Onderzoek: Positieve effecten flexen van de hals (Clayton)

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken, A_nouk

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

joyce B

Re: Onderzoek: Positieve effecten flexen van de hals (Clayton)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:34

Zijn deze oefeningen geschikt voor een paard met peesblessure? Aangezien ze niet in beweging worden gedaan? Ik merk dat mijn merrie ontzettend stijf wordt nu ze alleen maar mag stappen, en ik kan haar niet longeren omdat ze dan gaat rennen en een rodeo houden, wat natuurlijk helemaal niet mag. Misschien dat dit flexen een manier is om haar weer soepeler in haar lijf te krijgen. Wat is de titel van boek en DVD?
Die filmpjes geven wel een idee, maar om het zelf uit te voeren heb je iets duidelijker beeldmateriaal en uitleg nodig denk ik...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:03

ze mag wel stappen aan de hand of onder het zadel...

Maar het stretchen wat ik in het 1e filmpje zag, leek me stretchen vanuit reacties van het paard zelf, dus niet dat iemand aan een paard gaat "trekken" om hem op te rekken. Overigens is trekken om te rekken altijd verkeerd,ook als je opgewarmd hebt, omdat de natuurlijke reactie terugtrekken is, waardoor je spieren juist aanspant en korter maakt, terwijl het doel van stretchen ontspannen en oprekken is...

Ik overweeg werken aan de hand, maar daar belast je de benen ook weer meer mee. Hiermee hoe je geen cirkels te rijden en belast je het paard niet in beweging waarbij het meer gewicht op minder benen moet nemen. Ik ben er dus wel benieuwd naar...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:48

de manuele therapeut/fysio is vandaag hier geweest voor een pony en heeft wat oefeningen laten zien. De "wortel" halsbuigoefening adviseerde ze ook, en dan dat je zelf bij de schouder staat en om je heen laat buigen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:17

ik heb jaren geturnd (wedstrijden zowel nationaal als regionaal)
Een turnster loopt eerst warm en gaat daarna rek en strek oefeningen doen om leniger te worden.
Vervolgens de training, zowel algemeen als op de verschillende toestellen, en dan nog regelmatig krachtoefeningen en tenslotte nog wat rek en strekoefeningen met de cooling down.

Ik snap niet zo goed wat je bedoeld met trainen met gestretchte spieren...

Bedoel je dan je niet moet rekken en strekken voor de training? Dan ben ik het niet met je eens.

Bedoel je dat je niet met spieren in de uiterste stand nog verder moet willen gaan of kracht willen zetten? dan ben ik het wel met je eens.

Als ik paarden rijd, houd ik altijd de opbouw van mijn turntrainingen in het achterhoofd.
Dus: warm lopen, stretchen en basisoefeningen, specifieke oefeningen en regelmatig afwisselen (verschillende spiergroepen, verschil in halslengte, aanspanning/ontspanning, verzamelen/basistempo/verruimen) tegen verzuring en tenslotte een cooling down met nog wat rek en strek oefeningen ter ontspanning van de spieren. En dan wissel ik meestal een intensieve training af met een iets minder intensieve training of buitenrit of longeerwerk in het geval van een paard.

Maar goed, dit is al weer off-topic. Het ging hier over onbelast rekken en strekken stilstaand of aan de hand werkend, om je paard leniger en sterker te krijgen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie