De NCSAH - al ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Room_Soesje
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-08-12

Re: De NCSAH - al ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 11:50

Ook ik was geïnteresseerd in de NCSAH opleiding maar door de kosten is ook dit voor mij een niet haalbaar iets geweest. Nu ik daarentegen hier lees dat de meeste instructeurs niet op bokt zitten, iemand zijn/haar ervaring deelt en er vervolgens ineens meerdere reacties komen van mensen die daar dus wel vandaan komen heb ik toch wel mijn bedenkingen.
Wat Truitje uit is zijn/haar eigen ervaring en heeft daadwerkelijk niets met laster te maken. Beetje jammer dat hier direct weer mee "gedreigd" wordt. Ook wordt er om ervaringen gevraagd dus om dan meerdere keren te melden neem contact met ons op en kijk op facebook is in mijn ogen een beetje vreemd. Facebook heeft niet iedereen en als ik ervaringen van mensen wil weten dan neem ik geen contact op met het bedrijf zelf want dan krijg je verkooppraatjes.
Ik hoop dat er nog meer mensen zijn die hun ervaring (positief of niet) hier willen delen want ik ben nog steeds geïnteresseerd om hier meer over te lezen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 12:35

Mariekyy schreef:
Als jullie echt willen weten hoe NCSAH-instructeurs opgeleid zijn en de opleiding ervaren. Is het denk ik het beste om gewoon eens iemand te bellen voor vragen, ik weet zeker dat iedereen bereid is om jullie te woord te staan.


Dit vind ik een gekke reactie: Truitje heeft toch laten weten hoe NCSAH instructeurs opgeleid worden en hoe ze de opleiding heeft ervaren?

Ik snap nu trouwens wel waarom ze bang was om haar verhaal hier neer te zetten. :x

bderecht schreef:
Beste Alexandra (truitje),

Treurig om te zien hoe jij je uitlaat over de NCSAH. Waarschijnlijk ligt de oorzaak in het feit dat je vorig jaar,ook bij herkansing, niet hebt kunnen slagen voor het examen van het Basistraject.


Beste bderecht, hoe onbeschoft is het wel niet om ongevraagd iemands voornaam op Bokt te gooien?
Ik moet zeggen dat jouw post me wel een heel erg naar gevoel bij jouw opleiding geeft, niet alleen omdat je zomaar de namen van tegenstanders vrijgeeft, maar je ook persoonlijke details over haar als student deelt en bovendien aangeeft dat die details de (enige??) reden zijn waarom ze nu kritisch is...
Als een hoofddocent van een opleiding zo fout bezig is, dan ga je je vanzelf afvragen of haar verhaal niet gewoon van A tot Z klopt, want jouw reactie sluit naadloos aan bij hoe zij het omgaan met kritische/andersdenkende studenten tijdens de studie ervaren heeft. :n

bderecht
Berichten: 2
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 14:26

Anoniem met modder smijten en onwaarheden verkondigen om bewust iemand of een bedrijf zwart te maken is hier door een aantal mensen kennelijk wel geaccepteerd. Daar openlijk op reageren kennelijk niet.

Nogmaals, voor de mensen die werkelijk op zoek zijn naar informatie: kom naar een open dag, bekijk facebook, informeer bij meerdere studenten. Hier ga je niet veel vinden, daar er bijna niemand van de NCSAH op Bokt zit. Intern zijn we op dit topic geattendeerd, zodat er een reactie vanuit ons kan komen op de verkondigde onwaarheden.

Anoniem

Re: De NCSAH - al ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 14:32

Maar dan ga je als bedrijf toch serieus niet op zo'n manier reageren? :o?
Iedere zichzelf én de ander respecterende opleiding had gereageerd met 'Jammer dat de opleiding jou niet is bevallen. Dit en dat wat je zegt klopt niet, dat doen we zus en zo. Helaas kunnen we het niet iedereen naar de zin maken maar er zijn gelukkig ook veel tevreden klanten.'
Maar je gaat toch niet iemand eigennaam zomaar op internet smijten omdat die persoon kritiek heeft op een bedrijf, en je gaat toch al helemaal niet eventjes diens curriculum vitae op het web delen om de rest van de wereld te 'bewijzen' dat die persoon geen recht heeft op een eigen mening? :wow: :?

Ging jij niet ook columns schrijven voor Bokt?
Dan mag er toch echt wel wat aan je netiquette en relativeringsvermogen geschaafd worden. Ik ga dit even temmen bij een mod. :n

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:33

Truitje, ik hoor zelfde verhalen en wat ik op fb voorbij zie komen, ben ik ook niet van onder de indruk.

Ik vind het ook laag, om zo te reageren vanuit de opleiding als mensen de opleiding niet goed vinden.

En ja, ik zie ook een instructrice lesgeven en aan het werk waarvan ik denk???

Dat deze opleiding erkend is, zegt me helemaal niks, Orun is dat ook en die is ook niet van hoge kwaliteit.

Het is gewoon commercieel een goede aanpak, ruimte en mogelijkheden om dit te doen, net zoals enkele anderen die ene opleiding aanbieden die niks anders is, dan wat er al is. Ze willen vooral veel deelnemers die belachelijk veel geld betalen voor een dergelijke cursus.

*edit* als je zo zeker bent van de kwaliteit van je cursus, hoef je hier ook helemaal niet op een dergelijke manier te reageren als het slechts 1 iemand zou zijn die voortijdig stopt en de opleiding niks vindt.......Dan heb je helemaal niks te vrezen, toch?

Rocamor

Berichten: 10815
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:58

bderecht schreef:
Anoniem met modder smijten en onwaarheden verkondigen om bewust iemand of een bedrijf zwart te maken is hier door een aantal mensen kennelijk wel geaccepteerd. Daar openlijk op reageren kennelijk niet.

Nogmaals, voor de mensen die werkelijk op zoek zijn naar informatie: kom naar een open dag, bekijk facebook, informeer bij meerdere studenten. Hier ga je niet veel vinden, daar er bijna niemand van de NCSAH op Bokt zit. Intern zijn we op dit topic geattendeerd, zodat er een reactie vanuit ons kan komen op de verkondigde onwaarheden.


Ik vind het erg jammer hoe jullie als bedrijf reageren, of beter gezegd, afreageren op een ontevreden cursist. Dat had mijns inziens heel wat professioneler gekund zonder een ex cursist nog een trap na te geven. Daarmee zet je jezelf mijns inziens op een achterstand.

Had het algemener gehouden (jammer dat het voor jou niet was wat je zocht truitje. We zullen jouw ervaring evalueren want van (negatieve) feedback kunnen wij als bedrijf alleen maar groeien. Ik hoop dat jij een opleiding vindt die beter bij jouw wensen aansluit. Bijvoorbeeld). Ook al zou truitje de kop van de kont van een knol niet kunnen onderscheiden.

Nav je de laatste zin in je eerste reactie, hoe huidig zijn de huidige examinatoren?

Rockes <3

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:46

Kleine noot, off topic wellicht: Ik ken de personen in kwestie en opleiding niet.
Noch positief noch negatief

Hoe weten we dat degene die reageert ook daadwerkelijk de persoon is wie de naam van de opleiding als hoeder (zou) draagt (dragen)? Iedereen kan een account aanmaken bij wijze van spreken (niet helemaal waar, maar over het algemeen).

Mensen, wees alsjeblieft nadenken en kritisch met openbare fora en wat je wel of niet plaatst. Elk verhaal heeft meerdere kanten, bekijk het vanuit diverse perspectieven. Daar leren we van met elkaar. Wat ieder voor zich eruit haalt als les, dat is aan diegene zelf. Ervaringen uit eerste hand zijn mogen hier wel vermeld worden, dacht ik?

truitje

Berichten: 573
Geregistreerd: 24-01-11
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 00:02

Het is niet mijn intentie om anderen te overtuigen, ik wil mensen alleen informeren over mijn ervaring. Als mensen een goed gevoel hebben bij de opleiding, moeten ze het vooral zelf gaan ervaren. Misschien (en hopelijk) is hun ervaring anders.

Het examen bestond uit een praktijk-en theorie gedeelte. Het theorie examen heb ik niet gehaald omdat ik 6 weken ervoor bevallen was. De theorie heb ik niet goed genoeg kunnen leren en ik wilde het toch proberen. De oorzaak hiervan lag dan ook niet bij de NCSAH maar bij mijzelf. Wat mij betreft kan hier gewoon openheid over bestaan. Mijn ervaring staat dus los van het examenresultaat, wat ik in mijn vorige bericht dan ook niet noem. Wel de wijze van toetsing, maar volgens het bericht van bderecht blijkt dat inmiddels veranderd. Daar weet ik het fijne verder niet van dus daar kan ik niks over zeggen.

ellenimar
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-09-09

Re: De NCSAH - al ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 17:13

ken de opleiding niet maar hoor alleen vaak dat er goede passende zadels afgekeurd worden en dat men dan via/bij hun een wel geweldig zadel gekocht kan worden....beetje typisch ??

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Re: De NCSAH - al ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 17:47

Tja ik ken 2 mensen van de lijst, rijden zelf als een natte krant. 1 weet heel goed hoe je een paard naar de klote helpt.En de ander dendert alleen het verhaaltje op wat ze ingeprent heeft gekregen op de cursus.Maar ze voelen zich in ene de allerbeste.Net zoals idd met die zadels, die had degene ook aangeschaft paste voor geen meter.

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Re: De NCSAH - al ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 18:04

Mijn ervaring tot nog toe is heel positief! Ik heb pas een inspiratiedag bezocht en 1 praktijkweekend gehad en ben daar erg tevreden over. De docenten zijn enthousiast, denken mee en geven fijn les.

J508

Berichten: 490
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 18:58

Ik heb wel ervaring met een instructrice van deze opleiding. Ga geen namen noemen, maar mijn huidige instructrice is op een moment begonnen aan de opleiding toen ik al een aantal jaar les had van haar. Ik merk dat ze inderdaad veel kennis erbij heeft gekregen van de biomechanica maar verder vond ik haar en haar ideeën al goed/sluit aan bij hoe ik erover denk.

Ik ben ooit mee gegaan naar een examendag als proefpersoon na het eerste jaar. Ik was niet altijd onder de indruk van de rijkunsten van de diverse kandidaten noch over de manier van lesgeven. Maar dat heb je ongetwijfeld bij alle opleidingen. Sommige mensen kunnen goed rijden maar het niet overbrengen, sommige mensen kunnen niet zo goed rijden maar wel goed lesgeven, en sommigen kunnen allebei wel (of niet :+)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De NCSAH - al ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 18:37

Maar je kan mensen heel veel wijsmaken als ze zelf weinig kennis hebben, onzeker zijn etc. Vooral als je je verhaal goed inpakt.
Het probleem is dat er op grote schaal zo slecht les wordt gegeven dat alles wat beter klinkt, al snel als goed wordt ervaren, als men maar leuk onderbouwt.
Zelfs met de biomechanica kun je alles zo vertellen als je goed uitkomt. Pijltje bij een plaatje zus en zo en mensen nemen het voor wetenschap aan......

Reactie
Berichten: 1
Geregistreerd: 18-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:39

Er zijn genoeg (positieve en negatieve) verhalen te vertellen, maar het geheel is nogal ‘sekte-achtig’ en er wordt veel in de doofpot gestopt. Kritische vragen op de facebook-pagina van de NCSAH worden bijvoorbeeld er af gehaald. Het zou interessant zijn om een lijst te maken met alle namen van mensen die ooit met deze opleiding gestart zijn, maar die vervolgens gestopt zijn en ook niet (meer) erkend willen zijn bij de NCSAH. Overigens zijn er ook mensen die nog wel erkend blijven om te zien wat het brengt.

Zelf werd ik erg enthousiast over de kennis en kunde m.b.t. het trainen van paarden en ik heb erg veel geleerd bij de NCSAH. Vanaf het begin vond ik het wel jammer dat het eerste jaar, op 1 module na, door andere docenten werden gegeven dan B. de Recht. Ik snap dat de opleiding groeit en dat er keuzes gemaakt moeten worden. Je krijgt les van (voormalige) studenten uit een hoger jaar.

Ik ben zeer te spreken over de kennis en kunde m.b.t. tot paarden, maar ik ben niet te spreken over de manier waarop de oprichters omgaan met mensen. Een aantal voorbeelden. De oprichters roddelen over (ex)studenten, dit heb ik zelf gehoord, maar ook bevestigd gekregen van anderen. Je werd in mijn tijd ook beoordeeld door de oprichters. De klachtencommissie bestaat uit de oprichters. Mensen die niet volledig meedoen worden uit de organisatie gewerkt (ook docenten). Wanneer men kritische vragen stelt (bijv. n.a.v. veranderingen tijdens de opleiding), wordt dat als gezeur gezien en loop je een grote kans een snauw te krijgen van A. Koppen. Bijna iedereen krijgt op een punt wel een keer te horen dat ‘je je paard kapot maakt’ als je een andere keuze maakt dat zij aangeven.

Commercieel gezien zijn ze hartstikke goed bezig natuurlijk. Overal valt geld aan te verdienen en dat wordt dus ook gedaan. Dit mag en daar is niets mis mee. Ik vind het wel jammer dat de focus is verschoven van de revalidatie-kant naar de wegstrijdsport-kant, maar daarmee kun je wel weer een veel grotere doelgroep bereiken. Dus dat zijn keuzes. Verder ziens ze meer in het investeren in combinaties die al een hoger niveau hebben. Die leren ze bijvoorbeeld de piaffe en weer een combinatie die ‘zo ver’ is gekomen, dankzij de NCSAH. Daarnaast moet je bereid zijn om veel ‘ja, en amen’ te zeggen (hoger geklasseerd paard kopen, ander zadel kopen, andere instructeur nemen, andere behandelaar gebruiken, ander voer enz.) en dan is er heel veel mogelijk binnen deze organisatie.

Ik laat het bij deze ene reactie en ik hoop voor alle cursisten na mij dat er wel het e.e.a. is veranderd of gaat veranderen binnen deze opleiding, zodat deze goede opleiding voor de paarden ook een fijne opleiding wordt voor de mensen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 bezoekers