Joker/Otto/etc. (simulator)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Joker/Otto/etc. (simulator)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:01

Germie dat filmpje uit jouw link doet echt zeer aan mijn ogen. Dit is echt het schoolvoorbeeld van krachttraining ipv gedoseerd aan en ontspanning van spiergroepen.
Dus dit is echt niet zoals je zou willen.
Het lichtrijden start je dus vanuit een bounch en niet vanuit het luchtledige en gaan met die banaan.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:34

jetm schreef:
Op Bokt heb ik wel eens gelezen dat lichtrijden op Joker ontzettend vermoeiend is en niet voelt als op een echt paard en als je het niet in balans doet klopt dat ook wel.

Ik heb zowel op Joker als op Otto gezeten; ik vond juist Otto heel vermoeiend qua lichtrijden omdat je de beweging wel volgt, maar er geen echte voorwaartse beweging hebt. Op een paard ga je staan en komt je paard onder je met je mee naar voren en ‘vangt’ je dan weer op. Otto en Joker blijven stug stilstaan, dus je moet terug naar je uitgangspunt. Op Otto vond ik dat destijds vermoeiender.


Moonlight17 schreef:
Mijn laatste jokerles heb ik zelfs vliegende wissels gemaakt, verlichte zit getraind en geprobeerd te springen. Dat laatste is wel relatief moeilijk, aangezien Joker geen sprong kan nabootsen. Met joker op een speciaal bord heb ik ook kwartpirouettes gedaan. Er is weinig wat je niet op joker kan en juist het passieve van zulke simulators maakt overduidelijk dat veel ruiters meeliften op de beweging van hun paard ipv weten welke beweging ze maken en zouden moeten maken bij bepaalde oefeningen. Laatst keer een Z ruiter die niet eens wist hoe ze deed lichtrijden en moest galopperen.

Vliegende wissels heb ik ook gedaan, hartstikke leuk om te doen!

Mijn grootste realisatie tijdens m’n sessie op Joker: ik dacht dat ik mezelf graag op links zette. Bleek m’n paard dat te doen, ik ging onafhankelijk van hem liever op rechts zitten :+

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: Joker/Otto/etc. (simulator)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:58

Super jammer dat er niks in noord- noord holland zit

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Joker/Otto/etc. (simulator)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 21:20

Zijn er ook filmpjes die wel representatief zijn? En hoe simuleert zo'n simulator de links-rechts beweging die je in stap ook hebt?

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 21:29

Shadow0 schreef:
Zijn er ook filmpjes die wel representatief zijn? En hoe simuleert zo'n simulator de links-rechts beweging die je in stap ook hebt?

De links / rechts beweging moet je zelf vanuit je eigen beweging erin zetten.
Helaas kan ik geen filmpje van mijzelf plaatsen, gezien ik niet gefilmd wordt tijdens mijn lessen.

Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 21:32

irmaz schreef:
Connaisseur schreef:
Heeft er iemand misschien ook ervaring met een Joker in Brabant? Er zitten verschillende mensen die het aanbieden zo te zien maar met allemaal geen ervaring.

https://horse-awareness.nl/
Ik kan haar echt aanbevelen, ze heeft veel kennis van zowel de biomechanica van de ruiter als het paard en neemt echt goed de tijd om alles uit te leggen en te laten voelen :j


Dankje, dat is nog eens dichtbij ook. Ik ga eens informeren

tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 21:32

nuevo_mien schreef:
tammiebels schreef:
Ik volg dit topic met veel interesse. Ik ben dan ook al een poos aan het denken of dit iets is voor onze dochter.

Zij zit scheef op haar pony en krijgt maar niet het goede gevoel te pakken dat ze recht zit. Soms vraag ik me af of haar iets plaagt in de vorm van vastzittende spier of iets.

Ik ben dan ook op zoek naar iets van een simulator die ook de juiste instructie erbij heeft om haar het goede te laten voelen (en wellicht kan constateren of het in haar zelf zit of dat ze bijvoorbeeld eens naar een fysio kan gaan).

Bestaat er zo'n adres in Overijssel? Ik heb op de link gekeken en de dichtsbijzijnde in een zadelpasser. Ik kan niet vinden of zij ook juiste begeleiding kan geven op een joker


Bij De Reggehoeve hebben ze ook een simulator en dat is te combineren met les op eigen pony/ paard.


Dat zou een goede optie zijn. Weet jij wie ik voor zoiets kan benaderen?

BrankaZ

Berichten: 3883
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 23:11

girlyggirl schreef:
Super jammer dat er niks in noord- noord holland zit

Ik heb het idee dat deze lijst niet compleet is Tessa Roos van Rijkunst in Beweging zit in Obdam. Dat is al redelijk Noord Holland Noord.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 23:20

Shadow0 schreef:
Zijn er ook filmpjes die wel representatief zijn? En hoe simuleert zo'n simulator de links-rechts beweging die je in stap ook hebt?


Zou ik voor moeten zoeken in mijn archief of ik ooit zichtbaar van achter ben gefilmd. Hopelijk kan ik morgen even voor je mijn oude computer aanslingeren.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 23:31

BrankaZ schreef:
girlyggirl schreef:
Super jammer dat er niks in noord- noord holland zit

Ik heb het idee dat deze lijst niet compleet is Tessa Roos van Rijkunst in Beweging zit in Obdam. Dat is al redelijk Noord Holland Noord.


Ik heb eea met de joker gedaan, maar de les met tessa was echt een openbaring!

griziyr
Berichten: 183
Geregistreerd: 26-04-04

Re: Joker/Otto/etc. (simulator)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 20:51

Otto is de naam die de eigenaar aan deze elektrische simulator met diverse sensoren en beeldscherm gegeven heeft. Hij wordt ook aangeboden als equisimulator. Er zijn meerdere elektrische simulatoren in Nederland. Dit soort simulatoren kunnen "automatisch bewegen maar ook via sensoren reageren op wat de ruiter doet. Afhankelijk van hun "geboortejaar" kunnen ze meer of minder.
Joker is ook "slechts" een merknaam en meerdere Jokers hebben van hun eigenaar een eigen naam gekregen. Joker is mechanisch wat wil zeggen dat Joker alleen beweegt als jij beweegt. Joker is voor veel mensen confronterend omdat ook werkelijk elke beweging die jij onbewust maakt effect heeft. Je kan er ook echt je lichtrijden, doorzitten, overgangen rijden etc mee oefenen.
Zo bestaat er bijvoorbeeld ook een Seatbuilder die bij anderen onder de naam Balanscoach een prachtige bijdrage aan Balans, Houding-zit geeft. Hierop zit je zonder zadel of beugels.

Moraal van het verhaal is dat alle simulatoren geweldige hulpmiddelen kunnen zijn zonder het echte paard te storen. Want in onbalans of uit ritme op een paard zitten is werkelijk enorm belastend voor een paard.
Een simulator is echter ook zo goed als de begeleiding die je erbij krijgt. Het oog van de instructeur, de kennis van de instructeur ook op gebied van dressuurrijden en de biomechanica van paard/ruiter maar ook of jij vertrouwen hebt in je instructeur is cruciaal.

Elke simulator kan je gebruiken als fitness toestel maar of je dan toekomt aan verfijning is de vraag.

Zeker vervangt een simulator het echte paardrijden niet maar als je open staat voor leren en een bij jou passende instructeur treft dan kan je enorm verbeteren in je rijden.
Belangrijk is dat je investeert in paardvriendelijk rijden door je eigen lichaam effectiever te gebruiken zonder onnodige spierspanning.


Vele mensen heb ik al mogen helpen met angst, pijnklachten tijdens paardrijden, verbetering balans, ritme en verfijning van de hulpen juist door gebruik te maken van simulatoren.
Als ervaren instructeur kan ik het iedereen van harte aanbevelen om regelmatig op een simulator te stappen als diagnose of als ijkmiddel in het belang van onze paarden.

PaardEnHarmonie is gevestigd in Zuid-West-Drenthe maar ontvangt ook regelmatig ruiters uit het hoge noorden of het westen van het land. Onze Joker reist voor groepen en tevens reizen we voor groepen om workshops houding, zit, balans en hulpen te geven.

griziyr
Berichten: 183
Geregistreerd: 26-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 21:01

haffiefreak schreef:
Is er ook eentje in de omgeving Willemsoord? (Kop van overijsel met de grens Friesland) Tussen Meppel en Wolvega


PaardEnHarmonie zit niet zo ver bij jou vandaan. Ongeveer 15 autominuten.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Joker/Otto/etc. (simulator)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 21:16

Voor degenen die kennis wil maken met de joker en in de omgeving van Steenwijk (Overijssel) woont, is er de mogelijkheid dit te doen op 28 december.
Workshop wordt gegeven door PaardEnHarmonie uit Doldersum.

Afbeelding

Voor meer informatie, neem gerust contact met mij op.

romyvs

Berichten: 389
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 00:05

Weet iemand ook een simulator te zitten in de buurt van Eindhoven?
Liefst eentje waarmee ook “gesprongen” kan worden.
Onze dochters zouden dit erg graag eens uitproberen.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Joker/Otto/etc. (simulator)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 00:17

In Zundert zit de Ruiterschool, Janneke heeft een Joker.

irmaz

Berichten: 4761
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 10:22

romyvs schreef:
Weet iemand ook een simulator te zitten in de buurt van Eindhoven?
Liefst eentje waarmee ook “gesprongen” kan worden.
Onze dochters zouden dit erg graag eens uitproberen.

https://www.horse-awareness.nl
Zit net ten zuiden van Eindhoven.

romyvs

Berichten: 389
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Joker/Otto/etc. (simulator)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 17:34

Bedankt voor alle tips.
Een kennis van me heeft een Joker, ik zoek echt een simulator voor ze om eens uit te proberen.

martinev

Berichten: 2584
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 17:44

Ik heb laatst ook een keer op een Joker gezeten, vond het geinig, en gezellig met het clubje vriendinnen met wie we het deden, maar kan nou niet zeggen dat ik er wat van geleerd heb eigenlijk. Het gaat er in mijn hoofd gewoon niet in dat ik met mijn lichaam dat ding aan de praat moet houden, terwijl je op je paard gewoon zo stil mogelijk wil zitten. Ik moest mijn bovenbenen aanspannen van de instructrice, Tessa was dat, ze wordt hier al vaker genoemd, om dat paard aan de gang te houden, terwijl ik dat op mijn paard absoluut niet wil. Ik heb dus ook echt niet het idee dat dit mijn rijden of mijn houding gaat verbeteren.
Ik zou wel heel erg graag nog eens op een Otto zitten, heb het gevoel dat je daarop echt je hulpen kan gaan verfijnen en dat zou ik top vinden! Vooral bij de series waar we nu druk mee bezig zijn, ik heb het gevoel dat ik al gauw teveel doe, en dat komt er op zo'n Otto dan goed uit!
Laatst bijgewerkt door martinev op 17-12-22 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 17:51

martinev schreef:
Ik heb laatst ook een keer op een Joker gezeten, vond het geinig, en gezellig met het clubje vriendinnen met wie we het deden, maar kan nou niet zeggen dat ik er wat van geleerd heb eigenlijk. Het gaat er in mijn hoofd gewoon niet in dat ik met mijn lichaam dat ding aan de praat moet houden, terwijl je op je paard gewoon zo stil mogelijk wil zitten. Ik moest mijn bovenbenen aanspannen van de instructrice, om dat paard aan de gang te houden, terwijl ik dat op mijn paard absoluut niet wil. Ik heb dus ook echt niet het idee dat dit mijn rijden of mijn houding gaat verbeteren.
Ik zou wel heel erg graag nog eens op een Otto zitten, heb het gevoel dat je daarop echt je hulpen kan gaan verfijnen en dat zou ik top vinden! Vooral bij de series waar we nu druk mee bezig zijn, ik heb het gevoel dat ik al gauw teveel doe, en dat komt er op zo'n Otto dan goed uit!


Ik denk dat het zowel met Joker als Otto erg uitmaakt wie je als instructeur treft.
Wat hier in de buurt tegenwoordig vaak gedaan word is eerst een lesje op Joker en dan met dezelfde instructeur een rijles.

Bovenbenen aanspannen klinkt ook wel bijzonder. Nu eerlijk, ik vind wel dat je "stil" moet zitten op Joker, maar dat is stil-in-beweging, als je Joker goed kan "aansturen" hoort dit ook geen kracht te kosten.
Ook vind ik wel dat 1 Jokerles eigenlijk nét niets is. Dan minimaal 3 lessen denk ik. Les 1 ben je ook nog vaak bezig met: hoe beweegt dit ding uberhaupt, hoe voelt dit.

Met Otto heb ik zelf geen ervaring, dus daar durf ik niets over te zeggen.

martinev

Berichten: 2584
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Joker/Otto/etc. (simulator)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 17:58

Maar dan nog zul je iets moeten doen om dat paard in beweging te houden, en dat vind ik enorm tegennatuurlijk. Ik zit zelf echt heel erg stil op mijn paard, dus dit voelde erg vreemd. Tessa was de instructrice, ze wordt hier al vaker genoemd. Maar er zullen vast veel mensen zijn die er wel wat mee kunnen, voor mij was het in ieder geval 1 keer, supergezellig, leuk eens gedaan te hebben, maar het voegt voor mij niks toe.

Daarnaast, ik kreeg later nog een mail met hoe ik een en ander op mijn paard kon toepassen, maar dat is volledig gericht op een totaal andere rijstijl dan ik heb, het paard wordt daar alleen maar aan een los teugeltje en voorwaarts-neerwaarts gereden. Doe ik ook, voorwaarts-neerwaarts, bij het losrijden, maar daarna pak ik mijn paard toch echt meer op, we starten in de subtop, dus met alleen een lang teugeltje gaan we er niet komen!

Voor Otto ga ik binnenkort wel een afspraak maken, heb daar hoge verwachtingen van en ook echt goede verhalen over gehoord!

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Joker/Otto/etc. (simulator)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 18:12

Bovenbenen aanspannen is echt zeer verwonderlijke opdracht, mijn instructrice zegt juist het tegenovergestelde. Zacht zijn je benen mogen zacht op het zadel liggen en tijdens de draf op een neer gaan in het ritme.
Echt een goede joker les wordt gemaakt met een goede instructrice.
Ik zie regelmatig filmpjes voorbij komen van joker lessen, waar ik totaal geen ontspanning bij de ruiter zie, de ruiter die op totale spierkracht de joker in beweging houd.
Ik zie zo vaak dat er niet juist les gegeven wordt met de joker, dat het logisch is dat mensen er op afknappen.

Je hebt geen certificaat nodig omm les te mogen geven met een joker. Iedereen kan er 1 aanschaffen en er les mee gaan geven.
En dit zie je terug in de slechtere ervaringen.
Vind dit echt jammer, gezien de joker echt een meerwaarde kan bieden in het leerproces van het leren paardrijden.

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: Joker/Otto/etc. (simulator)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 18:40

Als je het goed doet kun je Joker aan de gang houden met het momentum van de beweging en kost het vrijwel geen inspanning. Neemt niet weg dat je de beweging wel zelf moet initiëren. Daarvoor heb je inderdaad een goede instructeur voor nodig om te zien wat er in jouw lijf gebeurt en het dan ook nog duidelijk uit kan leggen. Maar dat is niet anders dan met een echt paard. 90% van de ruiters galopperen op Joker achteruit. Kun je nagaan hoe je je paard dan in de weg zit.

Zelf geef ik geen les meer aan ruiters met mijn Joker, ik coach er mee.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Joker/Otto/etc. (simulator)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 19:53

Klopt wat je zegt bromfiets, in correcte uitgevoerde beweging, is het in beweging houden van de joker licht en kost weinig moeite. Maar heel veel instructeurs die met de joker werken, weten amper wat een correcte beweging is, gezien ze weinig kennis hebben over de biomechanica van mens en paard.

Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 20:02

irmaz schreef:
romyvs schreef:
Weet iemand ook een simulator te zitten in de buurt van Eindhoven?
Liefst eentje waarmee ook “gesprongen” kan worden.
Onze dochters zouden dit erg graag eens uitproberen.

https://www.horse-awareness.nl
Zit net ten zuiden van Eindhoven.


Zij reageert niet.. niet per mail en ook niet via insta

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 20:50

myk_en_shant schreef:
Klopt wat je zegt bromfiets, in correcte uitgevoerde beweging, is het in beweging houden van de joker licht en kost weinig moeite. Maar heel veel instructeurs die met de joker werken, weten amper wat een correcte beweging is, gezien ze weinig kennis hebben over de biomechanica van mens en paard.


Ik zie inderdaad regelmatig instructeurs voorbij komen die eerder krachttraining aanbieden, maar dat beperkt zich niet tot joker instructeurs. Blijkbaar is dat toch waar vraag naar is omdat het op korte termijn resultaat lijkt te geven... Mensen kwamen bij mij omdat hun paard niet meer rechtsaf ging. Dat losten we dan op, terug naar die ontspanning om van daaruit op te kunnengaan bouwen. Vervolgens gingen ze doodleuk terug naar de krachttraining 'want wedstrijden'. Om vervolgens weer terug te willen komen zodra paard wederom niet meer rechtsaf ging. Dat gaf voor mij onder andere de doorslag om te stoppen met ruiters. Werd daar zo verdrietig van voor de paarden.

Zolang mensen snelle resultaten willen zien zullen dit soort instructeurs een goede boterham verdienen.

@connaisseur: Ik zit in Rucphen. Om het te komen proberen zijn je dochters hier ook welkom.