Stalling regio Arnhem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 10:24

Zolang mensen daar nog stallen huren, blijven dergelijke stallen bestaan.

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 10:26

Niet veel weidegang vind ik niet erg, is ook niet voor ieder paard geschikt . Maar dan wel graag goede, ruime paddocks met ruwvoer. Maar goed, ook dat lijkt onmogelijk, terwijl dat hier op de klei juist wel realiseerbaar is.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 11:02

Nikass schreef:
Lauriannnn schreef:
Gaat in lathum een grote stal komen met veel faciliteiten maar verwacht wederom niet veel weidegang en prijs wordt ook hoog...


Het is toch best onbegrijpelijk dat er nog steeds vaak voorkeur wordt gegeven aan faciliteiten ipv aan ruimte voor de paarden? Ik bedoel in dit geval niet door de paard eigenaren maar de pension eigenaar. Wat beweegt iemand om een dergelijke stal op te zetten/te openen? Hoe kan je daar nou nog lol in hebben?


Ik denk eerder dat er gekeken wordt naar waar de meeste vraag naar is. En blijkbaar is dat toch nog steeds een sportstal. Ik begreep ook dat er mogelijk ook wedstrijden georganiseerd gaan worden en dan is het voor een wedstrijdruiter best aantrekkelijk als je je paard niet iedere keer op hoeft te laden.

Op Bokt zit volgens mij niet de standaard ruiter.

Nessie

Berichten: 8580
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 11:27

Als wedstrijdruiter vind ik buiten staan net zo belangrijk. Mijn dressuurhengst staat nog het langst buiten van onze paarden, samen met m’n minipaard (ze staan ook samen in een grote stal, die kun je niet scheiden). Een stal waar wedstrijden georganiseerd worden is heel fijn (al moet er dan wel een 20x60 liggen voor ons), maar ik zou nooit op dingen als o.a. buiten komen en hoeveelheid ruwvoer willen inleveren.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 11:35

Ik ben ook benieuwd hoe snel die stal gevuld zal zijn. Ik begreep iets van 80 paarden. Ik moet er zelf niet aan denken.,

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 11:50

Fitzroy schreef:
Ik ben ook benieuwd hoe snel die stal gevuld zal zijn. Ik begreep iets van 80 paarden. Ik moet er zelf niet aan denken.,


Weet wel dat de meeste van nijgraaf daarheen zullen gaan. Ik vind het fijn als er wedstrijden komen dan heb ik nog een extra optie in de buurt als het gaat om de wedstrijden maar weet ook nog niet onwijs veel. Behalve dat duur wordt en idd veel faciliteiten en veel voor wedstrijden.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 11:51

Lauriannnn schreef:
Fitzroy schreef:
Ik ben ook benieuwd hoe snel die stal gevuld zal zijn. Ik begreep iets van 80 paarden. Ik moet er zelf niet aan denken.,


Weet wel dat de meeste van nijgraaf daarheen zullen gaan. Ik vind het fijn als er wedstrijden komen dan heb ik nog een extra optie in de buurt als het gaat om de wedstrijden maar weet ook nog niet onwijs veel. Behalve dat duur wordt en idd veel faciliteiten en veel voor wedstrijden.

Waarom willen ze van de nijgraaf weg dan?

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 12:01

Zijn allemaal bekende van elkaar en als goed is willen ze op nieuwe stal meer met springen doen. Maar dit is wat ik van horen zeggen heb hoor ik sta er verder buiten haha.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 12:19

Dat plan in Lathum is al ruim een jaar oud maar veel gedoe met vergunningen, dus voorlopig nog niet aan de orde... Buiten het feit inderdaad van weinig weidegang, veel wedstrijddrukte (streven was bijna elk weekend begreep ik) en vrijwel geen uitrijmogelijkheden...

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 12:23

Muze schreef:
Zolang mensen daar nog stallen huren, blijven dergelijke stallen bestaan.


Ja maar dat is ook niet helemaal eerlijk want als eigenaar heb je niet veel keuze. Behalve niet meer beginnen aan een paard dan.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 12:25

Ik heb daar serieus over gedacht. En denk er ook wel over na op den duur in een ander deel van Nederland te gaan wonen, want hier in de omgeving is gewoon weinig goed aanbod vind ik.

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 12:45

Het paard dat ik nu heb zal ik met alle liefde tot haar dood verzorgen, dat heb ik al besloten vanaf het moment dat ik haar heb, (en ze zou best es behoorlijk oud kunnen worden :D) maar voor mij is het de belangrijkste reden om geen paard meer te willen. Ik ben er al voor verhuisd naar de andere kant van het land, waar ik niet persé wilde wonen, maar waar ik ze aan huis kon houden.
Nu kan dat vanwege gezondheidsredenen niet meer en van mij hoeft het niet meer. Het kost me erg veel energie en frustratie dat ik mijn paard niet de huisvesting kan bieden die ik zou willen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37240
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 13:36

Een van de redenen ook waarom ik uiteindelijk besloten heb mijn jonge tinker te verkopen. De onmogelijkheid om hier de regio een stal te vinden met genoeg buiten uitloop genoeg en goed ruwvoer zonder de hoofdprijs. Dat vinden zonder doe het zelf al helemaal onmogelijk.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 13:59

Zou zelf ook niet bij de Nijgraaf willen staan hoor. Maar dat is idd ook mede omdat ze daar maar de helft van het jaar fatsoenlijk naar buiten kunnen.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:02

Even een side track op deze discussie, maar is het niet ook een economische kwestie - niet in de zin van vraag en aanbod, maar in de zin van man uren? Stallen leeg schuiven is nu eenmaal makkelijker te fiksen met materieel dan een paddock of wei uitmesten. Qua man uren lijkt me dat veel lastiger rendabel te houden, want kosten zijn echt niet perse lager wanneer de paarden op stal staan. En dan ook nog een goede kwaliteit ruwvoer, die prijzen stijgen ook.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:17

Voor mij ook een van de redenen om mijn pony's te verkopen. Ze staan nu bij mensen aan huis en hebben het daar veel beter dan ik ze hier in pension had kunnen bieden. Hard maar wel de realiteit...

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:42

Dat is net wat iedereen zelf wil.
Ik ben voor zoveel mogelijk buiten, maar als dat niet mogelijk is, dan moeten er concessies gedaan worden. Imo (maar nu word ik afgebrand hier op Bokt :+ ) staat een paard nog altijd ten dienste van een mens en niet andersom. Anders hadden ze het niet eens overleefd. Ik zie geen verschillen met slachtdieren, huisdieren enz. Dit betekent niet dat ik niet met ze begaan ben, want mijn paard heeft een uitstekend leven. Maar wel binnen de mogelijkheden.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 14:44

Ik denk inderdaad dat het (in ieder geval mede) een economische kwestie is, maar dan ook vooral qua grondprijs per hectare (en/of investeringen in droge paddocks/tracks/verhardingen etc.). Ga maar eens rekenen.
Maar het blijft gek, want als je naar de Hippische monitor kijkt is 75% van de ruiters 'emotioneel-relatiegericht' ofzo, en dat zijn dus niet de sportruiters (maar die laatste betalen wel meer).

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 15:02

Fitzroy schreef:
Dat is net wat iedereen zelf wil.
Ik ben voor zoveel mogelijk buiten, maar als dat niet mogelijk is, dan moeten er concessies gedaan worden. Imo (maar nu word ik afgebrand hier op Bokt :+ ) staat een paard nog altijd ten dienste van een mens en niet andersom. Anders hadden ze het niet eens overleefd. Ik zie geen verschillen met slachtdieren, huisdieren enz. Dit betekent niet dat ik niet met ze begaan ben, want mijn paard heeft een uitstekend leven. Maar wel binnen de mogelijkheden.


Maar als paarden het niet hadden overleefd zonder ons, staan wij dan niet juist in dienst van hen ;-) ?

Ik ben een boek aan het lezen, de Natuur van het paard. Daar staat letterlijk die vraag in, dus niet naar jou bedoelt, maar wel een goede om over na te denken. Trouwens een heel interessant boek voor iedereen die van onderbouwde feiten houdt.

https://www.bol.com/nl/p/de-natuur-van- ... 006586427/

Citaat:
In dit boek geeft Marthe Kiley-Worthington een wetenschappelijk kader om het paard beter te leren begrijpen. Alle facetten van het houden van paarden waar je als professional of liefhebber mee te maken kunt krijgen, worden door haar, met behulp van vele onderzoeksgegevens, verklaard en daar waar nodig voorzien van richtlijnen en raadgevingen voor verbetering.

Hoewel wetenschappelijk van grondtoon, schrijft Marthe uit het hart en weet ze de geïnteresseerde lezer te raken. Zelfs als je dacht (je) paarden goed te kennen, kijk je na het lezen van dit boek met andere ogen naar deze prachtige dieren, wat de verstandhouding en samenwerking alleen maar ten goede kan komen. En dat is precies wat de schrijfster beoogt

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 15:07

Fitzroy schreef:
Dat is net wat iedereen zelf wil.
Ik ben voor zoveel mogelijk buiten, maar als dat niet mogelijk is, dan moeten er concessies gedaan worden. Imo (maar nu word ik afgebrand hier op Bokt :+ ) staat een paard nog altijd ten dienste van een mens en niet andersom. Anders hadden ze het niet eens overleefd. Ik zie geen verschillen met slachtdieren, huisdieren enz. Dit betekent niet dat ik niet met ze begaan ben, want mijn paard heeft een uitstekend leven. Maar wel binnen de mogelijkheden.


Ik ben het met jou eens hoor fitzroy, tot op zekere hoogte dan, maar ja tuurlijk moeten er bepaalde concessies worden gedaan, en ik wil ook niemand veroordelen.
Ik ben gewoon iemand die er niet mee kan leven.
Mijn paard verkopen zal ik dan weer nooit doen, maar ze is 25, ik kan nu nog een zo fijn mogelijk leven realiseren voor haar. Dat het mij veel energie kost wil niet zeggen dat ze het nu per definitie slecht heeft.

Leuk, Mandarijn!

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 18:35

Het is voor mij ook een thema. Ik doe het nu met liefde en passie allemaal zelf, maar of ik dat nog een keer ga/kan/wil doen weet ik niet. En het zit hem in deze regio volgens mij ook niet zozeer dat mensen geen hoofdprijs willen betalen voor een goede stal, want er zijn er genoeg inclusief ikzelf die dat zouden doen. Maar het is er gewoonweg niet.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 19:00

Mijn paard staat bij Pferdehof Montferland, ze staan daar 24/7/365 in een kudde met grote schuilstal, verharde paddock, zandpaddock en in de zomer weidegang. Ondertussen is het daar best aan de prijs geworden doordat ze meer ruwvoer in moeten kopen omdat ze afgelopen jaren amper hooi hadden van eigen land.
Ik heb een eigen bedrijf en dat is afgelopen jaar minder geworden door corona, het is soms moeilijk om het stalgeld bij elkaar te werken. Maar ik wil geen concessies doen aan het welzijn van mijn paard, als ik zie hoe gelukkig hij daar is en hoe hij was toen ik hem kocht, hij stond toen overdag in de wei en 's nachts op stal. Dus ik hoop dat het coronagedoe snel over is..

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 19:19

Esther schreef:
Mijn paard staat bij Pferdehof Montferland, ze staan daar 24/7/365 in een kudde met grote schuilstal, verharde paddock, zandpaddock en in de zomer weidegang. Ondertussen is het daar best aan de prijs geworden doordat ze meer ruwvoer in moeten kopen omdat ze afgelopen jaren amper hooi hadden van eigen land.
Ik heb een eigen bedrijf en dat is afgelopen jaar minder geworden door corona, het is soms moeilijk om het stalgeld bij elkaar te werken. Maar ik wil geen concessies doen aan het welzijn van mijn paard, als ik zie hoe gelukkig hij daar is en hoe hij was toen ik hem kocht, hij stond toen overdag in de wei en 's nachts op stal. Dus ik hoop dat het coronagedoe snel over is..


Daar ben ik ook wel eens wezen kijken, zag er goed uit!

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 21:25

Heb ik ook gezien, maar zoveel paarden rond de hooiruiven in de winter, mijn paard durft daar niet tussen staan. En de aansluitende paddock is zwarte modder. Hoe doen ze dat bij vorst in de winter?

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 22:17

Dat laatste inderdaad. Het viel mij juist tegen. Zoveel paarden op zo’n kleine oppervlakte. En dan ook nog die prijs.