Je krijgt wat je beloont.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Je krijgt wat je beloont.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 12:50

In een aantal topic's zijn zulke leerzame onderwerpen wb het opleiden en trainen van paarden/pony's te lezen, dat er blijkbaar toch behoefte is om dit verder te doorgronden en uit te diepen.

Hier een voorzet/begin om een aantal citaten uit andere topic's neer te zetten en daarover van gedachten te wisselen en te "leren" begrijpen.

Arabesk schreef:
MaritAriel schreef:
Ik voel me constant echt heel dom als jij iets zegt Huertecilla , Ik begrijp, op enkele stukjes na helemaal niks van wat er staat :=


Dat doet HC al jaren. We zijn ooit een hk topic begonnen zonder hc omdat we volgens hem de diepgang van een soepbord hadden. Toen waren de silly soup plates geboren :D
Het went uiteindelijk :+.

Maar hc het zou schelen als je in makkelijkere taal dingen uitlegt, dan bereik je er nog wat mee ipv dat iedereen op een gegeven moment je posts overslaat omdat ze toch te ingewikkeld zijn.

Hc probeeeeeer het eens :)

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 12:58

Huertecilla schreef:
Appelmoes_11 schreef:
Ik vraag me ook af wie er bedacht heeft dat er met constante aanleuning (druk) gereden moet worden? Dat gaat toch nergens over?


Dat was/is wel degelijk zinvol. Letterlijk klassiek zelfs.
Net als een pijnmogelijkheid met scherp bit en scherpe sporen.
Dat is echter kadaverdiscipline en mogelijkheid tot prikkelescalatie in veldslagen, bij stierenhoeden of andere inherent extreem gevaarlijke risicosituaties met prikkelescalaties van buitenaf.

Het punt is dat dit veldslagrijden voor de hobbylól ethisch niet acceptabel is.
Wederom net als de rolverdeling van man en vrouw en hoe die met elkaar omgaan anno nu niet meer is als 500 jaar terug.
De ruiterij loopt gewoon ruim een eeuw achter met de bio-ethiek.


Toendertijd was dit natuurlijk een "zinvolle" manier om het paard te laten luisteren.

Bij het stierenhoeden was er het gevaar dat een stier besloot om aan te vallen en om heel snel te kunnen anticiperen daarop werd op dat moment de stang ingezet voor onvoorwaardelijke gehoorzaming van het paard.
De "prikkelescalatie" was in dit geval, de stier en het paard reageerde daarop (hoogstwaarschijnllijk) met vluchten.
En om dit "vluchten" in goede banen te leiden, besloot de ruiter om op dit moment de stang in te zetten om "controle" te houden.

Anoniem

Re: Je krijgt wat je beloont.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:08

Ik snap niet zo goed wat je hier mee wilt?

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 13:21

piepenfiets schreef:
Huertecilla schreef:
Het gaat om de ethiek van het paardgebruik voor ruiterambities.
Het púnt is dat anti-collages mbt ruitersport de achilleshiel van de ruiterij naakt laten zien.
Bij ruitersport ligt daar een conflict met het welzijnsrecht van het gebruikte dier.
Het is in het allergrootse belang van juíst de ruiters die wedstrijden willen rijden dat er een waarborging komt van het welzijnsbelang va het individuele paard en dat de ´ongelukkige momentopnames´ aan de kaak worden gesteld :)*
Juist de ruitersporters zouden de grootste jager daarop moeten zijn. Het is namelijk in hún belang dat ruitersport niet wordt verboden!

Daarom begrijp ik jouw topicstarter niet. Dat predikt alleen maar voor eigen parochie, zelbevestigend voor degenen die wedstrijden willen rijden. Dat is contraproductief voor julie zelf.
Als je een toekomst voor de ruitersport wil, moet je niet roepen dat het wel meevalt en het ook mooi is.
Doe ´mooie´ dingen zijn voor de ruiters.
De misstanden zíjn er en niet acceptable mbt dierenmishandeling.
De publike opinie kan dat niet rijmen met dierenliefhebben en 21ste eeuwse bio-ethiek.
JULLIE; de ruitersporters, zouden de grootste jagers op de ´ongelukkige momenten´ moeten zijn en de wistle blowers moeten STEUNEN.
Het gaat niet weg die 21ste eeuwse bio-ethiek en door je af te zetten maak je de kloof alleen maar groter, de kritiek gegronder :)*


_/-\o_ Alhoewel ik je continue :)* redelijk irritant vind zijn er toch wel een paar gaan branden bij mij,dank


Omdat ik toch wel heel benieuwd ben, welke :)* zijn gaan branden en dit toch het meer aangewezen topic ervoor lijkt, hier opnieuw mijn vraag

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:22

Hmmm... het lijkt me zinvoller dat, als je in een bepaald topic constateert dat je iets niet begrijpt of er meer over wilt weten, je het dan in het betreffende topic zélf aankaart. Het heeft niet zoveel nut om uit allerlei verschillende topics quotes te gaan aanhalen - die dan vervolgens waarschijnlijk helemaal uit context zijn - om die apart nog eens te willen bediscussiëren. Maar als het je er om te doen is om uitspraken van HC te begrijpen.. begin er maar niet aan. Vanuit het zuid-spaanse stijgt maar al te vaak zoveel grijze rook op met ronkend ( en vaak misplaatst) taalgebruik en geselecteerde bronverwijzing uit vervlogen eeuwen, dat het wel een beetje religieus lijkt. En met zelf-gelovigen valt over het algemeen geen zinvolle discussie op te zetten. :)

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 13:25

Huertecilla schreef:
Arabesk schreef:
Wijken voor druk is 'een' methode om een paard iets te leren. Dan neem je een negatieve prikkel weg. Je kunt ook een paard leren te reageren op iets en dan een positieve beloning geven.

Dat bitloos DUS ook wijken voor druk is, is niet per definitie zo. Maar dat lijkt zo,omdat Parelli NH de bekendste 'alternatieve' methode is en hij werkt veel met wijken voor druk. Als clickertraining het meest populair zou zijn, zouden de bitlozen uitgemaakt worden voor circustrainers op bokt.

Je kunt een paard zelfs op stem leren links of rechts te gaan en te stoppen etc, net zoals de husky's voor de slede. Die hebben helemaal geen bitje of halstertje om.


Even voor de duidelijkheid versimpeld:
- Hoofdstroom paardrijden = P+ en R-
- Parelli maakt een enorme ethische stap vooruit = alleen R-
- Je krijgt wat je belloont = R+

Dat laatste kan heel fijn mbv operante conditionering waarvan het clickeren één methodevoorbeeld is. Ik doe het met de stem en een ´toverwoord´ :D

Voor wie wat meer uitleg nodig heeft; zie mijn site onder ´je krijgt wat je beloont´ en er staat een verhelderend praktijk-mensen-voorbeeld op ´de beloning´.


Misschien ook leuk om P+, R- en R+ hier iets meer uit te leggen?

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:28

De antwoorden op je laatste vraag ligt voor het oprapen. Lees bijvoorbeeld het boek van Inge Teblick eens. :)

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 13:29

Jannepauli schreef:
Hmmm... het lijkt me zinvoller dat, als je in een bepaald topic constateert dat je iets niet begrijpt of er meer over wilt weten, je het dan in het betreffende topic zélf aankaart. Het heeft niet zoveel nut om uit allerlei verschillende topics quotes te gaan aanhalen - die dan vervolgens waarschijnlijk helemaal uit context zijn - om die apart nog eens te willen bediscussiëren. Maar als het je er om te doen is om uitspraken van HC te begrijpen.. begin er maar niet aan. Vanuit het zuid-spaanse stijgt maar al te vaak zoveel grijze rook op met ronkend ( en vaak misplaatst) taalgebruik en geselecteerde bronverwijzing uit vervlogen eeuwen, dat het wel een beetje religieus lijkt. En met zelf-gelovigen valt over het algemeen geen zinvolle discussie op te zetten. :)


In de betreffende topic's was het teveel off-topic, dus vandaar een nieuw topic.

Het is nog even verwarrend in dit nieuwe topic omdat ik er net aan begonnen ben (en waarschijnlijk nog niet helemaal duidelijk :+ )

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 13:30

Elanor schreef:
De antwoorden op je laatste vraag ligt voor het oprapen. Lees bijvoorbeeld het boek van Inge Teblick eens. :)


Dat boek was ik ook van plan om aan te schaffen :D

IngeT
Berichten: 101
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:37

Ha, ik keek wel even op toen ik het thema van m'n eigen site als topic hier zag. Blijkt dat het gaat om verwarrend taalgebruik ;-).

Ik doe een poging om te vertellen waar "je krijgt wat je beloont" - volgens mij althans - over gaat.

Trainen is gedragsverandering. Gedrag kan je op twee manieren veranderen: door het aan te moedigen (als je er meer van wil) of te ontmoedigen (als je er minder van wil).
Gedrag aanmoedigen (in de hoop dat het in de toekomst méér gaat gebeuren) heet belonen, bekrachtigen, versterken (reinforce = R).
Gedrag ontmoedigen (in de hoop dat het in de toekomst minder gaat gebeuren) heet straffen, corrigeren, verminderen (punish = P).

Je kan dat doen door iets te doen of iets te geven (dat er daarvoor niet was) = +, plus, erbij, positief (positive)
Je kan ook iets wegnemen (dat er daarvoor wel was) = -, minus, eraf, negatief (negative)

positieve bekrachtiging: R+
je wil dat je paard blijft stilstaan -> je paard staat stil -> je geeft een wortel of een krabbel
= je moedigt het stilstaan aan door hem iets leuks te geven

negatieve bekrachtiging: R-
je wil dat je paard blijft stilstaan en dus neem je de teugels aan -> je paard staat stil -> je laat de teugels vieren (teugelhulp)
= je moedigt het stilstaan aan door iets vervelends weg te nemen

positief straffen: P+
je wil dat je paard stopt met bewegen -> je paard beweegt -> je rukt aan de teugels of slaat met de zweep
= je ontmoedigt het bewegen door iets vervelends te doen

negatief straffen: P-
je wil dat je paard stopt met bewegen -> je paard beweegt -> hij mag niet naar de wei
= je ontmoedigt het bewegen door iets leuks af te nemen

Positief en negatief hebben dus NIETS te maken met hoe jij of je paard je daarbij voelen. Er wordt heel nuchter gekeken naar oorzaak en gevolg. Zo komt het dat 'positief straffen' de manier van trainen is die de meest negatieve gevoelens oproept. Dat is wat verwarrend in het begin, maar als je maar 'erbij' of 'eraf' blijft denken komt het goed.

Je ziet dus dat bij straffen (positief of negatief!) dat een paard alleen wordt verteld wat hij NIET mag doen, niet wat hij dan wel moet doen. Met straffen leert een paard dus niets bij, alleen maar af. Vandaar "je krijgt wat je beloont": je paard kan alleen maar iets bijleren als hij daarvoor beloond wordt, met iets wat hij leuk vindt.

Een belangrijk iets om te onthouden is het principe "de ontvanger bepaalt". Jij kan wel vinden dat als jij "goed zo" zegt tegen je paard dat dat een beloning is voor hem, maar dat betekent niet noodzakelijk dat dat ook is wat je paard ervan vindt. Een beetje zoals dat iemand tegen jou zou zeggen "als je afwast krijg je een ijsje", maar als jij ijsjes echt gruwelijk vindt ben je nog minder geneigd om te gaan afwassen. Dat ijsje is dan wel bedoeld als een beloner, maar blijkt in werkelijkheid een straffer.
Dat verklaart waarom paarden soms dingen doen waar je niks van begrijpt. Het is voor JOU niet duidelijk waarom hij doet wat hij doet, maar voor HEM wel. Het is een kwestie van erachter te komen wat HEM motiveert om te doen wat hij doet.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 13:47

Heel mooi, dit stuk IngeT :j en heel leerzaam.

Dit topic is niet alleen opgezet om "verwarrend taalgebruik" uit te leggen.

Maar juist om te leren hoe het ook "anders" kan mbt trainen en opleiden van paarden/pony's.

Het "anders"... dat het paard/de pony niet alleen leert door bv wijken voor pijn, maar juist door de bereidwilligheid om mee te willen werken.

Volgens mij werkten mijn hersens nog niet helemaal :+ en heb nu pas door dat de IngeT de schrijfster is.
Bedankt dat je hier wilde reageren en het zo "mooi en leerzaam" hebt gepost.

Anoniem

Re: Je krijgt wat je beloont.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:21

Het is ook mijn mening dat je moet werken met wat het paard je bied en hem uit willen dagen om verder te gaan, niet forceren.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:44

@Inge
Deze indeling had ik nog niet gezien, maardat ligt aan mij. Ik vind het een heel heldere en dus bruikbare indeling, waarvoor dank.
Er is een punt dat ik niet zo goed begrijp.In de allinea "Positief en negatief........ ..het goed." , stelt u:" maar als je maar 'erbij' of 'eraf' blijft denken komt het goed." Kunt u deze zin verduidelijken, ik begrijp het niet.


Het beginsel 'de ontvanger bepaald' was voor mij de reden veel met versnaperingen te werken. Pas als het paard het snoepje daadwerkelijk eet, heb ik meer zekerheid dat mijn handeling als beloning wordt aanvaard.
Maar in welke groep vallen hulpen die slechts 'aanwijzen',die niet belonend nog bestraffend zijn?

Bij voorbaaat dank

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:13

Vooral het principe 'de ontvanger bepaalt' is goed om onder de aandacht te brengen. :j

IngeT
Berichten: 101
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:17

Kadankovitch schreef:
In de allinea "Positief en negatief........ ..het goed." , stelt u:" maar als je maar 'erbij' of 'eraf' blijft denken komt het goed." Kunt u deze zin verduidelijken, ik begrijp het niet.

Er ontstaat veel verwarring als je het hebt over 'positief straffen' of 'negatief belonen' omdat mensen denken aan de gevoelens die ze zelf bij de uitkomst van gedrag krijgen (ze vinden het fijn of niet fijn) OF de gevoelens die ze projecteren op wat ze dénken dat de paarden voelen, maar niet kijken naar de wérkelijke consequenties van wat ze doen. Maar deze manier om naar leren te kijken gaat er juist van uit dat je de redenen niet kent waarom paarden iets doen (die zijn er natuurlijk wel: biomechanica, instincten, gezondheid, hormonen/neurotransmitters, omstandigheden, voorgeschiedenis... maar je kan het hen immers niet vragen). Daarom wordt er alleen gekeken naar wat je kan zien aan oorzaak-gevolg; en het is belangrijk om dat te onthouden.

Kadankovitch schreef:
Maar in welke groep vallen hulpen die slechts 'aanwijzen',die niet belonend nog bestraffend zijn?

Dat zijn gewoon prikkels (een ander woord is 'stimuli') die gedrag (kunnen) uitlokken. Of dat gedrag in de toekomst meer of minder gaat voorkomen telkens als die prikkel voorkomt, weet je nog niet.

Bijvoorbeeld: je legt je been aan = een prikkel, maar je weet nog niet wat voor gedrag er op gaat volgen in de toekomst; dat hangt ervan af waar het paard zal voor beloond worden na het voorkomen van de prikkel.
Gaat het paard vooruit en wordt op dat moment het been eraf gehaald, dan wordt het vooruitgaan beloond. De kans dat het paard in de toekomst vooruit gaat als het been wordt aangelegd, wordt groter, want het heeft geleerd dat als het een been voelt en dan vooruitgaat, de druk van het been wegvalt. Het paard leert door het wegvallen van de onaangename prikkel, dus is het vooruitgaan negatief bekrachtigd.
Gaat het paard vooruit en wordt op dat moment het been eraf gehaald, maar wordt het tegelijk in de mond getrokken, dan ondervindt het paard iets dat nog veel onaangenamer is dan de druk van het been was. De volgende keer als het paard de druk van het been voelt zal het niet vooruitgaan, omdat het vooruitgaan positief gestraft is (er is een onaangename prikkel toegevoegd).

Het paard leert dus niet van de prikkel, de aanwijzing (de beenhulp, bijvoorbeeld) zelf - die lokt alleen (de eerste keer) gedrag uit. Het is pas het gevolg van z'n gedrag (het wegvallen van de beendruk) dat hem dat gedrag zal doen herhalen, of niet.
Dat is het zogenaamde ABC van gedrag: Antecedence (wat er aan het gedrag voorafgaat, de prikkel) - Behavior (wat het paard doet als reactie op de prikkel) - Consequence (wat de gevolgen zijn van het gedrag).

Ik kan me voorstellen dat dit erg ingewikkeld is, maar als je het systeem doorhebt is het veel eenvoudiger om te zien waarom iets gebeurt (of juist niet gebeurt). Ook als het om rijden gaat.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:34

Dus de reactie op de hulp is het gevolg van een leerproces.

En voordat het een aangeleerde hulp is, is het een soort random reactie van het paard.

Wat die verwarring betreft over de naamgeving (mij kostte het ook wel wat tijd voor ik het allemaal min of meer snapte :D ), het zijn de woorden positief en negatief die de verwarring veroorzaken.

Zo is een negatieve uitslag op een test of iemand een ziekte heeft harstikke positief, maar verwarrend is het wel. :D

Ik denk dat als je positief door actief, en negatief door passief vervangt, het wel wat duidelijker wordt. Tenminste, mij hielp het.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:37

Poe, wat een ingewikkelde taal allemaal. Is dat niet op een simpeler manier uit te leggen. Bovendien wel leuk die theorie, maar hoe vertaal je het naar de praktijk. Ik heb het andere topic niet gevolg, dus misschien dat dat de reden is dat ik wat sceptisch ben. Paardrijden is toch al moeilijk genoeg. Waarom dan termen gebruiken die het er niet simpeler op maken en juist verwarrend werken. Tja, misschien ben ik meer een mens van het doen en het voelen en minder van de tekst. Alhoewel ik Steinbrecht wel met interesse heb gelezen en nog steeds af en toe weer lees.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:47

Omdat het inzicht geeft in wat je nou eigenlijk precies doet als je het paard iets leert?

Als je weet wat je eigen aandeel is in het uitlokken van de reacties van het paard, en als je weet hoe je dat zo effectief mogelijk kunt 'belonen' en in de gewenste richting kunt sturen, wordt het wellicht nóg gemakkelijker om het paard iets aan te leren?

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:04

Ja dat is wel zo, maar waarom niet eenvoudiger gezegd? Dat vind ik zo jammer.

suikerp

Berichten: 105
Geregistreerd: 29-02-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:15

Ik moet nog even goed gaan doorlezen waar het topic hier precies heen wil. Maar er staan veel citaten in van Huertecilla. Ik snap het probleem niet. Ik ken deze bokker helemaal niet, maar wat degene schrijft is wel duidelijke taal en goed te begrijpen. Maar ach, lezen is ook een kunst apart blijkbaar.
Laatst bijgewerkt door suikerp op 10-03-12 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:19

Dat blijkt. Ik doe liever dan lezen, dus daar zal het wel mee te maken hebben. Of misschien is mijn IQ wel te laag om het te begrijpen. :D

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 04:55

Het is toch goed aan de verschillende aspecten van wilsoverdracht een welbepaalde naam te geven. Maar ik geef toe dat het niet mijn rij-opvatting verandert of mijn rijden zelf. Ik zie het niet als een allesomvattende theorie over het rijden, africhten en trainen van paarden.

Maar het is altijd beter het hierover te hebben dan over HC, dat dient tot niets.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Je krijgt wat je beloont.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:09

Pfff,wat een ingewikkelde theorie voor iets simpels in mijn ogen:
Je stelt je paard gewoon een vraag, bijvoorbeeld om af te wenden, dus binnnhand beetje openen, je kijkt zelf naar binnen, en je hele lichaam geeft subtiel de richting aan, het enige dat je dan nog moet doen is wachten tot het paard de vraag begrijpt, en dus het juiste antwoord vind, en dus afwend...om te bevestigen aan een paard dat daarin nog onzeker is dat dit juist is, haal je alle"druk" eraf en laat je hem even kauwen, zodat ie ook verwerkt en opslaat wat nu de bedoeling was...paardrijden is volgens mij niet je wil opleggen, maar vragen stellen, tot je een ons weegt desnoods, net zolang tot je het antwoord krijgt dat je wilt krijgen...geduld is daarbij wel erg handig, en leren luisteren naar de subtiele pogingen van je paard om de juiste antworoden te geven, net als met achterwaarts gaan, vraag dit zachtjes en wacht...gaat het gewicht in de achteruit, is dat al voldoende en kun je het paard even de tijd geven om te laten ontdekken dat dat het antwoord is dat je zocht.

IngeT
Berichten: 101
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 11:07

Om het even duidelijk te stellen: dit is (een heel klein stukje van) algemene leertheorie, geen 'nieuwe' manier om rijden uit te leggen. Wel een andere.

Het is ook de meest eenvoudige manier om leren uit te leggen. De woordenschat lijkt misschien ingewikkeld, maar dat is alleen omdat het nieuwe termen zijn die je nooit eerder gehoord hebt.
Wat het wél doet is het uit je 'comfortzone' halen en je opnieuw, anders naar grondwerk of rijden laten kijken. Geen mystieke bewoordingen, geen bizarre dominantie-theorieën, geen eufemismes als "hulpen", geen verzonnen redenen voor "hij neemt me in de maling" of "hij doet het omdat hij van me houdt". Gewoon, nuchter kijken naar wat er wérkelijk gebeurt. Niet meer, niet minder.

Weten hoe leren gaat doet niets af aan het gevoel of het geduld waarmee je omgaat met je paard of de emoties die je krijgt als dingen gaan zoals je wil. Rij je beter omdat je deze woorden kent? Welnee. Het maakt alleen de dingen makkelijker te analyzeren, uit te leggen en te herhalen, ook al moet je het misschien opnieuw 'vertalen' naar paardensport-woordenschat.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 12:25

freeride schreef:
Pfff,wat een ingewikkelde theorie voor iets simpels in mijn ogen:
Je stelt je paard gewoon een vraag, bijvoorbeeld om af te wenden, dus binnnhand beetje openen, je kijkt zelf naar binnen, en je hele lichaam geeft subtiel de richting aan, het enige dat je dan nog moet doen is wachten tot het paard de vraag begrijpt, en dus het juiste antwoord vind, en dus afwend...om te bevestigen aan een paard dat daarin nog onzeker is dat dit juist is, haal je alle"druk" eraf en laat je hem even kauwen, zodat ie ook verwerkt en opslaat wat nu de bedoeling was...paardrijden is volgens mij niet je wil opleggen, maar vragen stellen, tot je een ons weegt desnoods, net zolang tot je het antwoord krijgt dat je wilt krijgen...geduld is daarbij wel erg handig, en leren luisteren naar de subtiele pogingen van je paard om de juiste antworoden te geven, net als met achterwaarts gaan, vraag dit zachtjes en wacht...gaat het gewicht in de achteruit, is dat al voldoende en kun je het paard even de tijd geven om te laten ontdekken dat dat het antwoord is dat je zocht.


Juist om deze "term" te doorgronden en te (laten) begrijpen naar het paard toe, vind ik de post's van HC zo leerzaam en interresant en heb daarom dit topic geopend.

Dan heb ik gelijk een vraag aan Freeride; "hoe zou je dit een paard aanleren zonder BEGRENZING van een hoofdstel(met bit of zonder bit) of halster of wat dan ook?"

Mijn vraag naar HC; "Heb je je paarden gelijk zonder optoming getraind?"