verwarrende hulpen voor achterwaarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 03:23

De hulpen in het topic
Dit kan best eens een interessante discussie worden. De opties voor achterwaarts die er nu zijn (vauit het topic):
1. drijven en van voor tegen houden, zodat het been achterwaarts wordt geplaatst.
2. drijven en terug zitten, zodat je met gewicht paard achterwaarts drijft.
3. gewicht naar voren en kantelen bekken, zodat je paard achterwaarts duwt.

Wat ik zelf doe
Wat ik zelf doe is een combi van 1, 2 en 3: drijven en lichte druk met de hand, zodat ze niet direct naar voren gaan (maar druk stoppen als het paard terug stapt) en iets naar achter zitten, maar niet diep in het zadel. Ik merk dat het meer gevoel is, omdat het lastig uit te leggen is. Volgens mij is het een combi van dressuur en NH. :+ Ik moet zeggen dat het ook een beetje afhankelijk is van het paard en wat het gewend is. Mijn doel en gevoel is eigenlijk om de hulpen zo klein mogelijk te houden. In andere woorden: zo sterk als nodig, zo licht als kan. Denk dat je je sowieso wel aan deze richtiljn/regel houdt als je met dressuur (in de brede zin van het woord) bezig bent.

Volgens de Bokt Wiki
Volgens de Wiki (en als het goed is het KNHS regelement/Handboek voor de ruiter, Holzel & Plewa):
De hulpen voor achterwaarts gaan zijn dezelfde als voor voorwaarts gaan, alleen wordt er weerstand geboden met de hand. De voorwaartse beweging wordt licht opgevangen met de handen zodat het paard achterwaarts stapt. Onmiddellijk na het eerste neigen naar achterwaarts gaan, moet de hand ontspannen en wordt het paard beloond.

Kleine opmerking: hoort dit niet beter thuis bij discussie, zoals ik zei: dit kan best eens interessant worden als de achterwaartse hulp vanuit meerdere dicipilines beken wordt (NH/dressuur/western etc)

You just want to tag along so you can go all Jane Goodall on me at my high-school reunion because you got imprisoned in an all-girls school
DFTBA! Shiny! The game is on!
Instagram Twitter Tumblr Youtube Goodreads


Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: verwarrende hulpen voor achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 04:01

@Airnt Jij zegt ''(...)leiden [dmv heupen] in welke richting de rug moet bewegen.'' Hoe doe jij dit praktische gezien; welke hulpen gebruik je?

Ik ben het met je eens dat timing en dosering een belangrijke rol spelen bij het achterwaarts gaan (en bij dresssuur en rijden in het algemeen).

You just want to tag along so you can go all Jane Goodall on me at my high-school reunion because you got imprisoned in an all-girls school
DFTBA! Shiny! The game is on!
Instagram Twitter Tumblr Youtube Goodreads


Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: verwarrende hulpen voor achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 05:20

Kan me er nog niet direct iets bij voorstellen. Een paard staat stil. Dat is stap 1. Je wilt achterwaarts gaan. Wat is dan (volgens jou) de eerste hulp die je geeft. Dus wat verplaats je dan/maak je zwaarder/etc. Ik mis toch echt wat detials in je uitleg.

You just want to tag along so you can go all Jane Goodall on me at my high-school reunion because you got imprisoned in an all-girls school
DFTBA! Shiny! The game is on!
Instagram Twitter Tumblr Youtube Goodreads


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 6 bezoekers