Wat zouden jullie geven voor een stal met deze faciliteiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
furioso

Berichten: 1466
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Puurs

Wat zouden jullie geven voor een stal met deze faciliteiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 09:00

Wat zouden jullie geven aan stalgeld regio aartselaar/boom/kontich/niel/reet?

Of diegene dat in deze regio op een stal staan
Wat betalen jullie? ☺️

✨Vol of half pension (indien half wat zit er wel of niet in?)

✨Zoveel mogelijk buiten op weide en/of paddock

✨ Verschillende buitenpistes

✨ Stal met max 25-30 paarden

Graag had ze zoveel mogelijk feedback gehad ook over keuze aan strooisel, krachtvoer, hooi/voordroog, paarden samen op weide of paddock of liever apart..

Meer in detail kan ik niet gaan aangezien nog niets vastligt

Alvast bedankt om te reageren!

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat zouden jullie geven voor een stal met deze faciliteiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:09

Zoveel mogelijk buiten.
Dat is een rekbaar begrip. Zonder dat concreet te hebben in minimale uren haak ik af.
want daar doet een pensionhouder maar wat mee.

Hoe groot is die paddock en met hoeveel staan ze daar in?
Ik wil dat een paard vol gas een keer rechtuit kan.
Dus voor mij heeft een paddock van 10x10 geen meerwaarde.

Paarden wil ik met minimaal 1 maatje samen, meer mag ook.

Strooisel vind ik vlas fijn met wat stro erbij voor extra te knabbelen.

Hooi of voordroog (wat zo droog moet zijn als hooi) moet goede kwaliteit zijn en voldoende gegeven.


Maar staan ze te weinig buiten of te klein geef ik 0 euro uit :D

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:39

Ik zit niet in die hoek, dus aan mij zou je daarom geen klant hebben ;) maar ik wil je dit wel meegeven. Er blijkt veel meer wens te zijn naar stallen waar de paarden meer buiten staan. Het beeld van ik huur een box en ben blij dat mijn paard ca. 4 uur per dag eruit mag is imo een verleden tijd beeld.
Omdat ik lees dat je mss iets wilt beginnen en dit meer in de richting van recrearuiters wilt gaan doen (al zijn er ook al best wat wedstrijdruiters die tegenwoordig hun paard meer buiten willen hebben en van het klassieke plaatje af gaan) de recrearuiter is toch meer je doelgroep, zou ik daarvoor een bedrijfsplan maken.
Daarbij zul je je dan ook goed moeten bedenken hoeveel paarden je op je land KAN hebben. Je hebt niet aangegeven hoeveel land die stal zou hebben, maar denk bij die 25 tot 30 paarden dan echt aan een Ha of 10. Want als je de paarden zoveel mogelijk buiten wilt hebben zul je daar voldoende land voor moeten hebben. Helemaal met de zomers zoals we die de laatste jaren hebben gehad.
Met de paddocks ga ik mee met duopenotti die moeten wel een beetje fatsoenlijk formaat hebben. En ook dat neemt veel ruimte van je oppervlakte. Een rijbak 20x40 is al 800 m2, met zoveel paarden zul je er minstens een stuk of 8 a 10 moeten hebben. Ben je al bijna 1 Ha aan kwijt. Want ook bij slecht weer willen je klanten dat hun paarden zoveel mogelijk buiten staan. En die paddocks zul je hoe dan ook kwa bodem echt wel wat geld in moeten steken (even afhankelijk van wat voor ondergrond je hebt).

Een idee krijgen van wat er in die regio gewenst is, is altijd goed. Maar ik denk ook dat het belangrijk is om eerst eens te kijken wat er mogelijk is op een evt. plek waar je dat zou willen beginnen.

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Wat zouden jullie geven voor een stal met deze faciliteiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:43

Het is ook zo persoonlijk. En grond afhankelijk..
Sommige wensen stroken niet met bijvoorbeeld de ondergrond. Of de ruimte. Of combinatie er van.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:49

Ik betaal 300 voor mijn huidige (volpension) stalling.
Zit alleen in een iets andere regio, maar dan heb je een idee.

- Van 8 tot 6 buiten (In de winter paddock, in de zomer op gras)
- Stapmolen
- 20 x 60 buitenbaan
- 20 x 40 binnenbaan
- 24/7 toegang tot goed ruwvoer en krijgen 1x per dag een vitamine/mineralen mengsel
- weinig pensionklanten, dus alle rust en ruimte (5 pensionklanten momenteel, de rest is trainingspaarden)
- Verwarmde kantine met toiletten, koffie, thee etc.
- Boxen worden elke dag uitgemest en staan op zaagsel

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Wat zouden jullie geven voor een stal met deze faciliteiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 11:18

Gezien de regio (vrij verstedelijkt, dure grond) zou ik gaan voor een sportstal met alle faciliteiten. Kwestie van goed rendement te hebben van je dure grond. Ik denk dat als je volpension aanbiedt, ruime boxen (min 4x4) met buitenluik en uitgevend op binnengang, goede rijbanen, stapmolen en verzorgde weides, dat je rond de 400€ kan gaat zitten.
Voor zover ik de regio ken zijn de uitrijmogelijkheden eerder beperkt en gaan recreatieruiters liever richting kempen of richting Bonheiden, Keerbergen, etc.

goldyc

Berichten: 750
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Wat zouden jullie geven voor een stal met deze faciliteiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 11:35

Niet in Kontich, maar in een andere, verstedelijkte regio in Vlaanderen;
Je betaalt 275 voor een ponystal en 320 voor een grote paardenstal (4x4, ponystal ong 3x3, misschien iets kleiner)

Ponystallen zijn ook ouder, de paardenstallen zijn beter afgewerkt. De paarden staan mindtens van 7-5 buiten in de winter en in de zomer kan je kiezen tussen 7’s ochtends tot 9 d’ avonds of 25/7 buiten met schuilstal. Elk paard heeft een eigen stal maar er is de mogelijkheid ze jaarrond 24/7 te zetten. Genoeg paddocks, en groot genoeg, om 3 groepen tot 6 paarden te houden en dan enkele kleinere paddocks (20x20) voor paarden die alleen moeten staan om welke reden dan ook. Longeercirkel, 20x40 buitenpiste en een kleinere binnenpiste aanwezig. Je kan een leuk ommetje doen vanuit stal (vind ik), maar er zijn geen ruiterpaden dus niet echt uitrijmogelijkheden.

Zoals hierboven gezegd, alles valt coor mij ook met binnen-buiten tijd. Als ze niet mindtens 8 uur per dag buitenkomt met een maatje in de winter, ga ik er niet staan, al ligt de stal midden in een ruiterpadnetwerk of heb je de beste rijbak van de streek. Het is ook belangrijk hoe een ruwvoer ze krijgen. Demijne krijgt nu onbeperkt met een fijnmazig net. Ik zou niet naar een stal gaan waar mijn paard langer dan 4-6 uur zonder eten staat.

Voor een stal die aan deze eisen voldoet en volpension is, zou ik ca 300 over hebben in de maand. (Dus wat ik nu betaal, ongeveer, haha) Hoe de piste erbij ligt, maakt mij persoonlijk minder uit.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat zouden jullie geven voor een stal met deze faciliteiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:57

Dat ligt aan heel veel dingen. Ik zit niet in jouw omgeving, maar je hebt overal diverse soorten paarden en klanten.

Het ligt eraan wat er al aanwezig is en waar je in moet investeren wat rendabel is.

Nu verbouwen bijv kan beter toekomst gericht zijn. 3x3 boxen zijn zonde van je geld bijv. Maar zijn ze er al, kan je daar nog wel even wat mee.

Paarden horen veel buiten en gelukkig is die vraag steeds groter en groter.
Goed en voldoende ruwvoer is echt belangrijk.
Hoe ze buiten staan is ook belangrijk. Alleen op een postzegel en dan zonder ruwvoer en water, is geen meerwaarde.
Maar het is ook niet haalbaar om 1ha vol te leggen met grote, gedraineerde zandpaddocks.
Een luxe kantine hangt af van je plek, aantal klanten en doelgroep. Iets is prima en dan schoon en netjes, maar luxe hoeft vaak niet. Heb weleens een luxe kantine gehad die vaak weinig gebruikt werden.
Een schoon toilet.
Mogelijkheid om af te spuiten en je spullen veilig op te ruimen.
Omheining veilig, verlichting.

Buitenluik vind ik geen meerwaarde hebben. En een stapmolen ook niet. Zelf wat rondjes in mee gelopen en is echt geestdodend.
Solarium is een luxe, maar ik vind het niet per se nodig.

