Ervaringen ander paard rijden drachtig

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kelseyc

Berichten: 793
Geregistreerd: 03-10-12

Ervaringen ander paard rijden drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 09:26

Hoi,

Mijn excuses voor het wazig onderwerp, wist niet hoe ik het makkelijker kon beschrijven..

Ik ben in mei 2016 begonnen met een pony te rijden voor op wedstrijd, dit ging heel goed waarbij ik in mei 2017 van dezelfde super lieve eigenaren een paard ter beschikking kreeg. Ook dit gaat tot nu toe allemaal heel goed. Momenteel staat de pony te koop waarmee ik M heb gesprongen. Nu is de eigenaar pas wezen kijken op wedstrijd bij het paard en gehoren te kregen dat we een veulen mogen fokken (eigenaren zijn altijd fokkers geweest dus niet zomaar zonder ervaring!)

Nu zijn we van plan om haar in het voorjaar ongeveer te laten dekken en tot 4/5 maand nog rijden als ze drachtig is. (Tenzij eerder moet stoppen licht er natuurlijk aan wat ze aankan).

Heeft er iemand ervaring mee om een paard voor iemand te rijden voor een jaar zeg maar, of langer of korter natuurlijk, tijdens zwangerschap van het paard.

Het zou me dus gewoon leuk lijken om gewoon door te kunnen trainen met een paard, terwijl mijne dan gewoon rustig aan kan doen en wel gewoon gelongeerd en beweging krijgt.

Ik hoor graag voor ervaringen of dergelijke!

Met vriendelijke groet,

Kelsey

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Ervaringen ander paard rijden drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:36

Je kan heel lang doorrijden met een drachtige merrie, al zou ik met springen stoppen zodra ze een buikje krijgt.
Meestal stop ik in de dressuur zo’n maand of 2 voor de uitgerekende datum met galop en draven we nog rustig een poosje door, paard soepel houden. Op het laatst alleen nog stapritjes.

Vroeger ook een fokmerrie van anderen gereden die had voor mij tussen de veulens door met 2 ruiters van B naar Z gelopen en werd altijd gewoon doorgereden tot het einde. Heb ik de ene dag nog een B wedstrijd met winst mee gereden, de volgende dag een veulen.
Dat laatste met toestemming/onder druk van de eigenaren, dat zou ik met de kennis van nu niet meer doen.

Kijk goed naar wat de merrie aangeeft. Mijn huidige merrie was er 2 maanden voor het einde echt klaar mee en heb ik rust gegeven.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Ervaringen ander paard rijden drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:57

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Bambelien
Berichten: 300
Geregistreerd: 30-07-18

Re: Ervaringen ander paard rijden drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:09

Ik zou vooral heel goed naar de merrie kijken. Bij de één kon ik langer doorrijden dan bij de ander. Goed aanvoelen wat voor werk ze nog aankan!