"Merrie gedrag" of internalised misogony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-23 11:29

Mannen zijn erg emotionele wezens zijn, net als vrouwen. Alleen uitten ze het anders. Vaak gepaard met agressie. Spullen slopen, mensen slaan. Ze kennen veeluit opgekropte emoties waar ze nooit mee hebben leren omgaan. Volgensmij (pin mij er niet op vast) Ligt de mannen suicide hoger dan bij de vrouwen. Dus er is wel degelijk een probleem van omgang aan beiden kanten. Ik zie de reacties al komen. "Ik hoef niet gelijk te zijn want dat ben ik niet" . Maar dat insinueer ik ook nergens. Wij zouden wel gelijkere behandeling kunnen krijgen ondanks dat we degelijk verschillend zijn.

Vroegah :P werden bij "hysterische" vrouwen (vrouwen die slecht behandeld werden, getraumatiseerd waren of andere mentale problemen hadden) een lobotomy of ovariotomy uitgevoerd. Dat is erg veel gebeurd. En behoorlijk zorgwekkend als je daarover inleest.

Het kan natuurlijk compleet verschillen waar je vandaan komt. En ik ben het persoonlijk eens dat wanneer een hoop mensen er wél last van hebben, dat er iets aan gedaan kan worden. Ondanks dat een aantal hier het niet herkennen, dat is natuurlijk alleen maar fijn. De gedachte " de wereld is toch al verrot " of ook maar iets in die omtrent, herken ik als pessimisme en dat is voor mensen die zelf niks willen aanpassen. Ik zie de "sensitieve" generaties als mensen die daadwerkelijk opkomen voor zichzelf en hun behoeften. Niks mis mee dus. Ik weet dat de oudere generaties het in hun dag zo zwaar hadden maar dat is gelukkig niet meer van deze tijd. En daarboven is het tijd voor verandering. De mensen die daar bang voor zijn schreeuwen het hardst geloof ik. Tuurlijk kun je kiezen om bepaalde dingen te negeren. Maar die keuze maakt ieder voor zich. En de nieuwere generaties maken die keus net iets anders dan de oudere lijkt het.

Lusitana ik snap donders goed dat je gewoon het gesprek aan bent gegaan. Je moet immers ergens over praten. En ik zou ook nieuwsgierig zijn. En in gesprek gaan kan altijd. Dat heeft niks met "overtuigen" te maken. Maar gewoon met kritische vragen stellen. En als hij dat echt vervelend vond, had hij dat prima kunnen aangeven. Denk ik dan... :)
Laatst bijgewerkt door floripori17 op 03-06-23 11:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Belle du petit Moulin
insta: @reina_gaucha


Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 11:34

StalNollie schreef:
Je bent nu paarden met mensen aan het vergelijken dat moet je vooral niet doen.


Ze moet niets ze mag alles.

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 11:49

floripori17 schreef:
Mannen zijn erg emotionele wezens zijn, net als vrouwen. Alleen uitten ze het anders. Vaak gepaard met agressie. Spullen slopen, mensen slaan. Ze kennen veeluit opgekropte emoties waar ze nooit mee hebben leren omgaan. Volgensmij (pin mij er niet op vast) Ligt de mannen suicide hoger dan bij de vrouwen.

Wauw :')

Mannen zijn net als vrouwen mensen :D de rest verschilt nogal per persoon hoor.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

VuurVleugels
Berichten: 1760
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 12:08

Avalanche schreef:
floripori17 schreef:
Mannen zijn erg emotionele wezens zijn, net als vrouwen. Alleen uitten ze het anders. Vaak gepaard met agressie. Spullen slopen, mensen slaan. Ze kennen veeluit opgekropte emoties waar ze nooit mee hebben leren omgaan. Volgensmij (pin mij er niet op vast) Ligt de mannen suicide hoger dan bij de vrouwen.

Wauw :')

Mannen zijn net als vrouwen mensen :D de rest verschilt nogal per persoon hoor.


Eens, maar ik ben het ook eens met de uitspraak waar je op reageert. Mannen leren al van heel jongs af aan hun emoties te onderdrukken, maar emoties laten zich niet onderdrukken. Dat resulteert in een hoop druk van binnen die er dan ineens uit schiet, vaak in de vorm van agressie omdat kracht uiten wel mag. De documentaire "Man made" van Sunny Bergman is een hele grote aanrader, die gaat hier diep op in!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 12:40

VuurVleugels schreef:
Avalanche schreef:

Wauw :')

Mannen zijn net als vrouwen mensen :D de rest verschilt nogal per persoon hoor.


Eens, maar ik ben het ook eens met de uitspraak waar je op reageert. Mannen leren al van heel jongs af aan hun emoties te onderdrukken, maar emoties laten zich niet onderdrukken. Dat resulteert in een hoop druk van binnen die er dan ineens uit schiet, vaak in de vorm van agressie omdat kracht uiten wel mag. De documentaire "Man made" van Sunny Bergman is een hele grote aanrader, die gaat hier diep op in!

Je doet een heel betoog over hoe we af moeten van dit soort onzin en dan houdt je het vol. :) Dan ben ik ook een man want ik ben ook zo. :=

Je hebt gewoon mensen die van jongsaf helaas leren om hun emoties te leren onderdrukken, dat kunnen mannen of vrouwen zijn.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

VuurVleugels
Berichten: 1760
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 12:49

Ayasha schreef:
VuurVleugels schreef:

Eens, maar ik ben het ook eens met de uitspraak waar je op reageert. Mannen leren al van heel jongs af aan hun emoties te onderdrukken, maar emoties laten zich niet onderdrukken. Dat resulteert in een hoop druk van binnen die er dan ineens uit schiet, vaak in de vorm van agressie omdat kracht uiten wel mag. De documentaire "Man made" van Sunny Bergman is een hele grote aanrader, die gaat hier diep op in!

Je doet een heel betoog over hoe we af moeten van dit soort onzin en dan houdt je het vol. :) Dan ben ik ook een man want ik ben ook zo. :=

Je hebt gewoon mensen die van jongsaf helaas leren om hun emoties te leren onderdrukken, dat kunnen mannen of vrouwen zijn.


Wat ben jij toch heerlijk bekwaam in woorden in de mond leggen en compleet ongenuanceerde uitspraken doen.

Ik constateer dat het fenomeen bestaat en zie daar zelf graag verandering in. That is all. Kun je je nu weer op anderen richten? Zonder ongevraagde PB's deze keer, alsjeblieft (ik zeg het er maar even expliciet bij nu).

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 12:56

VuurVleugels schreef:
Eens, maar ik ben het ook eens met de uitspraak waar je op reageert. Mannen leren al van heel jongs af aan hun emoties te onderdrukken, maar emoties laten zich niet onderdrukken. Dat resulteert in een hoop druk van binnen die er dan ineens uit schiet, vaak in de vorm van agressie omdat kracht uiten wel mag. De documentaire "Man made" van Sunny Bergman is een hele grote aanrader, die gaat hier diep op in!

Dat de belandrijkste factor in het meer voorkomen van fysiek geweld onder mannen "nurture" zou zijn; een cultureel bepaalde zaak is imo onzin.
Deze schrijfster draait de zaak om.

Je hoeft maar naar onze naaste verwanten in de natuur te kijken, mannelijke chimpansees zijn gewelddadiger dan vrouwelijke.

Als mensen gaan rotzooien met hun hormoonhuishouding (bodybuilders en steroiden bv) dan zijn gewelduitbarstingen vaak een bijverschijnsel daarvan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 12:59

VuurVleugels schreef:
Wat ben jij toch heerlijk bekwaam in woorden in de mond leggen en compleet ongenuanceerde uitspraken doen.

Ik constateer dat het fenomeen bestaat en zie daar zelf graag verandering in. That is all. Kun je je nu weer op anderen richten? Zonder ongevraagde PB's deze keer, alsjeblieft (ik zeg het er maar even expliciet bij nu).

Als iemand die kunst kan herkennen ben jij het dus zou je me willen uitleggen waar ik je woorden in de mond leg?

Het feit dat ik je laatste weerwoord niet eens geopend had, had je al wel duidelijk kunnen maken dat je me de moeite niet meer waard bent om in gesprek mee te gaan via PB. :(:) Dus geen zorgen. :D

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Wintu

Berichten: 2888
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 13:41

floripori17 schreef:
Mannen zijn erg emotionele wezens zijn, net als vrouwen. Alleen uitten ze het anders. Vaak gepaard met agressie. Spullen slopen, mensen slaan. Ze kennen veeluit opgekropte emoties waar ze nooit mee hebben leren omgaan. Volgensmij (pin mij er niet op vast) Ligt de mannen suicide hoger dan bij de vrouwen. Dus er is wel degelijk een probleem van omgang aan beiden kanten. Ik zie de reacties al komen. "Ik hoef niet gelijk te zijn want dat ben ik niet" . Maar dat insinueer ik ook nergens. Wij zouden wel gelijkere behandeling kunnen krijgen ondanks dat we degelijk verschillend zijn.

Vroegah :P werden bij "hysterische" vrouwen (vrouwen die slecht behandeld werden, getraumatiseerd waren of andere mentale problemen hadden) een lobotomy of ovariotomy uitgevoerd. Dat is erg veel gebeurd. En behoorlijk zorgwekkend als je daarover inleest.

Het kan natuurlijk compleet verschillen waar je vandaan komt. En ik ben het persoonlijk eens dat wanneer een hoop mensen er wél last van hebben, dat er iets aan gedaan kan worden. Ondanks dat een aantal hier het niet herkennen, dat is natuurlijk alleen maar fijn. De gedachte " de wereld is toch al verrot " of ook maar iets in die omtrent, herken ik als pessimisme en dat is voor mensen die zelf niks willen aanpassen. Ik zie de "sensitieve" generaties als mensen die daadwerkelijk opkomen voor zichzelf en hun behoeften. Niks mis mee dus. Ik weet dat de oudere generaties het in hun dag zo zwaar hadden maar dat is gelukkig niet meer van deze tijd. En daarboven is het tijd voor verandering. De mensen die daar bang voor zijn schreeuwen het hardst geloof ik. Tuurlijk kun je kiezen om bepaalde dingen te negeren. Maar die keuze maakt ieder voor zich. En de nieuwere generaties maken die keus net iets anders dan de oudere lijkt het.

Lusitana ik snap donders goed dat je gewoon het gesprek aan bent gegaan. Je moet immers ergens over praten. En ik zou ook nieuwsgierig zijn. En in gesprek gaan kan altijd. Dat heeft niks met "overtuigen" te maken. Maar gewoon met kritische vragen stellen. En als hij dat echt vervelend vond, had hij dat prima kunnen aangeven. Denk ik dan... :)

Ik vind het een vooringenomen post, staat ook stijf van de vooroordelen. Als je begrip wilt kweken en bewustwording, dan misschien iets minder zonder oordeel de wereld in kijken. Live and Let live ;)

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 13:42

Kuggur schreef:
VuurVleugels schreef:
Eens, maar ik ben het ook eens met de uitspraak waar je op reageert. Mannen leren al van heel jongs af aan hun emoties te onderdrukken, maar emoties laten zich niet onderdrukken. Dat resulteert in een hoop druk van binnen die er dan ineens uit schiet, vaak in de vorm van agressie omdat kracht uiten wel mag. De documentaire "Man made" van Sunny Bergman is een hele grote aanrader, die gaat hier diep op in!

Dat de belandrijkste factor in het meer voorkomen van fysiek geweld onder mannen "nurture" zou zijn; een cultureel bepaalde zaak is imo onzin.
Deze schrijfster draait de zaak om.

Je hoeft maar naar onze naaste verwanten in de natuur te kijken, mannelijke chimpansees zijn gewelddadiger dan vrouwelijke.

Als mensen gaan rotzooien met hun hormoonhuishouding (bodybuilders en steroiden bv) dan zijn gewelduitbarstingen vaak een bijverschijnsel daarvan.

Ik denk idd dat het beide is: nurture en nature. Testosteron heeft ook een enorme invloed op gedrag.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Wintu

Berichten: 2888
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 13:43

Ayasha schreef:
VuurVleugels schreef:


Eens, maar ik ben het ook eens met de uitspraak waar je op reageert. Mannen leren al van heel jongs af aan hun emoties te onderdrukken, maar emoties laten zich niet onderdrukken. Dat resulteert in een hoop druk van binnen die er dan ineens uit schiet, vaak in de vorm van agressie omdat kracht uiten wel mag. De documentaire "Man made" van Sunny Bergman is een hele grote aanrader, die gaat hier diep op in!

Je doet een heel betoog over hoe we af moeten van dit soort onzin en dan houdt je het vol. :) Dan ben ik ook een man want ik ben ook zo. :=

Je hebt gewoon mensen die van jongsaf helaas leren om hun emoties te leren onderdrukken, dat kunnen mannen of vrouwen zijn.


Ik ben ook een ontvlambaar type,ligt meer aan karakter dan geslacht geloof ik :')

Wintu

Berichten: 2888
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 13:45

Avalanche schreef:
Ik denk idd dat het beide is: nurture en nature. Testosteron heeft ook een enorme invloed op gedrag.

Denk dat opvoeding ook veel doet, welke normen en waarden je mee krijgt of thuis een veilige plek is, of je je gehoord voelt thuis en geaccepteerd ongeacht welke keuzes je maakt.

Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 13:48

floripori17 schreef:
Lusitana ik snap donders goed dat je gewoon het gesprek aan bent gegaan. Je moet immers ergens over praten. En ik zou ook nieuwsgierig zijn. En in gesprek gaan kan altijd. Dat heeft niks met "overtuigen" te maken. Maar gewoon met kritische vragen stellen. En als hij dat echt vervelend vond, had hij dat prima kunnen aangeven. Denk ik dan... :)

Ik heb niet eens kritische vragen gesteld, het ging letterlijk zo:
Ik:"Ik heb gevraagd of ik op dit paard kon want ik vind het een heel fijn paard"
Hij: "Ik heb er nog nooit op gereden"
Ik: "Rijd je altijd op je eigen?"
Hij: "Nee, maar ik wil niet op haar"
Ik: "Waarom niet?"
Hij: "Omdat het een merrie is"
Ik: "Maar het is een fijn paard. Echt goed gereden, je zou haar kunnen proberen om het te ondervinden."
Hij: "Nee, ik rijdt niet op merries. Ik houd ook niet van haar type."
Ik: "Ja, het is wel een echte Volbloed, rank, heel anders dan een Lusitano, die komt veel stoerder over."
Hij: "Wat zijn je lievelingsrassen?"
Ik: "Engels Volbloed, Akhal Teké en Lusitano. En de Lusitano staat op de derde plek omdat ik meer van ranke paarden houd vanwege mijn heupen, maar er gaat niets boven een Lusitano. "
Hij: "Mijn lievelingsrassen zijn Lusitano, Fries en... eh vergeten..."
En zo hebben we het een tijdje over rassen en fokken gehad. En dat hij zelf een veulen op komst had bij zijn merrie (die volgens hem gek was), foto´s en filmpjes van de hengst op zijn phone laten zien.
Verderop gehad over of ik zelf paarden had, waar ik woonde, over andere mensen met paarden in de buurt (omdat hij ook een local is), gezamelijke paardenkennissen, het feit dat één van zijn paarden toen in Spanje op een festival was en dat ik vroeger wedstrijden reed, waarbij naar voren kwam dat het paard waar ik nu op reed een ex springpaard was, over rijden, dat de controle niet zat in de teugels waarbij we gelijktijdig uitriepen we uit dat je natuurlijk wel een behoorlijk getraind paard moet hebben, geen "halve gare".
En meer van dat, gewoon paardenpraat zoals je dat hebt mel elk om het even andere paardengek die je tegenkomt.
Er was helemaal geen sprake van kristische vragen of een discussie. Maar ik heb het wel opgeslagen als apart dat hij bij voorbaat niet op een paard wil omdat het een merrie is. En ik dacht dat deze ervaring dus wel iets was om hier als voorbeeld te gebruiken.
Vervolgens ben ik volgens sommigen hier de dwingeland die hem op een merrie wil hebben...
Ik denk dat het gewoon is hoe sommigen dingen lezen. Zo van als je zegt dat iemand gek is op chocolade dat je volgens hen beweert dat die persoon gek is en het een onrechtmatige aanval op die persoon is. :roll:

En zo is een simpel voorbeeld van dat er echt mensen zijn die merries mijden zonder specifieke reden, ander dan het geslacht, onderwerp van diverse posts hier die een en ander totaal uit verband trekken en ook deze post is gewoon off topic, maar ik vind het wel nodig om voor eens en altijd duidelijk te maken dat er geen sprake was van een heftige discussie ofzo. Of dat ik vond dat hij op merries zou moeten gaan rijden omdat ik dat wil.

Betreffende waar het nu over gaat, ik ben het eens met Wintu. Testestoron ligt aan de grondslag van agressie en haantjesgedrag, maar hoe erg je een en ander uit en hoe goed je zelf discipline is heeft alles te maken met je thuis situatie als je klein bent en hoe je begeleid werd in het opgroeien. Je ontwikkelt je persoonlijkheid als kind.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 13:52

VuurVleugels schreef:
Mannen leren al van heel jongs af aan hun emoties te onderdrukken, maar emoties laten zich niet onderdrukken. Dat resulteert in een hoop druk van binnen die er dan ineens uit schiet, vaak in de vorm van agressie omdat kracht uiten wel mag. De documentaire "Man made" van Sunny Bergman is een hele grote aanrader, die gaat hier diep op in!

Vrouwen niet dan? Mannen konden met zwaar werk hun energie/woede nog kwijt.
Vrouwen hadden zich netjes te gedragen, mochten ook niet huilen hoor.
Ik mocht niet rennen, hard fietsen (crossen), schreeuwen, fluiten, kleren vies maken enz.
Mijn broer wel; want ja, die was een jongen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 13:55

Ik vind het raar, voorkeur voor geslacht. Momenteel heb ik een voorkeur voor de merries in onze rijpaardengroep maar dat heeft met hun leeftijd en rijtechnische eigenschappen van doen.
Had je me 5 jaar geleden gevraagd dan was één van onze ruinen mijn favoriet geweest.

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 13:57

Lijkt me vooral een heel goed argument om mensen niet in kleine hokjes te willen proppen :+

En dus zijn stereotypen nutteloos.
Ik ben geen vrouw, ik voel me geen vrouw, en ja, er zijn dingen die iemand vrouw maken. Met referentie aan de eerder geplaatste paper (de link) de amygdala bij vrouwen is anders gevormd en de hypofyse werkt iets anders, dus de hormoon release werkt ook anders. De amygdala is verantwoordelijk voor dingen zoals impulsiviteit en fight of flight response.

Heeft allemaal geen bal te maken met onderdrukken van emoties, maar wel iets met het omgaan ermee. Testosteron heeft er ook invloed op, oestrogenen veel minder.

Dus ontvlambaar heeft er weinig mee te maken, ben ik bang.


Wintu schreef:
Avalanche schreef:
Ik denk idd dat het beide is: nurture en nature. Testosteron heeft ook een enorme invloed op gedrag.

Denk dat opvoeding ook veel doet, welke normen en waarden je mee krijgt of thuis een veilige plek is, of je je gehoord voelt thuis en geaccepteerd ongeacht welke keuzes je maakt.

Oh, dat geloof ik meteen. Ik kom ook uit een familie van niet praten en vooral gewoon doorgaan, en ik heb echt moeten leren praten over mijn gevoel, ik heb moeten leren huilen. Ik kan nog steeds niet heel goed omgaan met emotie, en dat is absoluut nurture in mijn geval.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-23 15:08

Het idee dat wij zo op chimpansees lijken is dus niet waar. Kwa gedrag dan. Daarbij hebben wij evenveel overeenkomst met de bonobo en de gibbon. Die overigens veel vredelievender zijn. Mensen zijn van natuur vriendelijk gedesigned en ingesteld. Zou je nu misschien niet zeggen maar het is echt zo. Mensen die skeptisch zijn kan ik "de meeste mensen deugen" aanraden.

Ik zeg niet dat mannen de enigste zijn met onderdrukte gevoelens. Ze uitten het gewoon anders.

En dan cirkelen we terug naar de uitspraak "boys will be boys". Waarbij gedrag van jongetjes gedoogd wordt waar een meisje met hetzelfde gedrag even duidelijk gemaakt wordt dat zulk gedrag niet ok is. Ik denk dat veel vrouwen niet zo gauw iets kort zouden slaan en ik geloof niet dat dat door testosteron komt maar doordat ons op jonge leeftijd al veel zelfbeheersing wordt aangeleerd. Ook als wij kijken naar de me too beweging waar ook een hoop vrouwen van gaan steigeren. Naar onderzoek is 99% van de vrouwen ooit sexually harassed geweest. Hetzelfde met huishoudelijk geweld, verkrachting en überhaupt geweld zijn het gros man. Ik geloof niet dat dit van testosteron alleen komt. Maar ook opvoeding, omgeving, normen en waarden. https://www.scientificamerican.com/arti ... -violence/

Belle du petit Moulin
insta: @reina_gaucha

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 15:26

floripori17 schreef:
Het idee dat wij zo op chimpansees lijken is dus niet waar. Kwa gedrag dan. Daarbij hebben wij evenveel overeenkomst met de bonobo en de gibbon. Die overigens veel vredelievender zijn. Mensen zijn van natuur vriendelijk gedesigned en ingesteld. Zou je nu misschien niet zeggen maar het is echt zo. Mensen die skeptisch zijn kan ik "de meeste mensen deugen" aanraden.

Ik zeg niet dat mannen de enigste zijn met onderdrukte gevoelens. Ze uitten het gewoon anders.

En dan cirkelen we terug naar de uitspraak "boys will be boys". Waarbij gedrag van jongetjes gedoogd wordt waar een meisje met hetzelfde gedrag even duidelijk gemaakt wordt dat zulk gedrag niet ok is. Ik denk dat veel vrouwen niet zo gauw iets kort zouden slaan en ik geloof niet dat dat door testosteron komt maar doordat ons op jonge leeftijd al veel zelfbeheersing wordt aangeleerd. Ook als wij kijken naar de me too beweging waar ook een hoop vrouwen van gaan steigeren. Naar onderzoek is 99% van de vrouwen ooit sexually harassed geweest. Hetzelfde met huishoudelijk geweld, verkrachting en überhaupt geweld zijn het gros man. Ik geloof niet dat dit van testosteron alleen komt. Maar ook opvoeding, omgeving, normen en waarden. https://www.scientificamerican.com/arti ... -violence/


Je hebt ergens wel gelijk hoor, ik zie vooral bij paarden the bossy mare of de Vos merrie mythe. Hengsten en ruinen gaan sneller de medische molen in dan merries, die worden vaak eerst gecorrigeerd.


Maar goed wij leven ook in een patriarchale samenleving waar vrouwen systematisch nog steeds onderdrukt worden. En dat heeft effect op mens en dier.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 16:04

floripori17 schreef:
Het idee dat wij zo op chimpansees lijken is dus niet waar. Kwa gedrag dan.

Natuurlijk zijn we geen chimpansees.
Het geweld dat mannelijke chimps elkaar aandoen is letterlijk horror ik zal je de details besparen.
Maar fysiologisch/anatomisch zijn we behoorlijk hetzelfde.
En op het spectrum van aggressie /geweld zijn zowel bij chimpansees als mensen aantoonbaar zijn de mannelijke individuen VEEL agressiever en gewelddadiger.
Echt, als je denkt dat je met opvoeding/omgang mannen wat betreft fysiek geweld op het nivo van de gemiddelde vrouw kunt krijgen, dan leef je in een sprookjeswereld.

Shadow0

Berichten: 43493
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 21:22

Kuggur schreef:
Echt, als je denkt dat je met opvoeding/omgang mannen wat betreft fysiek geweld op het nivo van de gemiddelde vrouw kunt krijgen, dan leef je in een sprookjeswereld.


Ik heb geen idee wat het 'nivo van geweld van de gemiddelde vrouw' is, maar het is in elk geval wel duidelijk dat geweld enorm wordt aangewakkerd en gecreeerd door omgevingen die dat aanvaarden. De enorme hoeveelheid geweld in bv fascistische en extremistische kringen is opvallend, maar ook hoe snel mensen daarin kunnen veranderen: volwassenen die zich als een 3-jarige staan te misdragen in het volle zicht van andere volwassenen, en op manieren die mensen een aantal jaar geleden echt niet normaal hadden gevonden.

Dat gaat dus niet om biologische verschillen, puur om sociale/maatschappelijke.

Cer

Berichten: 30092
Geregistreerd: 22-10-01

Re: "Merrie gedrag" of internalised misogony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 21:42

“Op manieren die mensen een aantal jaren geleden echt niet normaal hadden gevonden”….

Wat bedoel je hiermee?
Geweld en misdragingen zijn van alle jaren toch? Alle eeuwen zelfs ..

Geweld heeft met heel veel verschillende dingen te maken.. bij apen/chimpansees bijv vnl met territorium..
onderdrukking van vrouwen lijkt vaker in religie voor te komen (niet vanwege de religie) maar dat weet ik niet zeker. Geweld tegen mannen komt ook in huiselijke kring voor. Mannen zijn ook vaker slachtoffer van moord..

Wat dit met vrouwenhaat tegen merries te maken heeft, begrijp ik niet helemaal..?

Janneke2

Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 21:51

Kuggur schreef:
Natuurlijk zijn we geen chimpansees.
Het geweld dat mannelijke chimps elkaar aandoen is letterlijk horror ik zal je de details besparen.
Maar fysiologisch/anatomisch zijn we behoorlijk hetzelfde.
En op het spectrum van aggressie /geweld zijn zowel bij chimpansees als mensen aantoonbaar zijn de mannelijke individuen VEEL agressiever en gewelddadiger.
Citaat:
Echt, als je denkt dat je met opvoeding/omgang mannen wat betreft fysiek geweld op het nivo van de gemiddelde vrouw kunt krijgen, dan leef je in een sprookjeswereld.

°dan moest ik jou misschien maar eens uit je illusie van een sprookjeswereld halen.

Laten jouw eigen oren jouw argument 'natuurlijk zijn we geen chimpansees' goed horen...

Oma doet op haar leeftijd met plezier aan Oosterse martiale kunsten. Fysiek zal ik best zwakker zijn dan mannen die een kop groter zijn dan ik en zwaarder bovendien - maar daar staat techniek tegenover...

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Ibbel

Berichten: 49059
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 21:52

Cer schreef:
Wat dit met vrouwenhaat tegen merries te maken heeft, begrijp ik niet helemaal..?


Sowieso hebben vooroordelen over merries (of teven of poezen, of om het even welk (vrouwelijk) dier dat een bepaalde reputatie zou hebben in bepaalde kringen) geen barst te maken met internalised mysogyny.

En zo ontstaat een discussie die geen fluit te maken heeft met de kennelijk vraag. Of misschien was deze discussie juist de bedoeling en werden de merries er aan de manen bijgesleept omdat het nu eenmaal 'bokt' is. Dan staat het sowieso in het verkeerde subforum.

Maar dat krijg je als je dure kreten wilt gebruiken maar niet weet wanneer je ze correct gebruikt.

Shadow0

Berichten: 43493
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 21:53

Cer schreef:
Wat bedoel je hiermee?
Geweld en misdragingen zijn van alle jaren toch? Alle eeuwen zelfs ..


Dat corona een hele snelle verandering heeft gebracht in mensen die zich voorheen prima wisten te gedragen, en nu ineens scheldend bij de Appie staan om iets zinloos. Op allerlei vlakken melden mensen een behoorlijke toename van agressie en scheldpartijen ten opzichte van eerde. In de zorg, in het ov, in de supermarkt, in het verkeer... En sommige van die mensen hebben ongetwijfeld te kampen met hele echte psychische problemen, maar anderen kijken gewoon teveel stomme filmpjes op internet en gaan zich vervolgens ook zo gedragen.

Ik heb het bij een paar mensen gezien en het is echt bizar. (Iets geruststellender is dat het bij een omgeving die de normen houdt ook weer snel kan afnemen... maar dat kost wel veel.)

Dit wordt makkelijk toegedekt of verklaard vanuit biologische oorsprong, maar dat is het dus niet, want de veranderingen in gedrag gaan *veel* sneller dan de veranderingen in biologische zin.

Cer

Berichten: 30092
Geregistreerd: 22-10-01

Re: "Merrie gedrag" of internalised misogony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 21:55

….ik weet t niet helemaal zeker maar ten tijde van bv de heksenjacht was er geen social media..

Verder eens met Ibbel..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers