Wie kent er een goedkope hoefsmid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 23:17

Abiola schreef:
Dat zeg ik niet. Maar ik krijg wel jeuk van mensen die kijken naar prijzen van negen jaar geleden, of überhaupt willen beknibbelen op de beste zorg voor een paard. En hoezo is er "opeens" geen smid meer? Wie deed ze eerder? Waarom is hij gestopt en zijn de paarden niet overgedragen aan een ander? Ik snap dat niet.


Als je mijn posten hebt gelezen kun je zien dat het niet om mijn pony's gaat en dat ik dus niet degene ben die gaat bezuinigen op die koste. Verder heb ik al gezegt dat ik zelf de situatie ken en dat dat verder ook niet relevant is voor de andere hier. Wat ik zoek dat vraag ik duidelijk in dit topic en wil het beste voor die ponytjes. Daarvoor open ik dit topic. Ik snap dat ieder zijn of haar mening heeft en er vraagtekens bij zet maar ik heb niks aan dit soort postst helaas..

ilse46

Berichten: 280
Geregistreerd: 26-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 23:33

ik heb voor je meegekeken op google,maar zie er weinig,en hebben geen prijzen erbij..bel anders is in de rondte en leg de situatie uit ..vaak kunnen ze misschien een leuk prijsje maken voor het hele spul...succes.

pvdbosch
Berichten: 491
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 23:49

Gelijk heb je.

Waarom zou je niet mogen kijken naar een goedkope smid? Er zijn heus prima smids die minder vragen.
Ik ken er zelfs een die voor 15,00 mini's bekapt (maar helaas niet bij jou in de buurt).

Als het om iets anders gaat dan vindt iedereen het maar heel normaal dat je een beetje rondshopt/kijkt maar oh wee als je zo iets hier durft te plaatsen. Dan word je gelijk weer de les gelezen.

Net als al die betweters die altijd maar vinden dat je overal direct een dierenarts bij moet halen.
Gewoon nuchter verstand gebruiken. Je gaat toch zelf ook niet voor ieder wissewasje naar de dokter (of misschien dus wel, verklaart gelijk waarom de zorg zo duur is).

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 23:57


Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 00:50

Ik vind het ook niet raar dat je een goedkope hoefsmid zoekt, ben zelf ook overgestapt van 35 euro per paard naar een hoefsmid van 25 euro per paard die super bekapt :j heb je geen pensionstal of manege in de buurt waar je eens naar connecties kunt vragen?

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 01:10


pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 01:26

_Reneee schreef:
Ik betaalde 15 voor mijn mini en nu 20. Komt omdat ik er twee grote bij heb, anders is het 25 volgens mij. Mijn hoefsmid vindt dat een mini bekappen niet in verhouding staat met een groot paard, want het is echt binnen vijf minuten gebeurd :') Rondbellen in de omgeving zou ik doen! Want het kan echt wel.


offtopic
maar hier ben ik het niet mee eens. vaak worden kleintjes even snel gedaan. maar ook hier bij moet het zorgvuldig gebeuren en is het geen 5min werk! als er een hoefsmid het binnen 5min doet hoeft hij de volgende x niet meer langs te komen hier ;)

mijn hoefsmid is net zo lang bezig met de grote als de kleine.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Wie kent er een goedkope hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 06:36

Dit topic hoort thuis op ED, ik verplaats het dus daarheen.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:41

Je zou Ferry Litjens uit Volkel kunnen proberen. Ik betaal 25 euro voor bekappen. Maar weet niet of hij mini's doet.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 16:27

koend schreef:
Hoefnatuurlijk.nl

Als ze normale voeten hebben, normale manieren hebben en je bent zelf handig en een paardenmens, dan kan je het gewoon zelf!
Aan verwaarloosde voeten begin je best niet.

Wel heel veel keren "als"...



Je vindt massa's uitleg op "hoefnatuurlijk.nl" over het zelf onderhouden van hoeven. Ze geven ook cursussen.
Verwaarloosde voeten zijn hoeven die al te veel vervormd zijn door veel te lang niet te bekappen: opgekrulde toon, losgelaten hoefwand, heel onregelmatig gevormde hoef... Dat is echt niets voor beginnelingen.

Ik onderhoud de hoeven van mijn 2paarden zelf gedurende 8 maanden van het jaar. Ik heb een hoefmes, grote tang om ijzers af te halen, kleine scherpe tang om grotere stukken hoefwand bij te knippen (zelden nodig), een goede rasp en een zelfgemaakt steuntje. In de zomermaanden laat ik ze beslaan zodat ik kalkoenen kan steken. Als ik een probleem merk ga ik ook naar de hoefsmid maar ook dat is zelden nodig. Mijn hoefsmid ziet mij graag komen want de hoeven zijn altijd in goede gezondheid en mijn paarden hebben goede hoefsmidmanieren doordat ik er zo dikwijls mee bezig ben. Anderzijds heeft hij me ook al dikwijls raad gegeven.
Ik gebruik de methode van "hoefnatuurlijk" maar zet de hoeven, en vooral de hielen, net een beetje minder kort.

Met "heel veel keren ALS" bedoel ik dat er veel voorwaarden moeten voldaan zijn om te kunnen doe-het-zelven. Er is kennis, tijd, handigheid en een kleine investering nodig van de mens en dan verder normale hoeven van het paard.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:30

pinkie87 schreef:
_Reneee schreef:
Ik betaalde 15 voor mijn mini en nu 20. Komt omdat ik er twee grote bij heb, anders is het 25 volgens mij. Mijn hoefsmid vindt dat een mini bekappen niet in verhouding staat met een groot paard, want het is echt binnen vijf minuten gebeurd :') Rondbellen in de omgeving zou ik doen! Want het kan echt wel.


offtopic
maar hier ben ik het niet mee eens. vaak worden kleintjes even snel gedaan. maar ook hier bij moet het zorgvuldig gebeuren en is het geen 5min werk! als er een hoefsmid het binnen 5min doet hoeft hij de volgende x niet meer langs te komen hier ;)

mijn hoefsmid is net zo lang bezig met de grote als de kleine.


Mijn pony staat er al vijf jaar perfect op.

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Re: Wie kent er een goedkope hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 17:50

Heel erg bedankt voor alle reacties! Ze zijn vorige week Door gea van Boxtel gedaan. Dus ze staan weer netjes op de beentjes