Stalling regio Arnhem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 22:26

Nikass schreef:
Heb ik ook gezien, maar zoveel paarden rond de hooiruiven in de winter, mijn paard durft daar niet tussen staan. En de aansluitende paddock is zwarte modder. Hoe doen ze dat bij vorst in de winter?

De paddock is nu droog, helaas in een natte periode wel modderig. Met de vorst lopen de paarden daar gewoon, ze passen zich aan en lopen dan een stuk voorzichtiger, net als mensen dat doen.
In de kudde ontstaan vriendenclubjes, de paarden staan met hun clubje bij de ruif, ze worden wel weggejaagd maar dan is er wel weer een andere ruif vrij. De paarden staan ook regelmatig in de stal even te dutten, of ze gaan naar de paddock om daar dingen te doen, de ruinen vooral om te spelen.
Een paar winters geleden,krijg helaas een filmpje niet meer van FB af gedownload.

Afbeelding


Afbeelding

Sprakeloos


boemel

Berichten: 8359
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 22:57

Ik vind ook dat er bij Pferdenhof Montferland veel paarden op een betrekkelijk klein en slecht stuk staan.
Ben er onlangs met de sneeuw langs gewandeld. Toen stonden de paarden allemaal rustig en tevreden hooi te eten. Maar, ook wel eens gezien dat er een rake klap werd uitgedeeld. Kan natuurlijk altijd, maar vind t daar persoonlijk een beetje spannend in de winter.

Heb mijn paarden er nooit durven zetten. Eerst had ik een behoorlijk dominante ruin en daarna juist een erg onderdanige angstige merrie.

Maar, het is verder een mooi bedrijf op een prachtige locatie. En als je paard er goed tussen past, dan geloof ik best dat je er een fijne stal aan hebt.

M1+10

Nikass

Berichten: 16672
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 23:00

Ik vind het al bepaald niet prettig als ze door die modder moeten lopen (paard kan niet meer snel weg komen, en de kans op mok is zeer reëel) maar bij vorst vind ik het helemaal niet te doen en wachten op blessures.
Er zullen vast paarden zijn die zich redden bij de hooiruiven, maar voor mijn paard zou het een continu stress gebeuren zijn. Zij moet veel kunnen eten, en rustig kunnen eten vind ik echt belangrijk voor haar welzijn. Steeds een hapje moeten stelen, gebeten en getrapt worden (heb t al meegemaakt helaas), is niet echt relaxed. Stress is super ongezond, en ze is toch al een paard dat bijgevoerd moet worden in de winter om op gewicht te blijven.
Maar zelfs voor onze andere, makkelijke merrie die zich in elke kudde weet te redden vind ik het niks. Ik had denk ik te hoge verwachtingen van pferdehof en het viel me erg tegen. Veel te veel paarden op te weinig ruimte en veel te slechte ondergrond.
Ik zie daar ook van die paarden staan met veel behang waar de modder in aangekoekt zit. Misschien vinden mensen dat geen probleem ofzo, maar mijn paard staat elke nacht met schone benen op stal. :)

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 23:26

Het is inderdaad niet geschikt voor alle paarden of alle eigenaren.
Blessures zijn er niet meer dan op andere stallen schat ik, gebaseerd op mijn ervaringen voordat ik hier kwam. Mok komt niet veel voor, ook niet meer dan op andere stallen, is vaak ook een weerstandsdingetje.
Sta er ondertussen 15 jaar en ik ben erg tevreden.

Sprakeloos

Katootje7791
Berichten: 21
Geregistreerd: 06-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 23:41

Had net een uitgebreide reactie getypt en verkeerde knop en hop, alles weg. Wat ik wilde zeggen, is dat ik al een tijdje mee lees hier en nu het over de pferdehof gaat, ik wel de behoefte voel hier mijn ervaringen te plaatsen. Er worden vaak door volgens mij dezelfde mensen positieve reacties geplaatst over de pferdehof, maar lang niet iedereen is daar zo positief over. Waaronder ik zelf. Ik heb daar gestaan met mijn paard, die een koele kikker is, hoog in rang staat zoniet de leider is. Maar oooh wat werd hij daar ongelukkig....dikke stress... Hij kwijnde volledig weg. En dat heb ik daar met meer paarden gezien, voordat ik er kwam te staan met mijn paard kende ik het daar al een heel aantal jaar. Maar ik dacht dat die van mij er wel tussen zou passen. Totaal niet dus. Veel te veel paarden voor dat kleine oppervlak. Veel te veel gedonder bij de ruiven, veel te weinig ruimte in de loopstallen. Veel onrust voor de paarden met het naar de weide lopen en terug gehaald (lees: gejaagd) worden. Na een paar uurtjes (max 3) op de schrale weides wordt er met een quad achter de kudde aan gejaagd, longeerzweep in de aanslag en de zonen van de eigenaar schuwen het totaal niet om een flinke kledder uit te delen aan de achterblijvers. Mijn paard is totaal niet bang voor zwepen maar daar liep hij al snorkend en dansend om die jongens heen met ogen als schoteltjes. Dikke maar dan ook echt dikke modder en bende op het stuk achter de bestrate paddock. Dat er daar soms paarden staan tot over hun kogels in de blub, komt omdat ze daar rust vinden en niet steeds opgejaagd worden zoals bij de ruiven wel gebeurd. Ik vind het een vorm van intensieve veehouderij daar. Met max 20 paarden zou het fijne plek kunnen zijn, mits er niet alleen maar gerstestro wordt gevoerd in de zomermaanden, zoals de laatste jaren het geval is. De paarden krijgen dan dus geen hooi meer, alleen maar gerstestro. Soms wordt er wel wat hooi bij gemengd in de ruiven, maar het zijn natuurlijk altijd dezelfden die dat als eerste opeten en dus ook werkelijk geen gram afvallen (dat is de reden van het stro voeren, de strijd tegen overgewicht). Er staan daar dus paarden met een dikke ronde strobuik maar verder zo schraal als maar zijn kan.

boemel

Berichten: 8359
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 06:41

Ja, dat kan ik me inderdaad nog wel herinneren van een paard dat ik van daar kende. Buikkig, maar verder schraal.
Niet mooi in de bespiering en niet mooi qua vacht.
Het concept is Volgens mij op zich goed, maar met minder paarden.

M1+10

Fitzroy

Berichten: 25096
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 08:31

Katootje, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik had door de lovende reacties ook het idee dat het dé ideale stal zou zijn. Maar ik ben daar toch van teruggekomen nadat ik er geweest ben.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 08:32

Er staan ook redelijk wat oude paarden, die worden idd schraal in bespiering, De > 30 jaar oude arabier die voor een paar maanden kwam, want die zou wel snel dood gaan loopt er ondertussen een paar jaar.
In de afgelopen zomers was het gras zo gevaarlijk door de hete zomers zonder regen dat de paarden idd niet lang op de wei kwamen, dan had je ze allemaal bevangen gehad. Daarom ook het voerstro wat ze gevoerd kregen. Ik ben blij met een staleigenaar die daar verstand van heeft en rekening mee houdt.

Toen ik nog les gaf kwam ik wel eens op stallen in de buurt, als ik daar de paarden ongelukkig en zuur in de boxen zag staan, een schuur volgepropt dan heb ik toch 100 x liever de Pferdehof. Heb zelf ook de verandering bij mijn paarden gezien. Maar zoals gezegd, de stal is niet geschikt voor 100% van de eigenaren en paarden.

Sprakeloos

Katootje7791
Berichten: 21
Geregistreerd: 06-01-20

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 09:06

Dat het in de directe omgeving van de pferdehof triest gesteld is op de pensionstallen en paarden daar veel opgehokt staan, ben ik met je eens. Dat is daar in de omgeving nog de norm, helaas. Maar dat maakt de pferdehof voor mij niet gelijk dus een prima plek. Als ik zie hoe de paarden veranderen als ze bij de Pferdehof weggaan en op een plek komen met meer ruimte, kleinere kudde, voerplekken die verder uit elkaar liggen, meer rustplekken en dan dus ook die rust pakken en een verbaasde eigenaar met open mond laten kijken omdat die nog nooit zn paard languit had zien liggen slapen... dan weet ik echt meer dan genoeg. Ik heb paarden zo ontzettend zien opknappen eenmaal daar weg! Het is voor paarden niet normaal om in zo'n grote groep op zo'n beperkte ruimte te moeten verblijven, elkaar niet uit de weg te kunnen, geen sub kuddes kunnen vormen enz enz. De pferdehof vind ik een voorbeeld van wat hier op bokt gauw wordt geroepen op paddock paradises op een klein opp: dat het meer een verdienmodel is dan dat het paardenwelzijn de basis is. Daarnaast bewegen ze ook nog eens ontzettend weinig op de pferdehof. Ze staan alleen maar te lummelen rond de ruiven en scharrelen daar wat rond. Maar hele stukken lopen doen ze gewoonweg niet. Ik wed dat als je daar een stappenteller bij een paard om doet, dat je schrikt hoe beperkt de beweging is... Maar goed, zoals met alle stallen: als de eigenaar van het paard maar gelukkig is, toch? Het valt ook absoluut niet mee wat te vinden dat zowel voor paard als eigenaar een fijne plek is. Daar zijn we het in dit topic allemaal wel over eens volgens mij :')

Muze
Berichten: 5261
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 09:13

Zou voor mij ook geen fijne plek zijn.
Mijn jonkie gaat een pp in, gemengde groep, mooi voor elkaar, genoeg ruimte.
Prijzig omdat er mooie faciliteiten bij zitten ( die ik de komende jaren niet nodig heb, Maarja...).
Vind t belangrijk dat hij sterk kan verder groeien.

En mocht dat niet meer passend zijn of wat ook, heb ik ook geen moeite met nachten op stal als ze dan rustig kunnen eten en rusten. Als ze overdag maar voldoende sociaal contact en ruimte hebben..

Montferland klinkt enorm paardvriendelijk, maar ben er zelf paar keer geweest en werd er ook niet heel blij van.

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

Nikass

Berichten: 16672
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 10:42

Katootje het is precies de indruk die ik van die stal heb, gebaseerd op de meerdere keren dat ik er langs gereden ben. -O-

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:36

Shalimar schreef:
Dat plan in Lathum is al ruim een jaar oud maar veel gedoe met vergunningen, dus voorlopig nog niet aan de orde... Buiten het feit inderdaad van weinig weidegang, veel wedstrijddrukte (streven was bijna elk weekend begreep ik) en vrijwel geen uitrijmogelijkheden...


Wat ik nu begreep is de vergunning rond en kunnen ze starten met bouwen. Ik heb ook begrepen dat ze elk weekend een wedstrijd willen gaan organiseren.

#NeverforgetLevita 04-07-1993 - 27-10-2017
#NeverforgetZaza 28-04-2004 - 06-11-2020
Ruiterfysiotherapeut omgeving Arnhem
Houding en zit instructie met Joker
www.reflectfysiotherapie.nl

boemel

Berichten: 8359
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:47

Levita schreef:
Shalimar schreef:
Dat plan in Lathum is al ruim een jaar oud maar veel gedoe met vergunningen, dus voorlopig nog niet aan de orde... Buiten het feit inderdaad van weinig weidegang, veel wedstrijddrukte (streven was bijna elk weekend begreep ik) en vrijwel geen uitrijmogelijkheden...


Wat ik nu begreep is de vergunning rond en kunnen ze starten met bouwen. Ik heb ook begrepen dat ze elk weekend een wedstrijd willen gaan organiseren.


Wedstrijdlocatie in de buurt vind ik wel fijn.
Tegen de tijd dat zij uitgebouwd zijn, heb ik hopelijk weer tijd om wedstrijden te rijden :D

M1+10

EmptyWords

Berichten: 10572
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:52

Levita schreef:
Shalimar schreef:
Dat plan in Lathum is al ruim een jaar oud maar veel gedoe met vergunningen, dus voorlopig nog niet aan de orde... Buiten het feit inderdaad van weinig weidegang, veel wedstrijddrukte (streven was bijna elk weekend begreep ik) en vrijwel geen uitrijmogelijkheden...


Wat ik nu begreep is de vergunning rond en kunnen ze starten met bouwen. Ik heb ook begrepen dat ze elk weekend een wedstrijd willen gaan organiseren.


De boleemhoeve in zevenaar heeft ook iedere vrijdag, zaterdag en zondag wedstrijd. Wel fijn rijden op zulke locaties. Het loopt er atijd super gesmeerd en het is er daardoor ook heerlijk rustig

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:58

Zo zijn er wel meer stallen waarbij het op papier een goede plek lijkt, maar het in praktijk toch tegen valt.
Door teveel paarden, toch minder of anders voeren dan gedacht, modder, etc.

De meeste stallen in de omgeving zijn gebaseerd op hele dagen in de wei in kuddeverband. Als je paard niet goed in zo'n kudde past, of niet hele dagen op de wei kan, zoals die van mij, dan vallen er enorm veel stallen af helaas.

Wat dat betreft zou ik met mijn haflinger nog eerder naar zo'n luxe stal gaan met alle faciliteiten en alleen maar paddocks, dan naar een stal waar ze 'lekker hele dagen op de wei' komen, want dat is simpelweg geen optie.

Gelukkig heb ik haar nu in eigen beheer op een soort van pp, en ik zie het ook niet meer goed komen op een pensionstal met haar.

This is my design

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 23:35

Omdat het wel een heel lang topic is met veel info door elkaar: Ik ga donderdag bij de Mariahoeve kijken, wie heeft er ervaringen mee? Mag ook in pb.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 06:04

Nala mariahoeve in heteren of in renkum?

MarjanB

Berichten: 16422
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 06:10

Als het die in Renkum is, twee woorden: niet doen...

Tenzij je het niet erg vind om je paard dagelijks heel veel bij te voeren en een gekke pension eigenaar voor lief neemt _O-

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 07:30

Joki schreef:
Nala mariahoeve in heteren of in renkum?


Oh, Renkum, sorry.

Alle reviews lijken inderdaad of super enthousiast, of "het is de hel op aarde".
Laatst bijgewerkt door Nala op 12-05-21 07:31, in het totaal 1 keer bewerkt

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Britt1

Berichten: 2574
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 07:31

Ik sta in Renkum en ben er tevreden en blij mee :). Mooie locatie, veel faciliteiten, aan het bos en enorm veel ruimte voor de paarden. Nala, mocht je meer willen weten, stuur me gerust een berichtje.

MarjanB

Berichten: 16422
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 07:43

Nala schreef:
Joki schreef:
Nala mariahoeve in heteren of in renkum?


Oh, Renkum, sorry.

Alle reviews lijken inderdaad of super enthousiast, of "het is de hel op aarde".


Dat komt omdat hij er een aantal ambassadeurs heeft staan die positieve berichten plaatsen voor hem.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Britt1

Berichten: 2574
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 07:46

Citaat:
Dat komt omdat hij er een aantal ambassadeurs heeft staan die positieve berichten plaatsen voor hem.

Wat een onzin en achterdocht uit je nu. Je kent mij niet, dus dat kan ik niet waarderen.
Nala, ik heb je pb beantwoord!

MarjanB

Berichten: 16422
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 08:00

Nou ja ik heb er meerdere mensen nu over gesproken die er of veel komen vanuit hun proffesionele beroep of mensen die er weg zijn.

Toen ik er zelf was, was mijn oud stalgenootje positief maar die voerde wel twee keer daags veel bij en dat moet je er voor over hebben.. door andere mensen die er waren werd ik gewaarschuwd. Vooral als je volpension betaald en zoekt dan is het gewoon niet de plek om heen te gaan. En begreep ook dat de hooinetten niet altijd gevuld zijn en de stalpaarden ook niet altijd op stal staan s nachts terwijl je er wel voor betaald.

En als je zo positief bent, waarom via PB en niet openlijk in topic over je ervaringen?

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Britt1

Berichten: 2574
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 08:04

MarjanB schreef:
Nou ja ik heb er meerdere mensen nu over gesproken die er of veel komen vanuit hun proffesionele beroep of mensen die er weg zijn.

Toen ik er zelf was, was mijn oud stalgenootje positief maar die voerde wel twee keer daags veel bij en dat moet je er voor over hebben.. door andere mensen die er waren werd ik gewaarschuwd. Vooral als je volpension betaald en zoekt dan is het gewoon niet de plek om heen te gaan. En begreep ook dat de hooinetten niet altijd gevuld zijn en de stalpaarden ook niet altijd op stal staan s nachts terwijl je er wel voor betaald.

En als je zo positief bent, waarom via PB en niet openlijk in topic over je ervaringen?

Zo zijn er overal negatieve en positieve ervaringen. Ik spreek ook uit eigen ervaring. Niet alles is perfect, maar op welke stal wel? Het is echt niet zo dat iedereen z'n paard dagelijks enorm moet bijvoeren. Er zij mensen die dat wel doen.

Ik heb op Nala gereageerd omdat ze mij een pb had gestuurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 08:08

Besef je iig dat er een reden is dat er jaarrond advertenties op marktplaats staan. Het verloop is er gigantisch hoog. Natuurlijk zal altijd een groep tevreden staan, op elke stal. Sommige vinden bijvoeren geen probleem. En er zullen vast ook paarden zijn die het er prima doen.

Er zijn voor elke stal positieve en negatieve reacties te vinden. Bepaal vooral zelf of je de balans bij deze stal gezond vindt.

Kijken kan nooit kwaad he..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: criollo_yess, SorayaVreuge en 56 bezoekers