Western hoefsmid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Western hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-18 14:33

Hoi,

Voor een vriendin opzoek:

Weten jullie een goede western hoefsmid omgeving utrecht?

Alvast bedankt

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️


Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Western hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:25

Franz Jozef van Rijssen, rustige en geduldige man.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Western hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 00:12

Met specifiek western, neem ik aan een smid die ervaring heeft met sliding plates? Daar zijn echt maar een paar goed van. Het is niet; we kopen wat plates in en meppen die eronder.

Als het gaat om ervaring met quarter hoeven, problemen etc, kom je ook wel vaak bij die smeden of iig hoefsmeden die op de grote stallen komen.

Ze kan het beste haar trainer vragen als ze aan plates toe is en dat de bedoeling is.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 07:37

Franz Jozef maakt de plates helemaal zelf, is zelf ook westernruiter en komt op alle grote westernstallen in die regio. Ik zou hem niet aanraden als hij niet kundig was...

Beauty26
Berichten: 2033
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 07:40

De enige die ik ken in omgeving Utrecht is idd Frans Jozef. Succes hoop dat je een goeie hoefsmid vind.
Overigens is Frans Jozef een prima smid!

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8273
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Western hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 08:48

Ik zou frans jozef nooit meer aan mijn paard laten zitten..

Koud beslag waar de kieren door heen kwamen, om de haverklap "nee je pony is niet gedaan want die staat nog prima" terwijl ze écht veel te lang stond, scheuren en barsten niet bijwerken en echt een verkeerde stand in de hoeven die na een kundige smid weg waren.

Niet alleen bij mij eigen paard gezien trouwens. Ook bij veel western manege paarden uit de omgeving Utrecht.

Voor de plates die hij maakt geef ik hem wel credits. Het ijzerwerk ziet er prima uit.

Als tip voor je vriendin: als je een goede opgeleide smid hebt kunnen ze alles wat je wilt bedenken er onder slaan, van plates tot medisch beslag.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Western hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:06

Nee, plates zijn echt een vak apart. Daarvoor moet een hoefsmid zich echt een beetje interesseren in een sliding stop, spinnen, reining bodem etc etc. Je ziet echt veel slecht werk voorbij komen, omdat men denkt dat ze het kunnen.

Ronald Aalders is in Nederland de beste hiervoor, maar wel druk. Kom overal en als hij niet kan, is het misschien mogelijk naar een goede collega te vragen.

Maar goed, wat is een western hoefsmid volgens de vriendin? Voor pleasure heeft ze geen plates nodig. En als je aan plates toe bent, heb je vrijwel altijd een goede trainer die een goede smid kent.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: horsepower14 en 46 bezoekers