Aanschaf veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Shimar
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-02-20

Aanschaf veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-23 15:38

Ik zag pas een zoekertje voor de aanschaf van een veulen. De persoon is onlangs moeder geworden en heeft wegens gezinsuitbreiding en stoppen met werken én tijdgebrek haar paard verkocht…

Hoe denkt zo iemand dan? Een veulen hoort na zijn 1e levensjaar toch echt te spelen en op te groeien met leeftijdgenoten en niet op een stal te staan waar ze in de winter op een verharde postzegel buiten staan.

Staan er bij jullie veulens en jaarlingen op de pensionstal / manege?


Cioccolato

Berichten: 6548
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Aanschaf veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 15:39

Wie zegt dat zo'n veulen niet in n opfok bijvoorbeeld komt?


Shimar
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-02-20

Re: Aanschaf veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-23 15:44

O sorry, zijzelf, ik heb gereageerd op de advertentie met een aantal vragen omdat ik haar gebruikersnaam herkende van de verkoopadvertentie. Het veulen kon op de stal van haar verkochte paard tegen gereduceerd tarief en het zou zó leuk zijn als de baby en het veulen samen kunnen opgroeien. Dus lekker wandelen met veulen en kinderwagen.

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Aanschaf veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 16:08

Ik heb een veulen (nu jaarling) op een reguliere pensionstal gezet. Maar wel in een gemengde kudde waar ze 24/7 buiten loopt en opvoeding krijgt. Zeker dat laatste is voor haar geen overbodige luxe. Daarnaast kan ze heerlijk spelen met de paarden en heb ik er goed zicht op. Voor mij de ideale keuze.

Een veulen in een gewone stal zonder bewegingsruimte en spelende vrienden zou ik niet adviseren. Voor het mentale stuk van het veulen maar ook de ontwikkeling van botten en pezen

IG: @arabierjoep

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 16:12

Shimar schreef:
O sorry, zijzelf, ik heb gereageerd op de advertentie met een aantal vragen omdat ik haar gebruikersnaam herkende van de verkoopadvertentie. Het veulen kon op de stal van haar verkochte paard tegen gereduceerd tarief en het zou zó leuk zijn als de baby en het veulen samen kunnen opgroeien. Dus lekker wandelen met veulen en kinderwagen.

Alsof een baby besef heeft van een paard…
Ik vind het echt een kul reden. Een veulen heeft behoefte aan paardengezelschap en heeft echt niets aan een baby. Andersom ook niet.
Los daarvan: als het veulen in een gemengde kudde staat op pension kan dat prima. Maar niet alleen op stal en een paar uurtjes maar buiten. Mijn veulen (nu 3) heeft ook niet in de opfok gestaan, maar in een gemengde kudde. Dat is een fijn sociaal paard geworden. Maar zij stond wel 24/7 buiten met paardenvrienden.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


JoellaLoves

Berichten: 695
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 16:29

Mijn veulen heeft 3 maanden in de opfok gestaan maar dat werkte niet voor ons. Dus verplaats naar een stal waar hij samen met een leeftijd genoot en oudere ruin kwam te staan. Dit was wel in een grote uitloop voor hun 3e.

Door omstandigheden zijn wij uiteindelijk naar een pensionstal verhuist met ze 3e. Hier staan ze elke dag in een gemengde kudden samen en ik merk dat dit het beste voor hem is.

Hoe het bij jou beschreven word zou ik het niet de ideale situatie vinden in de winter. Daar zal ik dan ook niet voor kiezen. Wil dat mijn paard minimaal 8 uurtjes buiten komt in kudden verband

it's not a hobby , its a lifestyle !

butengeweun

Berichten: 3644
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Aanschaf veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 17:25

Hier ook die keuze gemaakt 2 kinderen en een paard rijden was niet te doen. Nu een veulen die op een pensionstal staat. Wel zomers 24/7 buiten en in de winter 24/7 loopstal met verharde uitloop en zanduitloop. In een gemengde groep.

