Waar wol voor zadelvulling en naalden en draad te koop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Waar wol voor zadelvulling en naalden en draad te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 15:34

Ik ben met een experiment bezig, ik heb een ouder zadel uit elkaar gehaald, kussens eraf. Boom is nog in orde, dus nu ga ik het zadel weer in elkaar zetten. Zadel moet dus opnieuw gevuld worden. Maar waar koop je die wol? Soms zit er grijze wol in, soms gewassen schapenwol en soms synthetische wol. Wat voor soort maakt mij niet uit. Uit het zadel komt paardenhaar. Daar gaat m'n voorkeur niet naar uit, te snel bobbels.
Verder zoek ik nog de juiste dikte van garen om de kussens weer vast te zetten. Ik heb wel het dunnere draad voor hoofdstellen e.d. Maar dit is dikkere. De juiste naald hiervoor heb ik na een hele middag zoeken gevonden. Als iemand nog een adresje weet voor leernaalden, laat het maar weten.
En als ik binnenkort bij een zadelmaker kom om de kussens weer vast te laten zetten: dan is het mij niet meer gelukt :P (maar gelukkig valt er weinig aan te verknoeien, de kunst is de draad door de juiste gaten te krijgen.)

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 08:44

Omdat kennelijk niemand het weet (of men wil het niet vertellen uit angst voor concurrentie?):

Naalden heb ik gevonden in een hobbywinkel. Zowel de rechte met platte punt als de kromme.
Het juiste garen had ik deels: voor de fijne stiksels en hoofdstellen heb ik ooit een paar meter bij een zadelmaker gehaald. Het dikkere garen voor het vastzetten van de kussens heb ik bij een ruitersportzaak gevonden (moet gevet garen zijn).
Gewassen wol heb ik helaas niet gevonden, in geen enkele van de 4 hobbywinkels die ik bezocht heb. Wel heb ik synthetische wol gevonden zoals bijvoorbeeld Kieffer in zadels gebruikt.
Hiermee heb ik dus het zadel opnieuw gevuld.

De kussens zitten ook weer aan het zadel, je moet even handigheid hier in krijgen en bij de lepel de juiste ronde leernaald gebruiken. Dan gaat het doorsteken prima. Nu was dit zadel nog in goede conditie, dus dan gaat het makkelijker, want je kunt het leer nog even iets meebuigen als je niet het oude steekgat goed kunt vinden. Met oude zadels verwacht ik hier iets meer moeilijkheden.
Maar op zich is het niet moeilijk, je moet wel even handig zijn.
Ik ga de achterkussens nog 1 keer loshalen, want ik wil het stiksel nog net even strakker hebben. Ook moet er achter nog iets wol bij. Al met al ben ik zo'n 2 uur bezig geweest. Leerzaam projectje.

1 leuk detail: ik vond nog een leernaald en wat draad in het kussen, vergeten dus toen het zadel gemaakt werd. is gelukkig nooit door het leer gegaan om even in de paardenrug te prikken.

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:36

Al eens bij je eigen zadelmaker nagevraagd?
Ik hoop toch niet dat je met deze huisvlijt een paard gaat rijden.

Valt mee alleen een naald en draad, er komen ook wel eens slipjes, tapijtsnippers of andere troep uit een zadel.

Desolate

Berichten: 252
Geregistreerd: 08-11-09
Woonplaats: De rand van Twente

Re: Waar wol voor zadelvulling en naalden en draad te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:55

Wow dat de naald er nog in zat!

Op zich is het wel handig om te weten waar je het kunt halen, ik wist het niet. Veel succes in ieder geval met het maken van je zadel. :D

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Waar wol voor zadelvulling en naalden en draad te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:07

HAR-->EA-GZ Diensten.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 10:21

Schangah schreef:
Ik hoop toch niet dat je met deze huisvlijt een paard gaat rijden.

Beetje flauwe opmerking, want A) mijn paard heeft net een 2 weken oude op maat gemaakte Massimo, B) dit zadel heeft een te brede boom voor mijn merrie, en C) Wie zegt dat ik niet weet waar ik op moet letten bij zadels passen? en dat dit zadel dus onbruikbaar is? Het is nu in ieder geval netjes gevuld, veerkrachtig, en zonder bobbels, en is nu een stuk beter dan voor die tijd. Ik weet zeker dat je het niets aan dit zadel zult zien als je het in handen had. In feite is er niets anders gedaan dan het garen weer door de originele gaten steken (wat ook elke 'zadelmaker' of als iemand zich zo noemen wil doet). En er zit dus nieuwe vulling in (wat nog niet gezet is naar een rug, maar ook niet is aangepast aan een paardenrug, maar dat is elk standaad nieuw zadel of tweedehandsje ook niet).

Maar ondertussen heb ik nog geen adresje voor de echte wol die als vulling gebruikt wordt. Wel kreeg ik de tip van iemand om te zoeken naar gekaarde wol, maar ook dat is wel een lastige zoekklus. Het gaat dus niet om hollow fibres of synthetische wol, maar om echte wol. Daar gaat toch mijn voorkeur naar uit.

En als leerproject zou ik best een keer een oud zadel met Flair willen slopen. Dus mocht iemand een onbruikbaar zadel hebben met flair, dan hou ik me aanbevolen.

Ibonn

Berichten: 2438
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: Overloon - Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 23:06

Als je interesse hebt in dit soort projecten, kan ik je alleen maar de MSFC-zadelmakersopleiding aanraden. Op eigen houtje en zonder ervaring zadels "slopen" en weer in elkaar zetten, is een riskante business, er is niet voor niets een 3-jarige opleiding voor opgezet. Opvullen zonder ervaring is ook niet zo makkelijk als je doet overkomen, ik vul gemiddeld 5 zadels per week en doe er toch wel iets langer over :j

Flair-kussens zijn helemaal een vak apart, heb er onlangs een cursus voor gevolgd bij de WOW-fabriek in Engeland, lijkt me niet dat je ooit aan die Flair-zakken komt zonder opleiding :n Ze stellen vanuit WOW terecht hoge eisen aan diegenen die Flair in zadels inbouwt....

Maar kan me wel voorstellen dat een keertje een zadel uit elkaar halen leuk is ;) Heb zelf vorige week tijdens de opleiding een zadel vanaf de boom opgebouwd:

AfbeeldingAfbeelding

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 08:46

Haha, ik doe dit puur om er zelf wat van te leren, maar kennelijk mag zoiets zelfs al niet. En op eigen houtje slopen en weer in elkaar zetten kan weinig mee fout gaan. Is gewoon een kwestie van precies opletten hoe de stiksels gemaakt zijn en dit dan later nadoen. Ik heb hiervoor gewoon een zadel gepakt die toch opnieuw gevuld moest worden. Als ik dan stiksels losmaak en ze niet meer vast zou kunnen krijgen, dan is er nog niets aan de hand, want elke zadelmaker kan een stiksel weer vastzetten. Je maakt dan nog geen zadel kapot. Maar als je dus een beetje handig bent, en het juiste materiaal hebt, dan kun je kussens weer dichtmaken en weer aan de boom vastzetten. Ik heb de oude gaten gevolgd, dubbeldraads gewerkt bij het vastzetten van de boom zoals ook door de fabrikant gedaan was, en de steek vanaf dezelfde kant gevolgd.
Ik weet zeker dat jij zo echt niets aan het zadel kunt zien.
Verder is het dus puur een leerproject, niet om het zadel zelf zo weer te gaan gebruiken of wat dan ook. Er staat ook nergens dat ik het zadel weer ga gebruiken.
Tja, stiksels van een hoofdstel vervang ik ook zelf, en zweetbladstiksels zet ik ook zelf weer vast als ik er gewoon met de hand bij kan komen.
Ik ga geen eigen zadel maken of zelf opbouwen vanaf een boom. Ik vul verder niet, maar om er wel mee te experimenteren heb ik van mijn zadelmaker een zak wol gekregen.
Maar simpele reparaties kan ik dus wel zelf uitvoeren. En daar is niets mis mee.
Wat betreft flair, ik zou graag eens zien hoe dit in de zadels zit. Ik heb het niet over inbouwen of wat dan ook, en dat staat er ook, is een kwestie van goed lezen. dus voor een sloopzadel met Flair hou ik me nog steeds aanbevolen.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Waar wol voor zadelvulling en naalden en draad te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 09:41

Maar Ibonn, waar koop jij dan je materialen? Tja, want daar wil ik nog steeds graag een adresje voor hebben.
Dat was ook gewoon mijn vraag.

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:20

Het is geen flauwe opmerking. aangezien ik de opleiding volg en weet uit eigen ervaring hoe nauw opvullen komt.

Ibonn

Berichten: 2438
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: Overloon - Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:18

Voor mensen die graag wat aan hun eigen harnachement repareren, kan ik naalden, draad, elzen en diverse maten gespen regelen omdat dit slechts beperkt te koop is en dan ook meestal alleen aan bedrijven verkocht wordt en niet aan particulieren. Ik heb geen problemen met iemand die dit wil leren omdat ik het zelf ook wilde voor deze opleiding bestond en het helpt in de portomonnee :D

Wol verkoop ik niet, dit om "beunhazen" tegen te gaan. Verwijt jou niets maar er wordt al teveel aangemodderd door mensen die zichzelf "zadelmaker" noemen .... Je wil niet weten hoeveel scheve kussens we tegenkomen en welke klachten paarden er aan overhouden.

Flair is in de basis eenvoudig, de zakken zitten in de kussens en de slangetjes worden via de kussens naar de zijkanten geleid. Moeilijk is het bepalen welke maat erin moet en hoe de werking is bij het afstellen.

Dus geen aanval op jou of iemand die wat aan een zadel wil hobbyen maar dit is een echt vak en sinds ik de opleiding doe, merk ik pas hoeveel er bij komt kijken en hoeveel ik nog moet leren :o Mijn planning is om zsm naar Engeland te gaan om nog meer te leren.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Waar wol voor zadelvulling en naalden en draad te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:55

Germie, je lijkt altijd enorm geinteresseerd in zadels en ander tuig. Waarom overweeg je niet eens een opleiding (MSFC) te doen? Enthousiast lijk je al te zijn, en na de opleiding kun je zelf ernaast een beetje bijklussen en zo van je hobby je beroep maken.
Gezien de zadelproblemen die je zelf hebt (viel me laatst ergens op) en je jonge paard die dadelijk een zadel nodig heeft is het voor jezelf ook nuttig. Kan je dadelijk ook nog je eigen chique men-uitrusting maken wellicht :)

De spullen zelf zijn moeilijk te krijgen voor een particulier, dus wat ibonn je aanbied is zeker de moeite waard.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 19:53

Sizzle, ik heb het geld niet voor de MSFC opleiding. Bovendien is dat erg lastig te combineren met een fulltime baan. Ik ben inderdaad geinteresseerd in zadels en dergelijke, maar dat is puur voor mezelf. Absoluut niet om er m'n werk van te maken.
Naar Engeland gaan om dingen te leren e.d. is voor mij gewoon niet te doen. Maar ik ben dus wel een soort van techneut die laatst door een zadel uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten kijkt hoe het in elkaar zit.
Het is puur en alleen om mijn kennis te verbreden zodat niet zomaar iemand kan beweren dat een zadel goed ligt, terwijl ik denk van niet. Ik wil dat dus ook meetbaar maken zeg maar.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:23

germie schreef:
Sizzle, ik heb het geld niet voor de MSFC opleiding. Bovendien is dat erg lastig te combineren met een fulltime baan. Ik ben inderdaad geinteresseerd in zadels en dergelijke, maar dat is puur voor mezelf. Absoluut niet om er m'n werk van te maken.
Naar Engeland gaan om dingen te leren e.d. is voor mij gewoon niet te doen. Maar ik ben dus wel een soort van techneut die laatst door een zadel uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten kijkt hoe het in elkaar zit.
Het is puur en alleen om mijn kennis te verbreden zodat niet zomaar iemand kan beweren dat een zadel goed ligt, terwijl ik denk van niet. Ik wil dat dus ook meetbaar maken zeg maar.



Ik weet hoe lastig het is om het te combineren met een full-time baan (zeker vanaf waar ik woon :P ) aangezien ik het zelf gedaan heb, maar als je ooit genoeg geld hebt ervoor is het echt heel leuk en leerzaam om te doen. Ik ben nu wel mega-blut aangezien ik mijn reserves erin gestopt heb, maar heb nog absoluut geen spijt.
Je kunt het zo gek maken als je wilt. Ik ben gestopt na het passen en het beginnende reparatiewerk. Het echte zadels bouwen laat ik graag aan Ibonn over ;)
Ik heb tot nu toe 1 "klant" per maand ongeveer en dat geeft genoeg voldoening voor mij. Drukker moet het niet zijn want ik werk daarnaast ook nog 50 uur p.w. aan de uni. Echt zadels verkopen hoef ik ook niet zo nodig, je kunt als kleine ondernemer toch nooit zo veel variatie hebben dat je iedereen een zadel kunt bieden en dan besteed ik dat net zo lief helemaal uit en hou ik het bij aanpassingen en advies.
Ik zou wel dolgraag met Flair willen leren werken e.d. maar dan moet ik toch eerst een ander soort werk hebben of de loterij winnen. Ik wil ook niet zomaar mijn werk opgeven (heb immers niet voor niets mijn doctor titel gahaald), dus het gaat zoals het gaat. Als het meer wordt is het leuk, zo niet dan ben ik er nu ook meer dan tevreden mee.

jumala
Berichten: 127
Geregistreerd: 26-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 18:32

Ik koop soms wol van de boer.als de schapen geschoren zijn.en heb in een kringloop winkel een kaar gekocht.ik gebruik het om te breien.maar je kan soms een beetje vragen als je weet waar ze geschoren worden kinderboerderijen boerderijen enzo.bijna alles word geschoren ze laten het opkopen en krijgen er heel weinig geld voor

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 18:34

hanos schreef:
Ik koop soms wol van de boer.als de schapen geschoren zijn.en heb in een kringloop winkel een kaar gekocht.ik gebruik het om te breien.maar je kan soms een beetje vragen als je weet waar ze geschoren worden kinderboerderijen boerderijen enzo.bijna alles word geschoren ze laten het opkopen en krijgen er heel weinig geld voor

Dit topic is 18 jaar oud!

VWestra
Berichten: 1099
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: Waar wol voor zadelvulling en naalden en draad te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 19:13

8 jaar

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Waar wol voor zadelvulling en naalden en draad te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 17:41

Ik kan wel een update geven met wat ik gedaan heb: Ik heb mezelf bekwaamd in het vervangen van een singelstoot, het repareren van een stiksel en het vullen van kussens (met echt loshalen er bij). Dus ja, het is een leerzaam experiment geweest. MAAR, ik vind er echt niets aan, het is gewoon rotwerk. Dus meestal laat ik iets gewoon repareren.
Flair is leuk, het inbouwen is echt enorm simpel als je de juiste maat kussens in de juiste zadelkussens stopt. Dat het zo duur moet zijn? Ja, je moet de kussens geheel loshalen. En dan openen. Dan zijn het 2 zakken aan elke kant, schuimrubber er tussen (wordt bijgeleverd), en alles kan weer netjes in elkaar. Maar het zadel waar ik het ingebouwd heb, heeft dus 1 lekje in 1 kussen. En ik ga echt niet betalen voor vervanging bij een zadelmaker. Het is voor mij prima te doen, kussens los, ene kussen openen, flairkussen er uit, nieuwe er in, schuimrubber goed leggen, kussen sluiten en kussens weer aan zadel bevestigen en dan oppompen. Dus nu zit ik er aan te denken om er maar weer gewoon wol in te doen. Dan is het zadel weer bruikbaar. Wordt nu niet gebruikt, maar heb straks weer een paardje zadelmak te maken. En ik vermoed dat de boommaat goed zal zijn.

Ik heb nu ook nog een projectje van een Lemetex Bernina waarvan de boom eigenlijk verbreed moet worden (dat doe ik dus niet, weet ook niet of verbreden kan bij de Lemetex). En dan zou het zadel opnieuw gevuld moeten worden. (en ook dat besteed ik denk ik uit, maar dat ligt aan de prijs).

Dus ik ben geen zadelmaker of zadelpasser geworden. Maar heb er wel veel kijk op gekregen door wat zadels uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten. Ik heb de Flair kussens uit een zadel met gebroken boom gehaald en in een ander zadel ingebouwd. Helaas bleek er dus eentje ook lek te zijn. Was in ieder geval leerzaam. En dit alles heeft me een paar tientjes aan naalden gekost. Het juiste garen is wel lastig te vinden (bij ruitersportzaken verkopen ze vaak veel te grof garen), ik heb een zak wol van een gestopte zadelmaker gekregen en daar kan ik 3 zadels mee vullen, dus ben er nog lang niet door. Al met al een leuk projectje, maar ligt nu al weer enige tijd (2 jaar) volledig in de kast. Ik vind er gewoon niets aan.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Waar wol voor zadelvulling en naalden en draad te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 17:53

Als je gewone (vuile) vette wol zoekt kun je bij elke schapenhouder denk ik wel terecht als ze gaan scheren. Mijn pensionhouder geeft zijn wol mee aan de scheerder, scheelt m in de scheerprijs. Hij doet er zelf niks mee.

sunny43
Berichten: 1060
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Waar wol voor zadelvulling en naalden en draad te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 18:00

Maar waar haal je nu de juiste draad en naalden?

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 18:06

sunny43 schreef:
Maar waar haal je nu de juiste draad en naalden?

Ik heb het gevonden op een markt. En de naalden bij een zeilmakerij. Die kromme naalden hebben ze ook bij Divoza.

Nielojram

Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:37

Voor naalden, draad etc : http://abbeyengland.com/

Vette wol is wel het allerlaatste wat je in je zadel wil stoppen. Ik weet even de naam niet meer, maar had toen een wol-verancier ergens in Zuid-Holland. 10 kilo gekaard en gewassen wol voor €95 ex.
Kan je zeker 25 zadels compleet mee vullen.


Spoiler:
Duur hè, wol... 8-)

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:43

Friesche Wolhandel doet 25 kg voor ongeveer 150 euro aan bedrijven. Weet niet of ze ook kleiner leveren aan particulieren.
Ik vind het absoluut niet duur.