Piaffe Parzival mooi of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cheetah
Berichten: 4
Geregistreerd: 08-12-13

Piaffe Parzival mooi of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 20:44

Hoi, ik ben nieuw op Bokt. Ik weet dus niet of jullie al over dit onderwerp gediscussieerd hebben.

Ik begrijp niet waarom iedereen de piaffe van Parzival zo mooi vindt. Hij heeft alleen zweefmoment in de achterbenen, hij gaat niet zitten en leunt op de voorhand waardoor de voorbenen geen zweefmoment hebben. Als je in de piaffe alleen naar de achterhand kijkt, lijkt het mooi.
In zijn uitgestrekte draf, treden de achterbenen niet onder, maar lijken achter het paard aan te komen. Als je alleen naar de voorbenen kijkt, lijkt het mooi.

Ben ik de enige in Nederland die er zo over denkt? Waarom zien jury's en commentatoren dit niet? Of kijk ík soms scheel?

Cheetah
Berichten: 4
Geregistreerd: 08-12-13

Re: Piaffe Parzival mooi of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 23:14

Heeft niemand hier een mening over?
Dat kan ik me toch niet voorstellen. Zelfs m'n moeder ziet dat Parcival niet gaat zitten.
Of is dit een taboe onderwerp? :?

Maartenn

Berichten: 2976
Geregistreerd: 13-12-10

Re: Piaffe Parzival mooi of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:15

:') Rustig maar, je krijgt niet altijd meteen reacties.

ayla31

Berichten: 534
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:16

Taboe onderwerp lijkt me niet bij dit. Iedereen heeft hier een eigen mening over. Heel slecht zal de piaffe ook niet zijn op dit niveau...

Bomba
Berichten: 1461
Geregistreerd: 27-09-09

Re: Piaffe Parzival mooi of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:17


DutchRiders
Berichten: 527
Geregistreerd: 23-07-12
Woonplaats: Op de Sallandse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:18

ayla31 schreef:
Taboe onderwerp lijkt me niet bij dit. Iedereen heeft hier een eigen mening over. Heel slecht zal de piaffe ook niet zijn op dit niveau...


Inderdaad! Ik doe het ze niet na....

ayla31

Berichten: 534
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:20

DutchRiders schreef:
ayla31 schreef:
Taboe onderwerp lijkt me niet bij dit. Iedereen heeft hier een eigen mening over. Heel slecht zal de piaffe ook niet zijn op dit niveau...


Inderdaad! Ik doe het ze niet na....

Idd :+

Cheetah
Berichten: 4
Geregistreerd: 08-12-13

Re: Piaffe Parzival mooi of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 23:25

En omdat jullie het ze niet na doen, is het dus een goede piaffe??? Dat is wel een erg kort door de bocht conclusie. Kijk nou maar eens naar een proef van Parzival en let in de piaffe op het verschil tussen hoe hij de achterbenen optilt en de voorbenen. De achterbenen draven (dus met zweefmoment) en de voorbenen stappen (dus zonder zweefmoment).

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:27

Ten eerste: de piaffe heeft geen zweefmoment (onderzoek heeft dit uitgewezen)

Ten tweede: als je zelf als ruiter een correct uitgevoerde piaffe erop kan zetten, dan wil ik de discussie wel aangaan.

Ik kan het niet, dus ik ga geen topruiters met toppaarden vertellen hoe het wel moet.

Theoretisch gemiereneuk is leuk, maar laat het echte beoordelen aan de kenners over (in dit geval 5 sterren juryleden)
Of jij moet daar ook bijhoren?

ayla31

Berichten: 534
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:30

Cheetah schreef:
En omdat jullie het ze niet na doen, is het dus een goede piaffe??? Dat is wel een erg kort door de bocht conclusie. Kijk nou maar eens naar een proef van Parzival en let in de piaffe op het verschil tussen hoe hij de achterbenen optilt en de voorbenen. De achterbenen draven (dus met zweefmoment) en de voorbenen stappen (dus zonder zweefmoment).

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, het is niet dat zijn achterbenen draven want dat kan niet in de piaffe, hij moet een zo'n klein mogelijke ronde om zijn. Eigen achterbenen maken. Ik vind het er eerlijk gezegd best stabiel uitzien. Maar heb er verder geen verstand van ben gewoon gaan kijken omdat ik benieuwd was.

ayla31

Berichten: 534
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:30

Zit er hier op bokt niet ergens iemand die er veel verstand van heeft die hierop kan antwoorden :D

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:34

ayla31 schreef:
Zit er hier op bokt niet ergens iemand die er veel verstand van heeft die hierop kan antwoorden :D

Het stikt hier van de gp ruiters....in de eigen achtertuin :+

Heel veel moraalridders en betweters achter hun toetsenbord :7 terwijl ze zelf nog geen deuk in een pakje boter kunnen rijden....

DutchRiders
Berichten: 527
Geregistreerd: 23-07-12
Woonplaats: Op de Sallandse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:35

listiglistje schreef:
Ten eerste: de piaffe heeft geen zweefmoment (onderzoek heeft dit uitgewezen)

Ten tweede: als je zelf als ruiter een correct uitgevoerde piaffe erop kan zetten, dan wil ik de discussie wel aangaan.

Ik kan het niet, dus ik ga geen topruiters met toppaarden vertellen hoe het wel moet.

Theoretisch gemiereneuk is leuk, maar laat het echte beoordelen aan de kenners over (in dit geval 5 sterren juryleden)
Of jij moet daar ook bijhoren?


Ik sluit me hier bij aan, ik kan zelf de topruiters niet vertellen hoe de piaffe wél hoort of beter kan.

DutchRiders
Berichten: 527
Geregistreerd: 23-07-12
Woonplaats: Op de Sallandse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:37

Cheetah schreef:
En omdat jullie het ze niet na doen, is het dus een goede piaffe??? Dat is wel een erg kort door de bocht conclusie. Kijk nou maar eens naar een proef van Parzival en let in de piaffe op het verschil tussen hoe hij de achterbenen optilt en de voorbenen. De achterbenen draven (dus met zweefmoment) en de voorbenen stappen (dus zonder zweefmoment).
Laatst bijgewerkt door DutchRiders op 08-12-13 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: Piaffe Parzival mooi of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:43

wat een geneuzel over of iemand het wel of niet zelf kan...
het gaat hier om een beeld wat je ziet.
hier wordt gevraag dit te beoordelen, niet om het zelf beter te doen.
zelf volg ik het hele dressuur niet dus zou ook niet weten of het goed is. volgensmij krijgt hij toch heel hoge punten voor zijn piaffe...
met de theorie te vinden op internet is het prima te beoordelen of het een nette piaffe is.
en het deuk in een pakje boter rijden kom op zeg wat is dat nou dan weer voor een geneuzel.
moet je eens kijken wat voor een deuk daar in zit als ik er met paard overheen wals...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:47

Cheetah schreef:
Hoi, ik ben nieuw op Bokt. Ik weet dus niet of jullie al over dit onderwerp gediscussieerd hebben.

Ik begrijp niet waarom iedereen de piaffe van Parzival zo mooi vindt. Hij heeft alleen zweefmoment in de achterbenen, hij gaat niet zitten en leunt op de voorhand waardoor de voorbenen geen zweefmoment hebben. Als je in de piaffe alleen naar de achterhand kijkt, lijkt het mooi.
In zijn uitgestrekte draf, treden de achterbenen niet onder, maar lijken achter het paard aan te komen. Als je alleen naar de voorbenen kijkt, lijkt het mooi.

Ben ik de enige in Nederland die er zo over denkt? Waarom zien jury's en commentatoren dit niet? Of kijk ík soms scheel?

Dressuur is een jurysport en zolang die jury haar proeven boven de 80% beoordeeld doet ze het goed.

Daarnaast, doe het maar eens na. De beste stuurlui staan aan wal.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:48

Mij maakt het niet veel uit, ik kijk nooit dressuur. Maar ik vraag me af waarom die piaffe je zo vreselijk hoog zit dat er 4 berichten over gaan compleet met janksmileys en veel vraagtekens.....

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:48

Als je zelf iets niet kan, betekent het dan dat je niet mag weten hoe het wél moet?
Ik vind ook dat er paarden zijn waarbij een piaffe er veel netter uitziet als bij parzival, of undercover van edward gal.

Bomba
Berichten: 1461
Geregistreerd: 27-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:50

Lees het topic dat ik eerder heb gepost eens door, daar is het allemaal al ter sprake gekomen.

Parzival piaffeert technisch gezien niet correct. In plaats van het gewicht op de achterhand te nemen en te buigen in de gewrichten, hupst hij als het ware omhoog en treedt af en toe zelfs achterwaarts (zoals Saskia505 in bovengenoemd topic al mooi verwoordde).

Heel mooi te zien op onderstaande foto die ik tegenkwam op Facebook.
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 7183_n.jpg

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:53

De piaffe is bij elk paard anders. Geheel afhankelijk van bouw en aanleg.

Verder sluit ik me erbij aan dat ze er dik 80% voor scoort dus dat er toch wel ergens iets goed moet zitten. Ik hoop het ooit te halen!

Hitch

Berichten: 440
Geregistreerd: 24-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:54

Tegenwoordig zie je inderdaad best vaak 'slechter' uitgevoerde piaffe's in de wedstrijdsport. Ik denk dat dit mede ligt aan het feit dat piaffe's vaak snel aangeleerd worden; plus dat het vaak om grote warmbloedpaarden gaat, die door hun lange rug veel meer moeite hebben met het laten zakken van de achterhand.
Een barok paard zal een piaffe makkelijker uit kunnen voeren dan een grote warmbloed, simpelweg door de verschillende bouw van beide types.

Ik heb zelf een kwpn paard gehad dat hoog in de dressuur was geleerd, en deze kon oa ook de piaffe. Lang heb ik geprobeerd deze beter te rijden, maar door zijn bouw was dat gewoon erg moeilijk voor hem (te veel gewicht tóch op de voorhand blijven houden, niet mooi rond worden/blijven, ed.).
Ik denk dat de wedstrijdsport gewend is aan het beeld dat een grote warmbloed geeft bij een piaffe, en de jury is daarop ingesteld. Het beeld dat een barok paard geeft, tsja... van dat plaatje gaat niemand meer uit denk ik, in de sport.

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:57

Bomba schreef:
Lees het topic dat ik eerder heb gepost eens door, daar is het allemaal al ter sprake gekomen.

Parzival piaffeert technisch gezien niet correct. In plaats van het gewicht op de achterhand te nemen en te buigen in de gewrichten, hupst hij als het ware omhoog en treedt af en toe zelfs achterwaarts (zoals Saskia505 in bovengenoemd topic al mooi verwoordde).

Heel mooi te zien op onderstaande foto die ik tegenkwam op Facebook.
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 7183_n.jpg


De eerst zakt heel erg door de achterbenen maar lijkt het kruis hoog te houden en de rug wat hol te maken. Daarnaast gaan de voorbenen wel heel erg naar achteren wat mi ook niet geheel correct is.

Bij de tweede foto is er weinig daling in de achterhand maar blijft het voorbeen wel op de juiste plaats.

Het is echt een supermoeilijke oefening dus vind het lastig om er echt wat van te zeggen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:02

Bomba schreef:
Lees het topic dat ik eerder heb gepost eens door, daar is het allemaal al ter sprake gekomen.

Parzival piaffeert technisch gezien niet correct. In plaats van het gewicht op de achterhand te nemen en te buigen in de gewrichten, hupst hij als het ware omhoog en treedt af en toe zelfs achterwaarts (zoals Saskia505 in bovengenoemd topic al mooi verwoordde).

Heel mooi te zien op onderstaande foto die ik tegenkwam op Facebook.
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 7183_n.jpg


Als je gewoon eens kijkt naar Parzival dan zie je dat hij zijn bekken wel degelijk kantelt. Zijn probleem is het wat lange achterbeen. Hij kan het simpelweg gewoon niet. Goed van de jury dat ze daar wel doorheen kunnen kijken. In tegenstelling tot de meeste juryleden op Bokt ;)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Piaffe Parzival mooi of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:05

Een veel interessantere discussie vind ik het dat het eerste paard het op een trensje en een teugel met nauwelijks contact doet en Parzival met een stang die bijna op 90 graden in zijn mond zit.

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:11

Die stang zo strak getrokken is idd geen porum...

Maar goed, bij haar laatste vertoning was dat al een heel stuk beter, daar was duidelijk aan gewerkt.