Voor jij de uitkomst dat als de jongste 4 is en naar school gaat er wat meer tijd komt om ook weer lekker te rijden en doen.

Ik kon het niet zonder paard dus dit is voor mij de ideale oplossing.

"Letting go doesn't have to mean giving up, it means accepting that some things weren't meant to be.."
"Cowboys are just like weather, nothing can be done to change either one of them..."

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Aanschaf veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 17:53

Laten we het erop houden dat sommige mensen echt een beetje vreemde druiven zijn….

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Aanschaf veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 19:08

Tja, en toch gaat het vaak mis, ook bij zgn goede en of ervaren fokkers.

Merries die al alleen met het veulen staan. Veulens die vroeg worden afgespeend en daarna alleen met leeftijds genootjes komen te staan.
En daarna klagen en zeuren dat ze zo lastig zijn.

Ik kon geen merrie erbij vinden, dus toch mn merrie gedekt en veulen afgewacht. Toen hij 6wkn was, kwamen een mini merrie en hengstveulen van 3 wkn bij. Mijn hier geboren veulen was toen al niet heel sociaal en heeft het moeten leren. Hij stond met moeders en oom. ( eerste weken nog oma erbij )

De mini's kwamen uit een kudde en dat was wel heel duidelijk.

De ruin is heel belangrijk voor ze en speelt echt een rol in opvoeding. De moeders vinden veel goed. En ze spelen veel.
Qua opvoeding hoeven we echt weinig te doen. Ze gebruiken ons niet als speelbal, hebben respect en kennen echt de grenzen. Zijn nu ruim een jaar beiden.

Vroeger hadden we merries met veulens alleen bij merries met veulens lopen en later de veulens met 1 of 2 oudere opvoeders.

Ik vind veel opfok heel slecht, dus zou een gemengde kudde kiezen met minstens 1 maatje van zelfde leeftijd en liefst ook zelfde geslacht, omdat meestal ( dus niet altijd ) hengstjes anders en meer of langer doorgaan met spelen.

Ik ken ook mensen die veulens vroeg afspenen en al als paard houden. Dat vind ik echt sneu wat die moeten missen als ik naar buiten kijk en ze zie spelen en rennen samen.

goldenarrow

Berichten: 8650
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Aanschaf veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 22:07

Ik zie het probleem niet zo. Hier komen de veulens na afspenen ook in een normale stal te staan, we zijn wel bezig met het realiseren van loopstallen, maar dat kan ook nog wel even duren voor dat klaar is. Overdag staan ze wel lekker buiten in gemengde groepen (wel alleen vrouwelijke dieren, heb geen ruinen) met diverse leeftijden. Ze worden er absoluut niet minder van, sterker nog, doordat ik ze iedere dag in de hand heb en ze allemaal geregeld aandacht krijgen zijn het over het algemeen heel makkelijke dieren.

Er zijn ook heel veel redenen waarom het een slecht idee kan zijn hoor, maar op basis van alleen een normale stalling op een pensionstal zou ik het niet afkeuren.

Volg je mee? Veulens in 2024 <3
[KS-MK] Arabierveulentjes verwacht

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31228
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Aanschaf veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 22:24

Het topic voldoet in deze vorm niet aan de regels, het is sowieso geen rijtechnische discussie, maar verplaatsen ga ik ook niet doen omdat het tegelijk ook het negatief bespreken van een advertentie is, het delen van wat in privecommunicatie gezegd is en het bespreken van iemand op een plaats waar deze het niet ziet en dus geen reactie kan geven. Hier komt daarom een slotje.
Het onderwerp 'een veulen op een pensionstal' of 'veulen opgroeien met een baby' zou je kunnen plaatsen op KS, maar in het algemeen, dus niet met dit specifieke verhaal erbij.

Drachtig 2024: Overa x Willem Normandi 311 dgn / Nina x Vaderland 255 dgn (28-3)


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 3 bezoekers