Verzekering recreatiepaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
JustMeI2

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-05-18
Woonplaats: Friesland

Verzekering recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-18 00:26

Hallo!
Zoals heel misschien sommigen van jullie weten krijg ik binnenkort een paardje <3
Ik ben alles (samen met mijn ouders) aan het bekijken en ik/we lopen vast op de verzekering.
Wat ik nodig heb is een:
- ziekteverzekering (voor vooral koliek operaties)
- aansprakelijkheidsverzekering, dat als je op buitenrit gaat en je paard maakt iets stuk zoals een auto als hij op hol slaat, dat dit verzekerd wordt.
- verder weet ik echt niet wat handig is, help!
- ook ervaring gezocht met bedrijven en waar ik het best kan verzekeren. ik kan me geen 150 euro per maand aan verzekering permitteren, dus niet al te duur ;)


Chabby

Berichten: 364
Geregistreerd: 29-01-18
Woonplaats: Medemblik

Re: Verzekering recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 00:28

Ik lees mee!

Hutcherson

Berichten: 7332
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Verzekering recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 01:51

Geen verzekering voor ziektekosten afsluiten.
In de voorwaarden staat dat als je het verzekerde bedrag claimt (dus je hebt n operatie gehad en wilt dat de verzekering dit uitkeert) dan wordt je paard eigendom van de verzekeraar en hebben zij het recht om het dier door te verkopen.
Ook als jij met je DA bijvoorbeeld besluit dat de lijdensweg lang genoeg heeft geduurd en je neemt afscheid. Je wilt die kosten declareren maar de verzekeraar stelt een onderzoek in en vind dat jij niet alles hebt gedaan om de kwaal te verminderen of te verhelpen. Dan kun je met verklaringen van de DA komen wat je wilt, maar je krijgt niks uitbetaald.

Soms gaat het wel goed, maar je betaalt meer aan de premies dan dat je uitbetaald krijgt (anders zouden dit soort bedrijven niet bestaan).

Qua aansprakelijkheid is een WA verzekering prima. Informeer even of schade van dieren (specifiek paard) hieronder valt. Die van mij kost 2,35 euro per maand.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Verzekering recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 03:19

Ik zeg ook: geen verzekering afsluiten. Meestal meer gesodemieter en net zo weinig terug als wanneer je geen verzekering had.

Kijk goed je WA verzekering na (die van je ouders) of je paard daar meeverzekerd is. Zo nee, dan kun je alsnog een wa verzekering alleen voor je paard afsluiten

N4N4
Berichten: 1107
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Verzekering recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 07:26

Ik heb voor mijn paard ook geen verzekering afgesloten , ze was al wat ouder ( met 19 jaar worden ze er uitgegooid ) en heb om mij heen zoveel ellende gezien qua verzekeringen dat ik gewoon zelf geld achter de hand heb staan .

Mijn wa verzekering heb ik bij aankoop gebeld en mijn merrie valt er gewoon onder .. kost 45 euro per jaar

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

fjordjes

Berichten: 12020
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Verzekering recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 08:08

Ik heb ook nooit een verzekering afgesloten voor m'n paarden. Ik zet elke maand een bedrag opzij en dat is voor eventuele onvoorziene kosten. M'n paard is al automatisch wa verzekerd, valt bij mij onder huisdieren. Dus het is een beetje onzin om die apart WA te verzekeren. Zie ook dit: https://aansprakelijkheidsverzekeringve ... /je-paard/

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 08:47

khirshanta schreef:
Ik zeg ook: geen verzekering afsluiten. Meestal meer gesodemieter en net zo weinig terug als wanneer je geen verzekering had.

Kijk goed je WA verzekering na (die van je ouders) of je paard daar meeverzekerd is. Zo nee, dan kun je alsnog een wa verzekering alleen voor je paard afsluiten

TS van NL? Dan is dit onzin; huisdieren (paard is een huisdier) is meeverzekerd, al stellen veel verzekeraars het wel op prijs als je ze op de hoogte brengt van de aanwezigheid van een paard.
Er schijnt overigens wel een enkele maatschappij te zijn die er extra voor vraagt en het dus uitsluit; die moet je eruit trappen want die hebben meer rare voorwaarden die wel erg op het randje van de NL-wetgeving zijn!

TS van België? Ook onzin; in België zijn paard nooit meeverzekerd en MOET je dat apart bijverzekeren. Check in dat geval even of het zinvol is lid te worden van de VVR (vlaamse vereniging van recreatieruiters)

Ziektekostenverzekering is onzin. De voorwaarden zijn zo slecht (van alle maatschappijen!) dat het je op het einde alsnog een hoop geld kost en je bovendien een hoop gezeur erbij hebt.

Belangrijker is om te kijken hoe het stalmanagement is. 90% van alle koliekgevallen zijn terug te voeren op slecht stalmanagement! Vraag het elke dierenarts, hij/zij zal je dat beamen.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Re: Verzekering recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 09:04

In België verschilt het ook per verzekeraar, mijn paard is bijvoorbeeld wel automatisch mee verzekerd, dus ook altijd even navragen.

If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.

Rizette
Berichten: 4334
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Verzekering recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 09:13

Op het moment dat je een paard koopt moet je zo'n drieduizend euro achter de hand houden voor je paard. Zet dat eventueel apart. Dan ben je voor de meeste nare ziektes en situaties in eerste instantie ingedekt. Zet er elk maand nog wat bij zodat je een flinke buffer hebt.Heb je het geld nooit nodig dan kun je er op den duur iets anders van doen. Verzekeringsgeld ben je sowieso kwijt.Dit is je eigen verzekering.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 09:23

Tip: Als je voor ziektekosten eigenlijk alleen koliek wil meeverzekeren dan zijn er een aantal verzekeringsmaatschappijen die dit in de basisverzekering hebben zitten zonder dat je er een aparte ziekte kosten verzekering voor af hoeft te sluiten. Dat scheelt veel premie.

Tip 2 - lees de voorwaarden goed, vaak lezen mensen de voorwaarden niet goed en zijn ze later teleurgesteld omdat ze dachten dat het wel meeverzekerd was.

Qua aansprakelijkheid, daar is al genoeg over gezegd.

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Verzekering recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 09:30

Geen verzekering afsluiten en even kijken of via je WA verzekering huisdieren inbegrepen zijn. Heb het al jaren zo en ik betaal de dierenarts, indien nodig. En dat is gelukkig niet vaak. Wat extra geld achter de hand is natuurlijk altijd handig.

Roodvos

Berichten: 6651
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 09:31

RoyceMack schreef:
Geen verzekering voor ziektekosten afsluiten.
In de voorwaarden staat dat als je het verzekerde bedrag claimt (dus je hebt n operatie gehad en wilt dat de verzekering dit uitkeert) dan wordt je paard eigendom van de verzekeraar en hebben zij het recht om het dier door te verkopen.

Dit is onzin. Overname door de verzekering komt pas aan de orde als het paard wordt afgekeurd voor het gebruiksdoel. Meestal kan je dan het paard terug kopen voor de vleesprijs.

Ik heb een voor de sport afgekeurd paard, die nog prima dienst doet voor de recreatie. Als jij een recreatie paard verzekerd had je in dit geval waarschijnlijk geen uitkering gehad. Denk dus goed na onder welk gebruiksdoel je het paard verzekerd.

Gebruikelijk keert een verzekering voor ziektekosten per jaar en/of per geval max de verzekerde waarde uit. Met vaak een max. van 4500 of 5000 €.
Als jouw paard verzekerd staat voor 4000 krijg je dus maximaal dat bedrag. Staat je paard verzekerd voor 6000 dan krijg je maximaal 4500.

Als je alleen ziektekosten wil verzekeren voor een eventuele koliekoperatie zeg ik: niet doen. Slagingspercentage daarvan is ca 50%, met nog een half jaar revalidatie. Hoe hard het ook klinkt: je kan ze dan beter laten inslapen.

De kans dat je ziektekosten moet maken voor orthopedische aandoeningen* is vele malen groter. En dat is alleen gedekt met de meest uitgebreide verzekering. Ik heb de laatste jaren regelmatig gedeclareerd, en enkel en alleen maar orthopedische kosten.
*Hieronder vallen aandoeningen als artrose, hoefkatrol ontsteking, kissing spines, peesblessures, gebroken griffelbeen.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

pillow
Berichten: 7785
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 09:40

Normaal gesproken valt een paard onder de gewone WA verzekering. Ziektekostenverzekering moet je nooit aan beginnen. Kost klauwen vol geld en negen van de tien maken er nooit gebruik van. Ik heb al 40 jaar eigen paarden en nog nooit dure operaties oid gehad. Een koliek operatie zou ik sowieso niet doen of het moet een kostbaar fokdier zijn oid. De kosten zijn vele malen hoger dan de waarde van het paard (zoals in jou geval)en het is maar zelden dat een paard er niks aan over houd. En hoe vaak per jaar heb je een VA nodig? ik gelukkig erg weinig. Ik heb mijn paarden verzekerd bij een onderling paardenfonds en betaal iets van €100,00 pp. per jaar. Mocht hij doodgaan of blijvend ongeschikt (kreupel oid)dan krijg je de waarde van je paard uitgekeerd en kun je een nieuwe kopen. Zet een bepaald bedrag (wat je kunt missen) per maand opzij en gebruik wat je nodig hebt. Geen VA gehad? is het geld nog van jou. bij een verzekering ben je het kwijt. Niet doen dus.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Verzekering recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 11:01

Ik heb geinfomeerd bij de wa verzekering die wij hebben.Maar alleen ons gezin is verzekerd met het paard dus geen bijrijder en zo.En als het paard door de schuld van een ander uibreekt en schade maakt.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 11:09

ikke schreef:
khirshanta schreef:
Ik zeg ook: geen verzekering afsluiten. Meestal meer gesodemieter en net zo weinig terug als wanneer je geen verzekering had.

Kijk goed je WA verzekering na (die van je ouders) of je paard daar meeverzekerd is. Zo nee, dan kun je alsnog een wa verzekering alleen voor je paard afsluiten

TS van NL? Dan is dit onzin; huisdieren (paard is een huisdier) is meeverzekerd, al stellen veel verzekeraars het wel op prijs als je ze op de hoogte brengt van de aanwezigheid van een paard.
Er schijnt overigens wel een enkele maatschappij te zijn die er extra voor vraagt en het dus uitsluit; die moet je eruit trappen want die hebben meer rare voorwaarden die wel erg op het randje van de NL-wetgeving zijn!

TS van België? Ook onzin; in België zijn paard nooit meeverzekerd en MOET je dat apart bijverzekeren. Check in dat geval even of het zinvol is lid te worden van de VVR (vlaamse vereniging van recreatieruiters)

Ziektekostenverzekering is onzin. De voorwaarden zijn zo slecht (van alle maatschappijen!) dat het je op het einde alsnog een hoop geld kost en je bovendien een hoop gezeur erbij hebt.

Belangrijker is om te kijken hoe het stalmanagement is. 90% van alle koliekgevallen zijn terug te voeren op slecht stalmanagement! Vraag het elke dierenarts, hij/zij zal je dat beamen.



Geen onzin, ik woon in Nederland en bij mijn WA verzekering zitten paarden en ponies niet inbegrepen.

Paardenfann4
Berichten: 1333
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 11:11

Paard valt gewoon onder de WA verzekering of AVP zoals het tegenwoordig heet in Nederland. Wel even vermelden dat er een paard bij is gekomen. Het paard is dan zelf niet verzekerd maar wel de schade die hij aanricht.

Ziektekosten moet je goed kijken wat er wel of niet gedekt wordt en wat je dan per maand kwijt bent of het rendabel is of niet. Soms is het best wel de moeite waard als je zelf geen grote spaarpot achter de hand hebt. Maar er zijn diverse verzekeringen met uiteenlopende voorwaarden dus daar zou ik even goed naar kijken. Maar er zijn er best wel bij die netjes de kosten uitkeren die gemaakt worden. Volgens mij zijn daar ook wel topics over te vinden en anders kun je altijd een nieuw topic aanmaken welke verzekeringen goed bevallen en welke niet.

Een verzekering kan niet zomaar je paard claimen als je boven een bepaald bedrag komt, dat is helemaal niet waar en totale onzin. Pas als een paard afgekeurd wordt, dan kunnen zij hem overnemen maar als je dat niet wilt dan krijg je de verzekerde waarde min de slachtprijs uitgekeerd en kun je hem gewoon zelf houden.

JustMeI2

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-05-18
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-18 11:15

oke dankjewel! hierdoor krijg ik een beetje meer inzicht.
Jullie zeggen dus een WA verzekering en een bedrag per maand op zij zetten, hoeveel dan per maand?

Edit: is de verzekerde waarde het aankoopbedrag? dat snapte ik niet helemaal :')
Laatst bijgewerkt door JustMeI2 op 19-08-18 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Berichten: 6903
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 11:27


Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Verzekering recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 11:45

Nog even een puntje over die koliekoperatie omdat TS dat specifiek noemt. Een dergelijke operatie is duur, laten we uitgaan van 6 of 7 duizend euro. Om dat te laten vergoeden moet je paard wel tegen een bedrag verzekerd zijn dat hoog genoeg is om na alle posten van eigen risico en eigen bijdragen nog genoeg over te houden. Hierdoor komt je paard vrij hoog in de verzekering en moet je dus ook veel premie betalen. Ga gewoon eens rekenen op een kritische manier en kijk dan of het zin heeft. Waarschijnlijk komt je tot de conclusie dat verzekering heel duur wordt en an kun je beter gaan sparen en -inderdaad- goed stalmanagement regelen.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 11:54

Rizette schreef:
Op het moment dat je een paard koopt moet je zo'n drieduizend euro achter de hand houden voor je paard. Zet dat eventueel apart. Dan ben je voor de meeste nare ziektes en situaties in eerste instantie ingedekt. Zet er elk maand nog wat bij zodat je een flinke buffer hebt.Heb je het geld nooit nodig dan kun je er op den duur iets anders van doen. Verzekeringsgeld ben je sowieso kwijt.Dit is je eigen verzekering.


Nou ik was in een week meer dan het dubbele kwijt, en ook nog eens mn paard. Plus aanschaf van een nieuw maatje etc kan er dan ook nog bij komen.

Mijn nieuwe paard is verzekerd bij equipe en dat bevalt prima. Want zo’n grapje trek ik op dit moment niet nog een keer, en mijn huidige paard verdient dezelfde kansen. Rest is idd WA verzekering.

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 12:17

Ik zou het paard well verzekeren. Zeker in het begin als je nog niet zoveel van het paard weet. Het paard kan zomaar iets mankeren, ook al heb je laten keuren.
Ik heb mijn paard in de verzekering bij Equipe. Bij de standaard dekking is je paard verzekerd voor diefstal, brand, verdrinking, etc maar ook voor koliekoperatie en acute medische zorg. Daarnaast is mijn paard aanvullend verzekerd voor dierenartskosten in de Equipe 4+ verzekering, voor de meer 'moderne' therapieën zoals stamcel. Mijn paard staat voor een verzekerde waarde van 2500 in de verzekering. Daarvoor wordt voor 2500 euro aan DA kosten per verzekeringsjaar vergoed. Of eigenlijk, schadejaar. Het jaar gaat in vanaf datum ontstaan van de schade. 25% van de rekening betaal je altijd zelf (eigen risico) dus de DA kosten kunnen per verzekeringsjaar 3100 euro belopen. Dat heb ik nooit opgemaakt, maar heb de 'pech' gehad toch altijd wel blij te zijn dat ik verzekerd ben. Het maandbedrag dat ik betaal is 50 euro

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 12:22

Pipodipo schreef:
Nog even een puntje over die koliekoperatie omdat TS dat specifiek noemt. Een dergelijke operatie is duur, laten we uitgaan van 6 of 7 duizend euro. Om dat te laten vergoeden moet je paard wel tegen een bedrag verzekerd zijn dat hoog genoeg is om na alle posten van eigen risico en eigen bijdragen nog genoeg over te houden. Hierdoor komt je paard vrij hoog in de verzekering en moet je dus ook veel premie betalen. Ga gewoon eens rekenen op een kritische manier en kijk dan of het zin heeft. Waarschijnlijk komt je tot de conclusie dat verzekering heel duur wordt en an kun je beter gaan sparen en -inderdaad- goed stalmanagement regelen.


6 a 7000 voor een koliekoperatie vind ik wel heel veel. Met 3000-5000 zit je meer in de richting. Met een verzekerde waarde van 2500 heb je dan in ieder geval een groot deel van de kosten gedekt,

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Verzekering recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 12:25

Ik vind Equipe ook wel een fijne verzekering. Nooit discussie gehad over uitkeren. Ik heb tot 3 x toe een paard afgekeurd gehad (pure pech) dat ik gewoon weer kon terugkopen om in te laten slapen. En mijn daaropvolgende paarden waren altijd weer welkom.

JustMeI2

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-05-18
Woonplaats: Friesland

Re: Verzekering recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-18 13:56

oke dankjulliewel!
Deze vraag is denk ik meer gericht aan Babootje en Caily,
Als ik men paard verzeker bij equipe (heb al even op de site gekeken) welke verzekering zou ik dan moeten aanschaffen, en hoeveel zou dat kosten.
Het is voor een e pony, klein paard, waar ik recreatief mee ga rijden. Erg veel bosritjes dus. Ik twijfel nu over de verzekering koliekoperatie, want ik weet niet of dat handig is. welke verzekering zouden jullie in mijn geval nemen? (is eerste paard, dus dit soort dingetjes weet ik nog niet.)

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 14:34

Citaat:
Geen verzekering voor ziektekosten afsluiten.
In de voorwaarden staat dat als je het verzekerde bedrag claimt (dus je hebt n operatie gehad en wilt dat de verzekering dit uitkeert) dan wordt je paard eigendom van de verzekeraar en hebben zij het recht om het dier door te verkopen.

Ik ben verzekerd bij efo - een onderlinge organisatie.

Ik heb dit op kantoor nagevraagd, jaren terug - en zo zwart/wit ligt het niet.

Stel je dier wordt als total loss gezien (- wat een verzekeringsterm is: bedrijfsmatig moet de verzekering het complete verzekerde bedrag uitkeren)
dan wordt er overlegd.
In een aantal gevallen is het dier dan al ge-euthanaseerd door de dierenarts,
misschien is het paardvriendelijk om het dier naar een 'pensioen pension' te brengen
of misschien is slachten de keuze.

Uiteraard geldt bij slacht ALTIJD dat je of zelf mee moet of deze dienst moet vragen aan iemand die je echt vertrouwt. (Want een x aantal keren verzint iemand 'dat slacht niet hoeft' en wordt het dier doorverkocht. Doe dat je dier niet aan: de nieuwe eigenaar weet niets van de problemen en waarschijnlijk belandt je dier een aantal nare maanden later alsnog bij de slager....)

Ik meen dat efo bereid is om mijn paard namens mij te laten slachten - maar dat is een aanbod.
En ik blijf te allen tijde eigenaar, ook als ik de verzekeringspenningen in wegens 'total loss'.

Ik betaal rond de 150 euro per jaar.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 75 bezoekers