Weide goed onderhouden. geen voetbalmat.

Een goede rijbak is wel echt belangrijk en de investering waard, net als regelmatig onderhoud. Afhankelijk van aantal klanten en uren in de bak, met regelmaat slepen.

Je moet de rekensom maken van waar je zit en wat je kan aanbieden. op de ene plek zal zoiets 200 waard zijn en op een andere plek 500. Maar begin met de basis, welzijn en veiligheid. Luxe kan je later nog toevoegen.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Wat zouden jullie geven voor een stal met deze faciliteiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:49

Buitenluik zou voor mij dan weer een heel grote meerwaarde hebben :)

In die regio zou ik voor volpension, veel buiten en goede bodems aan een stalprijs rond de 300-350 euro denken. Voor volpension, gebruik faciliteiten en incl. Voer.

Met alleen buitenbak ligt het rond de 250-300 bij particulieren.

Strooisel zou ik mensen de keuze geven tussen stro of vlas. Mijne kan bvb niet op stro want die vreet zijn stal leeg, een ander is dan weer allergisch aan stof.

Halfpension zou ik nooit meer doen. Hebben wij vroeger gedaan, maar ‘t is om te wenen hoe weinig mensen maar een stal uit komen mesten (1-2x per week is blijkbaar echt niet gek). Geeft ook direct een fout imago aan je stal als je er een paar smeerlappen hebt tussen staan, nog los van al het extra verbruik van strooisel. Bij de stallen die niet/amper werden uitgemest lag het verbruik van vlas bij ons zo’n 50% hoger want er zat aangekoekte rommel overal ipv dat je gewoon dagelijks de mest wegschept.

Paarden zou ik het liefst samen hebben in een stabiele groep van max 8-10. Als er veel verloop is, dan liefst in kleine groepjes van 2-4 afhankelijk van de ruimte.

Hooi of voordroog maakt mij niet uit (ik voer beiden) zolang het maar droog is en van goede kwaliteit.

Qua voer liefst de keuze uit een aantal mengelingen, zodat zowel haflinger als sportpaard aangepast voer kan hebben.

Zijn er ook manegelessen? Dat zou voor mij bvb een enorme afknapper zijn: pistes bezet op bepaalde uren, kinderen die overal rondlopen en snoep geven, ... indien mogelijk, probeer dan de gangen van manege en pension te scheiden in zo’n geval.

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Wat zouden jullie geven voor een stal met deze faciliteiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:57

Ik vind het een veel te ruim genomen begin post, ik mest het liefst zelf, de rest, hooi, krachtvoer, buiten\binnen zetten door de stal. Dus opzich half pension?
Zoveel mogelijk buiten, wat is zoveel mogelijk? Ik ben (niet meer) tevreden met 7-8 uurtjes, dus is dit 10 a 12 uur per dag? En dan niet op een paddock van 5x5 maar lekker de ruimte, onbeperkt hooi aanwezig en schuilmogelijkheden tegen de zon minimaal. Ook geen buitenbak grootte wat één en al blubber is.
Qua bakken heb ik vrijwel geen eisen, ik heb nu ook geen bak maar sta aan een privé bosje met uren bossen als ik 10 minuten stap door een dorp, en mis niks dus dat is voor mij niet belangrijk. Wel een longeercirckel, maar dat is het enige.
25-30 paarden vind ik heel druk, 20 personen en er was al veel drama, veel feestjes, bbq's etc. Daar heb ik allemaal helemaal niks mee en kost mij (te) veel energie.
Oftewel, ik zou er niet staan, maar qua kosten, tja, dat verschilt per regio en bij jou zou ik het niet weten... hier ongeveer 200-300 denk ik, vol of half pension scheelt natuurlijk ook.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:04

Regio boom zoveel mogelijk buiten wordt al moeilijk met al die kleigrond... dat is geen pretje in de winter. Ik heb zelf jaren mijn paard in Boom gehad en daar stonden ze vanaf november op stal tot april omdat alles nat was.

Ik betaalde daar 120 euro per maand:
- stal met water en hooi
- zelf uitmesten en paard eruit halen
- buitenpiste van 20x50
- geen overdekte poetsplaats
- strooisel zelf aankopen
- zelf voer kopen
- zelf voeren in de avond ('s ochtends deden zij het)
- april tem ongeveer oktober/november 24/7 buiten
- rustige stalling bij mensen thuis met ongeveer 10 paarden

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat zouden jullie geven voor een stal met deze faciliteiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:10

Dat is een veel gebruikte smoes, maar op veel plekken is klei of veen en daar zijn zoveel oplossingen voor. Daar moet men dan in investeren, net zoals dat men investeerd in een rijbak, parkeerplaats, kantine, boxen, molen etc etc.

Naar buiten is gewoon echt een eerste behoefte en mag nooit op bezuinigd worden. Gelukkig komen er hopelijk snel wetten dat paarden naar buiten moeten.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:38

superpony schreef:
Dat is een veel gebruikte smoes, maar op veel plekken is klei of veen en daar zijn zoveel oplossingen voor. Daar moet men dan in investeren, net zoals dat men investeerd in een rijbak, parkeerplaats, kantine, boxen, molen etc etc.

Naar buiten is gewoon echt een eerste behoefte en mag nooit op bezuinigd worden. Gelukkig komen er hopelijk snel wetten dat paarden naar buiten moeten.

Goh een smoes... Als je stal letterlijk in oude kleiputten ligt is het vrij logisch dat het in de winter te nat is. Ik heb het die mensen ook nooit kwalijk genomen dat ze het op die manier deden. Moet je dan al je weilanden gaan betegelen of rubberen matten leggen zodat ze in de zomer nergens gras hebben? Of laten stuk lopen zodat je ze alsnog weken moet binnen houden tot er weer een beetje gras doorschiet? En ze hun benen breken door het kleiglibberen. Terwijl de kans groter is dat je dan alsnog een stoffige paddock hebt in de zomer ipv een weide. Ik vond het helemaal geen kwestie van 'even investeren'. Natuurlijk vond ik het niet leuk dat mijn paard een hele winter binnen stond, maar toen werd daar nog niet zo'n punt van gemaakt. Inmiddels doe ik het zelf ook anders maar het is nu eenmaal wat het is.

goldyc

Berichten: 750
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:41

Heleennn schreef:
Regio boom zoveel mogelijk buiten wordt al moeilijk met al die kleigrond... dat is geen pretje in de winter. Ik heb zelf jaren mijn paard in Boom gehad en daar stonden ze vanaf november op stal tot april omdat alles nat was.


Mijn paard staat ook op kleigrond. Kan het hele jaar door buiten. De hooiruif staat op verharde ondergrond (beton). Ja, er ligt modder. Daarom hebben we grote winterpaddocks en zomerweiden, dan lopen ze in de winter de grasmat niet stuk. Het gaat wel, maar vergt veel grond en wat moeite van de stal uit.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Wat zouden jullie geven voor een stal met deze faciliteiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:56

Ja dat was er helaas niet toen... Gelukkig wordt dat nu wel gedaan! 10+ jaar geleden was het nog niet zo'n issue om paarden op te hokken in de winter. De plek waar ik nu sta doet het op dezelfde manier, winterweilanden en zomerweilanden. Dat is dan wel bosgrond en ligt verhoogd maar het is toch wel fijn inderdaad om af te kunnen wisselen naargelang het seizoen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 16:10

Heleennn schreef:
superpony schreef:
Dat is een veel gebruikte smoes, maar op veel plekken is klei of veen en daar zijn zoveel oplossingen voor. Daar moet men dan in investeren, net zoals dat men investeerd in een rijbak, parkeerplaats, kantine, boxen, molen etc etc.

Naar buiten is gewoon echt een eerste behoefte en mag nooit op bezuinigd worden. Gelukkig komen er hopelijk snel wetten dat paarden naar buiten moeten.

Goh een smoes... Als je stal letterlijk in oude kleiputten ligt is het vrij logisch dat het in de winter te nat is. Ik heb het die mensen ook nooit kwalijk genomen dat ze het op die manier deden. Moet je dan al je weilanden gaan betegelen of rubberen matten leggen zodat ze in de zomer nergens gras hebben? Of laten stuk lopen zodat je ze alsnog weken moet binnen houden tot er weer een beetje gras doorschiet? En ze hun benen breken door het kleiglibberen. Terwijl de kans groter is dat je dan alsnog een stoffige paddock hebt in de zomer ipv een weide. Ik vond het helemaal geen kwestie van 'even investeren'. Natuurlijk vond ik het niet leuk dat mijn paard een hele winter binnen stond, maar toen werd daar nog niet zo'n punt van gemaakt. Inmiddels doe ik het zelf ook anders maar het is nu eenmaal wat het is.


Dat zijn dus smoesjes. En ik kom van kleigrond, dus ken echt behoorlijk de nadelen.

En 10jr geleden hadden we onze paarden ook al niet hele dagen op stal. Ook in de winter niet. En ik heb toch al meer dan 35jr eigen paarden.

Paarden die buiten lopen, leren ook echt omgaan met diverse ondergronden. Als ze niet teveel opgehokt staan, exploderen ze niet en weten precies wat ze waar doen. Ik heb ook een pad dat sneller glad wordt dan de zandpaden.

En er zijn meer oplossingen. Paarden ophokken voor een paar maanden gras is natuurlijk geen reden. Wij hebben ook gras, maar ook droge, zandpaden, droge ligplekken en meer voer punten. Juist als ze niet op 1 plek staan te stampen, wordt het geen kliederboel.
En waar ze wel staan te eten of droog moeten kunnen liggen, onderneem je wat.

Wij hebben grond laten afgraven en zand laten storten. Dat is inderdaad even investeren. Maar dat is een droge rijbak ook. Alleen hebben mensen daar meer voor overn, want dat is hun plezier.

Ons zandpad is ook behoud van weide. alle weides weg voor droge zandpaddocks zou ik ook zonde vinden, ook al is gras puur snacken en geen eerste levensbehoefte.

paarden vinden gras leuk en lekker, maar dat is logisch na opgehokt staat. Maar het is te eenzijdig voor een goed gevarieerd dieet.

Verder is meer aanplanten goed voor de bodem. Veilige bomen, hagen en struiken bijv.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 17:25

Ook mijn niet opgehokt paard vindt gras fantastisch hoor. Mijn paard komt nooit op een paddock te staan. Iemand die zegt dat gras geen levensbehoefte is voor een paard (grazend steppedier) daar haak ik echt bij af. Maar goed, je gaat nu heel diep in op iets wat zich meer dan 10 jaar geleden afspeelde. Zoals ik al zei, goed dat het nu anders is, toen was het zo. Dus goed dat je je hele verhaal doet, maar mss blijven we beter on topic.

Wyb_ster

Berichten: 784
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 17:32

Mijn 2 paarden hebben samen een hele grote weide (weet de precieze Ha niet uit mijn hoofd) maar ze kunnen makkelijk een sprint trekken, de grapjassen staan alleen het liefst op de plek waar ze ons kunnen zien. Dus ja, met nat weer is de rechterkant van de wei langs de bak helemaal kapot gelopen en ruim 55% van de wei is gehooid omdat ze er nog niet eens in de buurt zijn geweest :+ Dat een grote wei dus het kapot lopen van gras voorkomt is niet mijn ervaring.

Mijn paarden gaan redelijk lang naar buiten (meestal tussen 8 en 9 naar buiten en tussen 5-7 weer naar binnen) en hebben een uitloopstal, dus eigenlijk is het valsspelen, maar als het echt heel nat is blijven ze mooi een daagje of 2/3 binnen om de wei te sparen en blessures te voorkomen.
Helemaal in het begin stonden mijn pony's echt 24/7 op de wei in de zomer en 's winters alleen 's nachts op stal maar dat was voor de wei niet echt fijn.
Bovendien is dat voor mijn paarden echt geen optie, die staan 's middags gewoon ongeduldig te wachten totdat je ze naar stal brengt, waar ze heel de dag zelf heen kunnen lopen :')

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 17:35

Hier geen problemen met in de winter dagdeel paddock, die dan nat is. Hoeft geen eens hooi in. Komt er voor en na wel op stal.

Je moet gewoon aanbieden wat je kan en wil realiseren en daarop komt publiek af wat daarmee tevreden is. Is het niet goed genoeg? Komt er niemand.

furioso

Berichten: 1466
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Puurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 20:13

Alvast al enorm bedankt voor alle reacties!

Ik hoop snel meer specifiekere info erop te kunnen zetten.
Zoals hoe groot de paddocks en weides zijn, mogelijkheid tot paddock paradise?
Hoe groot de groepjes of koppels paarden kunnen zijn
Wat effectief de mogelijkheid is om de paarden zo veel mogelijk buiten te houden..