Lessers luisteren niet en zijn bang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vickz

Berichten: 1614
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen Belgie

Lessers luisteren niet en zijn bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 14:18

Hoi,

Ik merk steeds meer dat lessers niet meer luisteren naar hun instructeur en dat velen ook erg bang zijn. Zo erg dat ik me soms wel eens afvraag waarom ze willen paardrijden.

Lessers doen hun eigen zin, je legt ze uit wat ze moeten doen en waarom maar nog doen ze het niet, je vraagt of ze begrijpen wat je bedoeld en zeggen ja, maar nog word er niet geluisterd... Dan gaat het niet alleen om het rijden maar ook om de verzorging voor en na de les.

Vele kinderen (zelf volwassenen) zijn erg bang lopen te huilen als ze moeten poetsen of zadelen, huilen in de les voor het minste of beginnen keihard te roepen. Zitten helemaal verkrampt en slaan in paniek voor het minste.

En op die manier gebeuren er ongelukken... Paarden schrikken, lopen waar ze niet moeten lopen, krijgen een schop of lopen op elkaars benen, ruiters vallen,...

Nu vraag ik me af of dit overal zo is? Vroeger werden wij echt gedrild, we moesten luisteren en we deden ook erg ons best en wouden doodgraag iets bijleren. Nu zijn lessers lui, iemand zal wel m'n paard opzadelen of afzadelen, m'n spullen wegdoen, me op het paard zetten,...

Loveies

Berichten: 277
Geregistreerd: 27-11-13

Re: Lessers luisteren niet en zijn bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:20

Zoals jij de situatie schetst heb ik het nog nooit meegemaakt, dus nee, dit gebeurt niet overal.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:21

Geef jij die lessen? Zoja dan zou ik toch zorgen dat mensen wél naar je gaan luisteren en die angst wat willen weghalen.

Ik heb op de vereniging ook 2 meisjes die dénken dat ze bang zijn. Bij elk nieuw paard begint het gezeur en gehuil weer opnieuw. En dan ben ik heel streng en zeg ik dat ze gewoon moeten opstappen en rijden. Dat als ik zou denken dat ze dat paard niet aankonden ik ze er niet op zou laten rijden. Geef ze vertrouwen..

Het lijkt me niet normaal dat mensen niet naar je luisteren.
Ik ben een heel lieve instructie, maar als er gewerkt moet worden wordt er gewerkt. En als men dan blijft doorkletsen zeg ik dat ze anders ook wel mogen afzadelen om in de kantine verder te kletsen, dan heeft de rest er geen last van.

Verder geef ik alleen maar privé lessen dus heb ik nergens last van gelukkig.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:22

Hier op stal hebben we er geen last van.
Als onze manege-eigenaresse ook merkt dat een iemand het niet leuk vind of echt bang is gaat ze ook altijd even een gesprekje aan met de ouders en/of het kind.

En als kinderen niet willen luisteren omdat ze gewoon niet willen luisteren, dan laat ze ook goed merken dat ze er niet van gediend is. Maar dat is eigenlijk nog nooit gebeurd.

Maar als mensen bang zijn wil het ook wel eens voorkomen dat ze niet luisteren omdat de tips niet doordringen, of ze zichzelf afsluiten.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:23

Veralgemeen je nu niet enorm. Toen ik 18 jaar geleden begon met paardrijden was ik ook soms bang hoor en bij een les die toen niet zo goed ging heb ik ook wel eens huilend op mijn paard gezeten :o
Hoort een beetje bij het leren van angsten te overwinnen en het karakter te kweken.

Heb nu een lessertje die heel erg bang was en nu soms nog toeklapt als haar pony iets uitprobeert. Merk dan wel dat het veel beter lukt als haar ouders even uit de buurt zijn, maar ergens kun je toch niet verwachten dat kinderen het altijd meteen allemaal goed doen en altijd perfect hun emoties controleren. Daarom komen ze ook hé...om te leren...

Eigenlijk haat ik dit soort topics :(

Vickz

Berichten: 1614
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 14:27

Chaos:
Zoals jij zegt doe ik het ook, ook niet iedereen is zo in de les natuurlijk ;) ik heb ijverige leerlingen en ruiters die al erg vooruit gegaan zijn, maar er zijn er zo een paar die echt altijd lui zijn, zeuren en bang zijn. Vroeger wouden wij alles zelf doen en kunnen nu zijn ze gewoon te lui om het eens te proberen.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Lessers luisteren niet en zijn bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:31

Even over in de les en het begrijpen..
Ik heb zelf een probleem, ik begrijp wat mijn instructrice tegen mij zegt, ik doe wat ze mij zegt, maar heb het nog niet onder controle dat het lukt.. Dat neemt dan niet weg dat ik niet luister... Of zit het bij jou echt anders?

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:32

Tja als jij je lessers als lui ziet is het wel heel lastig om er een positieve draai aan te geven.
Misschien klikt het niet goed genoeg tussen jou en die lessers en zijn zij en jij beter af als ze andere instructeur hebben. Want als jij vindt dat ze zeurende, bange en luie ruiters zijn dan wordt het wel erg lastig om ze dingen te leren.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Lessers luisteren niet en zijn bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:34

Misschien moeten instructrices dan maar eens wat vriendelijker zijn en mensen iets leren in plaats van afdwingen en schreeuwen zoals je veel ziet bij maneges. Vind ik niet zo gek dan.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:35

Vickz schreef:
Chaos:
Zoals jij zegt doe ik het ook, ook niet iedereen is zo in de les natuurlijk ;) ik heb ijverige leerlingen en ruiters die al erg vooruit gegaan zijn, maar er zijn er zo een paar die echt altijd lui zijn, zeuren en bang zijn. Vroeger wouden wij alles zelf doen en kunnen nu zijn ze gewoon te lui om het eens te proberen.


Waarom geef je die mensen nog les?? Even serieus maar dit is echt een enorm oordeel, hoe weet je nou dat ze 'te lui' zijn? Weleens gevraagd waarom ze het niet proberen? Mensen zullen ongetwijfeld een goede reden hebben voor hun gedrag.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:36

Ten eerste lijkt dit me niet zo'n slimme reclame voor de manege waar je les geeft (waar je ook nog eens de naam van in je onderschrift hebt staan).... zou ik als manege niet blij mee zijn.
Daarnaast is het niet goed als dit in jouw les gebeurd. Dan doe je als instructrice toch echt iets fout.

Waar ik het wel met je eens kan zijn is dat ik het soms ook totaal onbegrijpelijk vind waarom sommige mensen die doodsbang zijn, toch kosten wat het kosten moeten paardrijden. Het moet toch een hobby zijn? Het is geen verplichting ofzo... als je iets niet leuk vind stop je er toch gewoon mee. Zeker als het je zoveel angst oplevert.

edit: ik zie dat je de eigenaresse bent van deze manege...
Dan lijkt het me helemaal niet slim zoiets op bokt te zetten.
Gevalletje ingooien van eigen glazen lijkt me :')

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:40

Ik ben als kind ook een tijdje heel erg bang geweest op een pony omdat ik wat nare vallen had zien gebeuren. Zat ook bij het minste beetje te snotteren en ik kon ook niet altijd perfect opvolgen wat men mij opdroeg omdat ik soms te bang was het te proberen. Dat wil echter niet zeggen dat ik niet graag op een paard zat en dat ik er zo van baalde dat ik die schrik had. Ik bleef rijden omdat ik goed genoeg wist hoe het voelde voordat ik zoveel schrik had en ik wilde terug naar die fantastische tijd.
Maar godzijdank heb ik een hele lieve en geduldige paardrijjuf gehad die begrip voor mij en mij door die fase heen heeft getrokken, en geen lesgeefster die mij maar een jankend lui kind vond want dan was ik misschien al vijftien jaar eerder gestopt met rijden...

