Pensionstalling rondom drachten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chicken01
Berichten: 229
Geregistreerd: 16-10-22

Pensionstalling rondom drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-23 19:37

Wie staat er op een pensionstal rondom Drachten?
(Max. 20 min)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Pensionstalling rondom drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 22:07

Wat voor stal zoek je? Ik ken er meerdere. Er is alleen lang niet overal plek.

Chicken01
Berichten: 229
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 09:24

joyce B schreef:
Wat voor stal zoek je? Ik ken er meerdere. Er is alleen lang niet overal plek.


Een plek met dagelijks weidegang.
'S zomers 24/7 buiten vind ik prima.
'S winters liever 's nachts op stal
Dus niet alleen buiten bij mooi weer.
En echt voldoende ruwvoer.
Vol pension, dus niet hoeven uitmesten.
En met leuke uitrijd mogelijkheden.
Een goede sfeer is ook erg belangrijk.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Pensionstalling rondom drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 17:05

Stal Bosma, de Wilgen. Normaal zelf uitmesten, maar er waren ook mensen die dat tegen een vergoeding wilden doen.

Paardenpension Huisman, de Wilgen (direct naast Drachten, tegenover De Sanding)

Beide leuke uitrijdmogelijkheden.

De Paardenhoeve, Butewei? Ureterp.

Stal Noorderend. Maar ken ik niet persoonlijk.

Beide iets minder goede ligging

Stal Hermitage, Lippenhuizen, maar weet niet zeker of echt alle paarden elke dag buiten komen in de winter.
(Binnenbak)

Pension de Butewei Lippenhuizen.
(Kleine binnenbak)

Beide Liggen aan het bos van Beetsterzwaag

Andere kant bos
: Stal Beekdalhoeve Koningsdiep (binnenbak, weet niet of ze in de winter allemaal elke dag buiten komen nu met andere eigenaar.)

Stal Boeken is zelf uitmesten.

En er zijn nog wrl meer plekken, naar dan niet volpension en/of met inloopstal ipv boxen.

Chicken01
Berichten: 229
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 18:13

joyce B schreef:
Stal Bosma, de Wilgen. Normaal zelf uitmesten, maar er waren ook mensen die dat tegen een vergoeding wilden doen.

Paardenpension Huisman, de Wilgen (direct naast Drachten, tegenover De Sanding)

Beide leuke uitrijdmogelijkheden.

De Paardenhoeve, Butewei? Ureterp.

Stal Noorderend. Maar ken ik niet persoonlijk.

Beide iets minder goede ligging

Stal Hermitage, Lippenhuizen, maar weet niet zeker of echt alle paarden elke dag buiten komen in de winter.
(Binnenbak)

Pension de Butewei Lippenhuizen.
(Kleine binnenbak)

Beide Liggen aan het bos van Beetsterzwaag

Andere kant bos
: Stal Beekdalhoeve Koningsdiep (binnenbak, weet niet of ze in de winter allemaal elke dag buiten komen nu met andere eigenaar.)

Stal Boeken is zelf uitmesten.

En er zijn nog wrl meer plekken, naar dan niet volpension en/of met inloopstal ipv boxen.


Thnx.
Heb met 2 ervaring.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:01

Zelf ervaringen met stal Hermitage. Wel van een aantal jaar geleden. Ik heb mijn paard met spoed daar weggehaald. In de winter nagenoeg niet buiten. Een uurtje met veel te veel in een kleine ruimte. Weiland voor de zomer is klei en heel veel gaten en kuilen.
Potstallen waardoor de paarden soms een halve
meter naar beneden stapten.
Stress omdat naast de boxen een grote inloopstal voor jonge paarden stond. Die vervolgens de bix uit de bakken van de pensionpaarden snoepten.
Stress door een compleet doorweekte stal door kapotte waterbak wat vervolgens niet gelijk of binnen een dag werd opgelost.
Maar de spoed was door het niet voeren van mijn paard. Paard kreeg emmertje kuil ochtend en avond. Viel in de paar weken dat ze daar stond in ieder geval wel 100 kg af.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Pensionstalling rondom drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:18

Ik verplaats dit topic van VSW naar ED omdat je op zoek bent naar ervaringen met stallen.

pillow
Berichten: 7802
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:51

Coby schreef:
Zelf ervaringen met stal Hermitage. Wel van een aantal jaar geleden. Ik heb mijn paard met spoed daar weggehaald. In de winter nagenoeg niet buiten. Een uurtje met veel te veel in een kleine ruimte. Weiland voor de zomer is klei en heel veel gaten en kuilen.
Potstallen waardoor de paarden soms een halve
meter naar beneden stapten.
Stress omdat naast de boxen een grote inloopstal voor jonge paarden stond. Die vervolgens de bix uit de bakken van de pensionpaarden snoepten.
Stress door een compleet doorweekte stal door kapotte waterbak wat vervolgens niet gelijk of binnen een dag werd opgelost.
Maar de spoed was door het niet voeren van mijn paard. Paard kreeg emmertje kuil ochtend en avond. Viel in de paar weken dat ze daar stond in ieder geval wel 100 kg af.

Klei bij Drachten? Dat lijkt me heel sterk.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Pensionstalling rondom drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 23:04

Dacht het wel. Maar kan ook veengrond zijn. Was in ieder geval echt een hoop ellende.

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Pensionstalling rondom drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 23:22


Chicken01
Berichten: 229
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-23 09:56

Coby schreef:
Zelf ervaringen met stal Hermitage. Wel van een aantal jaar geleden. Ik heb mijn paard met spoed daar weggehaald. In de winter nagenoeg niet buiten. Een uurtje met veel te veel in een kleine ruimte. Weiland voor de zomer is klei en heel veel gaten en kuilen.
Potstallen waardoor de paarden soms een halve
meter naar beneden stapten.
Stress omdat naast de boxen een grote inloopstal voor jonge paarden stond. Die vervolgens de bix uit de bakken van de pensionpaarden snoepten.
Stress door een compleet doorweekte stal door kapotte waterbak wat vervolgens niet gelijk of binnen een dag werd opgelost.
Maar de spoed was door het niet voeren van mijn paard. Paard kreeg emmertje kuil ochtend en avond. Viel in de paar weken dat ze daar stond in ieder geval wel 100 kg af.


Kennis van me heeft een soortgelijke ervaring met Hermitage.
Die is daar nu ook weg.

Chicken01
Berichten: 229
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-23 09:56


SunnyHorse
Berichten: 1249
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Pensionstalling rondom drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 10:06

Ik herken niet alles over Hermitage in onze situatie. Maar ideaal vond ik het ook zeker niet!

In de winter vond ik het ook niet fijn. Amper buiten en inderdaad weinig hooi/ voerdroog. Voor sobere paarden zal het genoeg zijn, maar voor die van mij destijds niet.

Potstal was ook niet altijd op orde, de ammoniak lucht was soms zo sterk, dat mijn ogen ervan prikte als ik in de stal stond.

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:03

Chicken01 schreef:
Marie111 schreef:


Klinkt goed.
Wel mooie omgeving.


Ben ik langs geweest, omdat ik zelf ook op zoek ben naar een nieuwe plek. Vond persoonlijk relatief veel paarden op een kleine oppervlakte staan, maargoed dat is natuurlijk afhankelijk van je eigen referentiekader. Maar ik wil mijn pony absoluut niet 24/7 buiten hebben en alleen op stal zetten is voor mijn pony geen optie. Voor de rest echt een hele fijne plek. Ontzettend lieve vrouw die écht veel liefde heeft voor paarden.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Pensionstalling rondom drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 23:33

@Maaik, daar staan toch meer paarden in de nacht op stal. Zeker nu in de winter? Of gaat alles straks in de zomer 24/7 buiten en zou je pony dan alleen binnen staan?

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 23:51

In de winter staan ze (op 2 na) ‘s nachts binnen. In de zomer 24/7 buiten. Je mag m binnen houden maar dan moet je alles zelf doen en inkopen. In principe wel te regelen, maar mijn pony vind het nu al vervelend als hij heel even alleen op stal staat. Dus ik denk niet dat hij zijn draai dan kan vinden als ze (bijna) allemaal buiten blijven.

Chicken01
Berichten: 229
Geregistreerd: 16-10-22

Re: Pensionstalling rondom drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-23 06:41

Waar zoek je dan?
Ik sta in gemeente Westerkwartier.
Daar is net een weg gegaan.

Ballard_L

Berichten: 2492
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Pensionstalling rondom drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 08:48

Rondom Drachten is het inderdaad best moeilijk om iets te vinden. Ik heb zelf altijd bij Stal Boeken gestaan, maar ben verhuisd dus paard ook dichterbij gezet. De vrouw die de stal in Opende nu runt ken ik ook goed, heeft echt het goede met de paarden voor en ze liggen erg mooi aan Trimunt :)

JeaDH

Berichten: 2163
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:55

Ballard_L schreef:
Rondom Drachten is het inderdaad best moeilijk om iets te vinden. Ik heb zelf altijd bij Stal Boeken gestaan, maar ben verhuisd dus paard ook dichterbij gezet. De vrouw die de stal in Opende nu runt ken ik ook goed, heeft echt het goede met de paarden voor en ze liggen erg mooi aan Trimunt :)


Ja mooie plek inderdaad, het is jammer dat ze er zomer en winter op de paddock staan. En ik weet niet hoe de buitenbak nu is maar voorheen was die enorm zwaar.

Ballard_L

Berichten: 2492
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Pensionstalling rondom drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 12:13

Ja ze hebben er best wat paarden staan die niet op gras mogen ook geloof ik, dan is het ideaal :) geen idee hoe de bak er is.

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 13:46

Maaik schreef:
In de winter staan ze (op 2 na) ‘s nachts binnen. In de zomer 24/7 buiten. Je mag m binnen houden maar dan moet je alles zelf doen en inkopen. In principe wel te regelen, maar mijn pony vind het nu al vervelend als hij heel even alleen op stal staat. Dus ik denk niet dat hij zijn draai dan kan vinden als ze (bijna) allemaal buiten blijven.


Maar waarom wil je je pony dan op stal? Wat is er op tegen dat hij lekker buiten blijft?

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 08:07

Marie111 schreef:
Maaik schreef:
In de winter staan ze (op 2 na) ‘s nachts binnen. In de zomer 24/7 buiten. Je mag m binnen houden maar dan moet je alles zelf doen en inkopen. In principe wel te regelen, maar mijn pony vind het nu al vervelend als hij heel even alleen op stal staat. Dus ik denk niet dat hij zijn draai dan kan vinden als ze (bijna) allemaal buiten blijven.


Maar waarom wil je je pony dan op stal? Wat is er op tegen dat hij lekker buiten blijft?


Misschien ivm de wolf?

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:15

OleJon schreef:
Marie111 schreef:

Maar waarom wil je je pony dan op stal? Wat is er op tegen dat hij lekker buiten blijft?


Misschien ivm de wolf?


Exact. ;) en andere redenen, maar vind niet dat ik mijn keuze daarin hoef te verantwoorden op bokt.

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:18

Chicken01 schreef:
Waar zoek je dan?
Ik sta in gemeente Westerkwartier.
Daar is net een weg gegaan.


30 minuten rondom Beetsterzwaag. Dus ligt eraan waar in de gemeente Westerkwartier.

Chicken01
Berichten: 229
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 11:33

Maaik schreef:
Chicken01 schreef:
Waar zoek je dan?
Ik sta in gemeente Westerkwartier.
Daar is net een weg gegaan.


30 minuten rondom Beetsterzwaag. Dus ligt eraan waar in de gemeente Westerkwartier.


Ik denk iets te ver weg dan.
Ligt rond marum/Grootegast/Boerakker