POLL; Stagevergoeding motiverend en/of waarderend gevoel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 

Een stagevergoeding...

Motiveert mij tot een proactieve houding
45 (27%)
Geeft mij een gevoel van waardering
74 (44%)
Deed mij niks
4 (2%)
Ik was gemotiveerd ondanks dat ik geen vergoeding kreeg
27 (16%)
Ik had alsnog een gevoel van waardering ondanks ik geen vergoeding kreeg
16 (9%)

Totaal aantal stemmen: 166


IrisJuly

Berichten: 21
Geregistreerd: 20-10-22
Woonplaats: Flevoland

POLL; Stagevergoeding motiverend en/of waarderend gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-23 15:54

Goedemiddag iedereen,

Ik probeer het lekker kort te houden zodat (hopelijk) zoveel mogelijk van jullie mijn poll willen beantwoorden.

Op dit moment loop ik stage op de HR-afdeling en ben ik bezig met het stagebeleid en een voorstel voor de stagevergoedingen. Nu ben ik heel erg benieuwd wat het gevoel van jullie (oud-stagiaires) was wanneer je een stagevergoeding ontving. Was je hierdoor extra gemotiveerd? En voor de mensen die geen stagevergoeding ontvingen; werd je hierdoor gedemotiveerd?

Gaf het jullie een gevoel van waardering?

Alvast heeeel erg bedankt voor het invullen! :D


Enzo_Ollie

Berichten: 766
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Re: POLL; Stagevergoeding motiverend en/of waarderend gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 16:02

Ik heb gestemd! Ik heb als stage alleen een scriptie geschreven en mocht hier ook fulltime mee bezig zijn. Ik kreeg (dacht ik) 300 euro per maand, daartegenover mijn vriend die kreeg 400 en moest fulltime mee werken en na stage nog zijn scriptie schrijven. Hij zou eerst ook 300 krijgen maar heeft dat naar 400 onderhandelt omdat hij ervoor op kamers moest (en ze hadden hem benadert).

Ik was gemotiveerd, gezien ik in theorie niet hoefde te werken (om het zo te noemen) en hij totaal niet omdat hij bijna niks kreeg voor 40 uur werk wat exact hetzelfde was als zijn begeleider. Dus denk dat het ook wel heel erg verschillend is wat je precies doet/wat er van je verwacht wordt!

got a dream, got a spark, got somewhere to be

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: POLL; Stagevergoeding motiverend en/of waarderend gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 16:05

Ik heb heel veel onbetaalde stages gedaan, dat was normaal bij de opleiding dierverzorging. Het verschilde erg hoe gemotiveerd ik was en of ik me gewaardeerd voelde. Dit ging samen met de werkzaamheden: bij de welkoop een tijd gehad dat ik elke stagedag alle plinten moest afstoffen. Werk wat niet direct nodig was en op dagen dat ik er niet was, ook niet gedaan werd. Qua waardering: wisselde ook erg. De ene begeleider leerde je veel en benoemde ook regelmatig dat ze blij met je hulp waren. Anderen konden nauwelijks 'hoi' zeggen, bij wijze van spreken.

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 16:11

Stagevergoeding was voor mij niet extra motiverend, maar dat ligt misschien ook aan het bedrag. 100 euro per maand is een leuk zakcentje, maar ook niet meer dan dat. Wellicht dat een hoger bedrag wel extra had gemotiveerd, aan de andere kant heb ik al veel intrinsieke motivatie om goed werk te leveren.
Waardering staat er bij mij ook ver vanaf, omdat ik weet dat mijn begeleiders geen invloed hebben op mijn vergoeding, dat komt allemaal vanuit hogerop.

SUSANNEx

Berichten: 827
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: POLL; Stagevergoeding motiverend en/of waarderend gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 16:13

Ik heb beide gedaan, maar merkte geen verschil in motivatie. Ik koos de stages omdat ik het bedrijf leuk vond en ze een interessante stage aanboden. Het bedrijf zonder vergoeding heb ik dus ook heel bewust voor gekozen. Dat was een klein startend bedrijfje, waar ik wel heel veel kon leren en mocht doen. Dat werkt voor mij motiverender dan een vergoeding.

Edessa - KWPN - 2009 - M1+5 | Sjef - Haflinger - 2019
@equisuus

Sky_As

Berichten: 4662
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 16:16

Voor mij is het al best lang geleden dat ik stage heb gelopen....wel ben ik regelmatig stagebegeleider.
Wat wij hier altijd afspreken, is dat de stagevergoeding afhankelijk is van de inzet, en dat we dit na een maand altijd even bekijken.
Dit vooral ook vanuit negatieve ervaringen in het verleden.
(lees, jongeren die liever lui waren dan moe, en die zelfs tijdens de stage in slaap vielen omdat ze schijnbaar 's nachts aan het gamen waren ipv slapen)

Ik heb vroeg wel altijd een bedrag gehad voor mijn stage, en dat is sowieso fijn. Al is het maar om een net setje kleding te kunnen kopen, of om wat van je reiskosten te kunnen betalen.

Wel moet je als bedrijf zijnde iets aan je stagiaire hebben. Als de liefde zogezegd van 1 kant komt, en de stagiaire moddert maar wat aan, komt te laat, valt amper mee te communiceren etc, dan mag je blij zijn dat ik je stageboek af teken.

(en jep, dit is dan ook zeker gemeld bij school, maar school lijkt tegenwoordig allang blij te zijn dat er überhaupt bedrijven zijn waar leerlingen nog mogen komen). We hebben het hier overigens over MBO niveau 3/4 over het algemeen. En mijn ervaring is inmiddels, dat de dames uit de richting waar wij stagiaires van hebben, in ieder geval iets gemotiveerder zijn dan de heren.

We hebben ook een aantal HBO stagiaires, en dat gaat al een stuk beter......

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Kairos
Berichten: 2693
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 16:18

1e jaars stage was onbetaald (HBO Social Work), dat vond ik logisch (het zou van het materiaalbudget van de groep afgaan, op een dagbestedingslocatie vond ik dat niet heel wenselijk). Ik vond het wel een gevoel van waardering dat de organisatie kleine presentjes gaf aan alle medewerkers.
Nu als 2e jaars stage krijg ik wel een vergoeding, ook met regelmaat kleine presentjes, dat geeft me wel een blijk van waardering. Proactief ben ik toch wel, want je bent verantwoordelijk voor je eigen leerproces. Alleen ik denk dat het in het 3e jaar toch anders wordt, omdat je dan 32 uur stage loopt en er staat maar een beknopte vergoeding tegenover, terwijl het bijna niet te doen is om naast 32 uur stage nog veel te werken.

~ The comeback is always stronger than the setback ~

fotolijstje

Berichten: 2688
Geregistreerd: 17-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 16:20

Ik heb beide gedaan, onbetaald was 1 dag in de week en betaald is fulltime 40 uur in de week. Nog wel een verschilletje.
Die 1 dag was bij de welkoop. Geen leuk leerbedrijf en alleen maar alles schoonmaken etc etc, had hier totaaaal geen motivatie voor ook al zou het wel betaald zijn.
Ik loop nu bij de Politie stage en ik heb het zo naar mijn zin, de begeleiding is leuker, ik leer er veel meer. Tuurlijk stagevergoeding is altijd mooi meegenomen maar het gaat mij echt meer om de ervaring dan het bedrag. Ik krijg ook veel meer dan de gemiddelde maar zelfs zou ik niks krijgen dan had ik het nog gedaan ook.

"Why should I be frightened of dying?
There's no reason for it, you've gotta go sometime"

IrisJuly

Berichten: 21
Geregistreerd: 20-10-22
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-23 16:21

aah super bedankt voor de uitgebreide antwoorden, hier kan ik zeker wat mee! Ook intressant om te horen hoe jullie het doen Sky_As, als stagebegeleider en organisatie!

Wel grappig dat veel mensen antwoorden dat het niet zo zeer motiverender was terwijl ik dat aan de ene kant wel had gedacht (al kan ik me in jullie onderbouwingen en antwoorden zeker vinden), leuk inzicht :)

Oskarrino
Berichten: 780
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 16:22

Al mijn stages waren onbetaald. Ik deed het, omdat het moest. Ik had geen motivatie maar deed altijd mm best want wou wel een goede beoordeling :')

Sta je dan 40 uur te zwoegen en soms kreeg je geeneens een dankjewel.... Vaak wel leuke stages gehad en een afscheidscadeau gehad (van bloemen, bonus (geld), cadeaubonnen. Super leuk.

Oskar <3

Yummy

Berichten: 413
Geregistreerd: 01-04-20
Woonplaats: Drenthe

Re: POLL; Stagevergoeding motiverend en/of waarderend gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 16:24

Voor al mijn stages in de zorg heb ik een (op jonge leeftijd was dat voor mij veel) redelijk goed bedrag aan stagevergoeding gekregen. Dit motiveerde mij zeker ondanks dat ik het buiten dat ook enorm leuk vind.

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 16:28

SUSANNEx schreef:
Ik heb beide gedaan, maar merkte geen verschil in motivatie. Ik koos de stages omdat ik het bedrijf leuk vond en ze een interessante stage aanboden. Het bedrijf zonder vergoeding heb ik dus ook heel bewust voor gekozen. Dat was een klein startend bedrijfje, waar ik wel heel veel kon leren en mocht doen. Dat werkt voor mij motiverender dan een vergoeding.

Maar dan heb je kunnen kiezen, in sommige sectoren is het een stuk moeilijker om een goede/fijne stage te krijgen, helemaal als je, zoals ze aangeven, "nog maar 2de jaars bent" omdat je dan niet alleen mag staan.
Mijn dochter krijgt niets, maar het kost best wel wat aan reiskosten (auto.. met de trein/bus zou ze 10 minuten te laat zijn en dan werd niet geaccepteerd en ze doet er 1 uur langer over).om er te komen en daardoor is mijn dochter wel soms minder gemotiveerd om een x extra te komen voor bv MDO wat maar 2 uurtjes duurt.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

EllyC

Berichten: 8103
Geregistreerd: 18-12-07

Re: POLL; Stagevergoeding motiverend en/of waarderend gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 09:42

Afhankelijk of iemand nuttig bezig is en gemotiveerd vind ik bijna dat een vergoeding verplicht moet zijn.
Dit om uitbuiting als goedkope kracht te voorkomen.

Aan de andere kant is het soms ook gewoon lastig om aan plekken te komen.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

Autumnn

Berichten: 8010
Geregistreerd: 26-03-10

Re: POLL; Stagevergoeding motiverend en/of waarderend gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 09:52

Het motiveerde mij niet (meer) om het werk te doen, maar het was wel een motivatie voor mij om wel of niet te kiezen voor een stageplek :)

Salamander
Berichten: 26
Geregistreerd: 09-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 09:58

Mijn eerste stage was op een dagbesteding/coachingsbedrijf met paarden. Midden in de winter, sneeuw ijs en 13 paarden. Was daar vooral de hele dag paarden aan het verzorgen en kreeg er niets voor. Toch was ik wel redelijk gemotiveerd ondanks dat de plek niet aansloot bij wat ik zocht.

Mijn tweede stage was ook op een dagbestedingslocatie, hier kreeg ik ook geen stagevergoeding en was ik vooral aan het meewerken met de cliënten ipv begeleiden. Wel was er toen corona waardoor ik ook dagen alleen op de groep gestaan heb. Dit vond ik heeel leuk, ik heb van die dagen het meeste geleerd, maar het jeukt wel bij mij dat ik zo vaak de groep gedraaid heb terwijl die anders gewoon dicht zou moeten en en helemaal niets voor gekregen heb. Geen bedankje oid.

Mijn stage momenteel is in de jeugdzorg met jonge kinderen. Hier hebben we overlegd over de stagevergoeding, ik ben akkoord gegaan met 2,50 per uur, naast m'n stage heb ik tijd genoeg om te werken. Ook zijn ze heel flexibel als ik een dag vrij wil, eerder weg of eerder beginnen, het kan allemaal. Dat vind ik super. Ook is de waardering hoog en mag ik alles leren en proberen en krijg ik geen rotklusjes.

Het is dus erg afhankelijk van de stage, hoe je wordt behandeld en hoe leuk ik het werk vind. Wel gaat het bij mij jeuken als je meer werkt dan je collega's, verantwoordelijk staat en toch helemaal niets krijgt. Als ik dan niet gemotiveerd ben is het voor mij makkelijker om te zeggen: ik krijg er toch niets voor, dus laat maar.
Ik ben benieuwd hoe dit volgend jaar op het HBO gaat, ik heb dan al een diploma dus een beetje afhankelijk van de stage zou ik het wel redelijk vinden om een vergoeding te krijgen denk ik.

Matheno

Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Re: POLL; Stagevergoeding motiverend en/of waarderend gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 10:10

Ik vond een stage vergoeding wel altijd heel belangrijk. Ooit bij een bedrijf een stage gelopen die na afloop een "leuk bedrag" zouden geven. Akkoord gegaan omdat de opdracht wel leuk was. In het halve jaar stage dat ik daar liep heb ik een applicatie voor ze geschreven die volledig automatisch alle facturering voor ze afhandelde. Ze hadden er echt heel veel aan en ik was er zelf ook wel trots op, dus vol verwachting wachtte ik op de beloning...

Een bon van €25 van de Mediamarkt.

Toen heb ik wel even een potje gejankt thuis.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

DuoPenotti

Berichten: 28817
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 10:10

Mijn stage was direct betaald tegen het minimumloon.
Best gebruikelijk in de beveiliging.
Wel zo fijn als je pas om gaat scholen als je al op jezelf woont.
Het was geen extra motivatie om het werk goed te doen. Wel de motivatie om om te scholen.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: POLL; Stagevergoeding motiverend en/of waarderend gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 10:14

Ik heb alleen onbetaalde stages gehad, maar wel reiskosten vergoeding gekregen. Dat scheelde wel enorm.. als student zijnde is zelfs een klein bedrag zoals 100 euro al heel erg fijn, het betekent zo'n beetje een dag salaris op die leeftijd. En naast stage werken is niet heel goed mogelijk...

Ir111

Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 10:25

Geen stagevergoeding voor stages gekregen, heel gebruikelijk in die sector. Ik was super gemotiveerd want wilde het vak goed leren en vond het ook echt heel leuk om te doen. Stagevergoeding was leuk geweest maar had voor motivatie oid verder niks uitgemaakt. Waardering kreeg ik van stagebedrijf in de vorm van feedback (en kerstpakket etc).

Ik werkte tussen de 20-30 uur betaald ergens anders en dan 24 uur stage. Best pittig maar het moest even. Ik deed op latere leeftijd HBO opleiding die qua contact uren deeltijd was maar qua lesstof gewoon voltijd, wij deden zelfde tentamens etc als de voltijders.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Balou_k

Berichten: 14025
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 10:26

Ik loop al lang geen stage meer, maar ik vond een stagevergoeding tijdens mijn studie carrière wel erg prettig. :j
Een volledige reiskostenvergoeding is mijn inzien het minste.

Ik liep destijds stage in de (semi)overheid.

Wat mij altijd is bij gebleven is dat ik bij een van mijn stage plekken twee gigantische bossen bloemen kreeg en een flinke cadeaubon bij afscheid. <3

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Ann_moi

Berichten: 3849
Geregistreerd: 11-04-06

Re: POLL; Stagevergoeding motiverend en/of waarderend gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 10:40

Hier 2 stages geen vergoeding, bij 1 stageplek was dat OK, ik had daar een hele fijne begeleider en het onderzoek wat ik deed werd gewaardeerd. Wel veroorzaakte het extra stress omdat ik geen tijd had er naast ook nog te werken (40 uur stage en echt wel tijd nodig om wat bij te komen en de scriptie te schrijven). Bij de andere stage was er voor mijn gevoel minder waardering en was het vooral extreem hard werken, hoge verwachtingen, lange dagen en het was nooit goed genoeg. Dat gaf veel stress, naast dat het mentaal ook een zware stage was (psychiatrie). Ook hier was het onmogelijk er nog naast te werken, dus ook financiele druk.
Ik denk dat het bij beide stages wel had gescheeld als je in ieder geval een vergoeding had gekregen, om net het stukje financiele druk te verlichten, en het gevoel te geven dat je werk in ieder geval gezien werd.

“We must be free, but to have real freedom, you must be wild and free yourself.”
B+8 :)

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: POLL; Stagevergoeding motiverend en/of waarderend gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 10:44

Gezien de vraagstelling past dit topic beter op STW en niet op ED. Echter heeft de topicstarter onvoldoende paardgerelateerde berichten om in de algemene fora toegelaten kan worden en sluit ik dit topic.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: arwenlune, colunder en 16 bezoekers