hulp gezocht, opnieuw inrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
K14
Berichten: 31
Geregistreerd: 21-02-21

hulp gezocht, opnieuw inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-21 16:15

Hoi Allemaal,


Ik ben sinds 2 weken in het bezit van een Tinker merrie van 9 jaar, genaamd Lizzy

Ze is heel sociaal en lief naar mens en dier.


De vorige eigenaar heeft haar verkocht omdat ze toch te sterk was voor haar 14 jarige dochter en omdat ze beide erg onzeker zijn geworden na een val buiten.

(zonder zadel, galopperen op een open stuk weiland en alleen )

Toen ik kennis maakte met Liz was ik direct verliefd, onderweg langs de weg (half uur lopen naar de bak) ging alles goed, ze reageerde nergens op en vond het allemaal prima.

Eenmaal in de bak aangekomen veranderde ze is een ander paard, onzeker, onrustig en alleen maar willen galopperen. 

Ik ben na een paard rondjes longeren er rustig op gegaan, ze bleef onrustig maar toch wilde ik haar kopen en besloot ik hier gewoon de tijd voor te gaan nemen.


(Voor Liz leasde ik een jonge tinker die alles nog moest leren vanaf 0)


inmiddels  staat ze helenaal op haar plek, heeft ze nieuwe vriendjes gemaakt en is iedereen gek op haar. Ik ben rustig met alles begonnen, poetsen in de poetsplaats, wassen, wandelen, rondjes door de binnenbak en buitenbak, longeren, dit pakt ze allemaal goed op en ze is heel relaxt.

Van de week is de zadelpasser geweest en hebben we een goedliggend zadel uitgezocht.

Toen ik het zadel probeerde was ze weer erg onrustig en loperig, Ik vermoed dat er  ooit iets gebeurd is in de bak, want buiten is ze een stuk relaxter.


Ze is duidelijk nooit goed beleerd onder het zadel, grondwerk kent ze dan weer wel goed en dan luistert ze echt super goed.


Nu ben ik benieuwd of andere hier dit herkennen, hoe heb je dit aangepakt? Ik ben al aan het googlen hoe en wat voor schema maar kom er niet echt uit.

Het is ook een andere situatie in vergelijking met mijn lease tinker, die snapte nog helemaal niks zeg maar..


Ik ben benieuwd naar reacties

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 16:26

Als ze buiten wel ontspannen is zou ik beginnen met rustige ritjes buiten om haar vertrouwen te winnen en elkaar beter te leren kennen.
Na het rijden zou je een rondje aan de hand in de bak uit kunnen stappen zodat ze daar in een ontspannen sfeer al even is geweest. lekker kletsen onder het lopen en belonen als het goed gaat.

Als je dit een tijdje doet en het gaat goed kun je proberen om dat rondje in de bak uitstappen na je buitenritje onder het zadel te doen, rustig aan, lang teugeltje, tegen haar kletsen en belonen, net als je aan de hand deed.
Als dit goed gaat kun je het rustig uitbreiden met uiteindelijk een rondje draf erbij en zo verder.

Veel succes!

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 16:40

Nouvel schreef:
Als ze buiten wel ontspannen is zou ik beginnen met rustige ritjes buiten om haar vertrouwen te winnen en elkaar beter te leren kennen.
Na het rijden zou je een rondje aan de hand in de bak uit kunnen stappen zodat ze daar in een ontspannen sfeer al even is geweest. lekker kletsen onder het lopen en belonen als het goed gaat.

Als je dit een tijdje doet en het gaat goed kun je proberen om dat rondje in de bak uitstappen na je buitenritje onder het zadel te doen, rustig aan, lang teugeltje, tegen haar kletsen en belonen, net als je aan de hand deed.
Als dit goed gaat kun je het rustig uitbreiden met uiteindelijk een rondje draf erbij en zo verder.

Veel succes!


Dit dacht ik en zie dat je het al opgeschreven hebt. Helemaal mee eens! Zo zou ik het ook aanpakken. Eerst band opbouwen, genieten van wat bevestigd is en als het echt lekker gaat buiten dan binnen uitstappen en dat af en toe herhalen en langzaam uitbouwen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 16:56

Als je zelfvertrouwen in het zadel goed is en ze niet echt gevaarlijk doet kan je misschien wel zelf of samen met een instructeur aan de slag.

Opnieuw inrijden (zover dat kan, maar dat is een andere discussie) is niet echt aan de orde want ik lees dat ze buiten wel okay is.

Ze heeft inderdaad misschien iets meegemaakt waardoor dit gedrag nu bestaat.
Maar je hebt al veel voordeel van het feit dat ze grondwerk goed kent en buiten braver is.
Je rijden in de bak moet je gaan zien als een verlengde daarvan.

Als ze op de grond ho=ho kent dan kan dat onder de man net zo consequent worden doorgevoerd.
Start bijvoorbeeld met grondwerk en zet er een ruiter op die niks doet en jij leid het paard volledig. Laat de ruiter vervolgens meer hulpen zelf geven en ga terug naar de passieve ruiter en jij als leider op de grond als dat nodig is.

Zorg voor een uitlaatklep voor spanning. Als dat voor dit paard even galop is, laat haar dan ook even galopperen. Wordt de spanning juist erger van galop, behoud dan de rust en laat haar op buitenrit even lekker lopen. Of longeer even voor of juist na het werk.

Ga eens een rondje uitstappen in de bak na een buitenrit.
Ga eens na je grondwerk opzadelen en stijg eens op en gelijk weer af in de baan.
Koppel positieve ervaringen aan get rijden. Geef eens een snoepje vanaf haar rug als beloning.

Wees een rustige en duidelijke leider, ontspan op tijd maar geef het paard wel 'werk'. Wees tevreden met kleine resultaten en zorg dat vertrouwen het wint.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 07:33

Op basis van je bericht kan ik je inhoudelijk niet direct advies geven, maar wilde je wel dit meegeven: Er is geen sprake van opnieuw inrijden, dit paard is immers al ingereden. Jij wil ongewenst gedrag corrigeren. Houd er rekening mee dat dat echt een ander uitgangspunt is dan een groen paard inrijden en vergelijk dit dus ook niet teveel met wat je gewend bent met je vorige paard. Succes gewenst!

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: hulp gezocht, opnieuw inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 09:36

Ik zou eerst rugproblemen uitsluiten, want je zegt dat ze met het zadel onrustig en loperig wordt. Het hoeft niks te zijn maar het kan zijn dat ze pijn in haar rug heeft.

Mocht dat allemaal oke zijn dan ga ik mee in wat mijn voorgangers schrijven.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: hulp gezocht, opnieuw inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 09:47

Dit is iets wat bij Tinkers heel veel voor komt en de valkuil is van veel kopers. Zodoende heb ik een kleinschalige trainingsstal speciaal voor Tinkers en zijn er inmiddels veel geweest met deze uitdaging hier. Echter lees ik tussen de regels van jouw bericht door, dat het qua gevoel wel goed zit. Als ik jou was zou ik gewoon stapje voor stapje aan de slag gaan, veel belonen, weinig afstraffen. Veel anders dan een jonkie is het eigenlijk niet, qua stappen. Je zult zien dat sommige stappen makkelijker gaan, en andere juist wat moeilijker. Wellicht moet je ze dan gaan opdelen in meerdere kleinere stapjes. Maar dit is bij jonkies net zo. Bij het opzadelen en gedrag zou ik wel goed opletten of het echt tussen de oren zit, of dat er misschien een maagzweer oid een rol speelt. Buiten aan de gang gaan vind ik een goede tip, doe ik zelf ook vaak veel. Daar krijgen ze mooi vertrouwen van en rechtuit, zeker begin qua galop, is vaak makkelijker dan rondjes in een bak. Succes!

fotolijstje

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-09-21

Re: hulp gezocht, opnieuw inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 10:11

Ik zou zoals de personen boven me al zeiden,
stapje voor stapje gaan

Anastasia24

Berichten: 2708
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 11:24

Buiten beginnen met rijden, zo leert ze jou kennen als ruiter. In de bak zou je gewoon simpel wat grondwerk kunnen doen, als het even kan met wat beloning(Evt clicker). Zo leert zij de bak beter kennen en krijgt zij hierin goede ervaringen. Eens aan de hand rondstappen met zadel en gewoon grondwerk gaan doen. Pas vanuit die (echte!) ontsnapping, eens opstappen, rondje stappen, brokje en er weer van af; dat was het voor die dag. Zo zou ik het stapje voor stapje opbouwen, maar elk paard is anders.

K14
Berichten: 31
Geregistreerd: 21-02-21

Re: hulp gezocht, opnieuw inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-21 19:51

Bedankt allemaal voor de tips, heb ik zeker wat aan:)
Vandaag vanuit een rondje buiten de bal in gegaan.
Vrienden had haar voor de zekerheid wel aan de longeerlijn, het ging al stukke beter gelukkig.

Ze luisterde al netjes bij stil staan en stappen was al een heel stuk relaxter.

Haar rug etc is helemaal nagekeken al, ze reageert ook absoluut niet op zadel opleggen, aansingelen en opstappen, het is gewoon dat ze graag heel snel wil.

Oja, toevallig ook nog een rondje achter een ander relaxt paard aangestapt, dat was ook fijn en merkte direct de ontspanning