Laag lang versus opgericht.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
JorineV
Berichten: 1084
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 18:16

@ xyzutu2 en Askja, Dank voor jullie heldere toelichting en nuance!

Net als RedKiwi miste ik in het artikel hoe het dan wél moet, maar bovenstaande posts verduidelijken al veel.


Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-18 20:02

Dus het merendeel van de mensen hier zijn overeenkomend dat lang en laag geen positief effect heeft als het aan een stuk door gebruikt wordt. Maar in afwisseling prima.

Toch zijn mensen er fel op tegen hier op bokt als een jong paard in zogenoemde eigen houding loopt. En dan wordt er op gehamerd dat er lang en laag gereden moet worden.

Hoe meer lengte hoe beter zeggen ze.
Nu wordt dus eigenlijk duidelijk dat dat alleen maag lang en laag dus zeker voor jonge beestjes helemaal niet zo goed is.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Laag lang versus opgericht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 20:05

De eigen houding van jonge dieren is ook vaak opgekruld en met de neus achter de loodlijn.
Dan is het idd een stuk beter als ze met de neus eruit komen. of het lang en laag voor dat betreffende paard dan ook goed is moet je bepalen van paard tot paard. Hangt ook af wat je definieert onder lang en laag (stofzuigend of neus op boeglijn?)

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Laag lang versus opgericht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 20:12

Wat naar mijn inzien vele malen belangrijker is dan de laagte of hoogte waar je paard met z'n neus loopt, is de manier waarop die zijn/haar rug gebruikt. Elk paard moet leren om zijn achterbeen te gebruiken om zijn massa 'omhoog' te duwen en dus ook zijn rug erin te brengen. Van daaruit kan het paard netjes aan je hand komen en daarna kan je gaan variëren met de hoofd-hals houding. Maar stap 1 is toch wel echt verbinding maken en zorgen dat je paard z'n rug leert gebruiken.

I don't need it to be easy, I just want it to be worth it.
RIP Laïka 6/10/1994 - 9/11/2009
[RIJ-ITP] Dinka @ Beker van België 6-jarige dressuurpaarden
[RIJ-ITP] Virtuoos H @ training bij Simon Missiaen

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 20:18

Ik denk dat je hoe dan ook niet zoveel moet trainen dat je iets kunt overbelasten. Ik denk dat je in de training met name bezig bent met het communicatie gedeelte. Dus dat je regels met het paard afspreekt (van oké als ik dit doe moet jij zo daarop reageren). Tijdens dit oefenen wordt het paard vanzelf sterker.
Daarnaast kijk je naar hoe het paard loopt en hoe hij bespierd is en aan de hand daarvan kun je besluiten om op bepaalde houdingen/oefeningen/gangen iets extra nadruk te leggen.
Bij een fries zal je vooral het verlengen willen oefenen, bij een grooooot lang paard zal je vooral willen oefenen met sluiten en met name niet teveel lang laag voorwaarts neerwaarts willen rijden. Bij zo'n paard zal je vooral bezig zijn met tempocontrole.
Altijd maar lang laag en voorwaarts van de achterhand af schoppen is niet per se handig. Beetje nadenken wat je doet dus, en niet je training aanpassen aan het laatste artikel uit de BIT of de Hoefslag

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 20:25

Dorine92 schreef:
Ik denk dat je hoe dan ook niet zoveel moet trainen dat je iets kunt overbelasten. Ik denk dat je in de training met name bezig bent met het communicatie gedeelte. Dus dat je regels met het paard afspreekt (van oké als ik dit doe moet jij zo daarop reageren). Tijdens dit oefenen wordt het paard vanzelf sterker.
Daarnaast kijk je naar hoe het paard loopt en hoe hij bespierd is en aan de hand daarvan kun je besluiten om op bepaalde houdingen/oefeningen/gangen iets extra nadruk te leggen.
Bij een fries zal je vooral het verlengen willen oefenen, bij een grooooot lang paard zal je vooral willen oefenen met sluiten en met name niet teveel lang laag voorwaarts neerwaarts willen rijden. Bij zo'n paard zal je vooral bezig zijn met tempocontrole.
Altijd maar lang laag en voorwaarts van de achterhand af schoppen is niet per se handig. Beetje nadenken wat je doet dus, en niet je training aanpassen aan het laatste artikel uit de BIT of de Hoefslag

Amen!

In der Ruhe liegt die Kraft.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 20:27

Absolem schreef:
Dus het merendeel van de mensen hier zijn overeenkomend dat lang en laag geen positief effect heeft als het aan een stuk door gebruikt wordt. Maar in afwisseling prima.

Toch zijn mensen er fel op tegen hier op bokt als een jong paard in zogenoemde eigen houding loopt. En dan wordt er op gehamerd dat er lang en laag gereden moet worden.

Hoe meer lengte hoe beter zeggen ze.
Nu wordt dus eigenlijk duidelijk dat dat alleen maag lang en laag dus zeker voor jonge beestjes helemaal niet zo goed is.



Ik denk dat het per jong paard verschilt wat zijn eigen houding is.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 20:54

[quote="Pipodipo"]


Tuurlijk wel :). Een paard moet het ook gewoon kunnen als je het mij vraagt. Lang en laag is echter geen doel op zichzelf, maar meer een middel om voorwaarden te controleren en het paard te laten ontspannen. Het is goed om zo nu en dan te controleren of het paard je hand nog volgt en of hij zijn lijf durft uit te leggen. Hals strekken kun je in je training regelmatig even doen om het paard te laten ontspannen en om te belonen na een moeilijke oefening en als cooling down. Het is niet handig om een uur zo te rijden, maar je moet het wel elke dag meenemen.


Hier sluit ik mij volledig bij aan.
Je loopt toch ook niet de sportschool binnen om vervolgens een uur lang in de gewichten te hangen.
Dan neem je toch ook pauzes om een andere houding aan te nemen en je spieren even te stretchen, ook tussendoor en niet enkel aan het begin of einde.

CStokman
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-01-19
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:24

Ik denk juist dat de afwisseling tussen verschillende houdingen het paard en dus de spieren trainen.

Wat goed of slecht is hangt ook van je paard af. Wanneer ik mijn paard alleen maar in wedstrijdhouding rijd zal ze minder losgelaten zijn in haar gehele rug dan wanneer ik haar losrijd in een lagere positie waarin ze ontspant, netjes het contact op zoekt van het bit en ik haar lekker opwarmen. Ik wissel denk ik wel 5 houdingen in de trainingen om haar in elke oefening stabiel te krijgen in het op dat moment gevraagde houding zonder dat ze teveel opspant.


Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Laag lang versus opgericht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:26

Ik vind het artikel maar wat verwarrend.

'Lang en laag' blijkt neus achter de loodlijn te betekenen - in mijn woordenboek is dat opgerold ipv lang.

Verder vind ik het wel interessant: bij halsstrekken (... hopelijk....) worden de schoftwervels bewegelijker, de wervels onder het zadel minder bewegelijk.
Een goede zaak.

Verder 'moet de ilio psoasspier harder werken' - laat dit nou DE spier zijn die het bekken laat kantelen en het achterbeen onder de massa plaatst.

Uiteraard : weten dat het zwaar kan zijn is prima.
Ik laat het mijn rijdieren vaak en graag doen - maar dieren doen het puur uit eigen vrije wil.
(Terwijl het zo is dat je een dier in de krul kunt trekken kun je het niet dwingen tot hals strekken. Wat mij betreft mag de oefening tot en met de Grand Prix de scherprechter zijn: hier een onvoldoende, dan de hele proef maximaal 50%.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 12:32

