Beste regio om te wonen in NL voor paardensport?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angel_89
Berichten: 23
Geregistreerd: 12-01-14

Beste regio om te wonen in NL voor paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 18:39

Ik ben erg benieuwd naar de ervaring van anderen mbt fijne plekken om je paard te stallen, (lees; lekker veel buiten ook in de winter, hooi, liefst binnen en buitenbak enz, wei in de zomer, geen postzegels om op te staan, misschien zelfs een uitloopstal als paard niet 5 tot 8 uur in een ruime, droge paddock kan in de winter),genoeg wedstrijden in de buurt, lekker buiten kunnen rijden etc zonder kms met trailers te hoeven, helemaal luxe is direct aan een ruiterpad en als het even kan mag je hond ook mee naar stal en is het nog betaalbaar ook

Uiteraard heb ik hier ideeën over, maar zie steeds meer berichten voorbij komen ook uit plekken waar ik het niet zo zou verwachten dat de mensen moeilijk een fijne stal kunnen vinden.

Wat ik ervan denk zal nooit zo realistisch zijn als degenen die er wonen :)

Wie o wie woont op / kent een super fijne plek waar paardensport goed te beoefenen is en wil deze ervaring delen? :D

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:55

In Brabant kun je dit op veel plekken wel vinden.
Wij hebben sinds kort onze eigen boerderij en ik verhuur nu 2 stallen.
Wat moeilijk is dat mensen 1000 dingen willen, maar vervolgens niet willen betalen.
Grote weilanden, eb en vloed bodems, solariums, stapmolen en grote zadelkasten en grote boxen.

Maar als je kijkt naar wat nu de prijzen zijn voor hooi/brok/vlas etc voor de particulier.. pff niet mals hoor hier in Brabant. En dan all inclusive.
Ik houd aan dat pension geen droge boterham over. Maar ik doe het omdat ik het gezellig vind.

De reden dat er dus op veel stallen postzegel paddocks en te weinig hooi gegeven wordt is puur om zoveel mogelijk paarden voor zo weinig mogelijk kosten te huisvesten. Pensionstal is veel te veel werk voor veel te weinig geld. Denk dat er daarom van beide kanten zoveel kritiek is.

Denk dat je in randstad dit niet makkelijk gaat vinden. Eerder in het noorden of het zuiden.

Angel_89
Berichten: 23
Geregistreerd: 12-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 19:08

Citaat:
De reden dat er dus op veel stallen postzegel paddocks en te weinig hooi gegeven wordt is puur om zoveel mogelijk paarden voor zo weinig mogelijk kosten te huisvesten. Pensionstal is veel te veel werk voor veel te weinig geld. Denk dat er daarom van beide kanten zoveel kritiek is.


Weet wel waarom ze het doen en dat het lastig kan zijn voor pension eigenaren, maar wil dat mn paard het goed heeft en in ieder geval in zijn behoefte voorzien is, hoeft niet allemaal heel luxe enz met gouden knoppen op de stallen, al mag het uiteraard wel.

Denk dat sommigen veel vragen ivm hoge hypotheek enz, maar sommigen is alles van afbetaald lijkt me na 30 jaar en die besparen ook op alles en vragen maximaal voor niet eens basis behoeften. 'Wat meer' betalen is niet eens erg, maar dan niet nog zelf alles bij moeten kopen en zelf mesten en alles. Sommigen maken het echt bont :(

Wil best zelf mesten overigens, is geen probleem. Als dingen maar in verhouding zijn, prijs en wat je krijgt.

Randstad is hopeloos. Idd meer een kant op waar meer grond is, maar welke kant op is de vraag

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 19:18

Ik woon in Brabant en heb in een straal van laten we zeggen kwartier in de auto zo ontzettend veel keuze in stallen.

Van zeer luxe (vooral voor de ruiter imo) tot paddock paradise 24/7 buiten tot zelf een weiland huren.

Stallen die prachtig aan de bossen/ Drunense Duinen liggen, tot stallen waar veel wedstrijden georganiseerd worden.

Grote stallen, maneges, kleinschalige pensionstalling, bij mensen aan huis.

De bodems zijn hier vooral zand, dus dat is ook al ideaal.

Verder zijn er in een straal van 20km enorm veel wedstrijdlocaties. In de basissport kan je elk weekend wel ergens terecht, vaak zelfs meerdere locaties.

Angel_89
Berichten: 23
Geregistreerd: 12-01-14

Re: Beste regio om te wonen in NL voor paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 19:19

Dat klinkt goed!!

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 19:20

Als je je paard meer buiten wil moet je op zoek naar zandgrond, in limburg of oost brabant inderdaad. Mijn ouders zijn vanuit de randstad naar limburg verhuisd voor de paarden. Die lopen nu 24/7 buiten en ook in de winter 8 uur per dag op de wei. Op kleigrond kan dat al niet in de winter. Ook qua wedstrijdfaciliteiten is het hier heerlijk, zeker voor springruiters echt heel veel. Pensionstalling zelf geen ervaring mee, wat ik heb gezien zijn die nog wel wat ouderwets zijn in sommige gevallen.

DuoPenotti

Berichten: 29456
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Beste regio om te wonen in NL voor paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 19:23

Jaren paarden op pension gehad in zuid oost Brabant.
Nu aan huis in midden Limburg.

Hier zijn genoeg plekken te vinden met veel buiten op meer dan genoeg ruimte.
Maar ook postzegel stukjes, die ik dan idd niet begrijp

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 13:22

Angel_89 schreef:
Denk dat sommigen veel vragen ivm hoge hypotheek enz, maar sommigen is alles van afbetaald lijkt me na 30 jaar en die besparen ook op alles en vragen maximaal voor niet eens basis behoeften. 'Wat meer' betalen is niet eens erg, maar dan niet nog zelf alles bij moeten kopen en zelf mesten en alles. Sommigen maken het echt bont :(

A) Dit weet je niet. Er zijn ook (deels) aflossingsvrije hypotheken. Daar betaal je wel rente over.
B) Na 30 jaar (en al eerder) is er ook (groot) onderhoud nodig. Bijvoorbeeld een nieuw dak op de schuur, nieuwe stallen, bodem rijbaan, afrastering. Dit moet ook betaald worden. Ofwel via een lening en dus afbetalen. Of door daarvoor te sparen. En doet de pensionhouder dit niet dan komen er weer klachten over de slechte bodem, onveilige rotte stallen of staan de paarden midden op straat.
C) De dagelijkse behoefte van paard en ruiter zijn de laatste paar jaar veel duurder geworden (licht, voer, strooisel). Ongeacht of de stal splinternieuw is of er al 50 jaar staat.

Kortom, ik vind deze opmerking te kort door de bocht.

Mbt je vraag: ik denk dat het zo ongeveer overal beter is dan in de Randstad. De vraag is dus waar jij je thuis voelt.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 14:02

Overal komen fijne stallen voor.

Maar de makkelijkste plekken om fijne stallen te hebben (met jouw eisen) is eigenlijk gewoon op zandgrond. Niet te hoog (want droogte), niet te laag (want alsnog nat in de winter).

Dan helpt een bepaalde bevolkingsdichtheid wel aardig voor paardenfaciliteiten en activiteiten in de omgeving. Niet zo druk als de randstad maar ook niet zo rustig als zeeland.

En als je van buitenrijden houdt: bosgebieden.

En als je dan nog een bepaalde tak van sport beoefent zijn er ook nog wel wat hotspots te vinden.

En daarom woon ik heel graag in Brabant.

Maar zelfs dan zijn er regionale verschillen. Zo is in ons hoekje van Brabant de keuze a. je kunt en wil zelf een 'huis met paarden' kopen óf b. je paard gaat naar een luxe alles er op en er aan stal met dito prijzen.
Ga je weer 20 km verder is het aanbod weer wat gevarieerder.

Josien_

Berichten: 9005
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Beste regio om te wonen in NL voor paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 15:44

Ik woon ook in Brabant en als ik het vergelijk met andere regio's zo ver dat kan dan is dit inderdaad een fijne regio. Toch zou ik zo niet weten waar ik heen zou moeten als ik nu vanuit mijn huidige plek zou willen verhuizen. Maar dat heeft ook te maken met het feit dat ik niet altijd een auto beschikbaar heb en ik graag beide paarden 24/7 buiten heb. Maakt je zoekgebied een stuk kleiner :) .

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Beste regio om te wonen in NL voor paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 16:28

Hier in het noorden van de Achterhoek. Maar niet verder vertellen hoor, want dan komt iedereen hierheen :D en het is hier toch nog behoorlijk rustig, gelukkig.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Beste regio om te wonen in NL voor paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 16:40

Gelderland is de paardenprovincie van NL, maar als je richting limburg/brabant/belgische grens gaat zit je aan alle kanten goed. Net over de grens is paardenprovincie van belgie, brabant is veel groen ook, limburg idem.
Lastige is het vinden van een geschikte plek die altijd echt goed is. Ik heb het in gelderland niet gevonden dus ben het helemaal zlef gaan doen. Een verademing, maar kost je wel veel tijd.

karrij
Berichten: 1051
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Beste regio om te wonen in NL voor paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 16:58

Hier op de grens van Overijssel/Drenthe is het ook goed toeven hoor, wij willen hier niet meer weg!
We hebben onze paarden bij huis staan en wij vinden dat het meest ideaal. Wij bepalen alles lekker zelf en onze paarden kunnen 24/7/365 zelf kiezen of ze buiten staan of naar binnen willen en ze kiezen er opvallend vaak voor om binnen te staan, vooral de KWPNér van mijn man #dressuurknol :+

Wintu

Berichten: 2949
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Beste regio om te wonen in NL voor paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 17:26

Wij zitten op de grens van Friesland,Drenthe en Overijssel. Prachtig hier en ook een boel paarden, mooie bossen, ruiterroutes etc