Op zoek naar paardentandarts die niet sedeert, omgeving Breda

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
rabbeltje

Berichten: 274
Geregistreerd: 02-06-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 12:27

Jolien de Rechter, ze is een neuromusculaire tandarts. Ze kan misschien niet direct op korte termijn, maar ze is wel goed. Ze is te vinden op Instagram

onderschrift?? Nu even niet.....


Danmaarzo
Berichten: 342
Geregistreerd: 03-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 14:05

Partyflappel schreef:
Domosedan gel spuit je onder de tong, weet niet of je dat soort dingen wel gewoon kan doen bij hem?
Het is het enige spul wat goed werkt bij mijn merrie om langere tijd onder zeil te zijn. Verdoving van de dierenarts is ze ook altijd zo “wakker”.


Verdoving die intraveneus of intramusculair (Dus in de ader of in de spier) gegeven wordt, werkt ongeveer een kleine 3 kwartier. Intraveneus werkt binnen enkele seconden, intramusculair binnen enkele minuten.
Orale verdoving, dus de domosedan pasta (vrij verkrijgbaar bij dierenarts) of Tranquigel/Relaquine (moet afgetekend worden in het paspoort) heeft een 30 minuten inwerktijd nodig en werkt over het algemeen 4-6 uur.

Vergeet niet dat, en dan maakt het niet uit of het oraal, intraveneus of intramusculair gegeven wordt, wanneer een paard over de toeren is en hoog in de adrenaline zit het allemaal niet werkt.

Intramusculair, dus in de spier, wilt zeggen dat de vloeistof die normaal intraveneus gaat, dan in de spier gespoten wordt. Niet zo'n nauwkeurig werkje dan intraveneus. Hierdoor wordt de verdoving door de spier opgenomen in het bloed en zorgt dat voor de verdovende werking. Doordat het niet direct in het bloed wordt gespoten, duurt het enkele minuten voor dat deze verdoving werkt.
Intramusculair wordt ook met een vaccinatie gedaan, dus mocht je paard wel oke zijn met vaccineren, zou dit een optie kunnen zijn.

prugelpiet

Berichten: 12524
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 18:22

Kimmie25501 schreef:
prugelpiet schreef:
Heb je het met je arts al eens gehad over verdoven in de spier?

Ik weet hoe lastig het is, mijne is ook een drama met prikken. Desondanks laat ik haar toch door de dierenarts behandelen voor haar tanden die sedeert, want je komt er handmatig nooit zo goed bij als met de hand. En je moet wel een bijzonder braaf paard hebben dat die elektrisch vijlen op de achterste kiezen toelaat zonder sedatie.


Wat moet ik me voorstellen bij verdoven in de spier?

Elektrisch vijlen zie ik ook niet gebeuren met die van mij. Hij is al doodsbang voor alles wat uit een potje komt (vliegengel, zonnebrand etc.) en eigenlijk alles wat een mens hem kan 'aandoen' is een no go. Bekappen gaat goed (maar natuurlijk geen ijzers) met een geduldige smid en met de hand kan de tandarts ook. Ik wil hem geen extra trauma aandoen, want het gaat nu juist op andere vlakken zo goed.

Ik snap dat mensen een andere mening hebben, maar ik rij hem niet. Hij is op een soort actief pensioen en beter wel naar de tandarts en met de hand dan helemaal niet.


In principe hetzelfde als in de ader, alleen kan er in de spier gespoten worden en komt dus een stukje minder nauwkeurig dan in de ader. Duurt iets langer voor het inwerkt.

Is er ooit geprobeerd elektrisch te vijlen met een echt goede, rustige tandarts die de tijd neemt? Ik heb heel wat paarden vast gehad bij de tandarts en dat is altijd gelukt, zonder ruzie of gevaarlijke situaties. Maar zij zit helaas hier, dus dat is niet bij jou in de buurt.

I am because you were

Pareltjes
Berichten: 2186
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 18:38

Perbeemd komt wellicht ook tot in Breda. Vragen kan altijd. Www.perbeemd.be

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Op zoek naar paardentandarts die niet sedeert, omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-23 10:43

Danmaarzo, hij kan helaas ook niet gevaccineerd worden.

Bedankt allemaal voor de tips en tandartsen! Ik heb eindelijk weer contact kunnen krijgen met mijn eigenlijke tandarts en een fijn aanbod gekregen voor een nieuwe afspraak. Mocht ik toch nog eens iemand nodig hebben, hou ik jullie tips in mijn achterhoofd!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Wedstrjasje
Berichten: 1
Geregistreerd: 12-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 10:49

Rietberg hele goeie ervaring mee. Mijn pony had ook erg last van sedatie kreeg dit zo erg mee. Je wil wegrennen maar voelt je verlamd zo zielig die stress.
Deze tandarts kon dr met de hand behandelen echt super gedaan.

Dark7
Berichten: 181
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 21:09

Vervelend dat Reinier niet meer reageert, exact dit zelfde geintje hebben wij met hem gehad, heb 1.5 zitten wachten nog gebeld ed nooit meer wat van gehoord..

Wij hebben recent Marcel Michielsen laten komen, mijn merrie is ook echt niet makkelijk, maar hij kon haar zonder verdoving behandelen, wij waren zeer tevreden :o

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Op zoek naar paardentandarts die niet sedeert, omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-23 09:14

Ondertussen is het inderdaad helaas alweer radiostilte, dus ik zal toch echt aan een ander moeten. Ik ga deze ook weer opzoeken!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 15 bezoekers