Helaas ook op wedstrijden voldoendes voor incorrecte uitvoering van halsstrekken waarbij je de ruiter vaak met een breed uit elkaar gezette hand het paard het “strekken” in loodst.
Je ziet de hals dan langer worden in de bovenlijn maar de onderlijn zie je niet niet “vallen” en blijft dus hol ipv mooi recht uitgeschoven

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 12:40

Misschien is dit ook een mooi artikel voor dit topic:

https://sacredhorse.com.au/leg-movers-v ... M9Gs0RVSJo

Lang en laag kan ik mij beter in vinden dan hoge hoofd-halshouding MAAR het heeft allemaal te maken in hoe je paard getraind is en hoe hij zijn lichaam gebruikt.
- Is hij in balans? Zowel horizontaal, verticaal, diagonaal en lateraal.
- Gebruikt hij zijn buik en rugspieren?
- Laat hij zijn borst hangen in de schouderbladen (neerwaarts gebouwd) of trekt hij het op en brengt hij zijn gewicht naar achteren?
- Zit hij zijn schouders voor de achterhand of zwaait de achterhand uit? Leunt hij naar 1 kant? Klapt de hals om?

Imo zijn het alle 2 uitersten. Neusje over de grond is goed om te rekken, maar brengt het gewicht allemaal automatisch naar voren. Ik ben zelf heel blij als een paard zijn hoofd op de hoogte van zijn heupen draagt met het neusje eruit, want ik merk en zie zelf dat het dier dan beter al de belangrijke spiergroepen kan gebruiken en zichzelf beter kan dragen en in balans kan brengen.

Dus; de backmover.

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Laag lang versus opgericht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 12:48

Ik ben van mening dat je in staat moet zijn om je paard met de neus naar de grond (letterlijk) te rijden en je paard moet dit kunnen op verzoek.
Puur als controle/test, niet als fysieke training maar meer als mentale training.
Ten alle tijden en in alle oefeningen en disciplines
Je moet nuances aanbrengen om ergenst goed in het midden uit te komen

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 13:09

Zoals hier vaker gezegd, het lijkt mij een kwestie van en/en. Dus afwisselen in de houding, en juist het lang en laag kunnen rijden is een mooie controle. Durft je paard de hand te volgen, loopt het op eigen benen, loopt het in de houding of niet.

Wat dan wel belangrijk is, is dat de neus voor de loodlijn blijft in het strekken, anders is het oprollen en dat is dan weer niet de bedoeling en heeft imo geen nut.

Ik moet ook zeggen dat mijn paard het heel prettig vindt tussendoor de hals te kunnen strekken, met de neus eruit. Waarom zou ik haar dat niet gunnen.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 13:11

_San87_ schreef:
Zoals hier vaker gezegd, het lijkt mij een kwestie van en/en. Dus afwisselen in de houding, en juist het lang en laag kunnen rijden is een mooie controle. Durft je paard de hand te volgen, loopt het op eigen benen, loopt het in de houding of niet.

Wat dan wel belangrijk is, is dat de neus voor de loodlijn blijft in het strekken, anders is het oprollen en dat is dan weer niet de bedoeling en heeft imo geen nut.


Idd de neus voor de loodlijn maar ook de onderhals “vallen”
Want ook een neus voor de loodlijn zegt niet alles als de onderlijn hol blijft

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 13:12

Clasical schreef:
_San87_ schreef:
Zoals hier vaker gezegd, het lijkt mij een kwestie van en/en. Dus afwisselen in de houding, en juist het lang en laag kunnen rijden is een mooie controle. Durft je paard de hand te volgen, loopt het op eigen benen, loopt het in de houding of niet.

Wat dan wel belangrijk is, is dat de neus voor de loodlijn blijft in het strekken, anders is het oprollen en dat is dan weer niet de bedoeling en heeft imo geen nut.


Idd de neus voor de loodlijn maar ook de onderhals “vallen”
Want ook een neus voor de loodlijn zegt niet alles als de onderlijn hol blijft

Dat is waar +:)+.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 6 bezoekers