Ervaringen Stichting Paard in Nood Spanje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Ervaringen Stichting Paard in Nood Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:23

Hoi hoi!

Ik ben opzoek naar ervaringen naar Stichting Paard in Nood.
Ik lees er veel over op FB en het lijkt mij een leuke organisatie.
Daarom ben ik nu op zoek naar ervaringen van mede Bokkers. Hoe ben je zo op het idee gekomen om naar Spanje te gaan? Hoe is het bevallen? Wat waren de + en - punten? Ben je tegen dilemma's aangelopen? Zijn er bezwaren gebleken? Denk aan dit soort vragen!
Maar ook waar je van te voren aan moet denken wil je daar vrijwilligerswerk doen/stage lopen?

Graag hoor ik jullie verhalen/ervaringen!


Alta
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-11-17

Re: Ervaringen Stichting Paard in Nood Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 13:23

Ik had de pagina op facebook zien passeren en ben ze dan beginnen volgen. Vind het echt mooi wat ze daar doen. Ik ben dan 2 zomers geleden op ruitervakantie geweest. Voor mij ontbrak er wat structuur maar daarnaast kon ik van niks klagen. Alle paarden werden heel goed verzorgd maar wij hebben op dat moment (gelukkig) geen melding meegemaakt.

Zeker voor herhaling vatbaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 23:18

Schopje.

Chabby

Berichten: 364
Geregistreerd: 29-01-18
Woonplaats: Medemblik

Re: Ervaringen Stichting Paard in Nood Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 23:40

Ik ben ook benieuwd, dus ik volg mee.

amberhaike

Berichten: 137
Geregistreerd: 14-11-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Ervaringen Stichting Paard in Nood Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 13:55

Ik ben er zelf 4 jaar geleden voor 3 maanden geweest. Het was echt een van de beste tijden in mijn leven! Ik heb in die relatief 'korte' tijd onwijs veel geleerd en meegemaakt. Het scheelt natuurlijk ook wel dat ik toen echt intern zat en daardoor een soort medeverantwoordelijk was voor de paarden. Vrijwilligers die kort bleven mochten natuurlijk ook veel doen maar het was wel anders als de stagiaires die er al langer zaten. Maar het is zeker super fijn om daar te zijn en je steentje bij te kunnen dragen! Toen ik er zat was de stichting nog op een andere locatie dus de huidige locatie en werkzaamheden ben ik niet zo bekend mee.
Vorig jaar tijdens de reünie ben ik wel op de huidige locatie geweest en jeetje wat is het daar prachtig!! Ondanks dat het een totaal andere omgeving was was het ook echt thuis komen in het sfeertje. Dus zeker een aanrader om daar eens langs te gaan!

Onze avonturen zijn te volgen op instagram en youtube.

BrigitteBR
Berichten: 1
Geregistreerd: 15-12-22
Woonplaats: Badhoevedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:34

Mijn reactie is verwijderd. Ik doe nog één poging en wanneer die ook verwijderd word, dan is het maar zo. Blijkbaar mag je alleen zeggen dat het fantastisch is, zoals ook bij de organisatie zelf het geval is. Helaas is dit volgens mij zeker niet het geval. Ik heb terwijl ik daar vrijwilligerswerk gedaan heb dingen gezien die gewoon niet ok zijn. Wij hebben zelf ook paarden gehad en mij is geleerd dat je daar gewoon goed voor moet zorgen. Dat kost een hoop tijd en energie. Dat is niet een enorme baal in de modder en mest gooien en dan maar roepen dat er zo geweldig goed voor bent en weer verdwijnen en verder niet omkijken naar de vrijwillgers of de paarden.

EricClaes
Berichten: 26
Geregistreerd: 16-12-22

Re: Ervaringen Stichting Paard in Nood Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:09

Hierbij wil ik ons verhaal en ervaring delen met Los Caballos Luna Spanje / Paard in nood Spanje.

Het verhaal begint in 2016, 6 jaar geleden, dat we ons eerste paard Olana op pensioen willen zetten. Olana, een KWPN merrie van het Gelderse type en op dat moment 20 jaar oud, is dan reeds 10 jaar bij ons maar de laatste jaren begon ze meer en meer last te krijgen van haar pollenallergie. De zoon gaat ook studeren waardoor ze ook minder en minder bereden wordt en ze eigenlijk al stilletjesaan meer kan genieten van de rust op de weide, samen met ons tweede paard Micko.

Olana was een paard met karakter, een draak van een paard zou je haar kunnen noemen. Vies naar andere paarden en haar eten en stal waren heilig. In het begin noemden we haar Godzilla ... maar ze had een peperkoeken hart. Weinigen werden er getolereerd maar eens ze je vertrouwde deed ze alles voor je. De zoon heeft met haar leren rijden van z’n 7 jaar en met hem is ze altijd heel voorzichtig geweest. Door de tijd werd haar koosnaam ‘ons Olleke’.

Olana is altijd heel belangrijk geweest voor ons gezin en we hadden onszelf, én haar, beloofd dat we altijd voor haar zouden blijven zorgen. Nooit zou ze nog in andere handen vallen die haar niet zouden begrijpen.

Mijn vrouw was in 2016 al enige tijd Los Caballos Luna Spanje aan het volgen en we waren onder de indruk van wat ze daar voor de mishandelde en verwaarloosde paarden deden. Ze had vernomen dat ze ook paarden op pensioen zouden willen laten komen voor een bescheiden bedrag waarmee ze dan op hun beurt hun werkingkosten konden financieren. Wij zagen een win-win situatie, ‘ons Olleke’ op pensioen in een paardenparadijs, lekker in de warmte gans het jaar door, en een bijdrage leveren aan het verlichten van paardenleed.

Zo gezegd zo gedaan, Olana op transport naar het verre Almadén de la Plata, en we kregen al direct lieve berichtjes, foto’s en filmpjes van Lau dat Olana het in het begin wat moeilijk had om zich in de kudde aan te passen maar dat ze met babystapjes de signalen begon te begrijpen. Ze vond haar plaatsje in de rangorde en ze genoot van de vele knuffels van Lau en de vrijwilligsters op de oude stichting.

Nadat ze voldoende aangepast was, heeft ze op verschillende plaatsen gestaan. Grote finca’s, natuurpark, ... en steevast werd ze begeleid door ‘haar ezel’ Zorro. Die lieve schat had zich over haar ontfermt en maakte voor haar plaats aan de drinkbak, aan de balen hooi, ... en loodste haar door heel de kudde door. Niemand moest het nog in z’n hoofd halen om Olana lastig te vallen want Zorro sprong voor haar in de bres. Later kwam er nog de muilezel Federico bij en met haar 2 ezels kon je ze al van ver op het land zien staan.

Regelmatig gingen we bij haar op bezoek en zo zijn we zelf helemaal verknocht geraakt aan de omgeving en de stichting. Als we ter plaatse waren hielpen we wat op de stichting maar nooit met enige verplichting. We raakten close met Lau, Luna en de vaste vrijwilligsters en we keken er steeds naar uit om ons paard te bezoeken.

Maar de jaren gaan voorbij en stilletjesaan komen er kleine scheurtjes in het ideaalbeeld. Je leest op de Pensioen-app (waar alle eigenaars van pensioenpaarden met elkaar foto’s en info over elkaars paarden kunnen delen als er iemand op bezoek gaat) al eens van een ontevreden eigenaar die zijn of haar paard terug naar Nederland haalt omdat het veel teveel vermagerd is. En Lau kan er altijd wel een uitleg voor geven waardoor je die eigenaar zelfs als vreemd of onredelijk begint te vinden. Zo wordt er op een gegeven moment zelfs een nieuwe app aangemaakt omdat er een eigenaar wel heel veel verwijten naar het hoofd van Lau begint te slingeren en ze hier vanaf wil.

Een aantal jaren geleden is de stichting dan verhuisd naar de nieuwe locatie en is het plan om de landen niet constant te laten begrazen maar aan verweiding te doen. Allemaal mooie vooruitzichten voor ons Olana. Door omstandigheden komen er echter steeds maar paarden bij (drugsmelding, Koniks, paarden die volgens ons zouden ingeslapen moeten worden maar er toch steeds weer doorgetrokken worden) en blijft er van dat plan nog weinig over.

Een aantal jaren geleden begint Olana wat te sukkelen met haar rechteroog waar steeds maar weer pus uit komt en samen met de veearts Jaime wordt er vanalles geprobeerd om het onder controle te krijgen en te laten genezen. Het zou door de vliegen komen waardoor er een infectie op haar oog is gekomen. Dure medicatie wordt toegepast, foto’s worden doorgestuurd waar je op ziet dat het beter gaat maar telkens als we zelf ter plaatse komen zien we terug heel veel pus en lijkt het niet verzorgd. De uitleg is dat het ‘vandaag nog niet gedaan is maar dat de wonderonde nog moet gebeuren’. OK, kan gebeuren, er zijn paarden die er slechter aan toe zijn dan Olana, dus je doet niet te moeilijk. En zo blijft het aanslepen met de nodige frustraties (‘geen tijd’, ‘o sorry, product is al tijdje op maar vergeten doorgeven’, ‘de meiden hebben in de app niet gezien dat Olana op de wondelijst staat’, ...), een ‘infectie’ wordt een ‘infectie op een infectie’ en eigenlijk is dit nooit meer genezen geraakt.

Ondertussen blijven we de stichting steunen, we delen de verschillende geldinzamelacties op onze social media, doen steeds mee met de bingo van Angelique, storten op momenten dat ‘het water aan de lippenstaat’ voor baaltjes hooi, doen klusjes op de stichting, ... maar gaandeweg beginnen we ons wel een beetje terug te trekken van het helpen op de stichting en het doneren. We zien Lau steeds minder en minder op de stichting zelf zaken doen terwijl ze op dat moment op FB post dat ze aan het hooien is. We maken zelf al eens de rekening : per maand 20 meiden die elk 150€ cash betalen om te mogen komen, +30.000 trouwe volgers waarvan per actie naar schatting toch wel een goeie 1.000 mensen minstens 5€ storten, pensioeneigenaars die maandelijks hun vaste bijdrage storten, vaste sponsors, chauffeurs die gratis rijden, ... Nu blijkt uit het jaarverslag 2021 (terug te vinden op de website van paard in nood Spanje) dat ze 50.290€ (!) liquide middelen hebben, met andere woorden hebben ze dit bedrag op hun rekening staan. Maar elke maand weer wordt er beweerd dat ze geld te kort komen. In het ANBI formulier is er sprake van ‘Verstrekte subsidies & Giften’ ter waarde van 46.850€ ... hier is nooit iets over gecommuniceerd dat de stichting schenkingen doet aan andere goede doelen ... als je elke maand weer bedelt dat je geld te kort hebt, dan kan je toch geen tienduizenden euro’s wegschenken ? Waar komt dat geld dan vandaan en waar gaat het naartoe ?

En zo komen we 3 jaar geleden op de stichting waar Olana op dat moment in Pensioenland vertoeft. Van ver ziet mijn vrouw al een rare knik in de koot tijdens het stappen. Een paar stappen goed en dan een knikje in de koot en lichtjes door de achterhand zakken. Ze staat er ook graatmager (dat is niet de eerste keer, dus daar zien we niet direct een probleem in omdat ze een beetje mee-jojode met de seizoenen). Lau er bij gehaald maar die had het nog niet gezien, ook niemand van de wonden had wat gemerkt. Vervolgens hebben we haar laten controleren door de veearts Jaime en bleek ze heel veel pijn te hebben in haar rug en achterhand. Door deze pijn was ze dan ook zoveel vermagerd bleek dan. Jaime stelde voor om haar op speciaal beslag te zetten zodat de stand van haar hielen veranderde en ze op een zachter zooltje kon lopen om wat de dempen. Dit leek de goede aanpak want ze kwam terug bij, het knikje verdween weer en alles OK. Vanaf dan ging ze niet meer het natuurpark in zodat het makkelijker zou zijn voor Javi de smid om het beslag regelmatig bij te werken.

Begin 2021 hebben we dan beslist om ons 2de paard Micko, een Spaanse ruin, ook op pensioen te zetten op de stichting. Hij had vroeger met Olana in België op de weide gestaan maar daar verdroegen ze elkaar niet zo goed. Echter kort nadat hij in Spanje was toegekomen, hebben ze elkaar weer gevonden en sindsdien waren ze onafscheidelijk. Ze laveerden over het hele Pensioenland, tussen de struiken door, pootje baden in het meertje, .... kortom alles koek en ei.

Dit jaar in april waren we ook weer in Almadén en toen vernamen we dat Javi de smid niet meer welkom was op de stichting. Volgens Lau waren er enkele paarden kreupel door hem en er zou een andere smid komen. OK, geen probleem voor ons als ze maar goed doorgaven aan de nieuwe smid dat Olana speciaal beslag nodig had. ‘Jaja, geen zorgen, zullen we zeker doen’. Mijn vrouw stuurde voor de zekerheid foto’s van de hoeven met het huidige beslag door naar Luna zodat zij dit vooraf kon tonen aan de smid. Dan kon de man al de nodige zaken bestellen voordat hij kwam (‘komt goed’). Op dat moment had Micko ook een klein wondje op zijn buik ter hoogte van de koker en had ik gevraagd om dit zeker op te volgen. ‘OK, we zetten Micko op de wondelijst, dan wordt hij zeker 2 keer per dag gecontroleerd en verzorgd’. Wij terug naar huis en het bleef echter maar aanslepen voordat de nieuwe smid kwam (‘materiaal nog niet geleverd’) maar uiteindelijk is hij dan gekomen heeft hij haar beslagen.

In juni hadden we opnieuw gepland om naar Almadén te gaan, korte vakantie voor onze huwelijksverjaardag en een romantisch nachtje in Ronda bijgeboekt. Een dikke week voordien worden we door Lau gecontacteerd dat Olana erg mager is en ze vanaf dan 3 bakjes per dag zal krijgen om weer bij te komen. ‘En Micko heeft maden in z’n koker gehad maar ondertussen is dit ook weer verzorgd en OK’ ...

We vertrekken een week later naar Spanje en nog voordat we in het vliegtuig stappen worden we plots weer gecontacteerd door Lau. ‘Olana is nog altijd niet bijgekomen, ze is nog steeds mager en we hebben ze apart op een stukje land gezet, samen met Micko’. We komen ’s avonds laat in het donker toe in Almadén, te laat om naar de paarden te gaan maar we vieren nog effe mee met het 10-jarig bestaan van de stichting.

De volgende ochtend in alle vroegte gaan we dan naar de stichting en hoe we onze paarden aantreffen, tart elke verbeelding. Olana staat graatmager met aangespannen rug en achterhand, oren in de nek, onderlip opgetrokken. We laten ze stappen en bij elke stap trek ze met haar koot. Een paar meter verder staat Micko, ook met aangespannen billen en die wil aanvankelijk niet stappen. Hij heeft na een dikke week nog steeds een grote open wonde en blijkbaar ook een dik gezwollen koker waar ons niets van verteld werd ...

Lau erbij geroepen en vanaf dan begint de lijdensweg ... Ze heeft gewoon niet gezien dat beide paarden pijn hebben, naast de open wonde en dikke gezwollen koker van Micko kon je gewoon niet naast kijken. Na een telefoontje blijkt dat de nieuwe smid dus niet de correcte bekapping en beslag heeft uitgevoerd bij Olana. De foto’s die mijn vrouw naar Luna heeft gestuurd, zijn nooit naar hem doorgestuurd en niemand heeft hem ingelicht dat dit iets speciaals was. Wat hij had gedaan, leek er op maar was dus niet hetzelfde. Vervolgens heeft dus ook niemand, en al zeker Lau niet, gezien dat Olana pijn had. Na een gesprek met 2 natuurlijke bekapsters, die tijdens die periode daar waren om te helpen op de stichting, bleek dat zij nu ook zagen dat Olana ongelooflijk veel pijn had. Zij konden er niets aan doen, Olana zou terug ander beslag moeten krijgen maar het zou zeker een halfjaar duren voordat ze terug pijnvrij zou zijn ... We hebben dan nog enkele gesprekken gehad met Lau (ze liep telkens opnieuw weg) en daar heb ik haar duidelijk proberen maken dat ik vond dat onze paarden, zoals ze er op dat moment bijstonden, eigenlijk meer verwaarloosd waren geweest dan de paarden die ze soms gaat ‘redden’.

