Zadelmarkt; ervaringen

Moderators: Coby, Nicole288, Pistasche, Dyonne, Apple, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

prugelpiet
Lid Nieuwsredactie

Zadelmarkt; ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-17 08:36

Voor ik half bokt over me heen krijg; Ja, ik weet dat hier veel topics over zijn. Echter, zijn deze allemaal verouderd en ben ik dus op zoek maar recente ervaringen.

In een ondertussen aardig lang durende zoektocht naar een nieuw springzadel, zadelmarkt.nl tegen gekomen. Na wat gegoogle veel oude topics met slechte recensies tegen gekomen. Maar is dit tegenwoordig ook nog zo? Maken ze nog steeds zadels die inzakken? Of is dit gewoon een kwestie van geen zadelmaker laten komen voor controleren en dan na verloop van tijd gaan klagen?

Dat een zadel van 200 euro niet reuze goed is, begrijp ik ook wel. Maar voor 450 zou je toch een redelijk zadel moeten hebben?

Voor de duidelijkheid, zadel is bedoeld voor 1 pony die niet dagelijks gereden word. Het zadel zal dus +- 4 keer in de week gebruikt worden voor ongeveer een halfuurtje.

We gaan maandag eerst naar een andere zadelmaker toe, maar als die ook niks heeft moeten we toch echt verder kijken...

Edit; mocht het kwalitatief niet slecht zijn en we gaan kijken, gaat er natuurlijk iemand mee die kan beoordelen hoe het zadel ligt en of er nog wat aan gebeuren moet.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 19-02-17 09:28, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast naar de regels van bokt

I am because you were

vera_pino

Re: Zadelmarkt; nog steeds zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 08:39

Voor dat geld heb je hele leuke 2e hands springzadels van merken als prestige en stubben. Weliswaar op leeftijd maar een zadel van die kwaliteit heb je veel meer aan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 08:42

vera_pino schreef:
Voor dat geld heb je hele leuke 2e hands springzadels van merken als prestige en stubben. Weliswaar op leeftijd maar een zadel van die kwaliteit heb je veel meer aan.

Dit ... en mocht je ooit een zadel weer willen verkopen dan lukt dat ook een stuk beter met een merk als Stübben of Prestige omdat dat kwaliteit betekend.

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 08:44

Een beetje zadel kost gewoon al snel 1000 euro. De echt goede merken zitten al snel tegen de 3000. Voor 450 zou ik dus troep verwachten. Voor die prijs kun je wel een net tweedehands zadel kopen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 08:45

Ligt aan het materiaal. Een leren zadel nieuw voor 450,- blijf ik weinig vinden. Dan zou ik ook eerder gaan voor een tweedehands.
En 4x in de week is toch nog aardig wat in gebruik.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 08:57

Het is een eenvoudig rekensommetje. Als je een zadel voor € 450 nieuw koopt, betekent dat dat de kostprijs minder dan de helft daarvan is. Het maken van een zadel is voor het grootste deel handwerk, dus veel arbeidsuren. Daarnaast zijn er de materiaalkosten, het leer, de vulling, de boom, draad. Als je dan gaat uitrekenen wat er per uur aan verdiend wordt weet je al gelijk dat het lage lonen werk is en dat het leer van twijfelachtige afkomst is. Deze zadels worden ook rommeliger in elkaar gezet, met bv meer schroeven, spijkers en nietjes om het zo snel mogelijk af te hebben. Onderhoud aan deze zadels is dan meestal ook niet makkelijk. Als je alleen al een degelijke boom inkoopt betaal je al rond de € 100 dus ook daar is flink op bezuinigd. Het risico van een boom die scheef wordt of scheef is is daarmee ook veel groter.

Master Saddle Fitting Consultant SMS Qualified Saddlefitter

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 08:58

AFgelopen week bij de zadelmaker een tweedehands springzadel gekocht voor 450,-. Dat weet je gewoon dat je een zadel koopt wat goed is en hij komt het volgende week gelijk mooi passen.

Ik zou dit niet durven gokken maar dat zou ik sowieso nooit doen met een zadel. De ellende is huizenhoog als je de rug van een paard verziekt.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 09:04

Springzadels zijn niet zo duur, er is een overschot aan tweedehands springzadels. Voor 500,- kun je goede tweedehands Stubben en Prestige zadels kopen hoor, maar wel onder begeleiding van een erkende zadelmaker.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 09:23

Helemaal eens met bovenstaande reacties. Koop gewoon een goed tweedehands zadel ipv die goedkope kartonnen rotzooi wat je er toch 4x pw op wil leggen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief en Hoofdmoderator Markt
May the horse be with you!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 09:27

Ik verplaats dit topic naar Ervaringen en Diensten waar het hoort.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 09:41

Nies_ schreef:
Een beetje zadel kost gewoon al snel 1000 euro. De echt goede merken zitten al snel tegen de 3000. Voor 450 zou ik dus troep verwachten. Voor die prijs kun je wel een net tweedehands zadel kopen.

Even een misverstand uit de wereld helpen: ook voor 3.000 euro kun je regelrechte troep kopen.

Waar bijv. de zadels van Divoza eigenmerk (die Rossners) echt niet zo gek zijn, lang meegaan en veel minder hoeven te kosten (< 1.000)

Maar Zadelmarkt kun je beter zsm vergeten.

Nies_

Re: Zadelmarkt; ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 09:51

Dat is zeker zo! Maar een hele lage prijs geeft wel aan dat het simpelweg niet kan.

prugelpiet
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-17 10:02

DatBenIkNou schreef:
Helemaal eens met bovenstaande reacties. Koop gewoon een goed tweedehands zadel ipv die goedkope kartonnen rotzooi wat je er toch 4x pw op wil leggen.

Heb je goed gelezen? Ik ben alleen aan het rondkijken, orienteren, en vraag of het nog steeds zo is als wat op bokt staat een paar jaar geleden. Ik zeg helemaal niet dat ik het ga kopen ;) zoals in de OP staat, gaan we morgen eerst langs een zadelmaker die een aantal springzadels heeft liggen.

Voor de rest: dankjewel allemaal! :D
Budget ligt rond de 700/800 euro max, dus daarvoor is vast wel iets te vinden.

I am because you were

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:32

Daar kan je een prima tweedehands zadel voor kopen inderdaad.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:58

Daar heb je een nieuw tekna zadel voor met verwisselbare boom. Is dan mischien wel kunstof maar ze zitten erg lekker.

Uno Fortunato B + 10. L1 +3 01-01-2001/29-09-2019*
Trippel 22-05-2018

prugelpiet
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-17 23:15

Vandaag een goed passende rossner Atlanta gekocht, paard blij, wij blij :)

Iedereen bedankt :D

Toevallig gister in de buurt een zadelmarkt zadel in de buurt te koop aangeboden, dus die ook meegenomen. Deels nieuwschierig wat een goede zadelmaker erover te zeggen had. Was het spring model van 350 euro, en het was 3x niks := kon zelfs ik zien dat dat verre van goed was/lag :Y)

I am because you were

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 18:48

Blij dat je niet voor zadel markt ben gegaan :) Rossner vind ik persoonlijk niet super, voor datzelfde geld heb je een kwalitatief nog beter zadel in goede staat tweedehands, maar ik ben me er van bewust dat niet iedereen een tweedehands wilt. Dan is Rossner vele malen beter dan zadelmarkt :j

prugelpiet
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-17 07:21

Eight schreef:
Blij dat je niet voor zadel markt ben gegaan :) Rossner vind ik persoonlijk niet super, voor datzelfde geld heb je een kwalitatief nog beter zadel in goede staat tweedehands, maar ik ben me er van bewust dat niet iedereen een tweedehands wilt. Dan is Rossner vele malen beter dan zadelmarkt :j

We hebben er 4 zadels op gehad (waaronder stubben) en mee gereden, maar deze lag veruit het beste en zat ook het beste. Ze heeft ons laten zien waar we op moeten letten, dus mocht ie scheef o.i.d worden zien we dat hopelijk optijd en kunnen we er mee terug :)

I am because you were

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie