Cremeren paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Cremeren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 13:58

Excuus als het niet goed gaat...

Mijn pony staat al een paar jaar 'ingeschreven' bij de Breborgh. Mocht ze overlijden wil ik haar laten cremeren.

Nu kwam ik net een video tegen waarin de oven te zien is en ben hier toch een beetje op afgeknapt. Ze moeten blijkbaar op de rug met gevouwen benen er in.
Dat staat mij erg tegen. Ik heb ook foto's van andere crematorias gezien waarbij ze gewoon netjes liggen.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen. Hoewel het geen leuk onderwerp is, wil ik goed voorbereid zijn, mocht het zo ver zijn.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Cremeren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:00

Ik ben hier waarschijnlijk veel te nuchter voor, maar wat maakt dat nou uit? Paard is al lang en breed dood eer die bij de oven komt, je krijgt hoe dan ook een hoop as. Of deze nou netjes erin geschoven is of op de rug. 2

Als je dit filmpje niet had gezien had je het niet geweten.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:02

Prachtig dat je dat voor je paard overhebt maar dan komt mijn nuchtere boerenverstand weer wat zegt waarom?? Ik houd zielsvel van mijn dieren, echter, dood gaan de kat en hond bij ons het erf ergens in. En paarden, tja, dood is dood denk ik dan, die gaan met de rendac mee. Zou er ook niet aan moeten denken dat een potje met welke as dan ook op de schoorsteenmantel zou staan. Maar iedereen denkt daar misschien anders over. Een overleden paard is groot en er zullen ovens zijn waar ze gestrekt in kunnen maar sommigen ook niet en dan vouwen ze de boel op.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:04

Mijn pony is door de gewone vrachtwagen van Rendac opgehaald. DA heeft voor mij hoofd en staart er af gehaald, staart ligt nog thuis voor sierraad maken en hoofd heb ik begraven. Zo kon ik fijn afscheid nemen zonder idiote kosten die mij qua rouwverwerking toch niks teruggaven. Het in al die jaren vrij weinig foto's gemaakt hebben doet veel meer zeer dan hoe het omhulsel verwerkt is. Daarnaast kan je vrijwel altijd het ophalen van je dode pony laten doen zonder jouw bijzijn. Afscheid nemen is vaak niet prettig met toeschouwers die je niet kent, en daar komt het met dit soort opties vaak wel op neer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:05

Wow, dat mag ik toch zelf weten?
Ik wil dat er respectvol met haar omgegaan word, ook al is ze dood en ook al is het 'maar' een lichaam...

Ik heb geen zin in een discussie topic: mijn pony, mijn centen, mijn keuze.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:07

Myrthe3 schreef:
Wow, dat mag ik toch zelf weten?
Ik wil dat er respectvol met haar omgegaan word, ook al is ze dood en ook al is het 'maar' een lichaam...

Ik heb geen zin in een discussie topic: mijn pony, mijn centen, mijn keuze.

Niemand die je aanvalt dus even dimmen, mensen geven alleen aan wat zij zouden doen.

Tazzey
Berichten: 9503
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:08

Ik begrijp het wel, ik wil ook dat mijn dieren een waardig afscheid krijgen. Ik snap dat er mensen zijn die daar anders over denken maar ik kan dat niet en TS blijkbaar ook niet. Rendac kan ik niet over mijn hart verkrijgen, een dier heeft jarenlang onvoorwaardelijke liefde gegeven en om die dan zo respectloos af te danken... nee dat kan ik niet.

Ik zal eens vragen aan een vriendin die haar paard onlangs heeft laten cremeren, dat was heel netjes gedaan en daar kon het dier ook liggend de oven in.



bigone schreef:
Myrthe3 schreef:
Wow, dat mag ik toch zelf weten?
Ik wil dat er respectvol met haar omgegaan word, ook al is ze dood en ook al is het 'maar' een lichaam...

Ik heb geen zin in een discussie topic: mijn pony, mijn centen, mijn keuze.

Niemand die je aanvalt dus even dimmen, mensen geven alleen aan wat zij zouden doen.

Zo dan! Wat een houding, bah!

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:08

Nou dan ga je toch op zoek naar een crematorion waar het wel netjes gedaan word.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:09

Waarom is op de rug dan niet respectvol? Dat kan ik echt niet volgen..... De mensen van de rendac gaan er ook respectvol mee om maar daar gaat die ook niet liggend een oven in.

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:10

Ik snap je hoor. Ik heb het bij Westerhout laten doen in Beverwijk. Ze hebben hem met een speciale trailer opgehaald. Ik kreeg een belletje zodra hij gearriveerd was en toen hij was gecremeerd. 2 dagen later kon ik hem ophalen en kreeg ik nog een rondleiding. Had daar echt een heel fijn gevoel bij, ondanks het verdriet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:10

bigone schreef:
Myrthe3 schreef:
Wow, dat mag ik toch zelf weten?
Ik wil dat er respectvol met haar omgegaan word, ook al is ze dood en ook al is het 'maar' een lichaam...

Ik heb geen zin in een discussie topic: mijn pony, mijn centen, mijn keuze.

Niemand die je aanvalt dus even dimmen, mensen geven alleen aan wat zij zouden doen.


Dat bepaal ik zelf wel,bovendien is mijn reactie volgens mij gewoon normaal. Misschien even goed lezen dan, waarom doe je dat, dood is dood. Ik vind van niet, klaar. Topic staat niet voor niks bij ED, anders had ik 'm wel ergens anders neer gezet.

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:11

Is inderdaad jouw keuze. Maar een veulen in de baarmoeder ligt ook opgevouwen. Ik zou er zelf dus geen problemen mee hebben. Mensen werden van oudsher ook vaak in de foetushouding begraven. Vind ik natuurlijker dan gestrekt in een kist.

rockwitch

Berichten: 11727
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:12

Ik heb mijn paard ook laten cremeren, alleen had ik verder geen idee van hoe ze erin gaan. Ben daarna wel het as gaan ophalen en heb de oven gezien en ik snap dat ze daar niet met gestrekte benen inpassen. Ze gaan wel heel respectvol met je dier om, mijne is in Rotterdam gecremeerd, ik heb dus geen idee of er ergens crematoria zijn met grotere ovens waar ze plat liggend in passen.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:13

Alstublieft, U vraagt, wij draaien. Wanneer het geld je inderdaad niets uitmaakt want daar had niemand iets over gezegd , dit crematorium heeft een oven met oppervlakte van 3 bij 5 dus daar past een paard platliggend in, ook verzorgen ze het vervoer. Tarieven staan erbij dus kun je zo uitrekenen wat het gaat kosten maar dan is het ook volledig naar je wens, succes en ik hoop dat het nog even duurt voor je er gebruik van moet maken.
https://www.paardencrematoriumwesterhout.nl/


En ts, ik heb geschreven hoe ik het voel en nergens jouw beslissing denigrerend omschreven , lezen is idd soms moeilijk.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 31-07-18 14:17, in het totaal 2 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:14

Rouwverwerking is een zeer persoonlijk en emotioneel iets, let er op dat je je niet laat leiden door marketing of wat anderen er van maken, wat jij nodig blijkt te hebben dan zal altijd anders zijn dan je nu denkt en niet zo makkelijk passen in de structuren van een commercieel bedrijf. Opties openhouden is 1 ding, te sterk bezig zijn met hoe erg stort mijn wereld in als pony dood gaat is ongezond. Pony leeft nu nog, geniet er van en bouw herinneringen, alles qua ceremonie qua begraven/cremeren ten spijt, het zijn de herinneringen aan het leven samen die veel meer bepalen.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:14

Wow, wat een mensen hier. Misschien moeten jullie de openingspost nog even doorlezen: de Topicstarter vraagt volgens mij vrij duidelijk naar ervaringen met het cremeren, niet of iedereen even zijn of haar mening wilt geven over crematie, dat is toch wat heel anders? Waarom is het zo moeilijk voor mensen om gewoon even je mening voor je te houden als er niet naar gevraagd wordt, zeker bij iets wat voor de TS duidelijk aan het hart gaat??

TS, wij hebben goede ervaringen bij SHCN in Roermond, maar ik moet zeggen dat ik bij het cremeren zelf niet ben geweest en dus niet weet hoe dat in zijn werk gaat. Maar ik weet zeker dat ze je dat gewoon kunnen uitleggen als je contact met ze zoekt, zijn hele fijne en begripvolle mensen. Ons paard hebben ze destijds ook echt met veel geduld en op respectvolle wijze opgehaald, en op het bedrijf waar ik jaren heb gewerkt (helaas) meerdere paarden, altijd op diezelfde nette en persoonlijke manier.
Laatst bijgewerkt door NikkiDeKerf op 31-07-18 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Tazzey
Berichten: 9503
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:17

Westerhout is een heel prettig bedrijf. Ik heb daar verschillende caviaatjes laten cremeren. De laatste hebben ze thuis opgehaald en dat ging heel netjes.

SHCN heb ik minder fijne ervaringen mee persoonlijk. Daar heb ik na de crematie echt een rottige smaak van gehouden.

Rouw is inderdaad heel persoonlijk en TS moet ook zeker haar gevoel volgen. Als zij het niet fijn vind dat het paard op die manier de oven in moet dan moet ze daar ook zeer zeker niet voor kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:18

Bedankt voor de nuttige reacties.
Geld maakt me wat dat betreft niet uit nee.
Tamary, klopt inderdaad, ik snap je wel maar kan het niet over m'n hart verkrijgen haar met de rendac mee te doen. Ik vind rendac namelijk niet respectvol met dieren om gaan, ik heb al verschillende aanvaringen met de chauffeurs gehad, koe een meter boven de lege vrachtauto op de grond laten klappen vind ik niet respectvol. Daarom deze keuze.

Bedankt voor de fijne reacties verder, daar kan ik wat mee!

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:21

Als je even Googled dan zijn er 4 paardencrematoria in NL:
Paardencrematorium Westerhout - Beverwijk
Paardencrematorium Rotterdam – Rotterdam
Paardencrematorium Het Hoeksche Hof - Numansdorp
Paardencrematorium De Bréborgh - Bentelo

Het is een kleine moeite die andere 3 even te bellen/mailen met de vraag hoe het bij hun gebeurt.

Anoniem

Re: Cremeren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:24

Zo ver was ik ook Roodvos, maar ik wil ook graag ervaringen van mensen zelf.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:27

Myrthe3 schreef:
Bedankt voor de nuttige reacties.
Geld maakt me wat dat betreft niet uit nee.
Tamary, klopt inderdaad, ik snap je wel maar kan het niet over m'n hart verkrijgen haar met de rendac mee te doen. Ik vind rendac namelijk niet respectvol met dieren om gaan, ik heb al verschillende aanvaringen met de chauffeurs gehad, koe een meter boven de lege vrachtauto op de grond laten klappen vind ik niet respectvol. Daarom deze keuze.

Bedankt voor de fijne reacties verder, daar kan ik wat mee!

Rendac hoefde ik niet bij te zijn (en ook andere route genomen die dag). Loonwerker die pony aan de weg gelegd heeft, heeft dat keurig gedaan. Zoals ik al zei, je hoeft er niet bij te zijn verder, je hoeft echt de rendac auto niet uit te zwaaien als je dat niet wil. Zeker met wat hulp (en die is er eigenlijk altijd wel) kan je afstand inbouwen waar nodig en je afscheid zo prive & persoonlijk maken als je nodig hebt. Maar in mijn ervaring is dat een combi van een heel organisch proces dat ter plekke ontstaat en de zaken die per onmiddelijk geregeld moeten worden er tussendoor. Hoe dan ook is het altijd onverwachts, ongewild en afwijkend van wat je dacht toen er nog niet zoveel emotie bij kwam kijken.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:28

Wat is het verschil tussen plat en op de rug?

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:30

Dus op de rug met poten (benen :+ ) gevouwen is respectloos maar op de zij uitgestrekt niet >;) ...
Begrijpe wie begrijpe kan...

Dood is dood. Er blijft een hoop vlees en botten over maar je paard is weg.

(Ik hoop dat je dan nooit meemaakt hoe een begrafenisondernemer een lijk komt halen, daar komt soms ook genoeg gestuiter en gesleur bij kijken)

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Cremeren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:33

Nou. Ik kan me voorstellen als lijkstijfheid al ingetreden is dat het invouwen van de benen niet meer 'met respect' gedaan kan worden.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8294
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:34

Die van mij is in november in Rotterdam gecremeerd.
Geen idee hoe ze de oven in is gegaan. Ze is daar ingeslapen (en heeft het hek stukgemaakt dus ik weet niet of ze het nog doen) en vervolgens met een speciale trailer getakeld en in de oven gegaan.