Wat zoeken jullie in een goede fouragehandel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
StijnDerks

Berichten: 29
Geregistreerd: 20-11-21
Woonplaats: Ysselsteyn

Wat zoeken jullie in een goede fouragehandel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-21 12:54

Hallo allemaal,

Mijn naam Stijn Derks en samen met mijn compagnon Daan van Ansem zijn wij een startende fouragehandel.

Nu zijn wij voornamelijk gericht op de paardenhouderij en bedienen wij zowel de grote professionele stallen met onze vrachtwagen maar ook de recreatieve ruiter met een of meerdere paarden aan huis met onze bussen met aanhanger.

Nu was ik eens benieuwd wat voor jullie echt belangrijk is in de keuze voor een leverancier van hooi, voordroog , stro , houtkrullen, vlas etc.

Wij willen ons graag zo veel mogelijk op de paardenhouderij gaan richten en hier dus ons ook zoveel mogelijk op inrichten.

Ondertussen zijn wij te vinden op fb om vast een indruk van ons bedrijf te krijgen :
https://www.facebook.com/hooistroenvoor ... you_manage

vriendelijke groeten
Stijn Derks


Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 13:17

Analyse certificaat bij het hooi en de voordroog. Voordroog met een DS percentage van 70-75% minimaal.
Onkruidvrij.

Mogelijkheid om 1 partij te kopen maar in delen te laten afleveren (tegen betaling van opslagkosten) óf de zekerheid dat vergelijkbare partijen ook later in het seizoen beschikbaar zijn.

Een leverancier die zelf in 1 keer ruim inkoopt qua vlas/krullen, zodat de prijzen gedurende het seizoen redelijk blijven, want de prijzen daarvan rijzen de pan uit gedurende de winter. Betekent muisvrije opslag ;)

Avalanche

Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat zoeken jullie in een goede fouragehandel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 14:22

Wat ik heel graag wil, desnoods eigen merk, zijn opties die hoog in vezels zijn maar laag in suiker en zetmeel. Ik heb een paard wat van zichzelf vrij heet is, die wil ik niet volstoppen met brok. Ook slobbers zijn vaak of rijk in suikers, of smaken (voor het paard) niet lekker.

Verder: online kunnen bestellen.
Nog een frustratie is dat ik die zachte emmers, waar je super handig in kan voeren, vaak ergens anders moet bestellen, dus assortiment daarvan (voerbakken, maar dus ook emmers om in te mengen) zou echt fijn zijn. En als je dat hebt, zou ik graag klant worden :j

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

StijnDerks

Berichten: 29
Geregistreerd: 20-11-21
Woonplaats: Ysselsteyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-21 14:24

Avalanche81 schreef:
Wat ik heel graag wil, desnoods eigen merk, zijn opties die hoog in vezels zijn maar laag in suiker en zetmeel. Ik heb een paard wat van zichzelf vrij heet is, die wil ik niet volstoppen met brok. Ook slobbers zijn vaak of rijk in suikers, of smaken (voor het paard) niet lekker.

Verder: online kunnen bestellen.
Nog een frustratie is dat ik die zachte emmers, waar je super handig in kan voeren, vaak ergens anders moet bestellen, dus assortiment daarvan (voerbakken, maar dus ook emmers om in te mengen) zou echt fijn zijn. En als je dat hebt, zou ik graag klant worden :j



Wij zijn voornamelijk gericht op ruwvoer en strooisels en (nog) geen krachtvoer, muesli en slobbers helaas !

Avalanche

Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 14:37

Hou me maar op de hoogte dan, want voeders zoals een muesli, of luzerne mixen zou ik echt heel graag willen hebben. Is een fijne manier om je paard wat te kunnen laten aankomen zonder ze vol te stoppen met suikers. Vooral een betaalbare luzernebrok zou heel fijn zijn.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 14:40

Ik heb weinig hooi nodig, maar ik heb vooral frustratie dat in praktijk een afspraak maken zo lastig is om het te laten bezorgen. Ik had dan ruim op tijd aangegeven dat ik hooi nodig had (2-3 weken van tevoren) en omdat ik geen grootgebruiker ben, bezorgen ze "als ze in de buurt zijn". En ik zat de laatste keer met nog 2 balen hooi op voorraad.

