Betrouwbare opfok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Betrouwbare opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 14:36

Wat leuk, zoveel bokkers bij Equus!

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 15:31

Bij elke proffessionele opfok wordt het enten, ontwormen en bekappen toch geregeld :? Alleen zit het bij sommigen in de totaalprijs en bij anderen krijg je een factuur achteraf.

Niet in de buurt, maar heel veel bokkers hebben een paard in opfok bij de Doniahoeve in Friesland. Ook zomer weidegang en 's winters paddock. Prijzen weet ik zo niet, maar die staan volgens mij wel op hun site.

Kayleigh__

Berichten: 1072
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Re: Betrouwbare opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 15:37

Heb in mijn zoektocht er één gezien waarbij je dat zelf bij moest houden. Dat was een pensionstal/manege welke een aantal veulens in een stukje opfok had.

Mocht het in de prijs bij in zitten dan raad ik je wel aan om te vragen hoe dat allemaal geregeld is mocht je veulen vaker naar de hoefsmid moeten bijvoorbeeld.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 16:13

Mijn paard heeft bij de Huusstede in Aalten gestaan, hele fijne betrokken mensen, super tevreden over.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Betrouwbare opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 16:16

Andere kant op gedacht, maar als ik een paard had, zou ik hem bij Paardenvreugd in Eemnes in de opfok zetten. Ik weet alleen niet wat de prijzen zijn - de website geeft tarieven van 2011 :+

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 16:24

Nouvel schreef:
Mijn paard heeft bij de Huusstede in Aalten gestaan, hele fijne betrokken mensen, super tevreden over.


Huusstede zit al vol t/m najaar 2019 geven ze aan op Facebook.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Betrouwbare opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 16:46

Stal van laar. Zit op het zelfde terrein als stal Jacobs. Maar zijn twee aparte bedrijven.

Eigenaar is reus van een vent. Lijkt heel kortaf en soms sjaggerijnig zo op het eerste gezicht. Maar het is echt een hele beste man en hij weet absoluut wat hij doet en zorgt goed voor de paarden.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 17:12

Silly1972 schreef:
Bij Equus wordt ook alles netjes voor je geregeld.

Bij Lelymare nemen ze alleen quarters, paints en kwpners aan.

Waarom komen ze daar dagelijks in handen Change3x?
Halen ze ze elke dag van het land ofzo?


Ze gaan dagelijks het land in om ze te aaien, als het nodig is klitten uit de manen te halen/bijknippen, gewoon teuten zodat de braaf worden. :j

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 17:24

Mijne heeft bij stal van Beijnum in horssen gestaan. Paarden staan zomers hele dagen in grote kuddes van ongeveer 10 jonge paarden. De enters staan samen en de twee en driejarige samen.
Winteropfok is helemaal vernieuwd waarbij de paarden grote uitloop stallen hebben. Destijds mocht ik gewoon met mijn jonge paard de bak in en op de poetsplaats etc. Heb ook nog even extra keer de hoefsmid laten komen en mijn beestje ging mee naar de tandarts. Je bent helemaal vrij. Wat de prijzen zijn was destijds €75 voor enter. €80 voor twenter en €85 vooer driejarige.
Maar nu zijn er compleet nieuwe stallen neergezet. Dus geen idee van de prijzen. Wel goede ervaring gehad daar.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 17:32

Change3x schreef:
Silly1972 schreef:
Bij Equus wordt ook alles netjes voor je geregeld.

Bij Lelymare nemen ze alleen quarters, paints en kwpners aan.

Waarom komen ze daar dagelijks in handen Change3x?
Halen ze ze elke dag van het land ofzo?


Ze gaan dagelijks het land in om ze te aaien, als het nodig is klitten uit de manen te halen/bijknippen, gewoon teuten zodat de braaf worden. :j


Oke, die hebben zeker tijd over. ;)
Ik doe het zelf 1x per maand als ik langs ga, kan alles met hem doen.
Dagelijks zou voor mij echt niet hoeven, laat ze maar lekker hun gang gaan.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 17:36

Ik vind het heel fijn dat ze er dagelijks even langslopen en gaan checken, niet alleen dat ze dan mensen zien, maar ook voor het controleren op verwondingen etc.

Mijn 2 jarige is dus helemaal gewend aan aanrakingen en mensen, heel fijn om dan straks een handmak paard terug naar stal te halen!

En dat ze dan tijd over hebben is natuurlijk een beetje onzin, zij vinden zover mogelijk brave paarden afleveren gewoon een prioriteit. ;)

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Betrouwbare opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 17:40

Ja dat geloof ik graag!
Ze worden bij Equus wel dagelijks gecontroleerd, maar verder komen ze alleen in de hand met ontwormen, enten en bekappen.
Ach die van mij is al compleet handmak, kan alles poetsen, hoeven krabben, zijn pielemoos schoonmaken enzo.
Maar ja hij is erg makkelijk en bij mij geboren.
En zo heeft iedereen zijn voorkeur.

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 17:58

Absolem schreef:
Stal van laar. Zit op het zelfde terrein als stal Jacobs. Maar zijn twee aparte bedrijven.

Eigenaar is reus van een vent. Lijkt heel kortaf en soms sjaggerijnig zo op het eerste gezicht. Maar het is echt een hele beste man en hij weet absoluut wat hij doet en zorgt goed voor de paarden.

Ik heb mijn vorige paard hier in de opfok gehad en ik heb nu een paard bij Breukelenhof in de opfok staan. Dit is echt een weeeeereld van verschil. Bij van Laar wordt er gevoerd en de hoefsmid komt, maar heel veel meer ook niet. In de winter komen de groepen maar heel even in een modderpoel te staan en de rest van de dag staan ze met z’n 17’en in een te kleine stal. In de zomer staan ze wel lekker buiten. Ik vond het wel vervelend dat hij de groep waar de mijne in stond op een gegeven moment naar Kampen had verplaatst zonder mij daarover te informeren. Hij wist zelf niet wat het adres van het land in Kampen was en het heeft weken geduurd voordat hij me kon vertellen waar mijn paard was. Uiteindelijk kreeg ik van hem een route beschrijving due meer weghad van een schatkaart dan van een routebeschrijving.
Ik heb in drie jaar tijd ongelooflijk veel zieke en kreupele paarden daar gezien en toen dacht ik dat dat erbij hoorde in de opfok.
Nu staat mijn jaarling bij Breukelenhof in Breukelen en zie ik pas hoe het ook kan. De verzorging, aandacht en opvoeding die mijn paard daar krijgt is echt van een ander niveau; fantastisch! Voor mij geen andere opfok meer!

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 18:58

billionache schreef:
Ik weet niet of het is wat je zoekt, maar ik ben zelf nog op zoek naar een hengstenveulen om bij de mijne te zetten.

Staan 24/7 met z'n tweetjes op een weide met schuilstal en extra hooi (krachtvoer in overleg). Kleinschalige plek met quasi permanent toezicht en camera-bewaking. Het is wel in België (R.ijkevorsel, net over de grens met NL) dus misschien net te ver voor jou?



Persoonlijk zou ik dat niet doen, want ze hebben dan alleen elkaar en groeien dus niet echt sociaal op......want ze kennen dan alleen elkaar en hebben alleen elkaar.........dat wordt een plakker als 1 van de twee uit de wei gehaald wordt dan moet de ander ook mee. Dan leer je ze al verkeerde gewoonte aan, dat ze niet alleen hoeft achter te blijven en dat ze altijd mee moeten.

Maar natuurlijk is het je eigen keuze.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:01

Ragdollcat schreef:
billionache schreef:
Ik weet niet of het is wat je zoekt, maar ik ben zelf nog op zoek naar een hengstenveulen om bij de mijne te zetten.

Staan 24/7 met z'n tweetjes op een weide met schuilstal en extra hooi (krachtvoer in overleg). Kleinschalige plek met quasi permanent toezicht en camera-bewaking. Het is wel in België (R.ijkevorsel, net over de grens met NL) dus misschien net te ver voor jou?



Persoonlijk zou ik dat niet doen, want ze hebben dan alleen elkaar en groeien dus niet echt sociaal op......want ze kennen dan alleen elkaar en hebben alleen elkaar.........dat wordt een plakker als 1 van de twee uit de wei gehaald wordt dan moet de ander ook mee. Dan leer je ze al verkeerde gewoonte aan, dat ze niet alleen hoeft achter te blijven en dat ze altijd mee moeten.

Maar natuurlijk is het je eigen keuze.


Groepje van 3-4 is idealer en was ook het opzet oorspronkelijk, maar gezien we al niet 1 ander hengstenveulen kan vinden is dat nogal lastig :)
Ik ben dan weer geen fan van de klassieke opfok waar ze grotere groepen bij elkaar gooien. Elk z'n ding uiteraard!

Verder ook offtopic overigens :D

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:05

Ook ik ben er geen fan van, de opfokstallen met enkel leeftijdsgenoten en met enkel eigen geslacht.


Ik liet mijn arabier gewoon lekker opgroeien bij diverse paarden in 1 groep van verschillende leeftijden met zowel ruinen als merries en veulens zelfs.

Heb er echt een sociaal paard aan en die is ook heel makkelijk, je kan hem gerust alleen achterlaten op het land, hij doet daar totaal niet moeilijk over. Ideaal.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:18

Ragdollcat schreef:
billionache schreef:
Ik weet niet of het is wat je zoekt, maar ik ben zelf nog op zoek naar een hengstenveulen om bij de mijne te zetten.

Staan 24/7 met z'n tweetjes op een weide met schuilstal en extra hooi (krachtvoer in overleg). Kleinschalige plek met quasi permanent toezicht en camera-bewaking. Het is wel in België (R.ijkevorsel, net over de grens met NL) dus misschien net te ver voor jou?



Persoonlijk zou ik dat niet doen, want ze hebben dan alleen elkaar en groeien dus niet echt sociaal op......want ze kennen dan alleen elkaar en hebben alleen elkaar.........dat wordt een plakker als 1 van de twee uit de wei gehaald wordt dan moet de ander ook mee. Dan leer je ze al verkeerde gewoonte aan, dat ze niet alleen hoeft achter te blijven en dat ze altijd mee moeten.

Maar natuurlijk is het je eigen keuze.


Mijn 3-jarige die ik sinds een paar weken op stal heb is opgegroeid met 3 andere leeftijdsgenoten op 5HA grond. Het weggaan van haar vrienden vond ze geen probleem, ze was ook niet treurig toen ze bij ons op stal kwam, wat wel een probleem was, waren de vreemde paarden, want ze vond ze echt allemaal eng en raakte ook in paniek als er een vreemd paard naar haar toe kwam lopen/op haar af kwam. :+ Vooral de tinkers waren een probleem, maar de rest was ook eng. Na veel oefenen en brokjes gaat het een stuk beter, maar het blijft nog wel een dingetje.

Ik zou daarom dus ook, als je de mogelijkheid hebt, altijd kiezen voor een groep met meerdere paarden, sowieso met leeftijdsgenoten en het is ook wel mooi als er nog een oudje tussenzit.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Betrouwbare opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:25

Gemengde kudde was hier ook absoluut de eerste keuze maar het moet ook te vinden zijn. Zeker met een hengstenveulen niet evident :+
Ik heb het na 6 maanden intensief zoeken althans niet gevonden (binnen redelijke afstand), dus dan zoek je andere oplossingen :)

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:28

Hier is dat ook niet te vinden.
Wordt ook nauwelijks aangeboden

Vond het al heel wat om een opfok te vinden wat ze zomer en winter naar buiten kunnen 24/7

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:59

Gemengde kudde kan echt niet op lange termijn met een hengst joh. Daar krijg je dus ongelukjes van.
Mijne heeft tot zijn 3,5 jaar tussen hengsten gestaan. Hij is met 2,5 jaar gecastreerd. Wel van diverse leeftijden. Daarna kleinere weide in (pension) tussen ruinen en merries. Was prima.
Nu grotere kuddes (hele stal staat gewoon bij elkaar) met ruinen en merries. Gaat ook prima.
Zou niet blij zijn als iemand een 2/3 jarige hengst bij mijn merrie bij in zet hoor.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Betrouwbare opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 22:01

Lijkt mij niet meer dan logisch.
Daarom staat die van mij gewoon tussen de andere hengsten.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 19:35

suffie schreef:
Bij elke proffessionele opfok wordt het enten, ontwormen en bekappen toch geregeld :? Alleen zit het bij sommigen in de totaalprijs en bij anderen krijg je een factuur achteraf.

Niet in de buurt, maar heel veel bokkers hebben een paard in opfok bij de Doniahoeve in Friesland. Ook zomer weidegang en 's winters paddock. Prijzen weet ik zo niet, maar die staan volgens mij wel op hun site.

Jep die van mij staat hier ook en ben er super over te spreken. Van april t/m oktober 24/7 op de weide. De groep waar die van mij bij loopt, lopen nu met 12 op 15ha.
Daarna komen ze weer bij huis is grote loopstallen met onbeperkt ruwvoer. Dagelijks lekker een paar uur naar buiten.
Als eigenaar ben je altijd welkom om langs te komen.
Goed contact over hoe het gaat. Regelmatig foto's en filmpjes.
Geen idee of ze nog plek hebben, maar je kan altijd contact met ze opnemen.
http://doniahoeve.nl/opfok

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Betrouwbare opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 19:41

Ik en mijn stalgenoot hebben onze veulens bij equus in zwolle gehad. Was 1 van de weinige opfokken waar ze 24/7 buiten staan. Zomers in weide en winterseizoen in een grote paddock met grote inloop stallen. Ook mag je altijd op bezoek komen zonder afspraak elke dag. (heb opfokken gezien waar je niet welkom bent of alleen op afspraak) Ook doen ze daar heel relaxed met de paardjes. Ze controleren alle paarden elke dag en regelen het enten, ontwormen en bekappen netjes.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Betrouwbare opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 17:58

Bedankt voor jullie aanbevelingen voor de Doniahoeve :)

Wij zitten vol tot tenminste einde 2019-voorjaar 2020... Ik krijg best veel berichten, dus ik post het hier ook nog maar even :)

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Betrouwbare opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 18:18

Dat doe je goed :D