Wanneer verhuis je met je paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nieuwestart
Berichten: 49
Geregistreerd: 20-01-19

Wanneer verhuis je met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 20:15

Ik sta nu ruim een jaar op deze pension stal en op zich heeft mijn paard het prima naar zijn zin. Maar ik moet elke avond nog komen om bij te voeren, aangezien de eigenaresse te weinig voert....

En dat breekt mij op, want ik heb een bijrijder zodat ik wat meer mijn handen vrij heb, maar zij komt nooit avonds , dus moet ik wel gaan.
Anders valt hij af.

Ik ben niet de enige die er zo over denkt, iedereen komt nog s avonds langs om bij te voeren en dat op een vol pension stal....

Plus de omgeving is voor mij niet perfect qua buiten rijden, het is wel lekker dicht bij huis.

Maar paard is afgelopen 2 jaar sinds hij van mij is al 2 keer verhuist, de eerste keer toen ik hem kocht en ondertussen zijn we nog een keer verhuist omdat die stal verkocht werd.

Dus kan ik het mijn paard "aandoen " om nog een keer te verhuizen..??

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 20:19

Is het niet een oplossing om onderling wat te regelen? Dat je samen extra voert de ene dag de een, de andere dag een ander. Scheelt voor iedereen (extra) langskomen.

Die van mij is ook vrij vaak verhuisd. Eerst van Fokker naar mij. Na een half jaar dichterbij huis, viel hij af. 3 maanden later verhuisd. 9 maanden later weer en ondertussen meer dan een jaar op huidige stalling.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Re: Wanneer verhuis je met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 20:26

Is er al eens gepraat met de stalhoudster?

Akshay
Berichten: 2061
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Wanneer verhuis je met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 20:38

Ik heb mijn pony sinds 2007.
1e stal na paar maanden verhuisd
Er werd niet fatsoenlijk gezorgd (paar dagen geen hooi) en mijn pony werd gereden door de dochter van de stalbaas
2007 en stal 2
Verhuisd in 2010, omdat ik zelf verhuisd was, pony dichterbij wilde. En de huidige stalbaas ging kwakkelen met gezondheid
2010, stal 3
In 2012 Verhuisd.. relatie en samenwonen stuk. En had geen mogelijkheid nog vaker dan 1x per week daar op stal te komen (afstand en geen auto)
2012 stal 4
Verhuisd toen er in 2014 opeens een nest stalgenoten verscheen die zonder vorm van overleg het management rondom mijn beestje bepaalden.en gunde stadhouder de inkomsten op 5 paarden boven inkomsten op één, dus niet moeilijk gedaan en vertrokken.
2014 stal 5
Nadat hij hier 4 maanden stond,kon ik een huis kopen, en dan stond pony uit de richting. Dus die ging mee.2015 inmiddels
2015 stal 6
Burn-out en volledig zelfzorg trok ik niet meer.. Dus eind 2016 Verhuisd
2016 stal 7
Eigenaars gingen emigreren, en onbekend wie of wat de boel zou overnemen. En ik liep een hernia op in 2018,dus kon geen auto meer rijden. Pony dichterbij
2018, stal 8
Daar staat hij nu. En hij gaat nog één keer verhuizen, dat is als hij.aan huis kan..

Je vraag was wanneer je je paard verhuist, hiermee een samenvatting van ons roerige leven.

nieuwestart
Berichten: 49
Geregistreerd: 20-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 20:38

_Ekenna schreef:
Is er al eens gepraat met de stalhoudster?


Ja, meerdere keren door verschillende mensen. Zeker omdat er vorig jaar paarden met een maagzweer waren, die veel ruwvoer moesten hebben...

Ze zegt dat ze veel geeft, maar dat zien wij anders

Er zijn dit jaar ook zeker 2 klanten weggegaan door grotendeels het voerbeleid

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wanneer verhuis je met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 20:43

Tja als praten niet helpt zou ik toch verhuizen.
Mijn paard heeft echt áltijd hooi en dat vind ik een heel erg fijn gevoel. Zo hoort het te zijn rust in je hoofd dat je paard het goed heeft op het plekje waar hij staat.

Zeppelina

Berichten: 18
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 21:07

Ineke2 schreef:
Tja als praten niet helpt zou ik toch verhuizen.
Mijn paard heeft echt áltijd hooi en dat vind ik een heel erg fijn gevoel. Zo hoort het te zijn rust in je hoofd dat je paard het goed heeft op het plekje waar hij staat.


Precies dit. Ik moest op mijn vorige stal ook vaak nog 's avonds heen om te voeren en dat gaf een heel onrustig gevoel. Vooral als je een keer niet kan. Nu sta ik op een stal waar de paarden lekker veel hooi krijgen en dat geeft zoveel rust. Geen zorgen meer om maagzweren oid. Wel wat verder weg, maar als ik een keer niet kan komen, weet ik dat mijn paard goed verzorgd wordt. Die geruststelling is heel fijn.
Laatst bijgewerkt door Zeppelina op 20-08-19 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 21:10

Als je een andere geschikte stal in de omgeving kunt vinden zou ik zeker verhuizen, de lol gaat er zo wel af.

Als er verder niks geschikts in je omgeving is misschien een rooster maken met wat stalgenoten zodat je niet iedere dag hoeft
Laatst bijgewerkt door bcd94 op 20-08-19 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Mondy

Berichten: 11821
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 21:11

Verhuizen... de mogelijke korte stress die hij zou kunnen krijgen van een verhuizing is nog altijd minder erg dan standaard te weinig voer of maagzweren....
Tot nu toe merk ik zelf weinig aan die van mij als ie verhuist (wij gaan toevallig vrijdag verhuizen) en weegt dat niet op tegen de dingen waarom je wil verhuizen. Zeker in jouw geval als dat ze gezondheid beïnvloed..

NoekAa_

Berichten: 1464
Geregistreerd: 24-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 21:14

Voor mij moet voer, buitengang en trainingsmogelijkheid in orde zijn, is dat niet zoals verwacht of afspraak, dan weer verder kijken. Liever een keer extra verhuizen dan langer op een plek blijven staan waar het niet naar je zin is.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Wanneer verhuis je met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 21:20

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wanneer verhuis je met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 21:39

Ik verhuis zodra ik echt langere tijd niet meer met een fijn gevoel naar stal ga. Dat het me echt tegen gaat staan.

Toen ik mn paard voor t eerst op pension had ben ik na 9 maand alweer verhuist vanwege het feit dat paarden maar 1,5 uur buiten komen in de winter. Tevens mocht je niks anders in de bak dan rijden (losgooien, springen etc mocht niet) en voerden ze te weinig en slechte kwaliteit voordroog.
Tweede stal waren de paarden altijd buiten tenzij het echt koud/rotweer was. Alles werd gedaan. Voer genoeg, altijd onbeperkt bereikbaar. Maar de faciliteiten waren niet goed. Als t regende kon je helemaal niks.

Huidige stal bevalt erg goed. Geen onbeperkt ruwvoer maar wel 6 voerbeurten per dag in de winter, paddocks, goede bak. Goed hooi, eigen voer kopen en zelf bepalen hoeveel er gevoerd moet worden. Mooi kleinschalig. Voor ons perfect.
Ik zou denk ik ook verhuizen als je elke avond terug moet om te voeren. Dat levert je niks extras op behalve stress. Ik laat mn paard altijd een week of 2/3 met rust om hem te laten wennen en dan gaan we opbouwen.

Anoniem

Re: Wanneer verhuis je met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 06:01

Ik zou verhuizen. Om dezelfde reden ben ik vorig jaar verhuisd. Het geeft zoveel rust als je op een stal staat waar je je geen zorgen hoeft te maken om het ruwvoer.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Wanneer verhuis je met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 06:37

In jou geval zou ik verhuizen. Voer is super belangrijk en een basis behoefte. Als het de gezondheid van je paard in de weg staat en verandering er niet in zit, verhuizen. En tot die tijd eventueel onderling idd voerbeurten doen met de mensen die ook savonds komen om bij te voeren.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Wanneer verhuis je met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 06:46

Wat is dat toch met stallen en te weinig ruwvoer geven. Ik ben het al zovaak tegen gekomen.

Voldoende ruwvoer is een basis behoefte. Ik zou dus verhuizen. Ik heb iets te vaak meegemaakt dat stal eigenaren het teveel weer uit de stal halen, met alle gevolgen van maagzweren aan toe..

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wanneer verhuis je met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 06:49

Geld... dat is de oorzaak helaas... terwijl er stalgeld betaald word en is dit niet voldoende zul je in overleg moeten verhogen als stalhouder.

Akshay
Berichten: 2061
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 06:50

freetorun schreef:
Wat is dat toch met stallen en te weinig ruwvoer geven. Ik ben het al zovaak tegen gekomen.

Voldoende ruwvoer is een basis behoefte. Ik zou dus verhuizen. Ik heb iets te vaak meegemaakt dat stal eigenaren het teveel weer uit de stal halen, met alle gevolgen van maagzweren aan toe..

Er zijn ook nog heel veel eigenaren die zich er niet druk om maken "want ze overleven dit al jaren"

Ik koop momenteel ook hooi bij, wat ik mag opslaan in een lege box. En waar ik dagelijks nog 2 plakken van bijvoer. Graszaadhooi, en dat gaat dan in een net wat ik in zijn stal of paddock heb (En dat was ook oké)

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 06:53

Er zijn paarden die dagelijks op de trailer moeten om te trainen of in ieder geval meerdere malen per week ook voor wedstrijden. De een kan er beter tegen dan de ander.
Meeste laarden vinden het prima als ze hun natje en droogje en alles maar krijgen.
Ik vind bijvoeren omdat die anders afvalt, op een pensionstal niet kunnen.
Dus dat zou voor mij betekenen dat ik even ga babbelen met pensionhouder en anders vertrek.
Maar let wel op, op een andere pensionstal is misschien weer wat anders.
Ik zeg altijd maar zo, als de pensionhouder zich houd aan de gemaakte afspraken voor ik er kwam staan en mijn paard het goed heeft, heb ik geen reden om te verhuizen.
Als mijn paard het niet naar de zin heeft of niet goed verzorgd (daar hoort afvallen bij) gaat ie verhuizen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Wanneer verhuis je met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 07:30

Altijd een hekel punt, maar als je paard gaat afvallen omdat er onvoldoende eten in gaat: verhuizen! Voer is voor een paard wel echt een hele essentiële behoefte. Nog afgezien van het afvallen, is de kans op maagzweren ook best aanwezig als je 's avonds al moet bijvoeren en de nacht nog moet komen...
Andere dringende redenen voor vertrek zou voor mij zijn: onvoldoende buiten komen (minimaal 8 uur in de winter en meer in de zomer) in kuddeverband/ kleine groepjes.

Mijn vorige paard heb ik ook wel een paar keer verhuisd: toen ik hem kocht uiteraard. Na een week werd hij op de nieuwe stal in de kudde nog steeds in elkaar gemept tot dierenartsbezoeken aan toe en heb ik hem daar weggehaald toen de staleigenaar vond 'dat het zichzelf maar moest oplossen' en ik vond dat de verwondingen véél te ver gingen voor normale integratie in de kudde. Toen is hij op een hele kleinschalige plek terecht gekomen die echt super was. Grote stallen, weinig paarden, in de zomer 24/7 buiten... helaas: na de zomer werd de boel verkocht. Wij zijn toen met de eigenaar en haar paarden mee verhuisd. Daar ging het gebrek aan een normale rijbak ons echt opbreken. Er was een rijbakje van 12x25 zo'n beetje. Daar viel natuurlijk niet in te trainen, zeker niet met jonge paarden die hun balans nog moesten vinden.
Toen verhuisd naar de huidige stal. Paard 1 toen verkocht (matchte niet met mij), nieuwe paard staat nog op diezelfde stal.
Vind ik het ideaal? Nee. Ik heb écht genoeg kanttekeningen bij het beleid hier. Maar ze staan overdag de hele dag in kleine groepjes buiten, staan op stal op stro (dus hebben wel wat te knabbelen). Maar ik voer eigen hooi (stal voert voordroog van niet consistente kwaliteit) en de rijbak is na een flinke regenbui een zuigende modderpoel en na een week echt droog weer heel zwaar. Plus ze zijn van de oude stempel, dus beleid gaat niet mee met de tijd helaas - zo mag er op de weides niet worden bijgevoerd, en moet er dus élke maand een kuur zandweg in, zomer en winter.
Ik kijk wel verder uiteraard, maar ga niet verhuizen naar een plek met minder vrije beweging (qua uren en ruimte). Zodra ik vind wat ik zoek, verhuis ik mijn paard ook hoor...

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 07:32

Ik zou eerst goed kijken of je een stal in de buurt vindt waar het beter is, want wat al gezegd wordt, overal is wel wat...
Als je die wel kunt vinden zou ik verhuizen.
Als je die niet kunt vinden kun je misschien met stalgenoten regelen dat jullie om de beurt ‘s avonds een keer extra gaan voeren.
Ik weet niet wat je betaalt aan stalgeld en of dat uit kan voor de stalhouder met meer ruwvoer.
Misschien meer stalgeld gaan betalen met z’n allen en dan afspreken dat er meer gevoerd gaat worden, of anders met elkaar oplossen.

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 07:45

Hier laat je wat, daar vind je wat.
Er zal altijd wel "iets" zijn maar is het een idee als je bijrijdster bv niet in de avond gaat maar in de middag dat ze een slowfeeder ophangt,
Of onderling afspreken dat iedereen een voerbeurt in de avond doet.

Daar kan je onderling toch wel uitkomen.


Ik zie bij ons op stal ook wel, wij hebben onbeperkt hooi en dan in de avond voeren er nog een paar hun paard bij want stel je voor dat hij verhongert in de nacht en als je dan in de ochtend komt ligt er nog een bult waar mijn Halfinger 2 dagen nog van kan eten.
Ik lees het zo vaak en kan mezelf er niets bij voorstellen dat het niet op te lossen is.

Ik zou nogmaals in overleg met de stalhoudster gaan en duidelijke afspraken maken en werkt dat niet dan onderling oplossen als je het verder wel naar je zin heb op de stal en anders wegwezen.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Wanneer verhuis je met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 07:52

Ik snap dat het wel heel lastig is om elke avond nog naar stal te moeten, maar als iedereen savonds nog komt om te voeren, is het toch veel handiger om daar onderling afspraken over te maken. Elke stal heeft voor- en nadelen en dit nadeel lijkt me dan relatief makkelijk op te lossen als het verder een fijne stal is.

boyca
Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Wanneer verhuis je met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 08:14

Je kan met je stalgenoten een schema maken voor een maand bv wie er s'avonds voert.
Jullie zetten het klaar voor je eigen paard en degene die de beurt heeft geeft t.
Hoef je niet elke avond maar misschien 1 avond in de 2 weken.
Zeker als je voor de rest prima staat. Kan toch niet zo moeilijk zijn

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Wanneer verhuis je met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 08:35

Is het niet een optie dat als je er bent dat je een slowfeeder vult met hooi? Mijne kan bv zo vol dat hij er een dag van kan eten. Dan hoef jij niet heen&weer in de avond en als je bijrijder er is kan zij het voor je doen en ophangen. Oh en een voordeel voor de stal eigenaresse is dat er niet over het hooi word gelopen dus het komt sowieso niet op de mesthoop terecht ;).

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wanneer verhuis je met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 08:39

Slecht voeren en als je zelf geen dag kunt overslaan is voor mij alle reden om te verhuizen. Je wil je paard met een gerust hart ergens hebben staan en dat is niet het geval als je er elke dag naartoe moet om extra te voeren.