereen die een paard heeft en actief rijdt het tegenover z'n paard verplicht is om 'aan de teugel' oftewel naar richting goed ruggebruik te trainen. 'Aan de teugel' vind ik geen must. Nageeflijkheid wél. Uitzonderingen daar gelaten.


Eigenlijk kun je dat beter andersom zien...
Wanneer je correct (!) aan de teugel kan rijden ben je als ruiter ook weer meer ervaren. Probeer je het paard minder te storen met je beweging en kàn het paard nageven. Resultaat is een paard wat daardoor beter zijn ruiter kan dragen.

Ik hou er niet zo van om het over het trainen van het paard te hebben, wanneer imo de ruiter is die getraind moet worden.

Meer ervaren ruiters trainen hun paard wel, maar vele kunnen beter de focus op zichzelf leggen en daardoor sneller beter resultaat krijgen.

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: Aan de teugel of niet!!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:29

Iedere ruiter moet zichzelf trainen om z'n paard beter te laten lopen. En ik ben het met je eens dat vrijwel alle paarden beter lopen zónder ruiter op z'n rug, maar toch kost het ook training van onze paarden om ze sterker te maken om ons te kunnen dragen.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Aan de teugel of niet!!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:14

Idd. Alleen wat ik dus bedoel...
Vaak zie je ruiters die een training maken voor het paard en daar in op gaan, terwijl wanneer ze dat voor zichzelf zouden doen, meer resultaat zouden hebben.

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Re: Aan de teugel of niet!!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:21

Mijn paard loopt zelfs met grondwerk los "aan de teugel" omdat hij dan verzameld en zijn rug doet bollen en zijn buik aanspant. Rug aanspannen is juist niet zo goed, die moet hij juist loslaten. Ik denk dat hoe jij het aan de teugel ziet, dat je vooral niet aan de teugel moet gaan rijden!! Lekker op contact en lol met de knol :)

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Aan de teugel of niet!!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:33

Ts, zoek maar eens het doel op van dressuur, maar nogmaals dat is het alleen wanneer je er correct met goede begeleiding mee bezig bent.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:55

Er zijn meer paarden verknoeid met het z.g. aan de teugel rijden dan bij paarden die eenvoudig aan een contactteugel lopen.

Zoek naar ontspanning, losgelatenheid, vertrouwen.
Het paard kan onder de meeste omstandigheden heel goed met zijn eigen lichaam omgaan mits het niet gehinderd wordt door zijn ruiter en ontspannen is.

tangus
Berichten: 1
Geregistreerd: 08-12-13

Re: Aan de teugel of niet!!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:11

Als je gericht dressuur wilt gaan doen moet je paard wel aan de teugel lopen.
Je kunt ook je paard aan de teugel laten lopen zodat je paard meer respect krijgt.
Als je gewoon recreatief wilt rijden hoeft het niet perse.

Ik laat mijn paard soms, als hij stout is en geen respect voor me heeft,laat ik hem aan de teugel lopen maar hij loopt meestal beter met een los teugeltje

Kim_Asterix

Berichten: 1195
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Onna / Havelterberg

Re: Aan de teugel of niet!!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:43

Aan de teugel moet je zien als een cadeautje van je paard.
Je moet je teugels gewoon netjes op maat maken, zorgen dat de achterhand actief is door hem goed voorwaarts te rijden en van voren juist ietsje in te houden en als derde een beetje stelling vragen in de bochten.
Als je dit goed doet zal je paard zelf ontspannen over de rug aan de teugel gaan lopen. Focus je dus niet op aan de teugel rijden, dat is alleen maar een beloning voor jou zodra je hem netjes rijdt zonder te gaan klieren aan zijn bit oid.
Dit kan wel tot een jaar duren maar met af en toe een les zal je vanzelf het resultaat merken, en dat is nou echt leren paardrijden van je paard ;)

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:46

x_ankieee schreef:
aan de teugel is niet verplicht..
het ligt eraan hoe je zelf wilt rijden, wat jouw rijstijl is.
als je bijvoorbeeld vaak buitenritten maakt is het niet van belang dat je paard dan aan de teugel loopt, maar als je hoog in de dressuur wilt eindigen is het toch wel handig als je paard netjes ontspannen aan de teugel kan lopen.


Dit vind ik niet zo'n slimme opmerking, want als je buitenrijd stap je over het algemeen meer dan dat je in de binnenbaan doet (ivm zwaardere paden, stukken over straat waar de verkeerssituatie het niet toelaat om te draven, etc) en als er iets funest is voor een paardenrug is lange stukken belast stappen met holle rug.

Kim_Asterix

Berichten: 1195
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Onna / Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:54

Bonita_Bon schreef:
x_ankieee schreef:
aan de teugel is niet verplicht..
het ligt eraan hoe je zelf wilt rijden, wat jouw rijstijl is.
als je bijvoorbeeld vaak buitenritten maakt is het niet van belang dat je paard dan aan de teugel loopt, maar als je hoog in de dressuur wilt eindigen is het toch wel handig als je paard netjes ontspannen aan de teugel kan lopen.


Dit vind ik niet zo'n slimme opmerking, want als je buitenrijd stap je over het algemeen meer dan dat je in de binnenbaan doet (ivm zwaardere paden, stukken over straat waar de verkeerssituatie het niet toelaat om te draven, etc) en als er iets funest is voor een paardenrug is lange stukken belast stappen met holle rug.


Als er iemand verkeerd aan de teugel rijd drukt het paard zijn rug juist weg, dan kan er beter met een halflang teugeltje worden gereden. Als de ts dit leest kan ze het opvatten alsof ze de pony gedwongen aan de teugel moet laten lopen waardoor die juist de rug gaat wegdrukken. Dan liever een langere teugel zodat de pony gewoon zakt.

xhoppa

Berichten: 608
Geregistreerd: 12-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:52

Calanddra schreef:
Dat ligt er aan hoe het "aan de teugel" wordt bereikt. Ik vind het een resultaat van een paard goed over zijn rug rijden, pas als een paard goed gereden wordt zakt deze zelf van voren.

Mijn pony loopt niet aan de teugel, maar zakt wel en loopt wel goed ontspannen, actief en over zijn rug. Dat vind ik belangrijker dan dat hij met zn koppie in de krul loopt :)



Hier ben ik het mee eens! Zolang hij maar ontspannen is en op zijn eigen benen loopt!