Een 60 parcours springen met springangst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Namira542

Berichten: 1060
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Een 60 parcours springen met springangst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 20:43

Hoi hoi,

En help, help.
Ik hoop dat het hier goed staat 8)7

Ik heb een probleempje en ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen.
Vroeger was ik een hele dappere Dodo op het gebied van springen. Viel ik eraf, hup er gewoon weer op en nog een keer. Maar toch heb ik op de een of andere manier een flinke springangst opgebouwd de afgelopen jaren.
Op de manege waar ik reed werd er een hindernis neer gezet en het enige wat er gezegd werd ''Ga er maar over en blijf zitten''.
En ik had ook een bijrijpaard die als de dood was voor balken dus dat hielp ook niet.

Op dat moment leek het niet zo'n groot probleem. Ik hielt toch niet van springen.
Nu ben ik vorige jaar begonnen aan de opleiding ''Paardenhouderij''. En werd er ineens tussen neus en lippen door tegen je gezegd. Ohja, je moet voor je examen ook een 60 parcours springen.
Hier werd ik best wel benauwd van.. Hoe moet ik dat nou gaan leren in zo'n korte tijd?

Ik had in jaren geen eens balkjes gedraafd. Dat lukt inmiddels aardig, en heb in 2 lesjes op school een inimini kruisje gedraafd.
De andere les had ik een wat gespannen paard onder mijn kont die over die kleine hindernis knalde alsof het een oxer was van 1 meter. Tuurlijk belandde ik in het zand en werd behoorlijk duizelig door een ongelukkige landing.
Weer een deuk in mijn zelfvertrouwen. Ik heb er dus weinig vertrouwen in dat ik in die paar lessen op school 60 cm kan springen eind volgendjaar.

Nu is mijn vraag, is er iemand die in de omgeving van Zuid Groningen/ Noord Drenthe iets van een manege of stal weet, die goed om kunnen gaan met mensen met springangst of lessen geven in springen met duidelijke, rustige begeleiding?

Tips, adviezen, stallen, manege's. Alles is welkom.

Namira542

Berichten: 1060
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Re: Een 60 parcours springen met springangst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 13:18

Niemand?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Een 60 parcours springen met springangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:21

Dus je doet een opleiding en je gaat straks een examen krijgen waarvoor je op de opleiding 0x gaat oefenen?

Lijkt me dat jij naar je docent moet stappen en vragen om les in dit examenvak....

mystery1980
Berichten: 4223
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:22

kom niet echt uit die regio, maar gewoon eens de plaatselijke manege bellen en je probleem uitleggen, wellicht hebben ze nog een heel braaf beestje voor je staan.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Een 60 parcours springen met springangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:04

Pittig, heel pittig. Dat wordt even bijspijkeren. Zoek een manege waar je vertrouwen hebt in de dieren en de mensen en ga daar vaak rijden (minimaal 3x per week) en daarna ook andere paarden gaan pakken voor het springen. En gewoon klein beginnen. Eerst 1 balk, en daar vanuit meer en ook omhoog rustig aan doen. Veel controle/gehoorzaamheid oefeningen tussendoor.

Mijn ervaring is dat je rijden echt goed voor elkaar moet zijn anders haal je slecht je opleiding.

Namira542

Berichten: 1060
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 14:15

Kelly_ann schreef:
Dus je doet een opleiding en je gaat straks een examen krijgen waarvoor je op de opleiding 0x gaat oefenen?

Lijkt me dat jij naar je docent moet stappen en vragen om les in dit examenvak....


Voor het aantal leerlingen zijn er te weinig schoolpaarden om elke week te kunnen rijden.
Daarbij zijn die paarden grotendeels pittige manegepaarden die genoeg durven flikken tijdens het springen en dat maakt me ongerust.
Ik heb het elke keer tijdens het springen aangegeven en het is of, nou dan ga je niet.
Of (ja en dan ben ik misschien een softie die daar niet tegen kan) er wordt naar je geschreeuwd ''Nu ga je er over en je blijft zitten!'' Door die laatste ben ik gevallen.


mystery1980 schreef:
kom niet echt uit die regio, maar gewoon eens de plaatselijke manege bellen en je probleem uitleggen, wellicht hebben ze nog een heel braaf beestje voor je staan.