Vervolgens hebben we de pijnlijke beslissing genomen dat we ons meisje die lijdensweg niet meer zouden aandoen en dat we haar zouden laten inslapen. Een paard van 26 ga je geen jaar pijn meer laten lijden ...

En Micko gingen we dan terug naar huis halen. Maar ondertussen wilden we hem zo snel mogelijk weg van de stichting en gelukkig kon hij na 2 dagen bij goeie vrienden van ons terecht in het dorp. De dagen dat we zelf nog in Spanje waren, hebben we hem zelf verzorgd en naderhand hebben zij hem nog 2 weken vertroeteld en verzorgd voordat hij op tranport kon. Het strafste van al, en ook wraakroepend, is dat de wonde na 2 dagen eigen verzorging al kleiner geworden was en dat de verdikking al begon te slinken. Dan vraag je je af wat ze op de stichting gedaan hebben maar zeker niet de beloofde dagelijkse opvolging en verzorging, en dat zogenaamd 2 keer per dag, ... Dat is wat me ook getriggerd heeft in september toen er op de FB pagina van Los Caballos Luna Spanje een filmpje getoond werd van een paard dat opgegeten werd door de vliegen ... tot dan zijn we er heel sereen mee omgegaan maar dit ging te ver, toen heb ik een openbare post gezet hierover op mijn FB. Lau die andere mensen verwijten maakt dat ze paarden verwaarlozen terwijl onze paarden er onder haar zorgen minstens even slecht aan toe waren en waarbij we zelfs ons Olleke hebben moeten laten inslapen ...

We zijn toen nog in gesprek gegaan met Esther, mede-bestuurster van de stichting. Zij wou ons eerst via een mediator laten praten met Lau over onze geschillen maar dat hebben we geweigerd. Volgens onze ervaring zou ze zich er toch proberen uitliegen en ging dat tot niets leiden. Nadat we dan heel ons verhaal aan Esther hebben gedaan, werd er wel degelijk toegegeven dat het dagelijkse bestuur onder Lau niet altijd verloopt zoals het hoort en dat er achter de schermen gewerkt wordt aan een actieplan om zaken bij te sturen. In eerste instantie ging ze ons maandelijks een update hiervan geven maar nadien hebben we daarvoor bedankt toen bleek dat er achter onze rug nog enkele acties werden uitgevoerd om ons in discrediet te brengen ...

kally
Berichten: 5244
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ervaringen Stichting Paard in Nood Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:31

Jeetje, wat naar om te lezen dat jullie paarden er zo slecht aan toe zijn geweest en je Olana zelfs heb moeten laten inslapen. Wordt het Lau niet allemaal een beetje teveel, groeit het haar boven haar hoofd?
Pas ook grote donatie actie ook voor paarden van anderen die smeken om hulp, maar wat zo jammer is …je hoort er niets meer over!
Wat ga je dan krijgen…twijfel en dat is jammer omdat het op zich zo’n mooie stichting is…

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 20:33

Dit is wel een oud topic wat naar boven is gehaald!


De slechte ervaringen met de pensioenpaarden ken ik uit eerste hand. Die paarden zijn destijds terug gehaald naar Nederland.

De stichting is een verdienmodel geworden en ik denk dat het wat uit de hand gelopen is.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 20:38

Jeetje, wat een verhaal! En wat goed dat jullie de paarden hebben opgehaald!
Deden ze daar niet moeilijk over?

Als ik dit zo lees ben ik bang dat veel andere paarden daar ook niet de juiste zorg krijgen :\

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

EricClaes
Berichten: 26
Geregistreerd: 16-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 20:42

Neen ze deden er niet moeilijk over, Lau zei zelfs dat ze blij was dat ze van ons af was (leuk om te horen als je net 1 van je 2 paarden hebt moeten laten inslapen) ... we waren te kritisch over de zorg van onze paarden ... wat achteraf volkomen terecht bleek te zijn
Laatst bijgewerkt door EricClaes op 20-12-22 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamboy

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 20:45

fransje23 schreef:
Dit is wel een oud topic wat naar boven is gehaald!


De slechte ervaringen met de pensioenpaarden ken ik uit eerste hand. Die paarden zijn destijds terug gehaald naar Nederland.

De stichting is een verdienmodel geworden en ik denk dat het wat uit de hand gelopen is.


Zo zijn er meer helaas. Ze beginnen met goede bedoelingen tot ze het grote geld ruiken.

Alice327
Berichten: 6
Geregistreerd: 17-12-13

Re: Ervaringen Stichting Paard in Nood Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 11:50

Ik vond het al een tijd opvallend dat er alleen maar 'zielig' gedaan wordt op de FB-pagina.
"Kijk wat voor zielig geval we nu binnen hebben" of "help ons, ons hooi is op", nooit eens iets anders.
Als je dan begint na te denken hoeveel €'s er toch wel moeten binnenkomen (ik ben zelf bijvoorbeeld meter geweest van 1 van de blijvers, en heel veel mensen met mij), dan klopt er gewoon iets niet. Wat gebeurt er met al dat geld? Als je zelfs nog niet voldoende hooi kan kopen elke maand?

Om dan nog maar te zwijgen over de paarden.
Al die erge gevallen die ze, letterlijk, gebruiken om donaties los te kweken. Vaak paarden die je eigenlijk beter uit hun lijden zou verlossen.
En dan moeten de gezondere paarden er blijkbaar ook aan geloven, want die krijgen dan niet de zorg die nodig is. Wat erg van Olana, en heel blij dat het met Micko weer goed is!

Zinzi_jewel

Berichten: 8781
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 14:17

Helaas hoor en lees ik deze verhalen al jaren ! Zielige paarden redden die met inslapen beter af zouden zijn. Intussen pension paarden verwaarlozen ...

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16

kally
Berichten: 5244
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 14:17

Moet wel zeggen er komen ook filmpjes voorbij waarbij er genoeg gezonde, goed gevoede paarden
voorbij komen.
Bv de Koniks die ze hebben opgenomen zien er nu heel goed uit met wat betreft de plek waar ze eerst waren in Spanje.
Wat ik mis zijn bvb wat antwoorden als je die stelt, maar ik hoop dat wij het mis hebben en het allemaal gewoon klopt.

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

pieterverh
Berichten: 8
Geregistreerd: 19-04-21

Re: Ervaringen Stichting Paard in Nood Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 14:47

Als het zou kloppen zouden de antwoorden wel komen. Ben je te negatief dan wordt je geblokkeerd. Zo hou je alleen juichende volgers over. Koniks zijn zeer zeker heel veel opgeknapt, kwamen inderdaad vel over been binnen. Maar ook hier wordt alleen voornamelijk heno gevoerd. Vooral jonge paarden hebben echt meer nodig. Dat blijkt ook uit de bloedonderzoeken die gedaan zijn bij paarden die nu in Nederland staan.

EricClaes
Berichten: 26
Geregistreerd: 16-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 20:07

Ik heb ons verhaal ook gepost op de Facebookpagina 'Opgelicht in de paarden wereld', daar kennen ze Laura blijkbaar ook : 'U bent niet de enige die klachten heeft over laura en haar stichting' ...

EAST

Berichten: 394
Geregistreerd: 03-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 20:59

Ik zit dit bericht net te lezen op Facebook. Wat ontzettend dapper dat je dit zo openbaar durft te delen.

Ten eerste wil ik jullie nog veel sterkte wensen met het verlies van Olana. En fijn dat Micko inmiddels weer terug bij jullie is in goeie handen.

Wat ik nooit goed heb begrepen van deze stichting is dat ze maar paarden aan blijven nemen. Wetende dat de plek uiteindelijk vol raakt en dat er weer hooi te kort zal komen. Ik snap dat er paarden gered moeten worden want dat is waar de stichting voor staat. Alleen als het werk te veel wordt moet je toch ook kiezen voor de paarden die je al hebt staan. Zelf was ik er niet van op de hoogte dat je daar ook je paarden op pensioen kon zetten. Het mag nooit zo zijn dat paarden die er al staan moeten “lijden” omdat er weer nieuwe paarden bij komen door een reddingsactie. Dan ga je jezelf voorbij werken…

Hoe jouw paarden door jou aangetroffen worden had nooit mogen gebeuren en is nalatigheid geweest in de zorg. Ik vind het ook bizar om te lezen dat de paarden er zo mager bij stonden. Dat zou toch niet mogen gebeuren? En als het gebeurt moet er toch direct gehandeld worden? Dat is niet gebeurt anders had je zelf nooit in hoeven grijpen.

Helaas begint een stichting altijd met een heel mooi doel en eindigt het 9/10 in een geldmachine.

Nogmaals heel veel sterkte gewenst en ik hoop dat jouw verhaal mensen wakker zal maken voordat ze hun paard daar brengen voor hun pensioen.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: Ervaringen Stichting Paard in Nood Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 22:56

Ik ben wel benieuwd of er ook foto's zijn van de paarden en de conditie waar ze in waren toen ze bij de stichting stonden om jullie verhaal te onderbouwen.

'Change is never easy, you fight to hold on, and you fight to let go'

EricClaes
Berichten: 26
Geregistreerd: 16-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 22:57

Bedankt voor jullie reacties allemaal, voor vele mensen is ons verhaal een bevestiging van hun vermoedens

EricClaes
Berichten: 26
Geregistreerd: 16-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 23:14

(Ik kan hier blijkbaar geen video's opladen, dus kijk hiervoor op mijn FB bij de reacties van mijn openbare post) Die video kregen we de week voordat we weer in Almadén waren in juni. We hadden deze gevraagd omdat we er niet gerust in waren. Pas na onze vraag, omdat ze zo mager stond,zijn ze pas gaan kijken hoe ze liep. Na het zien van het filmpje heeft mijn vrouw deze whatsapp naar Lau gestuurd. Toont aan dat wij vanuit België zelfs konden zien dat ze zwaar pijn had terwijl ze het zelf ter plaatse niet gezien hadden ...

Moderatoropmerking:
Plaatsen van prive communicatie is niet toegestaan.
Laatst bijgewerkt door EricClaes op 21-12-22 23:30, in het totaal 2 keer bewerkt

EricClaes
Berichten: 26
Geregistreerd: 16-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 23:27

Foto's van de koker van Micko na enkele dagen eigen verzorging, van vroeger hebben we er geen. Was niet onze prio op dat moment
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

GRIMAJA29
Berichten: 14
Geregistreerd: 21-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 23:51

Calimero_ schreef:
Ik ben wel benieuwd of er ook foto's zijn van de paarden en de conditie waar ze in waren toen ze bij de stichting stonden om jullie verhaal te onderbouwen.


Ik heb zo'n zelfde ervaring met de stichting als Eric. Alleen heb ik mijn pony in 2017 al weer teruggehaald omdat er niks meer over was van mijn mooie ronde arabier.

Zo kwam ze aan in Spanje september 2016

Afbeelding

Afbeelding

Zo stond ze in het natuurpark in juli 2017

Afbeelding

Afbeelding

Zo zag ze eruit in juli 2016

Afbeelding

In september 2016 is ze naar Spanje gebracht.

Zo kwam ze in Juli 2017 terug in NL

Afbeelding

Dit is een foto van mei 2018

Afbeelding


Beste keus ooit om haar terug te halen, ik heb er van geleerd dat niemand zo goed voor jouw dieren kan zorgen als jij zelf.
Ik zou mijn dieren dus ook nooit meer door iemand anders laten verzorgen. Ik heb me zo lang schuldig gevoeld dat ik haar dit aangedaan heb in mijn naïviteit.
Omdat ik er vanuit ging dat iemand die zo begaan is met het redden van dieren niet anders kon als goed voor de mijne zorgen.

KootMiraDrum

Berichten: 8325
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Ervaringen Stichting Paard in Nood Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 00:29

Er wordt idd iedere maand geld gevraagd voor hooi, maar als er eens een paardje in de kliniek moet worden opgenomen kost dat ook klauwen vol geld he, op dat vlak lijkt het alsof er kosten noch moeite gespaard worden.
Wel jammer dat het zo moet gaan, en sommige paarden zijn zo toch weer slachtoffer.

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 00:36

Noooo, die arabier is ook echt schandalig! Echt de omgekeerde wereld! :oo
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 22-12-22 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: gerlienke en 84 bezoekers