Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:41

Ze verkopen geen longeersingels maar wel dekjes. Dat ze ook aan de paardenmensen met grotere maten producten willen verkopen, kun je het merk niet kwalijk nemen in mijn ogen. De ruiter heeft alsnog een keuze, ook al is er dan rijkleding in de maat, om te kijken of zij of hij niet te zwaar is in combinatie met het paard.[/quoteNessie]


nee hoor niets mis mee, het is een gat in de markt waar ze instappen, big business
de marketing doet zijn werk en maakt het (te) aantrekkelijk


Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:41

Hmmm ja daar heb je een punt, zo had ik er nog niet over nagedacht

AaronYve

Berichten: 10502
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:46

Laura82 schreef:
Ik denk dat dat voor iedereen anders is. Toen ik nog veel met paarden bezig was maar niet reed, vond ik rijbroeken wel echt het fijnst.
Nu is het enige wat ik doe mijn dochter helpen met poetsen en zadelen, dat red ik prima in mn spijkerbroek, maar zou ik weer meer doen dan dat zou ik denk ik toch weer rijbroeken dragen.

Maar wat ik me afvraag: zouden er echt mensen zijn die denken "ahh ze hebben rijbroeken in mijn maat, dan kan ik prima rijden!" Misschien wel hoor, maar daar kan ik me vrij weinig bij voorstellen...


Al denk ik wel dat er zo'n mensen zijn helaas. Als je al bekijkt hoeveel mensen met een flink gewicht op een ezel gaan zitten en zich in Griekenland naar boven laten brengen. Triest maar het gebeurd ook in paardenland.

Aaron
Elmar
Lucky

DuoPenotti

Berichten: 28855
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:46

Ik denk juist dat het merendeel zeg er echt niet voor afsluit.
En echt niet denken nu heb ik een rijbroek nu kan ik rijden. Want er is niet ook ineens een passend paard (als dat er al is)
Nu is het dit merk, maar grote maat rijbroeken bestaan natuurlijk al veel langer, zoals Horka. Maar dat is geen populair merk, dus komt niet zo in de aandacht.
Ik denk dat PS of sweden het heel goed heeft gedaan, dit is reclame en elk die eerst een Horka broek koopt en nu deze is voor hun de winst.

Overigens koop een joggingbroek, sorry maar daar wil ik dan weer niet dood in gevonden worden als ik niet sport.
Ik weet dat ze erg populair zijn, vooral onder de mensen die jonger zijn dan ik.
Maar weet niet, in mijn omgeving heeft mijn leeftijd (47) die niet snel aan.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Matheno

Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:48

MCE schreef:
Ze verkopen geen longeersingels maar wel dekjes. Dat ze ook aan de paardenmensen met grotere maten producten willen verkopen, kun je het merk niet kwalijk nemen in mijn ogen. De ruiter heeft alsnog een keuze, ook al is er dan rijkleding in de maat, om te kijken of zij of hij niet te zwaar is in combinatie met het paard.[/quoteNessie]


nee hoor niets mis mee, het is een gat in de markt waar ze instappen, big business
de marketing doet zijn werk en maakt het (te) aantrekkelijk



Letterlijk big business _O-

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

MyWishMax

Berichten: 25054
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:58

MightyMike schreef:
MyWishMax, rijkleding valt idd erg klein, is ook mijn ervaring. Zelfs voor de kinderen, standaard een maat of 2 groter nodig dan normale kleding valt.


Dat vind ik zo bizar om te lezen, omdat in mijn omgeving iedereen gewoon bijna dezelfde maten heeft als in normale kleding. Ik heb in rijkleding soms zelfs een maat kleiner, in broeken. In bovenkleding dan weer niet, gewoon normale maat omdat het geen modellen zijn die echt gevormd zijn dan. Maar dan is het ook omdat ik normale bovenkleding graag strakker heb en rijkleding niet. Qua broeken ligt het er aan hoe het model valt, maar ik heb nog nooit echt 1 a 2 maten groter hoeven kopen als normale maat. Mijn omgeving ook niet. Ligt misschien aan het merk. In normale kleding heb je soms ook merken die hun maatvoering aanpassen waardoor een normale M of L ineens een s of m genoemd wordt. Belachelijk, het zou allemaal hetzelfde moeten zijn.

Curvy zou ik dus een enorm goede ontwikkeling vinden, voor alle maten. Curvy is voor mij geen plus size, maar juist rondingen ipv recht. Dus smalle taille, maar wel heupen of bovenbenen. Of een voorgevel met smalle taille in verhouding.

Als mensen met een hoger gewicht een paard hebben wat dat aankan volgens de %, helemaal goed. Hoewel ik alsnog voorstander van ernaast jezelf trainen zodat je fit genoeg bent. Paard wordt getraind om fit te zijn en dat moet je zelf ook zijn, vind ik. Alleen fit staat niet gelijk aan slank wat dat betreft. Wel aan de juiste spieren om zo goed mogelijk te kunnen zitten en rijden. Ik heb dan geen overgewicht, maar wel een medische aandoening. Ik train mezelf dus meerdere keren per week zodat ik paard niet in de weg zit. Op een slechte dag stap ik dus niet op of ik ga er af.
Maar ik zie hier in de omgeving meer mensen die geen passend paard hebben, maar kleine luxe paarden die dus niet passend zijn. Dan hoor je niet meer op te stappen. Terwijl Ts bijvoorbeeld een paard heeft waar zij wel op past. Dan kunnen ze bij wijze van spreken dezelfde maat en hetzelfde gewicht hebben, maar combinatie 1 is niet passend en vind ik dus niet oké, combinatie 2 is wel passend en vind ik wel oké.

Het is niet zo simpel als maten of gewicht, maar altijd de combinatie van alles bij elkaar. Met een zwaar zadel heb je minder ruimte voor jezelf. Toch zijn er wel eens mensen waar ik van vind dat die op geen enkel paard moeten stappen, omdat zij niet fit/gespierd genoeg zijn naast het paard. Hoe leg ik dat uit? Dat ze niet de spieren hebben om onafhankelijk te kunnen zitten en paard in de weg zitten in combinatie met meer gewicht. (Maar ik ben zelf dus gaan trainen om die spieren in orde te krijgen voor ik weer ging rijden en ik heb geen overgewicht dus ik vind dat ook belangrijk als gewicht lager is)

Maar ik draag geen rijbroek als ik niet rijd :') stukje smaak, ik vind andere broeken lekkerder zitten als ik niet op stap. Ik heb wel rijbroeken die heerlijk zitten naast het paard maar erop minder fijn en die doe ik dan weg :=

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Sherivey
Berichten: 8489
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:05

Ik heb met rijbroeken vaak maat 38, enkele keer 40. Met normale broeken 36/38. Dus verechilt in mijn geval niet heel veel.

Ik heb juist met gewone broeken dat het per winkel gigantisch verschilt. In de New Yorker of C&A kan ik rustig 36 pakken. Toen ik ik Spanje een broek kocht, had ik toch echt maat L nodig :=

:wave:

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:11

DuoPenotti schreef:
Overigens koop een joggingbroek, sorry maar daar wil ik dan weer niet dood in gevonden worden als ik niet sport.
Ik weet dat ze erg populair zijn, vooral onder de mensen die jonger zijn dan ik.
Maar weet niet, in mijn omgeving heeft mijn leeftijd (47) die niet snel aan.

Geinig, mijn zus (48) woont thuis en met sporten in die broeken.

Ik heb dezelfde maat rijbroeken als mijn gewone kleding, af en toe zelfs een maat kleiner.

Ligt dus schijnbaar wel aan de vorm van je lichaam en of je brede heupen hebt oid.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Getup

Berichten: 8217
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:12

Silenna schreef:
Ik heb niet het idee dat je in dit topic beoordeeld wordt als je overgewicht hebt of te zwaar bent. Als jij je lekker voelt met 90kg of maat XL, helemaal prima :j
Het gaat er hier over of je dan nog op een paard moet zitten. Waarom je die maat hebt, of hoeveel moeite het kost om af te vallen, of dat je bent aangekomen door ziekte, of omdat het je bouw is, is in deze discussie (en voor het paard) totaal irrelevant.



Eens.

Tango1979

Berichten: 2507
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:14

Ik denk dat het vooral ligt aan je heupen en bovenbenen. Ik moet ook minstens een maat groter qua rijbroek, maar heb dan mega ruimte bij mijn taille over

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:14

Ja die vorm maakt inderdaad heel veel uit. Ik had altijd 2 maten groter nodig vanwege mn brede heupen, maar die slobberden dan wel om mn onderbenen.

MyWishMax

Berichten: 25054
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:15

Daarom ben ik dus wel voor een curvy lijn, maar dan voor alle maten.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Slmt9

Berichten: 4732
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:23

Ik heb bij alle rijbroeken altijd een maat groter. Ik heb een normale pasvorm. Dus ik denk dat rijbroeken ook gewoon kleiner worden gemaakt.

DuoPenotti

Berichten: 28855
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:25

Tango1979 schreef:
Ik denk dat het vooral ligt aan je heupen en bovenbenen. Ik moet ook minstens een maat groter qua rijbroek, maar heb dan mega ruimte bij mijn taille over

en ik heb juist weer maat bij mijn kont over en moet de maat kopen voor mijn taille.

ik hoor echt van bijna iedereen om me heen dat rijbroeken kleiner vallen en niemand van hen heeft overgewicht.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Tango1979

Berichten: 2507
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:51

DuoPenotti schreef:
Tango1979 schreef:
Ik denk dat het vooral ligt aan je heupen en bovenbenen. Ik moet ook minstens een maat groter qua rijbroek, maar heb dan mega ruimte bij mijn taille over

en ik heb juist weer maat bij mijn kont over en moet de maat kopen voor mijn taille.

ik hoor echt van bijna iedereen om me heen dat rijbroeken kleiner vallen en niemand van hen heeft overgewicht.


Ja ik ook, tenzij je een vrij recht figuur hebt, hoor ik ook van iedereen dat ze ivm ruimte in de bovenbenen of in de taille een maat groter hebben.

Een Curvy lijn met extra ruimte bovenbeen en een aparte met juist extra ruimte taille zou ideaal zijn

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)

DuoPenotti

Berichten: 28855
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:54

Ja dat zou heel fijn zijn :j
En dan in alle maten, niet als hier in plus maten.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:57

Getup schreef:
Silenna schreef:
Ik heb niet het idee dat je in dit topic beoordeeld wordt als je overgewicht hebt of te zwaar bent. Als jij je lekker voelt met 90kg of maat XL, helemaal prima :j
Het gaat er hier over of je dan nog op een paard moet zitten. Waarom je die maat hebt, of hoeveel moeite het kost om af te vallen, of dat je bent aangekomen door ziekte, of omdat het je bouw is, is in deze discussie (en voor het paard) totaal irrelevant.

Eens.


Dit zijn mijn gedachtes ook mooi kortbondig uitgelegd :j

Wel vind ik dat door deze campagne het weer een stukje meer genormaliseerd wordt om te rijden wanneer je vrij zwaar bent (voor het paard boven de 17,5% van het lichaamsgewicht, of boven de 100 kilo, danku). Er zijn vast een aantal zwaardere mensen die goed kunnen rijden en het paard niet in de weg zitten, maar het gros van de zwaardere mensen kunnen dit niet, maar denken dat ze wel kunnen rijden en gaan hierdoor minder twijfelen. Net als met die insta accounts waar ze een leger hebben opgebouwd aan mensen die vinden dat 130+ kilo op een koudbloed kruising bareback springen normaal is.

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:14

Tango1979 schreef:
Ja ik ook, tenzij je een vrij recht figuur hebt, hoor ik ook van iedereen dat ze ivm ruimte in de bovenbenen of in de taille een maat groter hebben.
Knip

Dat zou het kunnen verklaren, ik heb inderdaad ook gewoon dezelfde maat of een kleiner nodig voor rijbroeken.. Dus ik lees die berichten over dat rijkleding zo klein valt dan een klein beetje als 'het zal wel'. Zoals een klein aantal mensen hun pumps juist een maat groter willen enzo.

Bij mij zit een rijbroek altijd het strakst om mijn bovenbenen en heb ik ruimte over bij mijn taille, maar overall ben ik vrij recht van postuur

Mars

Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 16:07

Ik heb mn gewone broeken in maat 34 of 36 en rijbroeken 36 of 38, afhankelijk van merk en model. Maar ook veel/weinig stretch, welke zitting etc.

Mn probleem is eigenlijk meer dat de vaak te kort zijn dan te krap.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Slmt9

Berichten: 4732
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 16:08

Ja, daar heb in ook last van :j

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 16:15

Ja inderdaad, bij het passen zijn rijbroeken zo vaak te kort. Echt een teleurstelling als hij verder goed zit -O-

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

nps
Berichten: 1974
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 16:46

Hier ook, normaal maar 40 maar met paardrijbroeken toch echt 42 - 44.

Ik heb niet alles gelezen maar vind de discussie altijd vreselijk naar en overtrokken. Iedereen snapt dat je met superzwaar overgewicht niet op een paard / pony moet gaan zitten maar tussen zwaar overgewicht en slank zit en enórm grijs gebied. Want wat is precies “te zwaar”? En ondertussen wordt er héél snel en hard geoordeeld. Ben je 80kg en curvy? Van je paard af! Ben je man, slank en 80kg op datzelfde paard? Geen enkel probleem! Het is zó snel oordelend en gemakkelijk.

We mogen ons paard niet in de weg zitten, maar hebben we niet allemaal leren paardrijden (en zijn we daarin allemaal niet nooit uitgeleerd?) zaten wij in het begin allemaal al perfect op ons paard? Zit je je paard écht nooit in de weg als je slank bent en zit je paard in de weg met overgewicht? Ik denk het niet. Heeft iedereen hier die zijn oordeel klaar heeft zijn paard zelf nooit, never niet in de weg gezeten? En wat is nou uiteindelijk paardenwelzijn?

Goed rijden is zó veel meer dan enkel gewicht. Alleen daarop beoordelen vind ik extreem kortzichtig en in sommige gevallen ronduit grof en kwetsend. Ik denk dat de veel mensen met overgewicht zéér goed weten dat ze wellicht niet helemaal fit zijn (en weet je het niet, dan wrijft het internet je wel ff haarfijn onder je neus hoe vreselijk ongeschikt je bent om op een paard te gaan zitten. Super constructief en op opbouwend voor mensen die -vaker- toch al onzeker zijn over hun gewicht). Denk toch is een beetje na voor je je mening de wereld in slingert. Ik lees ergens ook “ja echt niemand zegt er iets van”! Wie ben jij dan, de paardenpolitie? Zou je niet eerst eens een gesprek aangaan? Je weet niet waarom iemand te dik is, je weet niet wat er speelt, en wie de fiets ben jij om iets te vinden van een ander tenzij je honderd procent zeker kan bewijzen dat een paard eronder lijdt.

Lang verhaal kort - ik vind de curvy lijnen een prima idee, al is het maar voor mensen die wat afwijken qua lichaamsvorm (ik heb bijvoorbeeld een redelijk achterwerk maar korte pootjes - broeken zijn vrijwel altijd te lang). Ik vind de discussie ook prima maar het veroordelende absoluut niet.

Matheno

Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:00

MyWishMax schreef:
Daarom ben ik dus wel voor een curvy lijn, maar dan voor alle maten.


Ja!
Ik heb een smalle taille en flinke voorgevel. Shirts zitten dus eigenlijk nooit echt goed.

En wat betreft maatvoering van de rijbroeken. Ik heb normaal maat 40 en van rijbroeken 38 of 40. Valt eigenlijk altijd prima op maat bij mij.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:03

Ik vind curvy iets anders dan overgewicht. Als je te zwaar bent moet je zelf of bijvoorbeeld de manege waar je rijdt de overweging maken of het verantwoord is. Dat de ruitersport branche meer rekening gaat houden met bepaalde vrouwelijke vormen juig ik alleen maar toe. Ik kan prima passende spijkerbroeken vinden maar een echt fijne rijbroek heb ik nog niet kunnen vinden. Normale broekmaat is 38/40, voor rijbroeken heb ik vaak 42/ 44 vanwege te krappe taille (terwijl ik die wel heb) en de lengte. Daardoor lubberen ze wel weer laag op de heup en benen. Ik heb voor de grap wel eens mijn spijkerbroek maat 38 langs mijn rijbroek maat 42 gehouden, verschil was opmerkelijk :D

When nothing goes right,

go left.


VogeltjeM

Berichten: 3728
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:14

Ik vind de modellen in deze campagne nou niet in de categorie "schokkend, zou niet op een paard moeten zitten :oo " vallen. Maar ik weet natuurlijk niet wat ze wegen.

Ik ben lang, 1.80, dus ik heb een voorliefde voor grotere paarden. Voor mijn shire heb ik nu echter een max gewicht van 85 kilo bedacht, omdat hij gewoon niet zo'n fitte spierbonk is. Daarom vallen er wat mensen buiten de boot qua rijden met hem. Maar ik heb gezien wat het gewicht voor invloed op hem heeft. En dat wil niet zeggen dat ik die mensen die er nu niet op mogen niet respecteer, in tegendeel, vind ze prachtig zoals ze zijn. Maar wel of niet op mijn paard passen staat daar los van.

Overigens ben ik zeker curvy te noemen. Geen overgewicht (meer) maar wel een zandloperfiguur. Ik heb dus wel interesse :)) mits in mijn maat beschikbaar natuurlijk.

Instagram: lusitano_roux


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers