Paard van 13 jaar oud opnieuw beleren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
cbrmuisje

Berichten: 56
Geregistreerd: 19-08-10

Re: Paard van 13 jaar oud opnieuw beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 00:49

Wat leuk dat ik dit nu tegen kom. Ik heb sinds een week een nieuw bijrijpaard van 13. De basis van het rijden zit er in.. lees start stop en stuur. Maar nu voor de 2e keer opgestapt en nu snap ik de wens van de eigenaar... Ze moet echt nog verder doorgereden.. dus ik ga nu juist weer terug naar de grond en daar eerst met wijken voor druk ed aan de slag.

En jij al opgestapt..?

Een antwoord voor de vraag die je stelt: Luister naar je gevoel ❤
    Mighty †
    Roos †


Anne_GTI

Berichten: 18194
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Paard van 13 jaar oud opnieuw beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 02:42

Ik heb een paar keer een fokmerrie gereden die na 12 jaar weer een zadel op kreeg. Opstappen en wegrijden. Had er spijt van dat ik er niet eerder op gestapt was want het was een verrassend fijn paard.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard van 13 jaar oud opnieuw beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 02:52

Als de basis goed is, is het een kwestie van weer opbouwen.

Nu was het al je eigen paard, maar ik start met elk nieuw paard bij 0. Natuurlijk gaat het snel als ze al gereden en ook pas nog gereden zijn, maar ik neem wel even alles door. En ik vind het belangrijk dat de stap naar rijden ook mogelijk is qua lijf en conditie.

13 Vind ik zelf ook niet oud en opbouwen is opbouwen.

Wel probeer ik een ritme op te pakken. Ik ga niet morgen starten als ik weet dat ik daarna weer dagen/weken niks of weinig kan doen. Rust tussendoor is goed, maar wil wel wat stapjes maken als het goed gaat.


Caily

Berichten: 12509
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 03:04

Mijn Tinkerhengst was ongeveer 14 jaar niet serieus gereden, op een aantal keer 6 jaar geleden een rondje door de paddock na. Hij was 20 toen ik hem weer op pakte. Hij was snel weer in het ritme me en blijkt nog topfit, we vreten lekker kilometers en af en toe neem ik hem mee naar les. Heb er echt een prachtig veelzijdig paard aan. Onlangs zelfs een sprongetje gedaan.

Berko
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 09:05

Gewoon rustig aan beginnen met hangen enzo om te kijken hoe het paardje reageert. Vaak herkennen ze t snel als ze vroeger wel bereden zijn. Zelf ook paar maand geleden nog met een 10jr paard gedaan wat volgens zeggen ooit zadelmak gemaakt was

smousekous
Berichten: 15
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 22:32

Ik zou gewoon opnieuw beginnen en dan aan de longeerlijn.
Zelf doe ik dat bijvoorkeur met dubbele longeerlijn en daarmee krijg ik ze nageeflijk. Als ze dat goed doen, dan ga ik het onder het zadel weer proberen.

Paarden hebben een ijzeren geheugen dus het rijden an sich zal wel lukken.

hannelot
Berichten: 956
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:03

ik denk dat het wel kan, maar wel rustiger als bij 3-jarig paard/pony

Keep calm and love horses


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 1 bezoeker