Paarden van Isabell Werth weke rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 08:31

tjiftjaf schreef:
Interessant topic.
Ik gooi er nog een nadenkertje in.
Kan een paard dat zijn rug loslaat nog wel de buikspieren aanspannen?
Persoonlijk denk ik dat de paarden die we hier gereden zien met een 'holle' rug de buikspieren niet aangespannen hebben. En volgens mij wordt er dan dus de gedragenheid gemist.
Correct me if i'm wrong.


Juist als ze de buikspieren goed aanspannen komt de rug meer omhoog en tot dragen. Een paard wat loslaat is een paard waarbij alle spieren "deinen" en dat noemen ze durchlassigheid wat pas bereikt wordt als een paard volledig van achter naar voren gereden wordt en volledig ontvankelijk is voor de ruiter.

Ik kijk zelf eerder daar naar ohz dan wat de rug doet want dat zijn volgens mij momentopnames, een paard die zijn rug wegdrukt zal nooit durchlassig kunnen zijn.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 09:58

Daancha schreef:
Elisa2 schreef:
Ben ik wederom met je eens, ik heb ook niets tegen LDR zolang de neus er maar uit is. Heb wel een aversie tegen rollkur, hyperflexie en geforceerde houdingen. (dit kan ook boven in zijn) Precies wat jij zegt, het vastzetten.

In mijn ogen wordt de hoofd/ hals houding bepaald door de mate van goed lichaamsgebruik en hoe meer gewicht een paard op achter neemt hoe meer oprichting er vanzelf volgt. Als een paard netjes van achter naar voren gereden wordt zakt het vanzelf aan de voorkant. Hoe minder daar gedaan wordt, hoe beter.


Interessant topic!

Elisa, LDR met de neus eruit, daarmee bedoel je voor de loodlijn neem ik aan? Dat is toch een contradictie? Heb je misschien een plaatje van wat je bedoelt? :)


In theorie wel, in de praktijk zie ik vaak mensen die vw/nw rijden zonder aanspanning waarbij het paard de hals niet laat vallen vanuit de schoft. Of kin op de borst en rond en dat is rollkur.

Afbeelding
Deze laat de hals vallen en spant hem correct aan vanaf de schoft, neusje is er uit.

Afbeelding
Rollkur met kin op de borst

Afbeelding
Voorwaarts/ neerwaarts zonder aanspanning in de bovenlijn

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:00

MCE schreef:
Elisa2 schreef:
Ik kijk altijd als een paard het achterbeen er onder brengt of de schoft rijst in de beweging:

[ Afbeelding ]

Paarden die van nature zo'n achterbeen hebben en draagkracht om het gewicht op achter over te nemen hebben volgens mij een voordeel wbt het gebruiksdoel. Hierbij zijn de bouw van de rug, lendenen, achterhand en achterbeen inderdaad van groot belang.

Is een heel verschil met dit:
[ Afbeelding ]


Het bovenste paard is uit balans, de voorvoet staat nog aan de grond maar het diagonale achterbeen vertrekt al waardoor er geen zuivere 2tact is.
Persoonlijk word ik daar niet heel blij van, ook al lijkt het paard bergop te gaan(bovenlijn), gaat t toch op de voorhand.


even voor mijn duidelijkheid: dat been moet toch ook iets (een fractie) eerder afzetten om het voorbeen weg te kunnen zetten/weg te stuwen


Inderdaad, uiteindelijk gaat ieder paard op de voorhand..verschil zit in hoeverre ze zichzelf omhoog voort kunnen bewegen. (draagkracht) Of alleen naar voren bewegen (stuwen).

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:01

Janneke2 schreef:
Citaat:
Een paard wat loslaat is een paard waarbij alle spieren "deinen" en dat noemen ze durchlassigheid wat pas bereikt wordt als een paard volledig van achter naar voren gereden wordt en volledig ontvankelijk is voor de ruiter.

(...) een paard die zijn rug wegdrukt zal nooit durchlassig kunnen zijn.



Ik ben :o insider genoeg om het hier van harte mee eens te zijn.
Maar de opbouw is een groot punt.
Ik zet in mijn rijden de verticale balans centraal : dat geeft 'loslaten en' deinen' (volgens mij een germanisme voor strekken) in de bovenlijn plus aanspanning in de onderlijn.
Verticale balans bereik je niet 'met dat hengelen' (= van voor naar achter rijden) plus een dier dat in balans loopt, kan gewoon fysiek veel meer.

Moet het dier voor zijn gevoel allerlei strapatsen uithalen om niet om te vallen met die extra last bovenop, 'dan wordt het niets' : geen dans, geen flexibeliteit, en terwijl het dier hartstikke gehoorzaam is (want bokt jou er niet af, maar slooft zich uit) krijgt hij vaak op de kop want het moet "gehoorzamer".


Klopt, ik zie ook nooit ultieme durchlassigheid bij paarden die teveel geforceerd worden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:03

different1 schreef:
Het bovenste paard is uit balans, de voorvoet staat nog aan de grond maar het diagonale achterbeen vertrekt al waardoor er geen zuivere 2tact is.
Persoonlijk word ik daar niet heel blij van, ook al lijkt het paard bergop te gaan(bovenlijn), gaat t toch op de voorhand.

Denk dat je Karel de Lange niet teveel moet volgen :') die man rijdt nooit en alles wat hij roept heeft hij uit boekjes :') niet te serieus nemen die nonsens.

:') :')
Ik heb zelf ogen, en zoals iedereen kan zien staat het voorbeen aan de grond terwijl het achterbeen al vertrekt. Het paard draagt niets, behalve dan op het voorbeen.

Dat is net als het hardnekkige fabel dat een tuigpaard "moet" stuwen, of dit van nature doet.(met de hakken naar de staart)
Een (goed!) tuigpaard moet het achterbeen ver onder de massa kunnen zetten om front te kunnen maken en te rijzen in de voorhand.
Eigenlijk hetzelfde dus als wat men in de dressuur wilt zien, zonder het enorme spektakel.
Een dragend achterbeen wat goed onder de massa gezet kan worden.
En dat is niet wat er gebeurd op de bovenste foto.
(En wat veel mensen niet kunnen of willen zien)


Verschil is dat een tuigpaard de rug wegdrukt in de beweging wat je niet wilt zien bij een rijpaard. Mij gaat het er om of een paard de rug goed omhoog kan brengen en rijzen in de schoft zodra het achterbeen er onder komt of niet. Iets wat veel mensen kennelijk ook niet kunnen zien.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 09:44

Daancha schreef:
Dankje voor je toelichting Elisa (de 3e afbeelding doet het helaas niet maar ik kan me er veel bij voorstellen), er is inderdaad een verschil in aanspanning en lichaamsgebruik, maar ik zie dan correct voorwaarts neerwaarts en niet diep en rond. Ook paarden die wel LDR / achter de loodlijn lopen kunnen met meer of minder aanspanning lopen. Dat is imo niet wat de definitie bepaalt van LDR of VWNW. Maar voor het een semantisch verhaal wordt ;) er zijn inderdaad allerlei variaties waaronder het op de voorhand rondsloffen met het hoofd omlaag.


Ow jammer, hier doet ie het gewoon.

Ja het is maar net soms hoe dingen benoemd worden, en er is een groot grijs gebied. Dit zijn even wat grove verschillen die ik er uit heb gehaald.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paarden van Isabell Werth weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 14:55

Klimke rijdt erg fijn, altijd hand voor en paard naar de hand rijden. Je ziet daar ook dat het paard de hals laat vallen en de neus er mooi uit houdt. Ja, mooi voorbeeld!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers