Paarden van Isabell Werth weke rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 08:29

hoofd hals houding, oprichting........het komt vanzelf als er op de juiste wijze van achter naar voor wordt gewerkt aan een goede spieropbouw , fysiek en mentaal in balans om het zware werk aan te kunnen, passend bij leeftijd, bouw, opleiding

paard en ruiter moeten beide "durchlässig" zijn om spieren op de juiste wijze te kunnen benutten

helaas is het korte termijn denken en doen nog altijd in de meerderheid, mensen willen te veel kopiëren wat ze zien, zonder er bij na te denken dat je de lange weg van training ook moet doorlopen om zover te komen

werk je eerst alleen maar aan de voorkant -afdwingen aan de teugel, ect. - dan wordt het belangrijkste niet getraind/ontwikkeld om goed te kunnen verruimen / oprichten ect.

veel juryleden vinden dat prima, dus waarom moet je het anders doen!!
dat je het anders had moeten doen ervaar je / ervaren de meeste in de M
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-10-20 08:45, in het totaal 3 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 08:31

tjiftjaf schreef:
Interessant topic.
Ik gooi er nog een nadenkertje in.
Kan een paard dat zijn rug loslaat nog wel de buikspieren aanspannen?
Persoonlijk denk ik dat de paarden die we hier gereden zien met een 'holle' rug de buikspieren niet aangespannen hebben. En volgens mij wordt er dan dus de gedragenheid gemist.
Correct me if i'm wrong.


Juist als ze de buikspieren goed aanspannen komt de rug meer omhoog en tot dragen. Een paard wat loslaat is een paard waarbij alle spieren "deinen" en dat noemen ze durchlassigheid wat pas bereikt wordt als een paard volledig van achter naar voren gereden wordt en volledig ontvankelijk is voor de ruiter.

Ik kijk zelf eerder daar naar ohz dan wat de rug doet want dat zijn volgens mij momentopnames, een paard die zijn rug wegdrukt zal nooit durchlassig kunnen zijn.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 10:42

Citaat:
Een paard wat loslaat is een paard waarbij alle spieren "deinen" en dat noemen ze durchlassigheid wat pas bereikt wordt als een paard volledig van achter naar voren gereden wordt en volledig ontvankelijk is voor de ruiter.

(...) een paard die zijn rug wegdrukt zal nooit durchlassig kunnen zijn.



Ik ben :o insider genoeg om het hier van harte mee eens te zijn.
Maar de opbouw is een groot punt.
Ik zet in mijn rijden de verticale balans centraal : dat geeft 'loslaten en' deinen' (volgens mij een germanisme voor strekken) in de bovenlijn plus aanspanning in de onderlijn.
Verticale balans bereik je niet 'met dat hengelen' (= van voor naar achter rijden) plus een dier dat in balans loopt, kan gewoon fysiek veel meer.

Moet het dier voor zijn gevoel allerlei strapatsen uithalen om niet om te vallen met die extra last bovenop, 'dan wordt het niets' : geen dans, geen flexibeliteit, en terwijl het dier hartstikke gehoorzaam is (want bokt jou er niet af, maar slooft zich uit) krijgt hij vaak op de kop want het moet "gehoorzamer".

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 12:01

manubres schreef:
Beetje meer duidelijkheid over de schoftlift (aanspannen buikspieren, boller maken bovenlijn, waardoor schoft omhoog lijkt te komen).

http://www.equipuruspaardenrevalidatie. ... t-3-delen/


Sorry maar de schrijver daarvan neem ik echt niet serieus. Die heeft een gebrek aan zelfkennis en al helemaal aan kennis van paarden.
Laatst bijgewerkt door Benzz op 16-10-20 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 12:03

Elisa2 schreef:
Ik kijk altijd als een paard het achterbeen er onder brengt of de schoft rijst in de beweging:

[ Afbeelding ]

Paarden die van nature zo'n achterbeen hebben en draagkracht om het gewicht op achter over te nemen hebben volgens mij een voordeel wbt het gebruiksdoel. Hierbij zijn de bouw van de rug, lendenen, achterhand en achterbeen inderdaad van groot belang.

Is een heel verschil met dit:
[ Afbeelding ]

Die twee zul je eerst op stand moeten zien voor je er iets van kunt vinden. De eerste lijkt namelijk bergop te gaan, maar misschien is ie wel gebouwd als een giraffe. Dan draagt ie niet maar beweegt ie gewoon zo. Hij lijkt ook een erg lang voorbeen te hebben waardoor het beeld ook anders is dan daadwerkelijk dragen.

Ik heb persoonlijk namelijk liever de 2de dan de eerste.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 12:19

Elisa2 schreef:
Ben ik wederom met je eens, ik heb ook niets tegen LDR zolang de neus er maar uit is. Heb wel een aversie tegen rollkur, hyperflexie en geforceerde houdingen. (dit kan ook boven in zijn) Precies wat jij zegt, het vastzetten.

Eens, al heb ik ook weleens mijn haar haar neus zowat tussen de knieen gevraagd, gewoon omdat ze het kan, die neus hoeft er van mij niet altijd uit, en daarna een galopje beide kanten op, neus eruit, dan weer diep, en je merkt dan dat ze veel losser is er veel makkelijker beweegt, maar idd wel altijd op een vriendelijke manier, en nooit meer aan de voorkant willen dan ze kan bijbenen om het zo maar te zeggen.
Elisa2 schreef:
In mijn ogen wordt de hoofd/ hals houding bepaald door de mate van goed lichaamsgebruik en hoe meer gewicht een paard op achter neemt hoe meer oprichting er vanzelf volgt. Als een paard netjes van achter naar voren gereden wordt zakt het vanzelf aan de voorkant. Hoe minder daar gedaan wordt, hoe beter.

Eens, al ben ik er ook niet vies van om daar even te vragen de kaak los te laten, ik vind nageeflijkheid in zekere zin ook een stuk gehoorzaamheid. Je kan je paard leren om die houding op te zoeken waarin het je goed kan dragen, en daarmee doe je ook wel iets van voren, maar altijd vriendelijk en zacht. Ik merk nu, dat als ik mijn handen optil, en zacht contact wil met de mond, dat ze direct al aanleuning zoekt en de rug omhoog komt. Super fijn gevoel. Maar het heeft ook te maken met een stuk verticale balans, waarin je leert schouders en heupen te plaatsen, ruimte voor de binnenschouder, de binnenheup en het binnnenachterbeen ruimte geven. Ik ben een vrij technische ruiter in die zin, ik heb niet zo heel veel met "op gevoel rijden" omdat dat imo heel weinig nut heeft, als je niet weet wat je moet voelen.
MCE schreef:
helaas is het korte termijn denken en doen nog altijd in de meerderheid, mensen willen te veel kopiëren wat ze zien, zonder er bij na te denken dat je de lange weg van training ook moet doorlopen om zover te komen

werk je eerst alleen maar aan de voorkant -afdwingen aan de teugel, ect. - dan wordt het belangrijkste niet getraind/ontwikkeld om goed te kunnen verruimen / oprichten ect.

veel juryleden vinden dat prima, dus waarom moet je het anders doen!!
dat je het anders had moeten doen ervaar je / ervaren de meeste in de M

Eens, 100%. Veel mensen lopen daar ook vast, want je kunt geen correcte SB rijden als je nooit geleerd hebt van die binnenteugel eens af te blijven, of nog altijd in je hoofd hebt dat je paard moet buigen om je been, maar niet snapt hoe het werkt en daarom dat binnenbeen erin ramt, en het dan vreemd vindt dat het paard over de buitenschouder valt.
Dat zie je ook heel veel gebeuren in de SB...... terwijl hij op zich redelijk simpel is met een correcte basis, en je hem ook fijn kunt gebruiken in je training om je paard losser en sterker te maken.
Janneke2 schreef:
Moet het dier voor zijn gevoel allerlei strapatsen uithalen om niet om te vallen met die extra last bovenop, 'dan wordt het niets' : geen dans, geen flexibeliteit, en terwijl het dier hartstikke gehoorzaam is (want bokt jou er niet af, maar slooft zich uit) krijgt hij vaak op de kop want het moet "gehoorzamer".

Zo oneerlijk vind ik dat. Arm paard :(:)

CharleyT
Berichten: 3989
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 12:39

Elisa2 schreef:
Ik kijk altijd als een paard het achterbeen er onder brengt of de schoft rijst in de beweging:

[ Afbeelding ]

Paarden die van nature zo'n achterbeen hebben en draagkracht om het gewicht op achter over te nemen hebben volgens mij een voordeel wbt het gebruiksdoel. Hierbij zijn de bouw van de rug, lendenen, achterhand en achterbeen inderdaad van groot belang.

Is een heel verschil met dit:
[ Afbeelding ]


Jammer dat met name de eerste foto niet correct horizontaal gemaakt is. Scheve ''horizon'', paard lijkt meer opwaarts te gaan dan in werkelijkheid.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 13:30

Benzz schreef:
manubres schreef:
Beetje meer duidelijkheid over de schoftlift (aanspannen buikspieren, boller maken bovenlijn, waardoor schoft omhoog lijkt te komen).

http://www.equipuruspaardenrevalidatie. ... t-3-delen/


Sorry maar de schrijver daarvan neem ik echt niet serieus. Die heeft een gebrek aan zelfkennis en al helemaal aan kennis van paarden.


Zou kunnen, maar hetgeen ze schrijft over schoftlift vind ik zo raar niet.

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 13:51

Elisa2 schreef:
Ik kijk altijd als een paard het achterbeen er onder brengt of de schoft rijst in de beweging:

[ Afbeelding ]

Paarden die van nature zo'n achterbeen hebben en draagkracht om het gewicht op achter over te nemen hebben volgens mij een voordeel wbt het gebruiksdoel. Hierbij zijn de bouw van de rug, lendenen, achterhand en achterbeen inderdaad van groot belang.

Is een heel verschil met dit:
[ Afbeelding ]


Het bovenste paard is uit balans, de voorvoet staat nog aan de grond maar het diagonale achterbeen vertrekt al waardoor er geen zuivere 2tact is.
Persoonlijk word ik daar niet heel blij van, ook al lijkt het paard bergop te gaan(bovenlijn), gaat t toch op de voorhand.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 16:35

different1 schreef:
Elisa2 schreef:
Ik kijk altijd als een paard het achterbeen er onder brengt of de schoft rijst in de beweging:

[ Afbeelding ]

Paarden die van nature zo'n achterbeen hebben en draagkracht om het gewicht op achter over te nemen hebben volgens mij een voordeel wbt het gebruiksdoel. Hierbij zijn de bouw van de rug, lendenen, achterhand en achterbeen inderdaad van groot belang.

Is een heel verschil met dit:
[ Afbeelding ]


Het bovenste paard is uit balans, de voorvoet staat nog aan de grond maar het diagonale achterbeen vertrekt al waardoor er geen zuivere 2tact is.
Persoonlijk word ik daar niet heel blij van, ook al lijkt het paard bergop te gaan(bovenlijn), gaat t toch op de voorhand.

Denk dat je Karel de Lange niet teveel moet volgen :') die man rijdt nooit en alles wat hij roept heeft hij uit boekjes :') niet te serieus nemen die nonsens.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 16:50

als Karel idd echt precies weet hoe het zit, zou je verwachten dat ook al wel wat grand prix (top)paarden gefokt zou moeten hebben. Hij is meer van kritiek op anderen (en anderman paarden) dan zijn eigen fok laten spreken

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 17:13

Elisa2 schreef:
Ben ik wederom met je eens, ik heb ook niets tegen LDR zolang de neus er maar uit is. Heb wel een aversie tegen rollkur, hyperflexie en geforceerde houdingen. (dit kan ook boven in zijn) Precies wat jij zegt, het vastzetten.

In mijn ogen wordt de hoofd/ hals houding bepaald door de mate van goed lichaamsgebruik en hoe meer gewicht een paard op achter neemt hoe meer oprichting er vanzelf volgt. Als een paard netjes van achter naar voren gereden wordt zakt het vanzelf aan de voorkant. Hoe minder daar gedaan wordt, hoe beter.


Interessant topic!

Elisa, LDR met de neus eruit, daarmee bedoel je voor de loodlijn neem ik aan? Dat is toch een contradictie? Heb je misschien een plaatje van wat je bedoelt? :)

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 17:17

Daancha schreef:
Elisa, LDR met de neus eruit, daarmee bedoel je voor de loodlijn neem ik aan? Dat is toch een contradictie? Heb je misschien een plaatje van wat je bedoelt? :)


Precies. LDR staat voor Laag, Diep, Rond dus daarbij wordt je paard wat dieper en ronder ingesteld als de standaard, met als idee om de bovenlijn extra op te rekken.

Laag instellen met de neus eruit, is gewoon Voorwaarts-Neerwaarts. Idealiter met de achterhand eronder waardoor je ook de bovenlijn rekt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Paarden van Isabell Werth weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 17:33

Wat heeft Karel ermee te maken? Het commentaar van Different is niet incorrect?

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 18:53

Avalanche81 schreef:
different1 schreef:

Het bovenste paard is uit balans, de voorvoet staat nog aan de grond maar het diagonale achterbeen vertrekt al waardoor er geen zuivere 2tact is.
Persoonlijk word ik daar niet heel blij van, ook al lijkt het paard bergop te gaan(bovenlijn), gaat t toch op de voorhand.

Denk dat je Karel de Lange niet teveel moet volgen :') die man rijdt nooit en alles wat hij roept heeft hij uit boekjes :') niet te serieus nemen die nonsens.


:') :')
Ik heb zelf ogen, en zoals iedereen kan zien staat het voorbeen aan de grond terwijl het achterbeen al vertrekt. Het paard draagt niets, behalve dan op het voorbeen.

Dat is net als het hardnekkige fabel dat een tuigpaard "moet" stuwen, of dit van nature doet.(met de hakken naar de staart)
Een (goed!) tuigpaard moet het achterbeen ver onder de massa kunnen zetten om front te kunnen maken en te rijzen in de voorhand.
Eigenlijk hetzelfde dus als wat men in de dressuur wilt zien, zonder het enorme spektakel.
Een dragend achterbeen wat goed onder de massa gezet kan worden.
En dat is niet wat er gebeurd op de bovenste foto.
(En wat veel mensen niet kunnen of willen zien)

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 19:38

Citaat:
Een dragend achterbeen wat goed onder de massa gezet kan worden.
En dat is niet wat er gebeurd op de bovenste foto.
(En wat veel mensen niet kunnen of willen zien)


Ik volg dit topic al sinds het begin, ben zelf maar recreatie/B ruiter. Ik heb nooit ‘geleerd’ hoe een paard goed zou moeten lopen. Toen ik die foto zag dacht ik namelijk dat hij het achterbeen er wel goed onder had.

Ik kan hier gelukkig nog een heleboel leren. :o

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 20:01

Veraaaaah schreef:
Ik volg dit topic al sinds het begin, ben zelf maar recreatie/B ruiter. Ik heb nooit ‘geleerd’ hoe een paard goed zou moeten lopen. Toen ik die foto zag dacht ik namelijk dat hij het achterbeen er wel goed onder had.

Ik kan hier gelukkig nog een heleboel leren. :o


Wat ik zie is een dier dat mooi hoog optilt.
Waar ik bij een rijpaard / dressuurpaard op let:
de loodlijn uit de heup van het paard, graag zo veel mogelijk het achterbeen er voor;
de lijn tussen het bekken en het zadel;
en de 'lijn van het zwaartepunt van de ruiter' (oor, schouder, Hara, heup en bal van de voet) - liefst komt het achterbeen in/ op deze lijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 08:05

different1 schreef:
Elisa2 schreef:
Ik kijk altijd als een paard het achterbeen er onder brengt of de schoft rijst in de beweging:

[ Afbeelding ]

Paarden die van nature zo'n achterbeen hebben en draagkracht om het gewicht op achter over te nemen hebben volgens mij een voordeel wbt het gebruiksdoel. Hierbij zijn de bouw van de rug, lendenen, achterhand en achterbeen inderdaad van groot belang.

Is een heel verschil met dit:
[ Afbeelding ]


Het bovenste paard is uit balans, de voorvoet staat nog aan de grond maar het diagonale achterbeen vertrekt al waardoor er geen zuivere 2tact is.
Persoonlijk word ik daar niet heel blij van, ook al lijkt het paard bergop te gaan(bovenlijn), gaat t toch op de voorhand.



even voor mijn duidelijkheid: dat been moet toch ook iets (een fractie) eerder afzetten om het voorbeen weg te kunnen zetten/weg te stuwen

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 09:58

Daancha schreef:
Elisa2 schreef:
Ben ik wederom met je eens, ik heb ook niets tegen LDR zolang de neus er maar uit is. Heb wel een aversie tegen rollkur, hyperflexie en geforceerde houdingen. (dit kan ook boven in zijn) Precies wat jij zegt, het vastzetten.

In mijn ogen wordt de hoofd/ hals houding bepaald door de mate van goed lichaamsgebruik en hoe meer gewicht een paard op achter neemt hoe meer oprichting er vanzelf volgt. Als een paard netjes van achter naar voren gereden wordt zakt het vanzelf aan de voorkant. Hoe minder daar gedaan wordt, hoe beter.


Interessant topic!

Elisa, LDR met de neus eruit, daarmee bedoel je voor de loodlijn neem ik aan? Dat is toch een contradictie? Heb je misschien een plaatje van wat je bedoelt? :)


In theorie wel, in de praktijk zie ik vaak mensen die vw/nw rijden zonder aanspanning waarbij het paard de hals niet laat vallen vanuit de schoft. Of kin op de borst en rond en dat is rollkur.

Afbeelding
Deze laat de hals vallen en spant hem correct aan vanaf de schoft, neusje is er uit.

Afbeelding
Rollkur met kin op de borst

Afbeelding
Voorwaarts/ neerwaarts zonder aanspanning in de bovenlijn

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:00

MCE schreef:
Elisa2 schreef:
Ik kijk altijd als een paard het achterbeen er onder brengt of de schoft rijst in de beweging:

[ Afbeelding ]

Paarden die van nature zo'n achterbeen hebben en draagkracht om het gewicht op achter over te nemen hebben volgens mij een voordeel wbt het gebruiksdoel. Hierbij zijn de bouw van de rug, lendenen, achterhand en achterbeen inderdaad van groot belang.

Is een heel verschil met dit:
[ Afbeelding ]


Het bovenste paard is uit balans, de voorvoet staat nog aan de grond maar het diagonale achterbeen vertrekt al waardoor er geen zuivere 2tact is.
Persoonlijk word ik daar niet heel blij van, ook al lijkt het paard bergop te gaan(bovenlijn), gaat t toch op de voorhand.


even voor mijn duidelijkheid: dat been moet toch ook iets (een fractie) eerder afzetten om het voorbeen weg te kunnen zetten/weg te stuwen


Inderdaad, uiteindelijk gaat ieder paard op de voorhand..verschil zit in hoeverre ze zichzelf omhoog voort kunnen bewegen. (draagkracht) Of alleen naar voren bewegen (stuwen).

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:01

Janneke2 schreef:
Citaat:
Een paard wat loslaat is een paard waarbij alle spieren "deinen" en dat noemen ze durchlassigheid wat pas bereikt wordt als een paard volledig van achter naar voren gereden wordt en volledig ontvankelijk is voor de ruiter.

(...) een paard die zijn rug wegdrukt zal nooit durchlassig kunnen zijn.



Ik ben :o insider genoeg om het hier van harte mee eens te zijn.
Maar de opbouw is een groot punt.
Ik zet in mijn rijden de verticale balans centraal : dat geeft 'loslaten en' deinen' (volgens mij een germanisme voor strekken) in de bovenlijn plus aanspanning in de onderlijn.
Verticale balans bereik je niet 'met dat hengelen' (= van voor naar achter rijden) plus een dier dat in balans loopt, kan gewoon fysiek veel meer.

Moet het dier voor zijn gevoel allerlei strapatsen uithalen om niet om te vallen met die extra last bovenop, 'dan wordt het niets' : geen dans, geen flexibeliteit, en terwijl het dier hartstikke gehoorzaam is (want bokt jou er niet af, maar slooft zich uit) krijgt hij vaak op de kop want het moet "gehoorzamer".


Klopt, ik zie ook nooit ultieme durchlassigheid bij paarden die teveel geforceerd worden.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:03

different1 schreef:
Het bovenste paard is uit balans, de voorvoet staat nog aan de grond maar het diagonale achterbeen vertrekt al waardoor er geen zuivere 2tact is.
Persoonlijk word ik daar niet heel blij van, ook al lijkt het paard bergop te gaan(bovenlijn), gaat t toch op de voorhand.

Denk dat je Karel de Lange niet teveel moet volgen :') die man rijdt nooit en alles wat hij roept heeft hij uit boekjes :') niet te serieus nemen die nonsens.

:') :')
Ik heb zelf ogen, en zoals iedereen kan zien staat het voorbeen aan de grond terwijl het achterbeen al vertrekt. Het paard draagt niets, behalve dan op het voorbeen.

Dat is net als het hardnekkige fabel dat een tuigpaard "moet" stuwen, of dit van nature doet.(met de hakken naar de staart)
Een (goed!) tuigpaard moet het achterbeen ver onder de massa kunnen zetten om front te kunnen maken en te rijzen in de voorhand.
Eigenlijk hetzelfde dus als wat men in de dressuur wilt zien, zonder het enorme spektakel.
Een dragend achterbeen wat goed onder de massa gezet kan worden.
En dat is niet wat er gebeurd op de bovenste foto.
(En wat veel mensen niet kunnen of willen zien)


Verschil is dat een tuigpaard de rug wegdrukt in de beweging wat je niet wilt zien bij een rijpaard. Mij gaat het er om of een paard de rug goed omhoog kan brengen en rijzen in de schoft zodra het achterbeen er onder komt of niet. Iets wat veel mensen kennelijk ook niet kunnen zien.

Anoniem

Re: Paarden van Isabell Werth weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:42

Elisa,
Inderdaad, uiteindelijk gaat ieder paard op de voorhand..verschil zit in hoeverre ze zichzelf omhoog voort kunnen bewegen. (draagkracht) Of alleen naar voren bewegen (stuwen). (quote)


dank voor je uitleg, ben/was benieuwd naar de uitleg van Different1

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 20:35

Dankje voor je toelichting Elisa (de 3e afbeelding doet het helaas niet maar ik kan me er veel bij voorstellen), er is inderdaad een verschil in aanspanning en lichaamsgebruik, maar ik zie dan correct voorwaarts neerwaarts en niet diep en rond. Ook paarden die wel LDR / achter de loodlijn lopen kunnen met meer of minder aanspanning lopen. Dat is imo niet wat de definitie bepaalt van LDR of VWNW. Maar voor het een semantisch verhaal wordt ;) er zijn inderdaad allerlei variaties waaronder het op de voorhand rondsloffen met het hoofd omlaag.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 20:52

different1 schreef:
:') :')
Ik heb zelf ogen, en zoals iedereen kan zien staat het voorbeen aan de grond terwijl het achterbeen al vertrekt. Het paard draagt niets, behalve dan op het voorbeen.

Dat is net als het hardnekkige fabel dat een tuigpaard "moet" stuwen, of dit van nature doet.(met de hakken naar de staart)
Een (goed!) tuigpaard moet het achterbeen ver onder de massa kunnen zetten om front te kunnen maken en te rijzen in de voorhand.
Eigenlijk hetzelfde dus als wat men in de dressuur wilt zien, zonder het enorme spektakel.
Een dragend achterbeen wat goed onder de massa gezet kan worden.
En dat is niet wat er gebeurd op de bovenste foto.
(En wat veel mensen niet kunnen of willen zien)


Ik blijf het een load of crap vinden, je kan echt onmogelijk op een hoefje en ook nog een foto, terwijl je het hele paard niet ziet lopen een paard beoordelen.
KDL doet dat heel regelmatig, en heeft ook enorm veel kritiek op iedereen, maar als je hem zelf vraagt om rijfoto's heeft hij niets. Ik geef niet veel om de mening van mensen die zelf nooit rijden, en die duidelijk ook geen idee hebben waar ze het over hebben, en ik denk ook niet dat je daar naar moet gaan luisteren.