Suuskipje

Berichten: 6616
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: Zeist

Re: Lessers luisteren niet en zijn bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:46

Ik ben geen held en huil zelf snel (schaam me dood...). Ik ben ooit geen idee waardoor heel bang geworden om te springen. Als ik ga springen moet ik ten eerste een paard hebben waar ik vertrouwen in heb, waar ik vaak op gereden heb en dus 'door' heb en daarnaast moet het een paard zijn wat zelf met mij meedenkt want door die angst verkramp ik inderdaad. Gelukkig heb ik wel zulke paarden gehad met springen en gaandeweg tijdens de les kon ik mee ontspannen en werd het beter.

Maar als mij 'gedwongen' werd om te springen, werd ik boos. En dat zou ik nu alsnog worden. Als ik niet wíl springen dan hoef ik dat ook niet vind ik. Ik rij mn rondjes verder wel, ben een ster gewordne in mensen niet in de weg rijden en als ik ergens tegenaan loop dan hoor ik het wel.


Nu ben ik overigens overgestapt naar het westernrijden en vind het een stuk fijner dan engels, veel minder 'moeten' :)

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Lessers luisteren niet en zijn bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:51

Klinkt als een mismatch tussen instructeur en leerling. En waar 2 vechten hebben 2 schuld. Dus nee dat ligt absoluut niet alleen maar aan de lessers maar ook voor een deel aan de instructeur. Misschien heb jij niet genoeg overwicht op die mensen, ben jij niet in staat hen vertrouwen te geven. Niks mis mee trouwens hoor met het constateren dat er een bepaalde groep mensen is waar je 'niks mee kan' . Maar dan moet je niet alleen de leerlingen de schuld geven.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:52

Ik schreeuw eigenlijk nooit of er moet er eentje flink op hol gaan waardoor ik snel in moet grijpen en dus wel heel duidelijk moet zijn voor de groep.

Ik snap Vicks wel. Het gaat er ook om of de angst een rede heeft. Onzekere ruiters klagen eerst dat ze heel bang zijn en niet durven, maar ze hebben het niet eens geprobeerd. Ben je al eens hard van een paard afgevallen en heb je angst er weer op te gaan kan ik dat volledig begrijpen. Ik kan angsitge ruiters ook goed begeleiden, heb er heel wat gehad afgelopen jaren.

Er zijn gewoon ruiters die denken dat ze iets eng vinden, maar dat valt dan eigenlijk reuze mee. Als ze het eenmaal gedaan hebben, het gevoel dus hebben dat ze het aankunnen is de meeste 'angst' al weg.

Soms denk ik dat het angst is om af te gaan tegenover de groep, niet angst voor een paard of oefening.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Lessers luisteren niet en zijn bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:04

Als jij je lessers lui en bang vindt dan straal je dat ook af op je leerlingen.

Als instructrice, vooral als instructrice van een manege, moet je in mijn ogen in staat zijn om vertrouwen te geven aan je leerlingen. Zij moeten het gevoel hebben dat je nooit iets van ze vraagt wat ze niet aankunnen. Als je dat vertrouwen hebt dan kun je langzaam maar zeker stapjes verder zetten. Als je dat vertrouwen niet hebt dan wordt het erger elke keer als jij iets nieuws probeert.

Dat je ze lui vind of zegt dat ze niet luisteren, dat is ook jouw eigen interpretatie. Ik heb ook vaak genoeg dat mijn instructeur iets uitlegt, ik het vervolgens probeer uit te voeren en dan helaas weer verval in een oude fout. Dat wil niet zeggen dat ik niet luister of lui ben, dat wil gewoon zeggen dat hetgeen wat gevraagd wordt op dat moment nog even niet lukt of nog niet in mijn systeem zit.

Ik denk dat iedereen wel heeft lopen worstelen met dingen als 'op het goede been lichtrijden', 'teugels op maat houden en niet langer laten glippen', 'geen kapstoktenen' etc.etc.etc.. Dat je het weet en snapt hoeft nog niet te zeggen dat het gelijk goed gaat.

En uiteraard, met bange ruiters gaat het sneller mis. Maar misschien moet je met die bange ruiters dan een stapje terug doen.

Vind je het nog wel leuk om deze lessen te geven? Het zou juist een uitdaging moeten zijn om deze ruiters verder te helpen.

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Re: Lessers luisteren niet en zijn bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:12

Iedereen leert op een andere manier en op zijn/haar eigen tempo. Hoe lang geef je al les?

Martine123

Berichten: 1663
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: Tilburg

Re: Lessers luisteren niet en zijn bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:18

Ik werd juist band doordat ik werd gedrild... En ja je rijdt nu eenmaal paard voor je plezier dus als je op een manege gewoon op een manege pony in een groepsles rijdt denk ik niet dat het de bedoeling is dat je na het drillen huilend op je pony zit. Daar is toen bij mij een hoop plezier mee weg genomen...

Nu vind ik het anders als er iets met de pony wordt gedaan wat niet mag (te hard slaan bijvoorbeeld, op onveilige manier poetsen etc.) maar een leerling die iets niet durft of niet snapt.. dat moet niet met 'geweld' opgelost worden..

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Lessers luisteren niet en zijn bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:23

Dat is zeker waar.
Paardrijden moet leuk zijn!
Ik doe met de jonkies ook veel spelletjes, ze leren hun paarden beter kennen en vertrouwen en de onderlinge sfeer wordt er ook beter van.

Ik geef twee groepen les, en die groepen zijn ook echt groepen geworden. Ondanks dat er onderling soms best een leeftijdsverschil is gunt iedereen elkaar alles en mensen steunen en helpen elkaar.

Gister had ik een meisje die vooraf had aan gegeven absoluut niet te willen galopperen. Aan het einde van de les (toen de rest al gegaloppeerd had en aan het stappen was) heb ik haar steeds harder laten draven en gezegd dat we niet gingen galopperen. Toen het paard in galop viel door het snelle draven en dus heel braaf reageerde en ze voelde dat ze hem uit kon zitten was het probleem over. En het leuke was: toen ze weer ging stappen ging de rest van het groepje klappen en vertelden ze haar hoe trots ze waren dat ze het tóch had gedaan. Zo leuk! :D

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:26

Chaos schreef:
Dat is zeker waar.
Paardrijden moet leuk zijn!
Ik doe met de jonkies ook veel spelletjes, ze leren hun paarden beter kennen en vertrouwen en de onderlinge sfeer wordt er ook beter van.

Ik geef twee groepen les, en die groepen zijn ook echt groepen geworden. Ondanks dat er onderling soms best een leeftijdsverschil is gunt iedereen elkaar alles en mensen steunen en helpen elkaar.

Gister had ik een meisje die vooraf had aan gegeven absoluut niet te willen galopperen. Aan het einde van de les (toen de rest al gegaloppeerd had en aan het stappen was) heb ik haar steeds harder laten draven en gezegd dat we niet gingen galopperen. Toen het paard in galop viel door het snelle draven en dus heel braaf reageerde en ze voelde dat ze hem uit kon zitten was het probleem over. En het leuke was: toen ze weer ging stappen ging de rest van het groepje klappen en vertelden ze haar hoe trots ze waren dat ze het tóch had gedaan. Zo leuk! :D




Hmmm... ik weet niet of dit mijn manier zou zijn. Je beloofd haar dat ze niet hoeft te galoperen, maar uiteindelijk kom je je belofte niet na.
Fijn dat het positief heeft uitgepakt, maar de ruiter had er ook anders op kunnen reageren en haar vertrouwen in jou kwijt zijn geraakt.

Maarja, ieder zn eigen manier van lesgeven :D

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:27

Het pakt altijd positief uit. ;)
Heb dit truucje nou al 100x gedaan.
Ze denken dat ze het niet kunnen maar ze kunnen het wel. Dat moeten ze alleen even weten.

Ik ken mijn ruiters en vooral mijn paarden.
Ze rijden op deze vereniging een maand lang op hetzelfde paard. Dan zou ze een maand lang niet meegalopperen in de les omdat ze denkt dat ze het paard niet aankan. Vind ik zonde.

Ik denk júist omdat ik ze zo veel vertrouwen geef en het gevoel geef dat ze het aankunnen dat ze allemaal veel brutaler zijn gaan rijden. Het niet meer van het paard laten afhangen wat er gebeurd maar zelf initiatief nemen.

Overigens toen het paard in galop ging was haar eerste reactie hem terugvragen. Uiteraard. Toen zei ik dat ze hem de ruimte moest geven, ze galoppeerde immers al en het ging goed.

En ik beloof niks he. ;) Dan zou ik mijn belofte breken en dat kun je een kind niet uitleggen, dat hoort niet.

Vertrouwen moet je ze geven.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 04-12-13 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:30

Ik heb dat gedril ook nooit gesnapt en zeker niet bij kinderen. Ik kom toch verdorie voor mijn hobby en plezier te hebben, en niet voor totaal afgekraakt te worden omdat ik iets nog niet goed kan waardoor ik tegen het einde van de les huilend met een brok frustratie zit omdat de juffrouw "boos" op me is. Ik wou geen topruiter worden om wedstrijden te gaan winnen, ik wilde gewoon plezier hebben. En die lesgevers die konden omgaan met kinderen, veel afwisseling gaven, vaak spelenderwijs dingen leerden en die op die manier hun best deden om de sfeer in de groep tot het maximale te krijgen, daar kijk ik met het grootste plezier op terug. En nog steeds. Als ik ergens iets wil gaan volgen als hobby dan hoeft het voor mij niet als er iemand mij ligt uit te kafferen en te drillen. In mijn vrije tijd wil ik plezier hebben en iemand die mij op een gewone vriendelijke manier over bepaalde drempels kan heen helpen.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:32

Hij kan er ook vandoor gaan in die maand, dan is het toch fijn dat ze weten dat ze op hem kunnen galopperen. Je voed juist de angst door te zeggen nee het hoeft inderdaad allemaal niet, ik snap dat je bang bent etc.. Ik zie niet in waarom ze dn een volgende keer wel met hem zouden willen galopperen.

Dus als je als instructeur het paard kent en de ruiter en dus kan inschatten hoe het zal gaan dan gewoon proberen.

En niet door boos te worden, boos worden helpt nooit.

saffiralove1

Berichten: 237
Geregistreerd: 19-08-12
Woonplaats: Naast de buren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:33

Ik rijd nu 4 jaar op een manege, en heb dit nog nooit meegemaakt, wel een keertje voor de lol iets anders doen maar niet zomextreem als jij zegt...

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:34

Def schreef:
Ten eerste lijkt dit me niet zo'n slimme reclame voor de manege waar je les geeft (waar je ook nog eens de naam van in je onderschrift hebt staan).... zou ik als manege niet blij mee zijn.
Daarnaast is het niet goed als dit in jouw les gebeurd. Dan doe je als instructrice toch echt iets fout.

Waar ik het wel met je eens kan zijn is dat ik het soms ook totaal onbegrijpelijk vind waarom sommige mensen die doodsbang zijn, toch kosten wat het kosten moeten paardrijden. Het moet toch een hobby zijn? Het is geen verplichting ofzo... als je iets niet leuk vind stop je er toch gewoon mee. Zeker als het je zoveel angst oplevert.

edit: ik zie dat je de eigenaresse bent van deze manege...
Dan lijkt het me helemaal niet slim zoiets op bokt te zetten.
Gevalletje ingooien van eigen glazen lijkt me :')


In haar profiel te zien is het haar eigen manege.