Dus online kunnen bestellen en duidelijk vervolgprocedure over wanneer het geleverd wordt, dat zijn zeker pluspunten voor mij.

Akshay
Berichten: 2046
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Wat zoeken jullie in een goede fouragehandel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 08:25

Goede kwaliteit en bij tegenvallende zaken snelle oplossing van het probleem (een bundel kleine pakken met schimmel leveren aan een kleinschalige paardenhouder en die dan 2 maanden later pas verwisselen voor goed is bijvoorbeeld ernstig teleurstellend ;) )

En géén gesneden hooi. Paarden moeten kauwen, krijgen vaak hooi uit netten. Ik had 20 pakken gesneden hooi (7,80 per pak) liggen. Daar waait dus de helft van weg, of het dondert meteen in de modder..

Bovenstaande ervaringen uit eerste hand van een andere fouragehandelaar.

Verder; kennis over de herkomst van je voer. Weten dat het van weiden komt zonder schadelijke planten.
En een goede communicatie met je afnemers.

Myfairytale
Berichten: 5367
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 09:05

Wat Ibbel al zegt:
Mogelijkheid om 1 partij te kopen maar in delen te laten afleveren (tegen betaling van opslagkosten) óf de zekerheid dat vergelijkbare partijen ook later in het seizoen beschikbaar zijn.

En dat er geen schadelijke planten/doorns/stof/heel veel hout/etc. in het ruwvoer of strooisel zitten.

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 09:11

Voor oudere paarden is gesneden hooi soms wel praktisch.
Daarnaast heb ik momenteel voordroog liggen dat laat gemaaid is en zó lang dat ik een peesblessure in m'n schouder heb door het sjorren aan de plakken. Daar hadden best een paar messen doorheen gemogen. Hoeft niet direct gehakseld te worden hè, het aantal messen is (meestal) in te stellen.

Dus een keuze tussen gesneden of niet gesneden zou ook niet gek zijn.

Mooiste zou nog zijn als je vooraf kunt bestellen. Bijvoorbeeld:
ik heb komende winter 20 vierkante pakken voordroog, iets gesneden, laat gemaaid, bemest land, onkruidvrij, 75% droog, nodig. Je mag ze zó van het land komen brengen.

Of juist: ik heb 200 kleine pakjes hooi nodig, ongesneden, onbemest land, 2e snee en wil ze per 50 afgeleverd krijgen.

Akshay
Berichten: 2046
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 09:29

Ibbel schreef:
Voor oudere paarden is gesneden hooi soms wel praktisch.
Daarnaast heb ik momenteel voordroog liggen dat laat gemaaid is en zó lang dat ik een peesblessure in m'n schouder heb door het sjorren aan de plakken. Daar hadden best een paar messen doorheen gemogen. Hoeft niet direct gehakseld te worden hè, het aantal messen is (meestal) in te stellen.

Dus een keuze tussen gesneden of niet gesneden zou ook niet gek zijn.

Mooiste zou nog zijn als je vooraf kunt bestellen. Bijvoorbeeld:
ik heb komende winter 20 vierkante pakken voordroog, iets gesneden, laat gemaaid, bemest land, onkruidvrij, 75% droog, nodig. Je mag ze zó van het land komen brengen.

Of juist: ik heb 200 kleine pakjes hooi nodig, ongesneden, onbemest land, 2e snee en wil ze per 50 afgeleverd krijgen.

Dat klinkt plausibel. Echter waren mijn 20 pakken net zo fijn als luzerne. Touwtjes los knippen en het viel als poeder uiteen... dat was voor mij de druppel om daar nooit meer iets van te willen

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Wat zoeken jullie in een goede fouragehandel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 09:54

Zo'n partij heb ik ook eens gehad en teruggegeven. Zag er voor mij uit alsof iemand het hooistof van z'n opslag nog eens een keer door de balenpers had geveegd :))

Maar goed gesneden hooi kan erg handig zijn (stukken van 10-15 cm), vooral in fijnmazige netten. Als je daar lange stengels in stopt dan geven ze één ruk om een enorme pluk er doorheen te rossen en kunnen ze alsnog bunkeren.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: Wat zoeken jullie in een goede fouragehandel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 10:28

Tja, bestellen en duidelijkheid over de leverdatum en tijd. Momenteel moeten wij soms 3 weken wachten op levering en in ene staan ze op de stoep. Aangezien er niet altijd iemand op stal is, is dat lastig. We bestellen meestal een vrachtwagen vol, dus niet een paar baaltjes. En dat bijna elke maand. Als de levertijden zo lastig af te spreken zijn is het echt drama. Komen ze te vroeg dan hebben we geen plek voor het nieuwe hooi. Komen ze te laat dan is er geen eten voor de paarden.

Dan wisselende kwaliteiten. Je bestelt hetzelfde maar krijgt vaak wat anders. En dat zie je soms pas als ze weg zij of de baal opengesneden is. Dan is omwisselen niet meer mogelijk. Dus inderdaad 1 partij opkopen en opslaan zou super zijn.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Wat zoeken jullie in een goede fouragehandel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 10:37

Ik ga met Ibbel mee.

Wij hebben momenteel een fijne hooileverancier; rondom hooitijd geven we aan hoeveel hooi we komend jaar verwachten nodig te hebben, dat is dan tot volgend jaar ruim na de hooitijd.
We willen kleine pakjes, grof hooi, laag in suiker, iets gemiddeld in eiwit, mag bemest zijn, aan huis gebracht met een normale auto/bus plus aanhanger. Groot materieel komt bij ons de oprit niet over, grote pakken passen niet door de deur. Af land kan/mag niet, verhuurder is bang voor broei en brand.

Voor mijn oudere merrie ben ik overigens wel op zoek naar fijner hooi, gesneden, laaaaag in suiker, hoger in eiwit. In kleine pakjes heb ik dat nog niet kunnen vinden.

Oy with the poodles, already

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 10:41

hooianalyse en de mogelijkheid meerdere balen te bestellen maar in delen geleverd kunnen worden ivm beperkte opslagcapaciteit. Ronde balen in meerdere maten te bestellen. Onkruidvrij en stofvrij. Een verkeerde baal ( wat altijd kan gebeuren) probleemloos om laten ruilen voor een andere baal bij volgende levering. Gewoon service. Meedenkend bedrijf. die bijv zegt. joh volgende week ben ik in de buurt kan ik wat voor je meenemen.. En een normale prijs/kwaliteitverhouding. Hooi in diverser soorten aanbieden, zowel ingepakte balen als open balen aanbieden en zowel rond als vierkant..

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

DuoPenotti

Berichten: 28840
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 10:43

Hooi heb ik zelf, dus daar geen vraag in.

Maar betreft de stalbedekking niet teveel stof.
Heb een keer vlas, maar ook gehakseld stro gehad dat je met de stal vullen en recht trekken in de mist van stof stond. Bah bah, daar wil je je paarden toch niet op laten slapen.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

StijnDerks

Berichten: 29
Geregistreerd: 20-11-21
Woonplaats: Ysselsteyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-21 10:44

Alvast bedankt voor jullie reacties tot nu toe !

Veel van deze dingen doen wij gelukkig al!

Zo laten wij elke partij testen bij Pavo, maken wij onze voordroog en kleine pakken hooi en stro allemaal zelf dus weten we precies wat er in zit. De grote pakken hooi en stro halen we op vaste adressen in Frankrijk dus ook daar zijn we verzekerd van kwaliteit.

Het is bij ons inderdaad mogelijk om voor een heel jaar te bestellen en deze partij dan vast te leggen. Vervolgens kunnen we deze bezorgen met een vrachtwagen met dieplader (eventueel met een loader erbij om te lossen) of voor de kleinere bestellingen met bus en aanhanger.

Wij hebben een Max levertijd van 14 dagen maar indien de nood aan de man is lukt levering vaak al binnen 1 week !

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 10:48

'Normale prijs/kwaliteit' bij zoveel service hoeft voor mij totaal niet. Ik betaal liever 10-15 euro meer per grote baal dan dat ik de standaardprijs betaal, rommel krijg en geen omruilservice heb.

Louis Venhorst doet het niet voor niets zo goed. Peperduur, maar wel kwaliteit en redelijk constante kwaliteit voor zover ik hoor. Nam ook geen nieuwe klanten aan 2 jaar geleden toen het hooi zo schaars was omdat-ie dan geen kwaliteit kon garanderen/vaste klanten teleur zou moeten stellen in geval van op=op

Zinzi_jewel

Berichten: 8693
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 10:48

Normale aantallen kunnen laten leveren
Baaltjes die tot 25 kg ongeveer wegen
Want het gaat can ca 18 kg vaak ineens omhoog naar 100 kg baaltjes .
Vanwege de opslag kan ik de grotere pakken niet kwijt .
50 baaltjes per levering zou mooi zijn
En dan hooi wat wat grotere structuur heeft
Vindt nu meestal erg fijn hooi

Chasing Dreams ...

StijnDerks

Berichten: 29
Geregistreerd: 20-11-21
Woonplaats: Ysselsteyn

Re: Wat zoeken jullie in een goede fouragehandel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-21 10:53

Oja en als het niet naar wens is wordt het uiteraard omgeruild !

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 11:16

Voor mij zou het belangrijk zijn dat ik wist wanneer het gemaaid werd. Ik bedoel dan keuze uit verschillende maaitijdstippen.
Ik bedoel... ik neem nooit hooi dat in mei gemaaid werd. Eind juni en juli heeft sterk de voorkeur.

En dat het thuis kan geleverd en gelost worden natuurlijk, maar dat is al voorzien bij jullie lees ik.

Maar ik woon over de grens, dus mijn mening doet misschien niet ter zake :D

StijnDerks

Berichten: 29
Geregistreerd: 20-11-21
Woonplaats: Ysselsteyn

Re: Wat zoeken jullie in een goede fouragehandel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-21 11:19

En we leveren door heel Nederland en België !

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 11:20

Hilary schreef:
Voor mijn oudere merrie ben ik overigens wel op zoek naar fijner hooi, gesneden, laaaaag in suiker, hoger in eiwit. In kleine pakjes heb ik dat nog niet kunnen vinden.


Ik heb voor de oudste van het clubje hier gedeeltelijk het droge hooi van Jowadel.
Gewoon droog, fijner en korter doordat het machinaal gedroogd werd.
Zit in plastiek baaltjes verpakt op pallet dus kan je buiten stockeren.
Het kost wel wat, maar hé alles voor die oudjes, toch :D

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 11:21

StijnDerks schreef:
En we leveren door heel Nederland en België !


Oh kijk, dat is interessant om te weten !
Hebben jullie al een website ? <<)
Ik heb geen FB, dus kan niet alles lezen. :o

StijnDerks

Berichten: 29
Geregistreerd: 20-11-21
Woonplaats: Ysselsteyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-21 11:25

Pandora2 schreef:
StijnDerks schreef:
En we leveren door heel Nederland en België !


Oh kijk, dat is interessant om te weten !
Hebben jullie al een website ? <<)
Ik heb geen FB, dus kan niet alles lezen. :o



Helaas alleen nog fb omdat we dachten dat een website niet veel toegevoegde waarde zou hebben maar misschien dan toch ?

Natuurlijk mag u ook altijd geheel vrijblijvend contact opnemen voor meer informatie !

06-18897279
Info@vanansemderks.nl

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 11:34

Ondanks de enorme opkomst van social media, is een website praktisch onontbeerlijk voor ieder bedrijf. Google overklast nog steeds alle social media, dus daar wil je gewoon bovenaan staan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers