gewicht verplaatsen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ra_chel
Berichten: 2299
Geregistreerd: 31-05-10
Woonplaats: daar waar ik graag zijn wil

gewicht verplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 12:22

Hier toch nog eens van mij de vraag mbt het verplaatsen (minimaal) van je gewicht bij van hand veranderen.
Ik krijg les van 2 verschillende instructrices , met allebei voor mij waardevolle manier van lesgeven , al zijn ze wel verschillend.
Tot op heden heb ik dit goed kunnen combineren , maar loop nu tegen een klein euvel aan.
Bij door een 8 van hand te veranderen , heeft de ene aan om het gewicht ietwat naar buiten te plaatsen ,en de andere geeft aan het gewicht ietwat naar binnen te plaatsen , en beide blijven bij hun standpunt , wat voor mij dus niet zo fijn is bij het rijden ,want ik kan dat niet telkens gaan wisselen ,is voor mij niet fijn en voor paard ook onduidelijk!
Wat is jullie ervaring en wat doen jullie? We spreken dan over een minimale gewichtsverplaatsing naar binnenbeen of buitenbeen , om dat vervolgens als je de hoek doorbent om te zetten in gelijkwaardig op de rechte zijde. (deze stelling van beide geldt overigens ook voor voltes)

Maaike1993
Berichten: 53
Geregistreerd: 21-08-12

Re: gewicht verplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:33

Kun je je instructrices niet met elkaar laten praten? Dan komen zij er wel uit en dan heb jij je antwoord.

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:39

Gewicht altijd op de kant waar je naartoe wilt.
Om in balans te blijven zal het paard onder je gewicht willen lopen. Dit kun je vergelijken met een kind op de schouders van de vader. Als die naar links leunt zal de vader om in balans te blijven ook naar links willen. Het voorbeeld is een overdreven vorm, maar helpt je hopelijk wel begrijpen.
Dit is ook niet iets wat een paard moet leren, het zal dit vanzelf doen en je moet hooguit op elkaar ingespeeld raken. Er zijn trouwens wel veel paarden die dit af moeten leren omdat de ruiter het gewicht anders gebruikt. Succes!
 

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: gewicht verplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:45

Stel dat je op de linkervolte rijdt, dan heb je je gewicht naar binnen.
Door je gewicht iets naar binnen te plaatsen komt er meer druk op jouw binnen zitbeenknobbel en wordt jouw buitenzitbeenknobbel iets gelift.
Je geeft dus eigenlijk met je zitbeenknobbel al de hulp aan om het paard te laten buigen om jouw binnenbeen, en dus ook om een lengtebuiging te kunnen geven op de volte.
Als je je gewicht naar buiten verplaatst geef je tegengestelde hulpen. Je hebt dan meer druk op je buitenzitbeenknobbel, waarmee je automatisch onbedoeld tegen je paard zegt dat je graag wilt dat hij buigt om jouw buitenzitbeenknobbel. En dus ook dat hij een rechterbuiging geeft op de linkervolte.
Gevolg is dat je paard tegen je binnenbeen aan 'valt', zijn eigen binnen achterbeen moeilijker onder kan brengen, bijna onmogelijk nog lengtebuiging kan geven vanuit lossigheid...
En dus de hele volte zijn doel verliest :)

Ra_chel
Berichten: 2299
Geregistreerd: 31-05-10
Woonplaats: daar waar ik graag zijn wil

Re: gewicht verplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 20:40

oke ,dat het paard onder het gewicht gaat lopen is mij bekend , probleem wat ik daarbij op de volte in galop heb gehad ,was dat mijn paard dus op de volte naar binnen kwam ,hij liep dan door het been heen ,dat gebeurt nu nog af en toe als ik niet goed oplet.
dus bij een 8 van hand veranderen dan plaats ik na het recht stellen bij X mijn gewicht aan de kant waar ik heen wil, dus als dat rechterhand is, dan gewicht ietwat rechts.
tjee, voel me echt een beetje een muts , voor mijn ongeluk reed ik echt op mn gevoel, en nu moet ik bij alles wat ik doe nadenken , alsof ik zoveel vergeten ben , al gaat het gelukkig steeds beter! (twijfel nog wel erg aan mezelf)

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: gewicht verplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:55

Ik snap de werkwijze van allebei de instructrices niet. Je gewicht hoor je imo helemaal nooit te verplaatsen. Als je een recht paard wil, en de oefeningen met balans en takt wil kunnen uitvoeren hoor je gewoon in het midden te zitten, recht boven je paard. Als jij je gewicht verplaatst bij iedere oefening kan je deze nooit correct rijden, je paard word ook niet recht, blijft of word juist scheef omdat hij jou scheve gewicht moet compenseren.

Ik denk dat jou instructrices overigens niet je daadwerkelijke gewicht bedoelen, maar je zwaartepunt, dat kun je namelijk wel verplaatsen, een zithulp dus. Zou je je gewicht verplaatsen zou je al moeten hangen om dit voor elkaar te krijgen en dat is zowiezo niet de bedoeling. Verplaats je je zwaartepunt geef je een functie aan jou massa, wat een duidelijk signaal geeft aan je paard.

LiVtime: Dat laatste ben ik niet met je eens. Voltes met contrastelling hebben net als de contragalop zeer zeker een doel. Gehoorzaamheid trainen, en het heeft een goede gymnastiserende werking omdat het voor het paard onmogelijk is om over de buitenschouder weg te vallen. Het is gedwongen de lengtebuiging aan te nemen (naar buiten) zonder hier onderuit te kunnen komen. Ik heb met deze methode erg goede snelle resultaten gezien.

Ra_chel
Berichten: 2299
Geregistreerd: 31-05-10
Woonplaats: daar waar ik graag zijn wil

Re: gewicht verplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 21:23

Klinkt erg logisch Lara , ik heb de neiging om teveel op rechts te zitten , zak daar ook wat in , zou dat de oorzaak kunnen zijn waarom mijn paard rechts altijd wat moeilijker is? hij komt rechts namelijk niet lekker los. (heb 3mnd geleden mn zadel laten opvullen , en heb nu het idee dat ie wat naar rechts ligt ,vermoedt dat ik er de oorzaak van ben)

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:50

Lara_Silver schreef:
Ik snap de werkwijze van allebei de instructrices niet. Je gewicht hoor je imo helemaal nooit te verplaatsen. Als je een recht paard wil, en de oefeningen met balans en takt wil kunnen uitvoeren hoor je gewoon in het midden te zitten, recht boven je paard. Als jij je gewicht verplaatst bij iedere oefening kan je deze nooit correct rijden, je paard word ook niet recht, blijft of word juist scheef omdat hij jou scheve gewicht moet compenseren.


En dit ben IK weer niet met je eens ;)
Ga maar eens recht in het zadel zitten op een paard dat scheef loopt door bijvoorbeeld iets ongelijke heupen.
Daarmee breng je paard alleen maar meer uit balans. Soms moet je een paard even beetje helpen door juist iets meer naar buiten of juist iets meer naar binnen te zitten.

Ik was niet zo heel handig in mijn laatste zin inderdaad :) Was de contrastelling even vergeten :) Komt meer omdat ik die oefening nooit meer gebruik..

@Rachel, er is een grote kans dat door jouw zit je paard inderdaad niet lekker los komt. Is geen ramp, maar wel iets om aan te werken :j

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:51

Ik heb het ook over het verplaatsen van je zwaartepunt. :) Daarbij komt meer gewicht op een van je zitbeenknobbels en daarom is het hetzelfde als het verplaatsen van je gewicht.
Dit is minimaal, zoals de TS zelf al aangeeft, en iemand die je ziet rijden hoort het vrijwel niet te zien.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:23

Ra_chel schreef:
Klinkt erg logisch Lara , ik heb de neiging om teveel op rechts te zitten , zak daar ook wat in , zou dat de oorzaak kunnen zijn waarom mijn paard rechts altijd wat moeilijker is? hij komt rechts namelijk niet lekker los. (heb 3mnd geleden mn zadel laten opvullen , en heb nu het idee dat ie wat naar rechts ligt ,vermoedt dat ik er de oorzaak van ben)


Ja dit kan zeer zeker de oorzaak zijn van zijn moeilijke kant. Het is voor hem immers makkelijk bewegen als het gewicht zo goed als verdeeld over rechts en links is. (zo goed als mogelijk want 100 % recht is zo goed als onmogelijk) Ik herken dit ook. Ben altijd boscrosser geweest en toen ik voor het eerst aan les begon had ik geloof ik zo goed als alle foute gewoonten. Mijn instructrice is hier heel streng in geweest en liet me zogenaamd hangen, zo voelde het voor mij althans. Maar ik naar de spiegel toereed zag ik dat ik pas recht boven mijn pony zat. Dat gevoel heb ik vast gehouden en heel erg erop gelet. Het is vrij hartnekkig maar wel af te leren. :)

En nee LiVtime, imo ga je een scheef paard nooit 'helpen' door mee te gaan in zijn scheefheid. Ik begrijp wat je bedoelt overigens. Maar ik ben juist eerder van mening dat je een paard recht maakt door hem vanaf het begin zo gelijk als mogelijk te belasten, zowel met je zit, als met de oefeningen. Als je als ruiter meegaat in die scheefheid maak je het makkelijk voor hem, dat terwijl een scheef paard rechtrichten alleen maar gaat als je hem aan zijn grenzen brengt. Dit begint met gelijke belasting en veel lange lijnen op de tweede hoefslag, maar op eigen benen en meer en meer buiging invoeren. Maargoed we wijken af van het topic, ik denk ook dat iedereen zijn eigen ideëen heeft over de belasting van het paard, voor mij is gelijke belasting het optimaalst voor jou juist een beetje meegaan.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: gewicht verplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:34

Wat is door een 8 van hand veranderen. Als je een 8 rijdt, zit je toch gewoon weer op je beginpunt, en dan ben je helemaal niet van hand veranderd.

Je zal wel door een S van hand veranderen bedoelen.

Pentax

Berichten: 2948
Geregistreerd: 16-09-10
Woonplaats: Achter mijn neus.

Re: gewicht verplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:31

Op de x veranderen? Het klopt logischer wijs voor mij dan anders allebei niet.

Ra_chel
Berichten: 2299
Geregistreerd: 31-05-10
Woonplaats: daar waar ik graag zijn wil

Re: gewicht verplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 12:04

idd ,je kan zeggen 8tjes rijden ,of door een S van hand veranderen

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:06

Ra_chel schreef:
idd ,je kan zeggen 8tjes rijden ,of door een S van hand veranderen


Een acht rijden is echter niet hetzelfde als door een S van hand veranderen.

Afbeelding

Afbeelding

pat1974

Berichten: 55
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 00:42

Motje11 schreef:
Ik heb het ook over het verplaatsen van je zwaartepunt. :) Daarbij komt meer gewicht op een van je zitbeenknobbels en daarom is het hetzelfde als het verplaatsen van je gewicht.
Dit is minimaal, zoals de TS zelf al aangeeft, en iemand die je ziet rijden hoort het vrijwel niet te zien.


mee eens

Pmall
Berichten: 70
Geregistreerd: 29-07-12

Re: gewicht verplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 00:51

In de wending zou je iets meer gewicht aan de binnenkant kunnen hebben, maar liever niet, want je wil juist dat het paard op eigen benen met lengtebuiging door de wending gaat. Als je naar binnen gaat zitten valt hij vaak wat naar binnen en dat wil je juist niet.
Juist het gewicht op beide zitbeenknobbels houden en het binnenbeen blijft de buiging onderhouden.

pat1974

Berichten: 55
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 00:59

Pmall schreef:
In de wending zou je iets meer gewicht aan de binnenkant kunnen hebben, maar liever niet, want je wil juist dat het paard op eigen benen met lengtebuiging door de wending gaat. Als je naar binnen gaat zitten valt hij vaak wat naar binnen en dat wil je juist niet.
Juist het gewicht op beide zitbeenknobbels houden en het binnenbeen blijft de buiging onderhouden.


ja klopt, hoe minder je het paard stoort hoe beter dat is

pat1974

Berichten: 55
Geregistreerd: 21-08-12

Re: gewicht verplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 01:05

kijken in de richting waar je naartoe wil, is meestal al voldoende

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:18

Motje11 schreef:
Gewicht altijd op de kant waar je naartoe wilt.
Om in balans te blijven zal het paard onder je gewicht willen lopen. Dit kun je vergelijken met een kind op de schouders van de vader. Als die naar links leunt zal de vader om in balans te blijven ook naar links willen. Het voorbeeld is een overdreven vorm, maar helpt je hopelijk wel begrijpen.
Dit is ook niet iets wat een paard moet leren, het zal dit vanzelf doen en je moet hooguit op elkaar ingespeeld raken. Er zijn trouwens wel veel paarden die dit af moeten leren omdat de ruiter het gewicht anders gebruikt. Succes!
 

Mee eens. Hoewel ik rationeel ook begrijp dat er mensen zijn die zeggen dat je je gewicht wat moet verplaatsen naar de kant waar je vandaan komt: wijken voor druk. Alleen vind ik dat niet logisch voor een paard.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:54

Koper schreef:
Motje11 schreef:
Gewicht altijd op de kant waar je naartoe wilt.
Om in balans te blijven zal het paard onder je gewicht willen lopen. Dit kun je vergelijken met een kind op de schouders van de vader. Als die naar links leunt zal de vader om in balans te blijven ook naar links willen. Het voorbeeld is een overdreven vorm, maar helpt je hopelijk wel begrijpen.
Dit is ook niet iets wat een paard moet leren, het zal dit vanzelf doen en je moet hooguit op elkaar ingespeeld raken. Er zijn trouwens wel veel paarden die dit af moeten leren omdat de ruiter het gewicht anders gebruikt. Succes!
 

Mee eens. Hoewel ik rationeel ook begrijp dat er mensen zijn die zeggen dat je je gewicht wat moet verplaatsen naar de kant waar je vandaan komt: wijken voor druk. Alleen vind ik dat niet logisch voor een paard.


Met je eens, het is inderdaad niet logisch. Wijken voor de druk, ja voor de druk van je kuit als ondersteuning voor het verplaatsen van het zwaartepunt, icm het aannemen van de buitenteugel. Dat zou logischer zijn..