Ervaringen gezocht: nachtblindheid paarden (testen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bolletje29
Berichten: 67
Geregistreerd: 03-01-23

Ervaringen gezocht: nachtblindheid paarden (testen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-23 22:49

Hoi!

Ik heb het vermoeden dat mijn paard (appaloosa) nachtblind is. De laatste tijd zie ik haar vaker in de avond (en dus het donker) en zag ik haar al tegen de draad lopen, over haar speelbal struikelen en is ze zelfs al eens letterlijk tegen me aan gelopen. Dit deed me aan nachtblindheid denken en blijkbaar komt dat wel vaker voor bij appaloosa's.

Kan ik dit ergens laten testen? Of kan een dierenarts dit zien? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kwam de DNA-tests van Genimal al tegen maar kon hier maar weinig ervaringen over vinden. Ook die van VHL Genetics had ik al gezien maar daar las ik niet echt positieve ervaringen over (maar dat was specifiek over de rassentest). Deze verwees trouwens door naar CombiBreed.

En moest dan blijken dat mijn paard nachtblind is, hoe kan ik haar helpen om het haar zo makkelijk mogelijk te maken? Het is natuurlijk niet fijn voor haar als ze elke nacht tegen de elektrische draad aan loopt -O-

Wie heeft hier ervaring mee? Het testen en/of het management achteraf?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 00:27

Als ze homozygoot is dan is ze nachtblind.
De test is niets anders dan een test voor kleur.

Mijne is ook nachtblind maar zolang ze haar eigen gang kan gaan is er niets aan de hand. Aan een touwtje vertrouwd ze op mij dus dan moet ik goed oppassen omdat ze dan zelf dus niet oplet. Snachts op de wei is geen probleem.
In de schemer buiten in het bos rijden is stressvol voor haar, dat doe ik niet.
Ik heb ook het idee dat ze sommige kleuren tevens niet goed kan onderscheiden van zand dus met balkjes lopen moet ik soms een beetje aanpassen.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Ervaringen gezocht: nachtblindheid paarden (testen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 00:53

Wat voor type appaloosa heb je?
Mijn Few Spot is nachtblind, daar is hij dus ook mee geboren.
Hij weet niet beter dan dat hij niks ziet zodra het (iets) gaat schemeren.
Heel soms weet hij niet meer waar hij heen moet en moet ik hem gaan ophalen al shet donker is, maar hij staat eigenlijk altijd 's avonds bij de stal en slowfeeders waar een klein lichtje brand (niet te fel, anders ziet hij daar ook niets).

Bolletje29
Berichten: 67
Geregistreerd: 03-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-23 01:28

Sizzle schreef:
Als ze homozygoot is dan is ze nachtblind.
De test is niets anders dan een test voor kleur.

Wilt zit dan zeggen dat elke homozygote appaloosa nachtblind is? En (beetje off-topic) stel mijn appaloosa is homozygoot en ik wil er ooit een veulentje van, dan zal die hoogstwaarschijnlijk ook nachtblind zijn? Dat zou wel geen fijn vooruitzicht zijn... En wilt dat dan zeggen dat één van haar ouders ook nachtblind is? Of komt dat maar soms tot uiting. Ik heb dat ooit in mijn geneticalessen geleerd hoor, maar dat zit even ver weg :=

Heb jij ooit zo'n kleurentest laten doen? En waar?

Brainless schreef:
Wat voor type appaloosa heb je?
Mijn Few Spot is nachtblind, daar is hij dus ook mee geboren.
Hij weet niet beter dan dat hij niks ziet zodra het (iets) gaat schemeren.
Heel soms weet hij niet meer waar hij heen moet en moet ik hem gaan ophalen al shet donker is, maar hij staat eigenlijk altijd 's avonds bij de stal en slowfeeders waar een klein lichtje brand (niet te fel, anders ziet hij daar ook niets).

Het is een amerikaanse appaloosa, vos blanket.
Misschien is een lichtje inderdaad wel fijn voor haar dan, op de open plaatsen (tracksysteem op de wei)

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Ervaringen gezocht: nachtblindheid paarden (testen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 01:39

Een homozygote appaloosa is altijd een Few Spot.
Omdat die van jou geen Few Spot is, is hij niet homozygoot.

Bolletje29
Berichten: 67
Geregistreerd: 03-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-23 08:01

Als ik het dan goed begrijp zou zo’n test best overbodig zijn en kán ze genetisch gezien niet nachtblind zijn.
Maar dan vraag ik me wel af waarom ik haar de laatste tijd tegen dingen zie aan lopen, overdag heeft ze dat niet :?

nayla

Berichten: 313
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Re: Ervaringen gezocht: nachtblindheid paarden (testen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 08:17

Ik heb mijn quarter/appaloosa mix ook laten testen bij vhl, de combibreed en dan wat extra dingen erbij.
Ik had of heb geen vermoeden van nachtblindheid bij haar maar zoals ik begrepen heb kan het wel voorkomen bij kruisingen. Of een van de ouders het dan automatisch ook heeft weet ik niet.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:20

Sorry wat incompleet, het gaat specifiek om de regio rond het LP (panterbont) gen. Een paard met LP/LP is eigenlijk altijd nachtblind.
De afwijking heet CSNB.

Niet ieder paard met 2x LN is een fewspot toch? Dat ligt deels ook aan de PATN component als ik me niet vergis.
Zeker bij een shabrakbonte kan LN/LN/patn/patn ook voor de shabrak kleur zorgen toch? Misschien even navragen in het appaloosa kleur topic.

Hoe dan ook heb ik geen fewspot maar hartstikke nachtblind, daar heb ik geen test voor nodig :D
Heb het gelijk getest toen ik haar uit de opfok haalde door bijv. een paar keer in de late schemer hetzelfde rondje te lopen en dan ineens een half metertje verder een boomstammetje mee te pakken. Dan stootte ze aan en stond daarna echt met een verbaasde blik: hûh, waar komt dat vandaan.
Ik heb haar 1x snachts niet goed voor de ingang van de wei gezet en toen liep ze zo dwars door de paal, daar heb ik me geel rot over gevoeld omdat ze juist vertrouwd dat ik weet waar we heen gaan.
Los in de wei merk ik er niets van, maar ze ziet ook nog wel schimmen of iets van die geest, ze is niet volledig blind snachts.
Er schijnen meerdere graden van ernst te zijn.

Ik weet niet of 1 kopie van LN evt. ook voor verminderd zicht kan zorgen, dacht het niet.

Overigens is het gen voor panterbont ook verbonden met de incidentie voor Equine recurrent uveitis (ERU).
Wat dat betreft zijn appaloosas niet perse een „gezonde“ kleur.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:39

Bolletje29 schreef:
Als ik het dan goed begrijp zou zo’n test best overbodig zijn en kán ze genetisch gezien niet nachtblind zijn.
Maar dan vraag ik me wel af waarom ik haar de laatste tijd tegen dingen zie aan lopen, overdag heeft ze dat niet :?

Elk paard kan nachtblind zijn en bij appaloosa's komt het veel vaker voor omdat zij een gen hebben die dit veroorzaakt (je hebt nl meerdere oorzaken voor nachtblind).
Maar als jij vermoed dat je paard nachtblind is of anders gewoon weinig ziet in het donker, dan hoef je geen test te doen hoor, dat veranderd niets aan de diagnose en je kan er niets aan doen.
Wel opletten met maanblindheid (oogontstekingen) want door het "kapotte" gen wat nachtblindheid veroorzaakt maakt dat je paard ook (zeer) gevoelig voor oogontstekingen.

Bolletje29
Berichten: 67
Geregistreerd: 03-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-23 13:56

nayla schreef:
Ik heb mijn quarter/appaloosa mix ook laten testen bij vhl, de combibreed en dan wat extra dingen erbij.
Ik had of heb geen vermoeden van nachtblindheid bij haar maar zoals ik begrepen heb kan het wel voorkomen bij kruisingen. Of een van de ouders het dan automatisch ook heeft weet ik niet.

Oké, als ik geen ervaringen hoor over Genimal dan laat ik het bij VHL toch maar eens testen denk ik. Hier hebben precies meerdere mensen al een test laten doen, en dan weet ik het ineens zeker.

Sizzle schreef:
Sorry wat incompleet, het gaat specifiek om de regio rond het LP (panterbont) gen. Een paard met LP/LP is eigenlijk altijd nachtblind.
De afwijking heet CSNB.

Niet ieder paard met 2x LN is een fewspot toch? Dat ligt deels ook aan de PATN component als ik me niet vergis.
Zeker bij een shabrakbonte kan LN/LN/patn/patn ook voor de shabrak kleur zorgen toch? Misschien even navragen in het appaloosa kleur topic.

Hoe dan ook heb ik geen fewspot maar hartstikke nachtblind, daar heb ik geen test voor nodig :D
Heb het gelijk getest toen ik haar uit de opfok haalde door bijv. een paar keer in de late schemer hetzelfde rondje te lopen en dan ineens een half metertje verder een boomstammetje mee te pakken. Dan stootte ze aan en stond daarna echt met een verbaasde blik: hûh, waar komt dat vandaan.
Ik heb haar 1x snachts niet goed voor de ingang van de wei gezet en toen liep ze zo dwars door de paal, daar heb ik me geel rot over gevoeld omdat ze juist vertrouwd dat ik weet waar we heen gaan.
Los in de wei merk ik er niets van, maar ze ziet ook nog wel schimmen of iets van die geest, ze is niet volledig blind snachts.
Er schijnen meerdere graden van ernst te zijn.

Ik weet niet of 1 kopie van LN evt. ook voor verminderd zicht kan zorgen, dacht het niet.

Overigens is het gen voor panterbont ook verbonden met de incidentie voor Equine recurrent uveitis (ERU).
Wat dat betreft zijn appaloosas niet perse een „gezonde“ kleur.

Heel erg bedankt. Dit maakt het wel een stuk duidelijker, maar nog steeds niet makkelijk :')

Brainless schreef:
Elk paard kan nachtblind zijn en bij appaloosa's komt het veel vaker voor omdat zij een gen hebben die dit veroorzaakt (je hebt nl meerdere oorzaken voor nachtblind).
Maar als jij vermoed dat je paard nachtblind is of anders gewoon weinig ziet in het donker, dan hoef je geen test te doen hoor, dat veranderd niets aan de diagnose en je kan er niets aan doen.
Wel opletten met maanblindheid (oogontstekingen) want door het "kapotte" gen wat nachtblindheid veroorzaakt maakt dat je paard ook (zeer) gevoelig voor oogontstekingen.

Ik zou de test doen zodat, moest het dan toch geen nachtblind zijn, dan weet ik dat ik nog verder moet zoeken. Oogontstekingen heeft ze gelukkig nog nooit gehad, maar fijn dat je het vermeld. Dan kijk ik daar extra voor uit.

Bolletje29
Berichten: 67
Geregistreerd: 03-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 20:23

Voor moesten er nog mensen geïnteresseerd zijn: ik heb het laten testen bij VHL -> CombiBreed en ze is inderdaad nachtblind. Ik bekijk nog welke aanpassingen er eventueel nodig zijn maar tot nu toe “begeleidt” haar maatje haar redelijk goed dus ik denk/hoop dat het wel meevalt voor haar

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 20:29

Op welk gen hebben ze getest? LP, of iets anders?
Wel balen uiteraard maar de meeste paarden kunnen er wel goed mee omgaan.

Bolletje29
Berichten: 67
Geregistreerd: 03-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 22:11

Tja, ik had het wel verwacht :( Voor haar niet makkelijk natuurlijk maar ik ben al blij dat het niet iets is dat steeds erger wordt... Ik heb er over gedacht om een deel van de track af te zetten met een houten omheining voor 's nachts zodat ze niet meer tegen de draad kan lopen, maar dan beperk ik wel heel erg de ruimte voor toch al minstens 10-12u en dat vind ik dan ook weer jammer. Momenteelt doet ze het trouwens goed, dus zolang er geen probleem is en ze goed haar weg kan vinden laat ik het zo.

Inderdaad, LP. Ik kreeg als uitslag: LP/LP. Niets meer en niets minder, dus ik moest hier even herlezen hoe het nu weer allemaal zat :P

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: Ervaringen gezocht: nachtblindheid paarden (testen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 23:02

Denk bij een appaloosa die slecht ziet ook aan sluipende uveitis. Appaloosa’s kunnen Uveitis krijgen zonder dat ze pijn aangeven, het oog dicht zit of dik is. Mijn appaloosa is hierdoor aan een oog blind. Zij is niet homozygoot en niet nachtblind, maar heeft wel extra last van haar slechte zicht (haar andere oog is ook iets aangetast) in het donker. Ze redt zich gelukkig nog heel prima

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 23:14

Heeft je paard geen staar? Bij ons paard hebben we dezelfde problemen. Speciale oogarts is pas geweest en cataract = staar geconstateerd. Overdag gaat bijzonder goed, maar in het donker / 's nachts is lastig.. Stoot soms zijn hoofd, zoekt soms even naar ingang stal als hij vanuit de paddock naar binnen wil etc. Hij komt er wel. Voetje voor voetje soms. Andere keer weer wat vlotter.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ervaringen gezocht: nachtblindheid paarden (testen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 09:09

Aangezien TS inmiddels al weet dat het paard genetisch nachtblind is, zal het onwaarschijnlijk staar zijn.

_Suzanne, daar ben ik ook altijd zo bang voor. Bij ieder traantje of zo denk ik gelijk: „het zal toch niet!“
Wat dat betreft is het een ongezonde kleur helaas.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 12:50

Je hebt gelijk, maar ik herken het zo!!!

Bolletje29
Berichten: 67
Geregistreerd: 03-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-23 08:38

__Suzanne__ schreef:
Denk bij een appaloosa die slecht ziet ook aan sluipende uveitis. Appaloosa’s kunnen Uveitis krijgen zonder dat ze pijn aangeven, het oog dicht zit of dik is. Mijn appaloosa is hierdoor aan een oog blind. Zij is niet homozygoot en niet nachtblind, maar heeft wel extra last van haar slechte zicht (haar andere oog is ook iets aangetast) in het donker. Ze redt zich gelukkig nog heel prima

Bedankt. Hoe kan ik dit dan zien als ze niets aangeven? Of moet dat dan om de zoveel tijd nagekeken worden door een dierenarts?

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 09:05

Bolletje29 schreef:
__Suzanne__ schreef:
Denk bij een appaloosa die slecht ziet ook aan sluipende uveitis. Appaloosa’s kunnen Uveitis krijgen zonder dat ze pijn aangeven, het oog dicht zit of dik is. Mijn appaloosa is hierdoor aan een oog blind. Zij is niet homozygoot en niet nachtblind, maar heeft wel extra last van haar slechte zicht (haar andere oog is ook iets aangetast) in het donker. Ze redt zich gelukkig nog heel prima

Bedankt. Hoe kan ik dit dan zien als ze niets aangeven? Of moet dat dan om de zoveel tijd nagekeken worden door een dierenarts?
dagelijks controleren of de pupilreflex nog werkt, en of het oog van binnen helder is. Dit gaat het beste met een lampje in een wat donkere omgeving. Ik laat de DA elke keer als ze er is voor wat dan ook de ogen van de appaloosas checken

Bolletje29
Berichten: 67
Geregistreerd: 03-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 16:14

Bedankt, ik denk eraan!