4DimensionDressage - lotgenoten!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

4DimensionDressage - lotgenoten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 16:10

Naar mijn weten nog niet heel erg bekend (in iedergeval niet in mijn kringen :+ ) maar echt een openbaring voor ons.

Mijn moeder en ik hebben ons paard als een blad aan een boom zien veranderen. Van hangen, sterk, stijf, hoofd kantelen en tong over het bit heen gooien. Alles gecheckt; osteopaat, tanden, acupunctuur, zadel en bit. Uiteindelijk via onze dierenarts (die tevens tandarts opleiding heeft gedaan én chiropractor is én opleiding acupuncturist heeft gedaan) bij 4 Dimension Dressage gekomen.

_/-\o_

Nu was ik benieuwd of er ook lotgenoten zijn die deze tak van paardensport volgen en wat jullie verhaal hierin is?

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson


Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 13:21

Sorry voor de onwijs super late reactie!

Mijn ervaring met hun aanpak is dat ze het paard bekijken in stand, hoe zijn/haar stap is, draf en uiteindelijk galop. Daarna koppelen ze terug wat hun zien qua scheefheden volgens de 4 dimensies (dus wat hun constateren in verticaal, horizontaal, lateraal en diagonaal balans). Ze passen de training aan op de persoon, mijn moeder rijdt anders dan ik en is minder mobieler dus daar word rekening mee gehouden, maar ook op het paard. De training van KWPN'er is heel anders dan een trekpaard.

- Mijn paard is rechtsom gebogen, dus drukte haar linker schouder naar buiten en vond zij het linksom moeilijk om zich recht te maken (en dus in haar romp te buigen). Zij drukte ons ook in het zadel links om hoog en knikte rechts in. Dus haar verticale balans was daarin niet optimaal.
- Haar horizontale balans was naar beneden (overbouwd en gebouwd om te trekken), dus nu de verticale balans beter werd, werd er daaraan gewerkt. Dus leren dat zij haar borst omhoog lifte (dus schoftlift, buikspier aanspannen en rug sterker maken) en dan pas kan zijn haar gewicht naar achteren nemen op haar achterbenen.
- Daarbij had zij de neiging om haar neus naar binnen te drukken ipv naar voren. Naar voren (voor de loodlijn) kost meer kracht dan achter. Een hoofd is zwaar en als je neus naar voren hebt dan moet jij je lijf beter gebruiken om in balans te komen.
- Dan had Moor ook moeite met het achter been onder de massa te brengen (laterale buiging) en de neiging om haar nek in te knikken in voltes waardoor zij verticaal en diagonaal in disbalans kwam waardoor zij ook in de voltes recht gezet moest worden voordat zij kon buigen in haar romp (ipv in de nek).

Inmiddels zijn wij bezig met de verfijning van nét even dat ene beetje meer nu Moor het concept snapt en weet wat wij bedoelen met onze nieuwe hulpen.

Deze stappen worden 1 voor 1 geintroduceerd op het tempo van de paard en ruiter. Er wordt gereden met losse druk (dus druk geven wanneer nodig, wanneer niet nodig druk loslaten zodat het paard leert dat dat goed is!). In mijn ervaring een veel positievere manier wat het werk plezier van het paard verhoogt waardoor die dus beter zijn/haar best doet en de werklust verhoogt en samen met je wilt werken.

Ik heb ook het boek en vind het een goede uitleg van de methode, wat het inhoud. Welke scheefheden zijn er en hoe kan je ze herkennen. Maar het is beter om hierin les te hebben omdat het best wel omdenken vergt en heel anders is dan normale dressuur.

Het uitgangspunt is dat het paard sterk wordt maar op eigen benen en zo min mogelijke druk (uiteindelijk alleen op zit), maar met ontspanning oefeningen zoals piaffe, passage e.d. kan uitvoeren. Dus een veel harmonischer en vriendelijkere manier die langer duurt dan het moderne maar waar het paard uiteindelijk veel sterker en blijer van wordt omdat het op een andere manier wordt aangeleerd en gevraagd van het dier.

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: 4DimensionDressage - lotgenoten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 23:09

@janneke: een groene KWPNer kan je veranderen in een groen paard! Ik vind het toepasbaar op ieder soort en type!

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 13:25

Abacab schreef:
Ook heel slecht van KL dat ze niet uitgaat van de verschillen in bouw van een paard. Want dat is wat een goede trainer wel doet. De bouw en het karakter van een paard is leidend voor de manier van trainen. Het is wel duidelijk dat KL geen kaas heeft gegeven van topsport, laat staan dat ze zelf ooit goed les heeft gehad.
De waarheid is nl. veel genuanceerder, maar dat verkoop natuurlijk niet zo goed.


Je hebt een mening en dat mag. Mijn ervaring is dat deze manier van trainen onwijs goed aansluit op mijn paard (die NIKS met KWPN'ers gemeen heeft). Ik heb ook met clinics andere koudbloeden en type paarden zien lopen die zich ook prima met deze methode uit de voeten kunnen. We leven in een land waar het gros van de paarden warmbloed is, maar omdat je het niet ziet op foto's betekent niet dat de andere paarden er niet zijn en het ook niet net zo goed kunnen doen?

Over 'nieuwe' methode wat ik in mijn OP vertelde; voor mij is het nieuw en een hele openbaring. Alle trainingsmethodes zijn gebouwd of gebaseerd op voorgangers, tegenwoordig is niks 'nieuw' meer. Maar voor mij was het wel nieuw en ik ben er super blij mee! Want ik merk aan mijn paard dat zij eindelijk lekker in haar vel zit, sterker wordt en juist verfijnder is geworden dan mijn voorgaande ervaringen met instructeurs.

Voor de geïnteresseerden, op facebook kan je ze vinden onder;
4DimensionDressage
4DimensionDressage International
Equi Smart

Het doel van dit topic was niet om andere te bejegenen of andere trainingsmethodes. Iedereen moet doen wat hij/zij zelf wilt, zich prettig bij voelt en wat bij hun paard past. Ik was alleen benieuwd of anderen hier ook ervaring mee hadden en wat hun ervaring was! ;)

Wat mij betreft geen reden voor een welles-nietes discussie toch?

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 13:01

Het krulletje van voren komt van zelf! Als ze eenmaal balans krijgen en zich op een goede manier kunnen liften dan gaat het eigenlijk vrijwel vanzelf.

Vanmiddag heb ik les probeer ik een voor en na filmpje te maken (hoe het vroeger ging en hoe het nu gaat nu wij vanaf maart/april echt actief bezig zijn met 4DD). Als ik het niet vergeet en de boel op tijd kan monteren :')

Leuk dat het topic eindelijk oppikt, en om te zien dat er toch meer mensen zijn die op deze manier rijden (via KL of een andere weg) dan ik dacht! Ook fijn dat ik niet meer word afgemaakt door mijn woordkeuze :+

Op 16 december is er trouwens een challenge in Bleiswijk. Doen mensen van het topic hier aan mee?

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: 4DimensionDressage - lotgenoten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-18 14:52

Ik heb zelf het idee dat het een verkeerd geformuleerde waarschuwing is en dat je nuchter naar je zadel moet kijken en wat voor effect de vorm heeft op de rug als je wat aan het dier vraagt.

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: 4DimensionDressage - lotgenoten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-18 00:07

Wat gaaf Agossie! Hier ook de aspiratie om ook ooit de opleiding te gaan doen. :) Wat ik vooral geleerd heb van Tessa is hoe ‘verkeerd’ je eigenlijk zit/zat. Hier nu ook heel hard mee aan het werk maar dat valt nog niet mee!

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: 4DimensionDressage - lotgenoten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-18 01:33

Tessa geeft les op locatie, maar ik weet wel dat ze heel erg volgepland zijn

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-18 20:05

Janneke2 schreef:
De methode is ontworpen voor het 'moderne sportpaard'.
Een groot dier, dat 'ruim' moet kunnen bewegen.
....dat wil nog wel eens betekenen: een laatrijp paard dat hypermobiel is.
"Dressuur is het dier sterk en lenig maken" - deze dieren zijn al lenig zat. Graag gericht kracht trainen, niet in het 'voorwaarts', maar in rompstabiliteit.

Nu heeft moeder natuur de IJslander ook hypermobiel gefokt, het ras is laatrijp maar doorgaans compact gebouwd.

Stel dat je een paard hebt dat compact is en met een gezonde hoeveelheid stugheid in het lijf: ook dan heeft balans beslist charme, maar is toch een andere aanpak nodig.


Je werkt in een andere volgorde. Maar mijn ervaring is dat er toch per individueel paard wordt gekeken wat het dier nodig heeft. Ik heb zelf DrumHorse. Ook niet bepaald gracieus en toch gaat het heel goed! :)

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-19 23:36

Vandaag voor het eerst rondgelopen bij Equi-Smart waar ik een tijdje ga helpen. Moet zeggen, super terrein en onwijs relaxte paarden! Er was een vos die vanaf kleins af aan getraind wordt op deze manier (is net 5). Gespierd en los dier!

Voel mij erg geinspireerd en zo fijn (net zoals in dit topc) om like-minded mensen tegen te komen!

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: 4DimensionDressage - lotgenoten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-19 14:08

Kijk, gefeliciteerd!!! :D

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: 4DimensionDressage - lotgenoten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-19 12:42


"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson


Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: 4DimensionDressage - lotgenoten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-19 12:57

Artikel heb ik gevonden, ook op jouw reactie gereageerd. Zo zonde dan hé.

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-19 07:51

Sunora schreef:
Wat ik vooral fijn vond aan de uitleg is dat er meerdere keren aan bod kwam, dat niet alles voor alle paarden hetzelfde is. En dat ze echt naar het paard kijken, en wat juist voor dat paard goed is. Er kwam bvb ook een vraag uit het publiek, hoe je teugeldruk kan gebruiken terwijl de teugels doorhangen. En dan antwoordde ze, dat het opnemen van de teugel al voldoende kan zijn om als teugeldruk beschouwd te worden. +:)+


Mooi dat het zo per paard aangepast wordt he? :D

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: 4DimensionDressage - lotgenoten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-19 14:06

@Ninx Mij ook! Ik vind het alleen balen dat Abcoude als locatie afvalt. Wie weet gaan ze daar weer zitten in de toekomst.. Vanaf midden Noord-Holland is het toch wat intensiever om naar Hoevelaken te gaan :+

Hier nog steeds blij met deze methode. We zijn nu meer bezig met zitten (wendingen voorhand/achterhand etc.). Nu begint ze ook op haar rug te zweten en schuimbillen. We hebben alleen wat zadelperikelen. Maar het lijkt beter te gaan nu de vulling wat zachter is (meer draagvlak) icm met bodywork en het rijden/longeren met schoftlift.

Ik merk nu ook in ene dat haar hele lopen en zelfhouding ook aan de longe zo enorm verbeterd. Prachtig om te zien <3

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-19 17:24

Ninx schreef:
https://www.kvapaardenrevalidatie.nl/tr ... weekenden/

Er staan geen nieuwe data. Maar ik heb even een mail gestuurd met de vraag of er ih nieuwe jaar weer bb dagen georganiseerd worden.


Die zijn er wel, volgens mij staat er wat op haar facebook en anders die van Tessa.

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: 4DimensionDressage - lotgenoten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-19 23:09

Bootcamp is 10 en 11 januari in Barsingerhoorn, ik doe er aan mee als praktijk voor het eerst, dus ben benieuwd!

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-20 13:44

Odetje92 schreef:
Ik heb deze week de BB dagen bijgewoond, ik vond het fantastisch en veel, mijn hoofd zit vol aan informatie die ik nu nog niet kan laten landen, er moeten dus nog wat kwartjes gaan vallen en heb daarom maar meteen het boek ook besteld

Vond het heel mooi om onze diverse groep zo enthousiast te zien en wat we gebeurde met de paarden/pony's


Gaaf is dat he? :D In juni komt er volgens mij weer een Bootcamp!

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: 4DimensionDressage - lotgenoten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-20 21:48

Super gaaf :D Mooi he als alles zo klikt? Ik wilde ook weer heel graag gaan om verder te breien waar wij mee bezig waren de vorige bootcamp. Helaas door werk en omstandigheden niet gelukt. Volgende keer weer!

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-20 11:59

Wauw! Gaaf :D

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-20 16:09

Odetje92 schreef:
In oktober is er weer een bootcamp

https://fb.me/e/3dw8UFwGn


Kreeg een berichtje van de organisator Wendy. Helaas moet ik altijd werken met deze dingen |( Heb nu vermeld aan haar om mij het ruim op tijd van te voren te laten weten. Kan ik nog wat regelen..

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-20 07:18

Ze bieden nu online trainingen aan!

Quote van hun FB pagina:
Citaat:
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaa daar is tie dan! Onze eerste online training Van Start met 4D! We (Karin en Tessa) hebben er met veel liefde en energie aan gewerkt en zijn heel blij om het resultaat nu met jullie te kunnen delen!

Wat leer je in Van Start met 4D?

Na deze online training weet je hoe een correcte voorwaarts-neerwaartse tendens eruit ziet, waarom het zo belangrijk is voor een paard om deze houding onder de ruiter aan te nemen, en welke factoren er allemaal op van invloed zijn.

Je maakt een begin met trainen van je paard in de voorwaarts-neerwaartse tendens aan de longe. Ook train je jezelf voor een functionele zit die je paard ondersteunt bij het vinden van de juiste houding en beweging. Je brengt dit uiteindelijk samen in het rijden, waarin je je paard met de juiste energie in verticale balans laat gaan.

Normaal gesproken leren we je dit in een driedaagse clinic met theorielessen, ruiterbalans oefeningen zonder paard, longeerles en rijlessen. Om meer mensen toegang te geven tot deze leerstof bieden we dit nu aan in deze online cursus. Je leert hierin niet alleen het wat, waarom en hoe van de voorwaarts-neerwaartse tendens te begrijpen, maar traint ook je oog, je gevoel en je vaardigheden.

Je bestudeert de lessen zelfstandig, in je eigen tempo en wanneer het jou uitkomt. Daarbij krijg je toegang tot foto’s en filmpjes van veel verschillende paarden en ruiters, die we hebben gemaakt tijdens echte trainingen. Zo zie je voorbeelden van verschillende typen paarden die in en uit balans gaan en krijg je een realistisch beeld van wat je kunt verwachten als je je eigen paard gaat trainen.

Natuurlijk zijn er mogelijkheden om de online training aan te vullen met begeleiding in de praktijk; dit bespreken we in het laatste hoofdstuk. Maar met deze cursus krijg je én de theoretische achtergrond én praktische tools om de lesstof in de training van je paard toe te passen. Met deze informatie kun je gegarandeerd lekker aan de slag en haal je later des te meer uit een praktijkles!

Je vindt de training op https://training.4dequitation.online/

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: 4DimensionDressage - lotgenoten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-20 10:29

Dat is het mail adres van Wendy van D. Zij organiseert al die dagen.

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-20 12:19


"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-21 21:03

Bedenk ook dat het uiteindelijk de bedoeling is dat de paarden zichzelf (met balans en klein beetje hulp van de ruiter) oprichten, dus dan wordt de hoofd hals houding ook hoger, maar wel met lengte in de nek. Ze tillen zichzelf dan omhoog tussen hun schouders. Uiteindelijk gaat de ruiter ook uit de remonte houding.

Er zit alleen een heel proces voor af met balanceren en kracht ontwikkelen.

Ik rijd zelf niet meer in de remonte houding vanwege de combinatie met mijn paard. Die is nu van zichzelf al steeds beter in balans en ‘op’ denkend. Ze reageert heel goed op mijn heup beweging om haar omhoog mee te nemen. Tenzij het in zo een moment echt nodig is, maar dan is het voor even om iets te corrigeren met mijn gewicht.

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mattice en 7 bezoekers