Paarden van Isabell Werth weke rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosyy
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-10-20

Paarden van Isabell Werth weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 20:22

Hoi allemaal :)

Normaal gesproken ben ik altijd een 'stille lezer', maar voor vandaag toch maar even een account aangemaakt omdat ik aan het volgende al een tijdje denk:

Isabell Werth is natuurlijk één van de grootste dressuuramazones (al niet de grootste) van het moment. Hierdoor komt ze regelmatig voorbij in berichten, inclusief foto's en filmpjes. Wat mij hierin altijd opvalt is dat bijna al haar paarden een weke rug hebben. Inclusief haar huidige toppaarden zoals Bella Rose, Weihegold en Emilio. Hieronder een aantal voorbeelden van deze toppaarden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Persoonlijk vind ik een weke rug niet geweldige eigenschap qua exterieur en zou ik zelf ook niet snel een paard kopen met een weke rug, maar toch valt het op dat deze topamazone uitmuntende scores rijdt met paarden met stuk voor stuk een weke rug.

Nu kan ik er zelf weinig informatie over vinden op internet en is mijn kennis hierover niet zo breed, maar zou bijvoorbeeld een weke rug (positieve) invloed kunnen hebben op het dressuurpaard, in de sport? Puur omdat dit mij zo erg opvalt bij de 'dressuurkoningin', vroeg mij dit echt even af! :D

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Paarden van Isabell Werth weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 20:26

Als de gemiddelde kwpn’er ook zo lang gelijnd zou zijn dan zouden ze hetzelfde hebben. Helaas is dat nu ‘de norm’ in het rijden...

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Paarden van Isabell Werth weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 17:06

Vooral bij de laatste 2 zie je dat goed.
Hebben ze een weke rug omdat ze lang gelijnd zijn?
Of zijn er ook zulke lang gelijnde paarden zonder weke rug?

Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Paarden van Isabell Werth weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 17:08

Je kunt beter van deze paarden wat standfoto's verzamelen om te beoordelen of ze week in de rug zijn.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 17:14

Ik vind dit een hele interessante discussie! Ik heb ook altijd geleerd dat een paard moet dragen, en ik vind het bij veel paarden op hoog niveau daar niet op lijken. Maar komt dat door een weke rug? Mijn inziens lijkt het meer rijtechnisch. Als je bijvoorbeeld standfoto's opzoekt van paarden die onder het rijden week lijken, zie je op stand dat ze dat helemaal niet zijn..

Edit: ik beweer hier geen verstand van te hebben oid. Ik leer wel graag :D

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 17:20

Isabel heeft heel erg veel gewonnen. Toch heb ik altijd gevonden, ook al doe ik het haar totaal niet na→ dus heb heel veel respect voor haar→ dat zij haar paarden van voor naar achteren rijdt en niet optimaal dus de rug laat dragen.
Ik vind het verschil met het rijden van Ingrid Klimke, en Helen Langenhanenbergh daarin groot. Die paarden, vind ik , komen dan ook meer tot dragen.

Heleen Langenhanenbergh
Afbeelding

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 17:21

Kijk het verschil in hoeken van voor en achterbeen, hoever draagt het achterbeen in verhouding met het naar voren grijpen van het voorbeen en je hebt al grotendeels je antwoord ;)

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 17:24

Geen stand foto maar wel zonder zadel.

Afbeelding

Afbeelding

Van die andere kan ik zo geen foto vinden

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 17:29

Dit is ook het moment dat ze maximaal in de koten veren, aan de hand van deze foto's kan je ook niet zeggen dat ze week gekoot zijn bijvoorbeeld.
Bij een bewegend beeld zou je zien dat na deze fase de koten en de rug weer terug veren en weer de volgende pas op gaan vangen.
Je zou inderdaad standfoto's moeten hebben om wat over de rug te kunnen zeggen.
Wat wel te zien is, is dat dit goed getrainde paarden zijn om bij deze inspanning en schwung nog zo'n correcte takt en evenwicht te kunnen bewaren.
Fouten kijken is heel makkelijk op foto's, die kan je hier ook wel zoeken, maar als je een lijstje maakt met goede en slechte punten, dan zie ik wel vooral heel veel goede punten!

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 17:31

Ik vind Isabell een meester in het beste uit ieder paard halen, haar paarden zijn vaak langgelijnd wat een voordeel is voor de zijgangen.

Op exterieur zou ik ze in eerste instantie laten staan als ik naar een GP paard zou zoeken. Maar zij weet er echt het maximale uit te halen.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 17:35

Ik zou Weihegold trouwens eerder overbouwd noemen met een wat lang achterbeen waardoor ze hoog in het kruis blijft dan een weke rug.

Afbeelding

De weke rug foto lijkt meer een moment opname.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 12-10-20 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 17:37

Elisa2 schreef:
Ik zou Weihegold trouwens eerder overbouwd noemen met een wat lang achterbeen waardoor ze hoog in het kruis blijft dan een weke rug.

[ [url==400x267]http://hengste.equitaris.de/fileadmin/_processed_/c/4/csm_171218_Weihegold_OLD_Isabell_Werth_Goeteborg_17_TBE_1384_cfc6756208.jpg]Afbeelding[/url] ]

De weke rug foto lijkt meer een moment opname.

Je foto doet het niet! Heb je wellicht een foto die het wel doet? :)

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 17:50

Niet alleen zijn de paarden van Werth langgelijnd, het zadel ligt ook, vooral op die zwarte merrie, erg ver naar voren.
Ik ben absoluut geen Werth-fan, al haar paarden zijn kort voor het zadel en erg lang erachter, dalen achter niet in pi-pa (zie ook het filmpje met de schimmel op horses.nl geloof ik, na de 1e piaffe ben ik gestopt met kijken)
Ook geeft zij zelf erg grove hand- en gewichtshulpen.
Ik vind niet dat zij het beste uit haar paarden haalt, ik vind het vooral, soms zelfs slecht, aangeleerde truukjes.
Smaken verschillen, en ik kan het zelf niet beter (denk ik, heb niet de paarden, sponsor en overige middelen die zij heeft) maar ik vind bijv. Langehanenbergh en klimke veel fijner om naar te kijken.

Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 17:52

Als je vanaf de schoft een lijn naar achteren trekt zie je dat deze paarden wel degelijk zakken achter.

Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Paarden van Isabell Werth weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 17:55

Overigens ben ik een grote fan. Al 30 jaar, wat zij uit de paarden haalt is abnormaal. Hoeveel souplesse, gedragenheid en verzameling ze in die paarden krijgt is abnormaal. En altijd mooi mee in de hand. Wereldklasse.

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:00

Sorry, ik zie het echt niet.
Souplesse oke, verzameling zie ik niet, gedragenheid zie ik niet, ik zie vooral een terugwerkende hand die regelmatig bijna op het bovenbeen ligt, een zwaaiend bovenlichaam in de wissels, paarden blijven vrijwel allemaal hoog in het kruis, achterbeen achter de massa, ook tijdens piaffe en passage enz.

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 19:22

Afbeelding

Ik vidn dit al het toonbeeld van waar het mis gaat. Ik gok dat dit een passage moet zijn? Maar ik zie alleen maar een paard die het achterbeen optrekt en niet gaat zitten. Doet me altijd denken aan paarden die tegen het achterbeen worden getikt(geslagen als ze niet reageren. En ja dit heb ik gezien, dus uit eerste hand. Niet perse bij Isabelle) tijdens het aanleren/trainen van pi pa.
Dit zie ik ook terug in bewegende beelden. Zoals dit paarden pi pa doet, dus zonder verplaatsen van het gewicht naar de achterhand, moet het paard wel in tweeën lopen om het achterbeen mee te krijgen. Dus druk is de rug wat weg.

Rosyy
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-20 19:28

different1 schreef:
Niet alleen zijn de paarden van Werth langgelijnd, het zadel ligt ook, vooral op die zwarte merrie, erg ver naar voren.
Ik ben absoluut geen Werth-fan, al haar paarden zijn kort voor het zadel en erg lang erachter, dalen achter niet in pi-pa (zie ook het filmpje met de schimmel op horses.nl geloof ik, na de 1e piaffe ben ik gestopt met kijken)
Ook geeft zij zelf erg grove hand- en gewichtshulpen.
Ik vind niet dat zij het beste uit haar paarden haalt, ik vind het vooral, soms zelfs slecht, aangeleerde truukjes.
Smaken verschillen, en ik kan het zelf niet beter (denk ik, heb niet de paarden, sponsor en overige middelen die zij heeft) maar ik vind bijv. Langehanenbergh en klimke veel fijner om naar te kijken.


Nou dit was mij dus ook opgevallen, maar aangezien iedereen juist het tegenovergestelde zegt denk ik altijd dat ik t zelf fout heb :P
Qua hand- en gewichtshulpen valt t me op dat zij zich soms enorm zwaar kan maken en dat ze er haast als een 'aardappelzak' op gaat zitten als het ware en soms ook echt wel trek en plukwerk in de mond.

Zelf kan ik het uiteraaaaaaard niet beter :P Maar leuk om jullie reacties/meningen te lezen! Daar leer ik ook weer van!!

Molfre

Berichten: 2633
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 19:29

Ik wil hier eigenlijk mijn vingers niet aan branden, maar volgens mij zit het probleem hem eerder in rijtechniek dan in anatomie.

NienkeThella

Berichten: 96
Geregistreerd: 08-04-13
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 19:30

Caira schreef:
Als de gemiddelde kwpn’er ook zo lang gelijnd zou zijn dan zouden ze hetzelfde hebben. Helaas is dat nu ‘de norm’ in het rijden...

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 19:33

@Molfre, helemaal mee eens. Ben helemaal geen fan van haar, nooit geweest, verwondert me nog dat die paarden de oortjes naar voor hebben.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 20:13

Barbet schreef:
Vooral bij de laatste 2 zie je dat goed.
Hebben ze een weke rug omdat ze lang gelijnd zijn?
Of zijn er ook zulke lang gelijnde paarden zonder weke rug?


Ik heb hier een flink lang gelijnde merrie staan die een hele rechte rug heeft, dus totaal niet week.


Betwijfel in hoeverre dit de bouw van deze paarden is, of de manier van rijden. Ik ben niet zo heel erg overtuigd van Isabell Werth.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 20:18

Als ik de proef met de schimmel bekijk, zie ik een paard die een voor en een achterkant heeft. Het lijkt alsof hij een slag in het wiel heeft. Of dat met anatomie te maken heeft of met africhting te maken heeft, weet ik niet, maar vind het wel opvallend. En past een beetje bij wat de meeste voorgangers aanhalen over weke rug ed.
https://www.horses.nl/dressuur/zege-voo ... ix-debuut/

Molfre

Berichten: 2633
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 22:04

vur schreef:
Als ik de proef met de schimmel bekijk, zie ik een paard die een voor en een achterkant heeft. Het lijkt alsof hij een slag in het wiel heeft. Of dat met anatomie te maken heeft of met africhting te maken heeft, weet ik niet, maar vind het wel opvallend. En past een beetje bij wat de meeste voorgangers aanhalen over weke rug ed.
https://www.horses.nl/dressuur/zege-voo ... ix-debuut/

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik kan het niet beter verwoorden dan dat het lijf eruit ziet alsof hij een viertakt ''draf'' zou moeten tonen: het lijf doet ''ke-tak, ke-tak, ke-tak, ke-tak'' in plaats van een vloeiende beweging die door het hele lijf gaat.

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 22:54

Molfre schreef:
vur schreef:
Als ik de proef met de schimmel bekijk, zie ik een paard die een voor en een achterkant heeft. Het lijkt alsof hij een slag in het wiel heeft. Of dat met anatomie te maken heeft of met africhting te maken heeft, weet ik niet, maar vind het wel opvallend. En past een beetje bij wat de meeste voorgangers aanhalen over weke rug ed.
https://www.horses.nl/dressuur/zege-voo ... ix-debuut/

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik kan het niet beter verwoorden dan dat het lijf eruit ziet alsof hij een viertakt ''draf'' zou moeten tonen: het lijf doet ''ke-tak, ke-tak, ke-tak, ke-tak'' in plaats van een vloeiende beweging die door het hele lijf gaat.


Dit soort paarden zou je op ijzers in draf op het harde moeten luisteren, dan hoor je vaak meer dan dat je ziet :j