Beleren / opstappen zonder cap?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 22:47

Kimmsel schreef:
Ikzelf ook met al het voorbereidende werk geen cap, en vanaf het voet in de beugel en/of been erover wel cap. Overigens stap ik simpelweg niet op als paard spanning heeft. Scheelt ook een hoop risico's.

Als ik een gespannen paard zie en geen cap ga ik wel wat huiveren, ja. Maar bij voorbereidende oefeningen in alle rust zie ik de noodzaak nog niet.

Maar blijft eigen verantwoording, dus discussievoeren lijkt me niet zinvol.


Een paard kan nog zo ontspannen lijken...
Wij hebben er 1 zadelmak gemaakt, die deed alles top braaf, longeren, zadel op, op een opstap ernaast, etc. Geen stap verkeerd, staat rustig te kijken, totaal geen spanning te herkennen.
Zodra je 1 voet in de beugel zette ging er een knop om, en was het totale paniek..

Het blijft toch iets nieuws, en vreemds voor een jong paard. Je kan al het voorbereidende werk nog zo goed voor elkaar hebben, dat is geen 'garantie' voor braaf zijn met opstappen/hangen.

Dus ja, zodra je 1 voet in de beugel zet, en je wilt gaan hangen, cap op.



rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 07:17

Pepperrr schreef:
Ik rijd mijn paarden op hete dagen regelmatig zonder cap. Alleen in de bak, kan ze hier blind vertrouwen. Buiten heb ik altijd mn cap op.

Beleren wel met cap. Ook het hangen.


Dit vind ik eigenlijk nog de domste reden om geen cap te dragen. Stel dat je paard een keer struikelt? Helemaal geen ondenkbaar scenario. Maar dan lig je wel mooi.
En juist bij zulke brave paarden gebeuren de ergste ongelukken, om dat je er niet op bedacht bent.

Wat mij betreft, zodra je te paard gaat, je cap op.

Fietsen vind ik dan weer een ander verhaal, oké je kan natuurlijk ook op je hoofd vallen, maar je bent hier niet afhankelijk van een onvoorspelbaar dier.
Al vind ik het met die elektrische fietsen van tegenwoordig geen dom idee. Man wat gaan die hard.

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:45

puppy1128 schreef:
Overigens rijd ik nooit met een bodyprotector. Maar dat je daardoor je rug mee kan beschermen e.d, hoor ik weer bijna niemand over. Terwijl je ook maar 1 rug, 1 hart, 1 maag e.d hebt waar je flink op kan vallen of zelfs in ergste geval paardlief op kan staan, waardoor je misschien nooit meer wat kan doen.. Want net als struikelen/over de kop slaan, is die kans gewoon aanwezig met heel veel domme pech. :o?


Bodyprotector vind ik dan weer een ander verhaal.. Natuurlijk kan je écht verkeerd terecht komen.
Maar over het algemeen vind ik dat je veel flexibeler bent zonder. Als je valt, kan je ook mooi doorrollen. Als je weet hoe je moet vallen tenminste. Met een BP word dat toch enigszins belemmert.

Nu rijd ik veel eventing, en is een BP natuurlijk verplicht. Ik heb dan zelf ook wel echt een goede die vrij soepel meebeweegt, en echt wel prima zit. Maar ik rij toch echt liever zonder.

Vooral bij kleine kindjes die een slecht passende of te stugge BP hebben, die ploffen als een baksteen op de grond, terwijl de kindjes zonder keurig doorrollen, op staan en weer doorgaan.
Juist ook vooral die kleine kindjes zijn net gummi, kunnen echt heel veel hebben, en gaan zeker niet altijd beter rijden met een BP.

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 16:37

XavierB schreef:
Ik ga heel eerlijk bekennen dat ik weinig een Tok aandoe. Het voelt deels storend aan, maar in mijn gebruik van paarden (bijvoorbeeld historisch reconstructionisme, zoals middeleeuwse evenementen) kan ik niet met cap rijden.

Ik zeg daarmee niet dat een cap geen veiligheidsverhoging impliceert. Maar voor mij zijn er een hele lijst aan voorzorgen die de veiligheid veel meer garanderen dan een cap, en waar te weinig aandacht aan wordt besteed.

maar toch even een vraag aan zij die zweren bij een cap: dragen jullie ook allemaal een ruiterharnas? zo niet, waarom niet dan?


Wat voor voorzorgsmaatregelen zijn dat dan? Ben heel benieuwd wat je doet, waardoor je niet met cap kan rijden!

Verder draag ik zelf echt altijd een cap tijdens het rijden. Een bodyprotector alleen tijdens de eventing, omdat het verplicht is. Ik heb wel een goede, die relatief prettig zit.
Ik ben zelf nog niet zo van de airbags. Ik heb al zo regelmatig gezien bij mensen die in de cross bij een afsprong te ver terug zitten, of een rare noodsprong hebben zonder te vallen, maar waarbij toch de airbag afgaat. In de wedstrijd. Je kan met zo'n opgeblazen ding ook slecht je cross verder afmaken.
Mijn inziens werken deze dingen nog niet ideaal..

Wat ik ook heel erg bijzonder vind, als je echt de grote eventingwedstrijden volgt, en dan bedoel ik badminton/burghley/etc. Echt de 4* / 5 * wedstrijden. zie je in verhouding maar heel weinig ruiters met een airbag rijden.
Zeker als je dit in verhouding met de nationale rubrieken ziet.

Ik vraag me dan af, als die airbags écht zo goed zouden zijn, dan zouden er toch veel meer van deze topruiters mee rijden?


Ik heb overigens zelf wel wat valtraining gevolgd, en op het moment dat ik val (gelukkig maar heeel weinig :+ ) ben ik me wel bewust van wat het feit wat ik doe.
Ik moet ook zeggen, het grootste aantal keren dat ik gevallen ben land ik meestal gewoon op mijn voeten, tenzij mijn paard erbij gaat liggen :')


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers