Ervaring met Valery Verkleef?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:42

Ik was een paar maanden terug ook bijna gaan kijken bij haar.
Maar ik ben uiteindelijk niet gegaan omdat ik een nare bijsmaak kreeg bij de manier van communiceren en de steeds wisselende advertenties.

Val het paardenhofje... die naam komt mij bekend voor maar ik weet niet waarvan?

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:50

Pumpkinbroes schreef:
Ik was een paar maanden terug ook bijna gaan kijken bij haar.
Maar ik ben uiteindelijk niet gegaan omdat ik een nare bijsmaak kreeg bij de manier van communiceren en de steeds wisselende advertenties.

Val het paardenhofje... die naam komt mij bekend voor maar ik weet niet waarvan?

[ED] Ervaring handelsstal in Alphen-Chaam

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 10:25

DuoPenotti schreef:
poes schreef:
Anderzijds kon elk klein dingetje aangegrepen worden om paard te laten staan en verkoper te laten opdraaien voor kosten terwijl het paard klinisch ok was. Ik zou als verkoper hier ook maar zeer beperkt in meegaan met een Max bedrag voor keuring.

voor een klein dingetje kwam geen negatief advies


Ik ken maar weinig dierenartsen die volledig groen licht geven bij een brmerking. Als verkoper was dat toch vaak of niet verkopen en keuring volledig betalen of paard goedkoper verkopen terwijl die toch klinisch goed was. Het had voor en nadelen vind ik.

Brainless

Berichten: 29726
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 12:25

DuoPenotti schreef:
Vroeger niet

Toen werd er afgesproken, negatief advies zijn de kosten voor de verkoper, positief advies dan voor de koper.

In de gulden tijdperk werden juist heel weinig paarden gekeurd (als het al gebeurde was het alleen klinisch) en daarnaast werden alleen paarden uit het (veel) hogere segment eventueel gekeurd.
En ook was het niet standaard dat bij afkeur de verkoper betaalde hoor.

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 12:50

abeltje_xx schreef:
Serieuze vraag in het algemeen over zoiets: Stel er is inderdaad iets mis met zulke paarden, zou dat dan niet naar voren moeten komen in een klinische en röntgenologische keuring? Zijn er gezondheidsproblemen die een handelaar kan verbergen ondanks een grondige keuring?


Bloed afnemen kan ellende schelen.

Dit dier wordt stilstaand en in draf getoond.
In stand zie ik een iets holle rug, wat bevestigd wordt door de draf foto's: op de voorhand, hoofd gekanteld (rechter oor hoog).

Hoe zou de galop zijn...?
De beste gang van een goede Spanjaard! Soepel, bergop, krachtig. Aanspringen is geen enkel probleem.

Voel alvast zelf de hals af: waar zitten de spieren?
(Pal voor - en onder! - het zadel, de trapezius hoort sterk en dik te zijn, de onderhals halverwege graag dun en rond de eerste halswervel wil je geen spieren van het 'bodybuilden' tegen het bit.)
Daarna de schouder 'flink borstelen' en aftasten en kijken hoe de lendewervels erbij staan. (Tussen het bekken en de laatste rib willen de wervels nog wel eens omhoog staan.)
En kijk hoe de helling van de voorhoeven is (1 plat 1 rechtop).

.... mogelijk zijn dat net geen criteria mbt kreupelheid / klinische keuring, maar het zegt wel veel over de kwaliteit van de ruiter(s) die het dier gehad heeft, hoeveel werk er aan vast zit om het dier goed te laten lopen - en hoe kwetsbaar het dier is voor blessures.

(In heldere contrasten : stel een dier is flink achter de loodlijn getrokken, nooit recht gericht en de rechtervoorhoef is nogal plat:
dan heeft het rechter voorbeen loeihard gewerkt en is kwetsbaar. En de/het hals/ schouder / schoft / singelgebied kan zeer doen.
Zo kan een dier best 'nog wel een tijdje mee', maar doorgaans is het rond de 15 wel 'op'.)

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 13:28

Janneke2 schreef:
abeltje_xx schreef:
Serieuze vraag in het algemeen over zoiets: Stel er is inderdaad iets mis met zulke paarden, zou dat dan niet naar voren moeten komen in een klinische en röntgenologische keuring? Zijn er gezondheidsproblemen die een handelaar kan verbergen ondanks een grondige keuring?


Bloed afnemen kan ellende schelen.

Dit dier wordt stilstaand en in draf getoond.
In stand zie ik een iets holle rug, wat bevestigd wordt door de draf foto's: op de voorhand, hoofd gekanteld (rechter oor hoog).

Hoe zou de galop zijn...?
De beste gang van een goede Spanjaard! Soepel, bergop, krachtig. Aanspringen is geen enkel probleem.

Voel alvast zelf de hals af: waar zitten de spieren?
(Pal voor - en onder! - het zadel, de trapezius hoort sterk en dik te zijn, de onderhals halverwege graag dun en rond de eerste halswervel wil je geen spieren van het 'bodybuilden' tegen het bit.)
Daarna de schouder 'flink borstelen' en aftasten en kijken hoe de lendewervels erbij staan. (Tussen het bekken en de laatste rib willen de wervels nog wel eens omhoog staan.)
En kijk hoe de helling van de voorhoeven is (1 plat 1 rechtop).

.... mogelijk zijn dat net geen criteria mbt kreupelheid / klinische keuring, maar het zegt wel veel over de kwaliteit van de ruiter(s) die het dier gehad heeft, hoeveel werk er aan vast zit om het dier goed te laten lopen - en hoe kwetsbaar het dier is voor blessures.

(In heldere contrasten : stel een dier is flink achter de loodlijn getrokken, nooit recht gericht en de rechtervoorhoef is nogal plat:
dan heeft het rechter voorbeen loeihard gewerkt en is kwetsbaar. En de/het hals/ schouder / schoft / singelgebied kan zeer doen.
Zo kan een dier best 'nog wel een tijdje mee', maar doorgaans is het rond de 15 wel 'op'.)


Dankje voor de reactie!
Bloed afnemen is een goeie, maar ik dacht dat dat sowieso wel bij een klinische keuring zat? Ik zal hoe dan ook mijn vriendin wel adviseren om dat te laten doen. Of het nou deze wordt of een andere.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 14:43

Moderatoropmerking:
Ik heb zojuist een flink aantal berichten verwijderd. Op dit forumdeel gelden strikte regels omtrent het bespreken van bedrijven. Alleen eigen ervaringen zijn toegestaan. Dit is ook met de goede reden om bijvoorbeeld laster te voorkomen.
Hierbij dan ook een link naar de regels van ED waar dit alles wordt uitgelegd:
[ED] Regels en richtlijnen [ED] Ervaringen en Diensten

Berichten die hier vervolgens niet aan voldoen worden verwijderd.

Lukasje
Berichten: 11248
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 16:04

abeltje_xx schreef:
Serieuze vraag in het algemeen over zoiets: Stel er is inderdaad iets mis met zulke paarden, zou dat dan niet naar voren moeten komen in een klinische en röntgenologische keuring? Zijn er gezondheidsproblemen die een handelaar kan verbergen ondanks een grondige keuring?


Oja, zeer zeker wel !

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 17:46

Lukasje schreef:
abeltje_xx schreef:
Serieuze vraag in het algemeen over zoiets: Stel er is inderdaad iets mis met zulke paarden, zou dat dan niet naar voren moeten komen in een klinische en röntgenologische keuring? Zijn er gezondheidsproblemen die een handelaar kan verbergen ondanks een grondige keuring?


Oja, zeer zeker wel !


Wat voor dingen dan? En hoe verbergen ze dat dan?

Padoertje
Berichten: 1533
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Ervaring met Valery Verkleef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 18:00

Pijnstillers o.a. zodat een paard eventuele onregelmatigheid niet/ minder laat zien tijdens de klinische keuring. Rustgevende middelen zodat ze alles rustig over zich heen laten komen en de koper denkt dat het een braaf paard is. Daarom altijd een bloedje laten trekken met keuren. Gebeurd in die prijsklasse vaak dat er alleen klinisch wordt gekeurd. Rontgen komt er altijd wel iets uit aan artrose, verbening, chip op onrustige plek, ks etc

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 18:14

Kennissen van me hadden bijvoorbeeld eens een Spaans paard gekocht van een vage handelstal, al een wat ouder dier, rustig en was makkelijk te rijden. Ze hadden hem zelf bij de verkoper ook leuk gereden en dus gekocht. Naderhand bleek het gewoon een wild paard te zijn. Gewoon echt niets gewend en totaal niet te vertrouwen. Heel eenkennig en moeilijk dier, echt sneu. Ik weet niet wat ze daar ingestopt hadden. Ze hebben hem gelukkig (voor het paard) wel gehouden.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ervaring met Valery Verkleef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 22:18

Maar dat is nou juist het slinkse eraan. Tegen de tijd dat een door verboden middelen verborgen gebrek naar boven komt thuis, is de nieuwe eigenaar al gehecht geraakt aan het paard. Tenzij het gebrek heel ernstig is, zal een nieuwe eigenaar het dan vaak toch willen proberen op te lossen.

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 22:27

Urbiezira schreef:
Maar dat is nou juist het slinkse eraan. Tegen de tijd dat een door verboden middelen verborgen gebrek naar boven komt thuis, is de nieuwe eigenaar al gehecht geraakt aan het paard. Tenzij het gebrek heel ernstig is, zal een nieuwe eigenaar het dan vaak toch willen proberen op te lossen.


Maar als er bloed word afgenomen dan is toch wel meteen duidelijk dat het paard iets heeft gekregen?

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 22:29

janderegelaa schreef:
_Denise_ schreef:
Benieuwd naar die strepen op zijn rug, wat zou dat zijn?

Het ziet er uit als rainrot.


Die strepen op die draf foto in vrijheid? Lijkt me gewoon zand toch?

Vind het wel een knap paard, rijfoto's zou ik me niet op blindstaren, meer neusje eruit rijden zou al een heel ander ontspannen beeld geven.

Mits de nodige voorzichtigheid zou ik zo'n knap paard niet laten staan omwille van de reputatie van de stal.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 22:45

abeltje_xx schreef:
Urbiezira schreef:
Maar dat is nou juist het slinkse eraan. Tegen de tijd dat een door verboden middelen verborgen gebrek naar boven komt thuis, is de nieuwe eigenaar al gehecht geraakt aan het paard. Tenzij het gebrek heel ernstig is, zal een nieuwe eigenaar het dan vaak toch willen proberen op te lossen.


Maar als er bloed word afgenomen dan is toch wel meteen duidelijk dat het paard iets heeft gekregen?


Bloed wordt naar mijn weten alleen onderzocht als je daarom vraagt. Ze bewaren het vaak een half jaar.

Padoertje
Berichten: 1533
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Ervaring met Valery Verkleef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 23:15

Bloed wordt idd bewaard, dus als je als nieuwe eigenaar niet binnen een x periode dat laat controleren, heb je er niets aan. Dus wel laten trekken en bij twijfel ook binnen 2 wk ofzo laten onderzoeken.

lrm

Berichten: 3391
Geregistreerd: 17-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 23:35

janderegelaa schreef:
_Denise_ schreef:
Benieuwd naar die strepen op zijn rug, wat zou dat zijn?

Het ziet er uit als rainrot.


Die strepen op die draf foto in vrijheid? Lijkt me gewoon zand toch?

Vind het wel een knap paard, rijfoto's zou ik me niet op blindstaren, meer neusje eruit rijden zou al een heel ander ontspannen beeld geven.

Mits de nodige voorzichtigheid zou ik zo'n knap paard niet laten staan omwille van de reputatie van de stal.[/quote]


In de advertentie staat specifiek met witte strepen op zijn rug. Het lijkt zand maar zal misschien toch wat anders zijn?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Ervaring met Valery Verkleef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 00:28

Bloed is niet zo simpel en wordt niet standaard onderzocht.

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 07:47

Tegenwoordig vragen mensen dit voor een 18 jarig recreatiepaard. Ik vind het een erg mooi paard om te zien en vraag me af waarom hij zo onder aan de markt bungelt. Dit is echt zo’n type paard dat bijna iedereen aanspreekt dus een grote doelgroep heeft. Een paard wat iedereen wil hebben daar vraag je een hogere prijs voor. Het feit dat ze dat niet doen wekt bij mij argwaan.

Ook het feit dat het een ruin is trouwens. In Spanje wordt alleen geruind als het een niet te handelen rotbok is als hengst. Dat was tenminste altijd zo. Die “met witte strepen op zijn rug” vind ik een beetje vreemd. Wat zijn die strepen en waar komen ze vandaan?

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 08:44

Niet meer spoken op de weg dan strikt noodzakelijk svp.

Spanjaarden zijn erg mensgericht, maar moeten soms lang wennen.
Ze zijn braaf en dapper en tonen niet altijd 'dat het emmertje nu bijna vol is' - valkuil!
Ze zijn vaak hypermobiel, dus moet je weten hoe je het dier helpt met rompstabiliteit.

En mbt ruinen: een ruin vers uit Spanje 'foute boel', als het dier langer in Nederland is, geeft ruinen vaak toegang tot de wei met vriendjes.

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 23:16

abeltje_xx schreef:
Lukasje schreef:

Serieuze vraag in het algemeen over zoiets: Stel er is inderdaad iets mis met zulke paarden, zou dat dan niet naar voren moeten komen in een klinische en röntgenologische keuring? Zijn er gezondheidsproblemen die een handelaar kan verbergen ondanks een grondige keuring?


Oja, zeer zeker wel !


Wat voor dingen dan? En hoe verbergen ze dat dan?


Ik heb bij de pensionstal waar ik stal al verschillende PRE’s voorbij zien komen en er zat er eigenlijk geen 1 bij die niet iets mankeerde :o
Veel gedragsproblemen, rijtechnische problemen, trauma’s of blessures…
Nou wil ik niet zeggen dat er geen goede te vinden is maar als je al enigzins van twijfel hebben dan zou ik ‘m toch laten staan…

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Ervaring met Valery Verkleef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 14:06

Verschrikkelijk Melissa :(

Ik ben er enkele weken geleden wezen kijken voor een volbloed. Hartstikke leuk dier en leek zo in eerste instantie niks mis mee. Verkoper zei niks van zijn verleden te weten, behalve dat hij geraced had in Ierland. Hierop zelf op onderzoek uitgegaan en uiteindelijk bij de oude trainer uitgekomen. Deze gaf aan dat het paard een pleesblessure had gehad en daarom enkele jaren uit de rensport is gehaald. Daarna had hij nog enkele rennen gelopen, alleen kwam toen de peesblessure weer terug waardoor hij uiteindelijk ook is verkocht. Naar aanleiding van dit verhaal wilde ik naast de normale keuring ook de pees op de echo hebben, aangeboden om de kosten te splitten bij afkeur (want, bekend probleem). Echter wilde verkoper dit niet doen en om deze reden ben ik ook niet doorgegaan met de koop. Overigens wilde ze ook geen screenshots van mijn gesprek met de trainer omdat ze het 'wel geloofde en hij nu correct loopt'.

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Ervaring met Valery Verkleef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 15:02

Bij Valery :)

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9318
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 16:55

goldenarrow schreef:
Bij Valery :)


Beter een paar euro meer voor een volbloed betalen waarvan de geschiedenis bekend is en de voedigstoestand ed in orde.

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 17:25

kyrkelover schreef:
goldenarrow schreef:
Bij Valery :)


Beter een paar euro meer voor een volbloed betalen waarvan de geschiedenis bekend is en de voedigstoestand ed in orde.

Deze zag er echt niet verkeerd uit qua kilo's. Iets aan de lichte kant, maar niks schokkends. Was verder ook totaal niet gevoelig op de rug en ook de voeten zagen er goed uit. En via de naam van het paard kon ik de volledige geschiedenis achterhalen inclusief dus de trainer die me alles kon vertellen over hem :) Maar ik moest wel zelf een beetje op onderzoek uit (aka google gebruiken :)) en heb aan Mkango wat uitleg gevraagd over de resultaten).