4DimensionDressage - lotgenoten!

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Sammiex2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 07:41

Yes! Systeem past helemaal bij mijn kijk op paarden. We hebben in de training altijd wel dingetjes hiervan gebruikt, en zo blij dat het nu echt een naam heeft!

Sammiex2000

Re: 4DimensionDressage - lotgenoten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:00

Over dat het een nieuwe methode zou zijn?
Nou de principes van dat een paard in balans moet zijn, daar is iedereen het mee eens. En volgens die principes zal ook vrijwel iedereen les hebben gehad.
Maar
ik vind haar benadering hoe ze het oplost als het paard niet in balans is wel heel anders.
Ik heb op verschillende maneges en dressuurstallen gereden en bijvoorbeeld altijd geleerd dat als een paard ongelijke aanleuning maakt, je de harde teugel moet aannemen. Dus kijkt het paard naar buiten, dan neem je de binnenteugel aan. Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die dit op deze manier heeft geleerd.
Verder wordt er meestal ook heel veel gefocust op het hoofd laag, En bij de stallen waar ik heb gereden was het ook altijd met kneepjes het hoofd naar beneden rijden. Hier in het dorp woont een bitch, ze rijdt lichte Tour dus is (volgens de jury dan) absoluut geen beroerde ruiter. het halve dorp lest bij haar, alle meiden aanbeden haar, ik vond haar fantastisch en keek tegen haar op.
En altijd is ze bezig met haar paard naar beneden trekken en aan het hoofd zitten en paarden nagevelijk krijgen door de harde teugel aan te nemen. Gevolg, paarden die prachtig lopen en hoge scores halen, maar niet lekker in hun vel zitten.

Ik denk dat het Systeem van Karin prima aansluit voor mensen die hoger in de sport rijden. Iedereen die zegt dat het niet zo is heeft het boek niet gelezen, want daar staat duidelijk in dat wanneer alle dimensies voor elkaar zijn alle oefeningen tot aan de Grand Prix uitgevoerd kunnen worden. Dat er weinig mensen zijn die dit systeem gebruiken en die hoog in de sport rijden, komt denk ik doordat ze altijd met prima punten thuiskomen, en daardoor denken dat hun systeem goed is waardoor ze niet snel van systeem zullen wisselen. Ook hun instructeurs zullen tegen hen zeggen dat ze op de goede weg zijn, want die hebben het zelf ook weer zo geleerd, want het paard loopt immers mooi? Hoe het paard verder in zijn vel zit daar wordt niet naar gekeken

Sammiex2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 12:59

ben ik ook benieuwd naar. Vooral omdat deze methode vooral neer komt op niet terug werken met de hand maar in balans brengen waardoor het paard vanzelf zakt. Daar zit voor mij het verschil met andere instructeurs waar het paard toch vaak achter de loodlijn gereden wordt. Wil je zeggen dat dat bij jouw paard werkt?

Sammiex2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:36

Dat doet ze ook. Ze kijkt juist naar lichaamsgebruik met het idee dat de rest dan vanzelf komt. Die foto snap ik ook niet. Het boek staat vol duidelijke foto’s. Ik heb eerst het boek gelezen en nu pas de foto gezien. Hoewel ik het niet snap heb ik nog wel vertrouwen in haar kunde hoor. Wie stuurt haar een mail en vraagt er na? Misschien heeft ze een verklaring, bijv juist een paard laten zien dat nog veel moet leren

Sammiex2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 08:54

Locanda schreef:
Dit is -qua training- toch gewoon rechtrichten en correct rijden?

Ja, eigenlijk wel. Maar toch zie ik veel goede ruiters, die totaal niet volgens deze principes rijden. Neem mensen die bijvoorbeeld de hele tijd het hoofd van het paard naar beneden trekken, terwijl het paard dat hoofd nodig heeft om in balans te blijven en we hem dus moeten leren om in balans te lopen. Voor mensen die op een goede manier hebben leren rijden is het misschien overbodig, maar het is een aai-opener voor velen denk ik zelfs op hoog niveau

Sammiex2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:44

Ik zou super graag willen maar ik ben dan weg

Sammiex2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 17:42

Ik moet uit Friesland komen...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie