Hoefsmiddrama Twente

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Hoefsmiddrama Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-18 22:00

Afgelopen September heb ik een 6 Jarige merrie gekocht. Ze heeft twee veulens gehad maar was verder weinig in de hand geweest. Toen ik haar ophaalde kon ze nog weleens wat merrieachtig doen (katterig en happerig. Ondertussen is ze zadelmak.
Uiteraard was onderdeel van haar training borstelen en hoeven uitkrabben, vooral ook omdat ze nogal wat achterstallig hoefonderhoud had. Haar vorige eigenaar heeft aangegeven dat hij haar moest beslaan onder verdoving wegens twee doorgebroken hoefzweren aan de bovenkant van de hoef). Nu was ik er echter van overtuigd dat dat was omdat ze simpelweg niks kende.
Ondertussen heb ik haar 3 keer bij de hoefsmid gehad:
1e keer voor bekapt, achterbenen kon hij niet bij in de buurt komen (meteen erg zuur en gericht slaan)
2e Keer onder verdoving bekapt achter en vierkant beslagen
3e keer poging gedaan ijzers er onderuit te krijgen, en dat is met drie benen gelukt maar achter begon ze weer te slaan. (dit was overigens wederom onder domesedan+praam

Nu Is mijn conclusie dat
1. ik een heel lastig paard heb
2. Mijn hoefsmid er niet heel handig mee is (hij klein van stuk en een joekel van een paard)
3.Ik denk ik op zoek moet naar een andere hoefsmid.


Ik zie echt niet in wat mijn hoefsmid verkeerd doet maar de merrie wordt al zuur als hij in de buurt komt. Als ze eenmaal zuur is blijft ze ook zuur naar mij terwijl ik normaal prima rustig haar benen op kan beuren, hoeven uit kan krabben en been bescherming om kan doen.
Ik weet niet zeker of ze zuur doet omdat hij vreemd is of dat het echt persoonlijk op hem is. Hij is er gewoon rustig mee.

Weet iemand nog een handige doch rustige hoefsmid in omgeving Twente die niet te klein van stuk is en handig is met een lastig paard?


pinto_1

Berichten: 2551
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 22:06

Wij werken met Dinant Wevers.
Heb een vrij nerveuze merrie die bij hem erg rustig is. Ze kan er niet goed tegen als haar (linker)achterbeen te hoog wordt opgetild, en daar houdt hij ook rekening mee.

Heb meerdere hoefsmeden gehad, maar ben met hem erg tevreden.

strooigoed

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Re: Hoefsmiddrama Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 22:08

Wellicht een vrouwelijke hoefsmid proberen?

L2+3

tienus63

Berichten: 11961
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Hoefsmiddrama Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 22:13

Ben al jaren tevreden klant bij Henny Jansen en Maarten Abbink.
Enige nadeel, paard(en) moeten op de trailer naar hellendoorn.
Maar ze zijn zeer geduldig, indien nodig kan veearts ter plekke verdoven. (Zit bij dierenkliniek Hellendoorn)
Ooit een keer een paard gehad waar dat nodig was.
Andere moeilijke paard gewoon met rust en zekerheid kunnen bekappen.

#trotsoponzeboeren

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 22:18

Ik heb wel eens gehoord ( en filmpje gezien )dat een stukje ductape op de neus van het paard wonderen kan verrichten!! Ik zal eens zoeken naar dat filmpje..

EDIT:
Hier is dat filmpje waarover ik het heb: https://youtu.be/tf9L8e_qlEw
Laatst bijgewerkt door Ianrowan2009 op 04-02-18 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh
Berichten: 8675
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 22:19

Mijn ervaring met hoefsmeden klein van stuk is dat ze meestal prima er mee om kunnen gaan.
Maar mocht je hoefsmid zelf angstig er voor zijn, of juist te hardhandig en het paard over de zeik helpen, dan zou ik wel verder kijken.
Zelf heb ik in het begin door onwetendheid tijden aangesukkeld met een vrouwelijke hoefsmid omdat ze stiekem veel banger was dan ze durfde toegeven...

Als ik zo lees, als de smid erbij is, en zij is zuur, dan kan jij de hoeven ook al niet meer oppakken?
Dan lijkt het me meer een "gewoonte" van het bekappen. Misschien wel veroorzaakt door de pijn, maar het kan ook simpelweg zijn omdat het haar gewoon minder aanstaat.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 22:27

Ze is niet zuur, ze heeft een trauma overgehouden aan het beslaan met die 2 hoefzweren.
Ze is niet gek he, jij mag rustig haar hoeven doen, maar zodra die smid komt wordt ze heel begrijpelijk lilluk en laat hem niet in de buurt van haar achterkant. Dat heeft haar destijds zelfs met verdoving een verrotte nare ervaring opgeleverd.
Waarom moet ze weer op ijzers? Of hoeft dat nu niet meer?
Heel veel oefenen, en een aantal keren alleen bekappen in alle rust. Ze moet weer vertrouwen krijgen dat het niet weer pijn gaat doen. En geef haar veel beloning als ze rustig en braaf blijft.

Monique1963

Berichten: 8623
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Hoefsmiddrama Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 22:58

kun je geen clickertraining doen met hoeven oppakken en zo? Als de smid dan komt heb je misschien wat aan die clickertraining.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

jildou1979
Berichten: 318
Geregistreerd: 03-09-10

Re: Hoefsmiddrama Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 23:14

Ik ben zeer te spreken over Maarten Abbink. Hij komt ook aan huis / op stal. Hij is rustig, maar kordaat en ik vind hem zeer kundig

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2637
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 01:28

Monique1963 schreef:
kun je geen clickertraining doen met hoeven oppakken en zo? Als de smid dan komt heb je misschien wat aan die clickertraining.


Dit heb ik gedaan,
Mn paard hard rotstraal en had nog niet geleerd hoeven te geven, het wegsnijden van het verrotte weefsel door de hoefsmid deed haar zo zeer dat ze zich daarna in paniek liet vallen en ik haar hoeven niet kon behandelen.
Ik heb toen met clickertraining de slechte ervaring omgezet naar een goede ervaring; eerst iets lekkers, langzaam overgaand naar een kriebel in haar manen.
Nu is ze één van de braafste paarden die mn hoefsmid doet, en nooit meer een clicker nodig gehad voor de hoefsmid.
Ts, ik denk toch dat je paard het beslaan als naar en pijnlijk heeft ervaren en opnieuw moet leren dat beslaan/bekappen niet per definitie eng is of pijn doet.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Re: Hoefsmiddrama Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-18 20:26

Ik heb de afgelopen dagen alle dagen even 1 of twee keer de hoeven uitgekrabt benen een paar keer optillen. Vandaag zelfs met een tang kloppen en tikken op haar hoeven terwijl ik hem vast heb....allemaal geen enkel probleem. Ik heb vandaag mijn vriend snoepjes laten geven op mijn commando ;-)......tja ik weet het niet, ik kan een boel trainen maar voor mijn idee zit het probleem vooral in de associatie met de hoefsmid.....morgen nog maar eens uitbouwen naar benen alle kanten uittrekken....wordt vervolgd

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2637
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Hoefsmiddrama Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:30

Misschien wil de hoefsmid af en toe als hij in de buurt is even langswippen en je paard een wortel of een aai geven. Dan vind je paard hem vast minder eng.
Icm het oefenen moet het dan vast helemaal goed komen.
Heel veel succes in elk geval!

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Sure_lee

Berichten: 10382
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Hoefsmiddrama Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:38

Arnogouw.nl.
Doet geen ijzers. Ik ben erg tevreden over hem.

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:39

Hans Eiland is een fijne rustige man. Misschien is dat een optie voor je paard?

ClaudiaHS

Berichten: 8055
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Hoefsmiddrama Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:52

Ik heb Jelle de Vreden.
Die is ook niet heel groot dus ik weet niet of jij dezelfde hebt?
Ik ben tevreden over hem.
Daarvoor had ik Bas Scholten.
Ook een hele fijne rustige vent.
Joep Bont zou ik je ook aan kunnen raden...

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:56

Vraag Elske van E&E horsemanship uit Rijssen, dan pak je het probleem bij de kern aan. Zij kan je helpen om je paard haar voeten normaal op te laten tillen d.m.v. training. Ze bekapt ook waardoor je, zeker in het begin 2 vliegen in 1 klap slaat en in de toekomst weer verder kunt.

Julia
Berichten: 24743
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:59

Hier hele goede ervaring met René Kamphuis, ook bij hele angstige paarden. Hele fijne, rustige hoefsmid met veel geduld. Succes!

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-18 21:21

ClaudiaHS schreef:
Ik heb Jelle de Vreden.
Die is ook niet heel groot dus ik weet niet of jij dezelfde hebt?
Ik ben tevreden over hem.
Daarvoor had ik Bas Scholten.
Ook een hele fijne rustige vent.
Joep Bont zou ik je ook aan kunnen raden...


Ik heb niet Jelle de Vreden maar ik heb ook absoluut geen commentaar op mijn hoefsmid en ben er normaal uitermate tevreden over.....ik kan me alleen voorstellen als je zelf kleiner bent kom je in verhouding dichter bij zijn benen....en als die wat los zitten.....tja

divafloortje
Berichten: 100
Geregistreerd: 02-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:32

Ianrowan2009 schreef:
Ik heb wel eens gehoord ( en filmpje gezien )dat een stukje ductape op de neus van het paard wonderen kan verrichten!! Ik zal eens zoeken naar dat filmpje..

EDIT:
Hier is dat filmpje waarover ik het heb: https://youtu.be/tf9L8e_qlEw


Zo gek zeg..... Dat het paard dan opeens rustig is.

Instagram: divafloortje
youtube: Diva&Floortje wekelijks video's

https://www.youtube.com/channel/UC2nU9R ... subscriber

Sure_lee

Berichten: 10382
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:34

divafloortje schreef:
Ianrowan2009 schreef:
Ik heb wel eens gehoord ( en filmpje gezien )dat een stukje ductape op de neus van het paard wonderen kan verrichten!! Ik zal eens zoeken naar dat filmpje..

EDIT:
Hier is dat filmpje waarover ik het heb: https://youtu.be/tf9L8e_qlEw


Zo gek zeg..... Dat het paard dan opeens rustig is.


Dat heb ik ook geprobeerd bij een vervelend paard. Werkte goed!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30605
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Hoefsmiddrama Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:35

Gezien de vraag om ervaring met een dienst verplaats ik dit topic van BEH naar ED.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:42

Ik kan je Arno Gouw ten zeerste aanraden! Hij beslaat niet, enkel natuurlijk bekappen. Hij is erg kundig, goed met (lastige) paarden, is heel rustig en krijgt veel voor elkaar zonder dwang. Een fijne ervaring voor je paard.

Ik heb zelf een andere hoefsmid, maar mocht ik ooit overstappen ga ik naar Arno. :))

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-18 11:07

xJitskee schreef:
Ik kan je Arno Gouw ten zeerste aanraden! Hij beslaat niet, enkel natuurlijk bekappen. Hij is erg kundig, goed met (lastige) paarden, is heel rustig en krijgt veel voor elkaar zonder dwang. Een fijne ervaring voor je paard.

Ik heb zelf een andere hoefsmid, maar mocht ik ooit overstappen ga ik naar Arno. :))



Bedankt voor de tip, ik ben niet zo van het "natuurlijk bekappen" dus deze sla ik even over. Ik heb de naar Frans Tabois doorgekregen heeft iemand daar ervaring mee?

Babootje

Berichten: 26185
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Hoefsmiddrama Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:20

Het gedrag kan natuurlijk wegens een slechte ervaring zo uit de hand lopen, maar is het echt helemaal uitgesloten dat het werk van de smid zelf haar geen pijn doet?
Is ze bijvoorbeeld op de foto geweest toen jij haar kocht?

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-18 21:00

Babootje schreef:
Het gedrag kan natuurlijk wegens een slechte ervaring zo uit de hand lopen, maar is het echt helemaal uitgesloten dat het werk van de smid zelf haar geen pijn doet?
Is ze bijvoorbeeld op de foto geweest toen jij haar kocht?


Ik kan zelf haar hoeven uitkrabben, erop timmeren en kloppen. De dierenarts leg zijn hand op haar hals en ze wordt zuur, voor pikt ze alles maar bij de achterbenen wordt ze echt lelijk...hij krijgt de kans nieteens om haar pijn te doen. Ik geloof wel dat ze in het verleden pijnlijke hoefsmidbehandeling heeft gehad hoor....daar zal het ook wel weg komen....maar ja...hoe kom je eraf


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: evita2, GrapeshotBot, karin30 en 58 bezoekers