Zal nog eens naar de manege van vroeger gaan en anders andere manege's kijken hoe het daar gaat.


chamion schreef:
Pittig, heel pittig. Dat wordt even bijspijkeren. Zoek een manege waar je vertrouwen hebt in de dieren en de mensen en ga daar vaak rijden (minimaal 3x per week) en daarna ook andere paarden gaan pakken voor het springen. En gewoon klein beginnen. Eerst 1 balk, en daar vanuit meer en ook omhoog rustig aan doen. Veel controle/gehoorzaamheid oefeningen tussendoor.

Mijn ervaring is dat je rijden echt goed voor elkaar moet zijn anders haal je slecht je opleiding.

Denk dat ik inderdaad toch echt meer ''risico'' moet gaan nemen. En hoop gewoon dat een rustige instructeur en fijn paard mij daarbij gaan helpen.

Vind het lastig wat ik moet geloven. Het ene moment zegt een docent dat iedereen gaat zakken en dat je hard aan de bak moet. En het andere moment moet je ''gewoon een goeie dag hebben'' dan moet het een piece of cake zijn...

Ik zou toch maar even weer bij school aankaarten ook.
Dank jullie wel!

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Een 60 parcours springen met springangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:16

Het is dat je zo ver woont.

Misschien is er een ontzettend lieve bokker met een toppaard waar je een paar keer op mag springen.

Fleur_Laura

Berichten: 4363
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: Eindhoven

Re: Een 60 parcours springen met springangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:20

Ik zou denk ik bij een manege in de buurt privéspringles gaan nemen. Op deze manier is alle aandacht voor jou en heeft een instructeur ook meer ruimte om jou te helpen met je angst. Rustig opbouwen en eerst op topbrave paarden. Als je dan meer vertrouwen in je eigen kunnen hebt kan je altijd een wat pittiger paard proberen.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:21

In België moet je voor je de instructeuropleiding start een B brevet hebben: een gemakkelijk Dressuurproefje en een 1 m parcours rondspringen.

Ik als dressuurruiter met een verschrikkelijke springangst 1st met eigen paard geprobeerd. Dikke fail, meer weigeringen dan sprongen. Dus daarna maar wat rondgebeld, van een vriendin een aantal weken een 'automaat' (springpaard met ervaring 1m50) geleend, ook met deze mijn examen gedaan en compleet geslaagd.

Ik zou rondhoren ofdat je ergens met zo'n paard kan oefenen, want dat is echt heel goed voor je zelfvertrouwen. Ennnn.... Veel succes!

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:26

Namira542 schreef:
Voor het aantal leerlingen zijn er te weinig schoolpaarden om elke week te kunnen rijden.
Daarbij zijn die paarden grotendeels pittige manegepaarden die genoeg durven flikken tijdens het springen en dat maakt me ongerust.
Ik heb het elke keer tijdens het springen aangegeven en het is of, nou dan ga je niet.
Of (ja en dan ben ik misschien een softie die daar niet tegen kan) er wordt naar je geschreeuwd ''Nu ga je er over en je blijft zitten!'' Door die laatste ben ik gevallen.


Dat klinkt niet als een goed georganiseerde opleiding of begripvolle instructeur.

Welke regio zit je? Wellicht kan iemand je helpen zoeken naar fijne 'bijles'.

Wel moet je jezelf even goed aan de oren krabben wat je uiteindelijk wil met je paardenhouderij opleiding. Er zijn best paardenbaantjes waar je geen dosis (spring)lef voor nodig hebt. Maar een klein parcoursje springen hoort wel een beetje bij de algemene kennis en vaardigheden.

Bowo
Berichten: 2813
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:27

Uiteindelijk is gewoon doen het enige wat gaat helpen. En hoewel 60cm heel hoog lijkt als je bang bent, stelt het echt vrij weinig voor. Elk paard en pony dat een beetje fatsoenlijk kan springen, komt daar makkelijk over heen (oke kleine pony's misschien niet makkelijk, maar neem aan dat je niet op een B pony zit :P)

Ik zou inderdaad op zoek gaan naar een braaf paard dat je vertrouwen kan geven en dan moet je zelf de grens over gaan en het gewoon doen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Een 60 parcours springen met springangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:29

Heb je trouwens al wel gevraagd om extra (bij)les?

Eigenlijk vind ik dat je best aan je opleiding /docent moet kunnen aangeven dat je meer hulp nodig hebt.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Een 60 parcours springen met springangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:43

Helpt het niet als je zelf veel tussen hindernissen van 60cm rond wandelt? Natuurlijk is het geen balkje op de grond, maar het is ook echt geen enorme hoogte en je kan er zelf (zonder paard) makkelijk over heen springen. Misschien helpt het je comfortabeler te voelen als je de hoogte gewend bent vanaf de grond.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Een 60 parcours springen met springangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 15:10

60? Dan zijn ze al gezakt in hoogte . Ik moest 80 springen .... op een pony ...... kon dat mens wel schieten . Verdorie een licht klein meisje op een knoeperd van een paard zetten en mij op zon kleine pony met mijn toen 80 kilo . Ik heb wat afgevloekt die dag bij mijn mentor .

Afijn rustig opbouwen steeds een stukje hoger en nu al gaan oefenen met een paard wat het allemaal wel gescheten vind . Even doorbijten als je de competentie moet behalen en daarna lekker van je afzuchten . Het hoeft maar 1 keer .

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 15:49

Kelly_ann schreef:
Heb je trouwens al wel gevraagd om extra (bij)les?

Eigenlijk vind ik dat je best aan je opleiding /docent moet kunnen aangeven dat je meer hulp nodig hebt.



De kans dat die docent daar tijd in wil gaan steken is vrijwel nihil . Dan moet de bak voor 1 persoon gereserveerd worden en het paard kan dan misschien niet meer in lessen gebruikt worden de rest van de dag .bovendien hebben die docenten er geen zin in om een uur langer te werken . Vaak geven die docenten ook nog andere vakken en moeten ze gewoon huiswerk nakijken etc . De lessen die je krijgt zijn vaak ook beroerd je leert weinig tot niks bij . Je moet het eigenlijk al kunnen en anders verwachten ze dat je zelf buiten school les neemt zodat je het wel kan . Zo moesten wij het oplossen (ik had ook al in geen 5 jaren meer gesprongen ) gelukkig kon ik op een stage adres een paar lesjes springen krijgen .

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 15:57

Absolem schreef:
... De lessen die je krijgt zijn vaak ook beroerd je leert weinig tot niks bij . Je moet het eigenlijk al kunnen en anders verwachten ze dat je zelf buiten school les neemt zodat je het wel kan....


Ik denk dat die 'cultuur' juist in stand blijft als je als leerling zelf niet aangeeft dat je de stof nog niet voldoende beheerst en graag meer ondersteuning wil.
Ik weet dat de paardenhouderij opleidingen soms scheef lopen aangezien je paardrijden eigenlijk al moet 'kunnen' in je eigen tijd.
Maar zakken voor je examen omdat de school te weinig lesmateriaal (paarden) heeft en een docent die niet lijkt te kunnen coachen op problemen.

Is het aankaarten waard lijkt me....

Anoniem

Re: Een 60 parcours springen met springangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 19:15

Ik heb zelf ook een enorme springangst opgebouwd. En dit ligt deels ook aan mijn zelfvertrouwen. Nu ik er aan probeer te werken gaat het rijden over het algemeen een stuk beter. Wie weet komt springen ook weer eens.

Ik zou zeggen zoek een paard wat super betrouwbaar is en niet op jou angst reageert met springen. Ga hier een paar keer mee springen. En misschien kan je je examen dan hiermee ook doen?

Namira542

Berichten: 1060
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 21:07

Als eerst excuus voor dat ik nu pas reageer. Had alles al wel gelezen maar was op vakantie en had geen laptop. En het was onbegonnen werk om het via telefoon te doen.
Heel erg bedankt voor de reacties allemaal!

Amado7, Dat zou inderdaad ook echt top zijn. Want vaak op manege's ofzo moet je toch op meerdere paarden en als het aan mij ligt heb ik gewoon 1 paard waar ik het mee kan en daarna nooit weer hahahaha.

Fleur_Laura, Ik baal er zo van dat dit niet op de manege bij mij gedaan wordt. Want denk dat dat juist goed voor mij zou zijn.

Seltje, daar ligt inderdaad ook mijn voorkeur zoals ik hier boven al zei. Toch maar even in de buurt gaan rondvragen. En dankjewel haha.

Kelly_ann, Nee klopt. Eigenlijk is het enige wat je te horen krijgt. ''Ga dr maar over en zorg dat je blijft zitten''. Ook voor de mensen zonder angst lijkt mij dit geen verbetering van je technieken enzo?
School is in Assen. Woon zelf in Groningen aan de grens van Drenthe.

Bowo, ik weet het, ik weet het... Maar ik durf niettttt _O-
Nee klopt, het wordt aangeraden om het met een paard te doen ivm afstanden.
Mijn vriend zit mij ook al steeds aan te sporen als ik weer eens stress als ik op een schoolpaard moet. ''Man, niet zo aanstellen. Dan val je een keer''. Tja, t is maar wat voor peptalk je wilt hebben. Voor mij werkt het wel als hij het zegt. Hij weet zelf ook wel dat die angstknop niet van het ene op het andere moment omgaat. Maar het geeft mij dan wel voor 5 minuten zekerheid. En hoor het hem dan ook vaak zeggen als ik op het paard stap. Ook vlak voor de sprong waarbij ik flink zandhapte haha. Das dan weer geen goed voorbeeld.

Mloui, eigenlijk wordt ik daar vaak nog benauwder van. Wij moeten vaak parcours opbouwen voor een onderlinge wedstrijd ofzo. Dan vraag ik ook echt 100 keer aan een ander wat nou 60 cm is. En als ze m daar dan opzetten wordt ik alweer helemaal zenuwachtig de gedachte dat ik ook zoiets moet gaan springen. Het ergste is ook gewoon dat het zusje van mijn vriend dit weekend met trots vertelde dat ze voor het eerst gesprongen had in de manegeles. Dus mijn vriend vraagt ook hoe hoog. Dus ze wijst het aan. Hij kijkt mij aan, hoe hoog is dat? Dus ik tot mijn grootste schaamte moest ik zeggen dat dat dus al ongeveer 60 cm was... |o #) Kan mezelf dan wel voor mn kop slaan. Waarom kan ik me er gewoon niet over heen zetten?

Absolem, gelukkig is het sinds dit jaar omlaag gegaan. Vorige jaar was het indd nog 80 cm.
Lekker kunnen ze dat indelen he?
En dat van die bijles ben ik inderdaad ook bang voor.

Marije_1997, ik zou toch zo graag willen weten waar mijn angst vandaan komt. Kan het me gewoon niet bedenken....

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 21:18

Ik heb geen idee hoe goed ze zijn met angst, maar een paar vriendinnen hebben een tijdje springlessen gevolgd bij Stal Jan Dolfing in Vries. Zie https://www.paardensportcentrum.nl/rijlessen. Je zou kunnen informeren of zij je kunnen helpen.

Succes! Angst is een heel naar duiveltje dat sneller de kop weer opsteekt dan verdwijnt...

BigOne
Berichten: 38209
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 21:28

Je examen zal je ook op één van de manegepaarden moeten doen dus ga in overleg met je studiebegeleider of je een vast paard mag voor het springen zodat je iets van vertrouwen op bouwt . Tja, 60 cm is pony beginnershoogte dus ondanks je angst toch maar gewoon doen. Het is een paardenopleiding en wanneer je het springen niet onder de knie krijgt op deze hoogte dan vallen banen in maneges en ponyclubs meestal al af. Laat die stress los want daar word zo’n paard ook niet prettiger te rijden van.

Namira542

Berichten: 1060
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 22:09

Maik79 schreef:
Ik heb geen idee hoe goed ze zijn met angst, maar een paar vriendinnen hebben een tijdje springlessen gevolgd bij Stal Jan Dolfing in Vries. Zie https://www.paardensportcentrum.nl/rijlessen. Je zou kunnen informeren of zij je kunnen helpen.

Succes! Angst is een heel naar duiveltje dat sneller de kop weer opsteekt dan verdwijnt...


Oke! Ken hem wel van naam. Klasgenootje liep daar stage en kreeg toen niet echt goed beeld van hem. Dankje! Nou inderdaad..


bigone schreef:
Je examen zal je ook op één van de manegepaarden moeten doen dus ga in overleg met je studiebegeleider of je een vast paard mag voor het springen zodat je iets van vertrouwen op bouwt . Tja, 60 cm is pony beginnershoogte dus ondanks je angst toch maar gewoon doen. Het is een paardenopleiding en wanneer je het springen niet onder de knie krijgt op deze hoogte dan vallen banen in maneges en ponyclubs meestal al af. Laat die stress los want daar word zo’n paard ook niet prettiger te rijden van.


Hoeft niet, mag ook eigen gebruiken. Vast paard vragen zou inderdaad ook een optie zijn.
Tja stress loslaten.. Ik weet het, maar ik stress overal over haha. Ik werk eraan maar gaat helaas niet van de één op de andere dag.

Anoniem

Re: Een 60 parcours springen met springangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 22:27

Wat jij nodig hebt is een super braaf paard dat rustig elke sprong neemt zonder weigeringen en wegrennen. Dan krijg je er zo weer véél plezier in :)

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 22:56

Greetje Folkerts uit Ter Aard is een top-spring-instructrice die al heel veel mensen met springangst daar van af heeft geholpen. Voorwaarde is wel dat je een beetje kunt sturen en een eigen paard hebt.
En je moet goed gemotiveerd zijn, ze heeft het altijd heel erg druk :-).

Verder eens met Djali, je hebt een braaf leerpaard nodig, zo eentje die alles springt.

BigOne
Berichten: 38209
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Een 60 parcours springen met springangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 23:20

Elk braaf leerpaard zal de kriebels krijgen van een stresskip op zijn rug. Je hebt een eigen paard? Les nemen en misschien aan yoga gaan doen of zo.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 23:32

Ik zou eens flink rond gaan mailen naar stallen in de buurt (ben niet bekend in jouw regio), of je ergens tegen betaling op een fijne schoolmaster mag gaan zitten. Denk ook eens aan handelsstallen oid waar ook lessen gegeven worden, er zijn heel veel paarden die jou hierin mee kunnen nemen. Als je dat dan rustig opbouwt met wat balkjes, cavaletti's en lage kruisjes, dan ben je zo aan de 60cm. Het is precies wat Djali zegt, met een betrouwbaar paard heb je zo de slag te pakken.

Ik vind wel dat er wat dramatisch gedaan wordt over het feit dat je 60cm moet kunnen springen om in de paarden te gaan werken. Ik heb jaren als stalruiter op een springstal gewerkt en heel veel meer dan dat heb ik nooit gesprongen hoor. Daar was ik namelijk niet voor aangenomen, wel om ze dressuurmatig te rijden en evt wat met balkjes en cavaletti's te spelen. En op een ponyclub springen? Over het algemeen geef ik daar les en geef ik geen demonstraties van mijn eigen springkunsten :+

Ik hoor in de praktijk wel van meer scholen wat jij bedoelt mbt de lessen hoor. Er is weinig individuele tijd, de niveauverschillen zijn groot en de paarden zijn niet fijn.