Zadel na laten kijken, door wie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellalover

Berichten: 171
Geregistreerd: 24-11-12
Woonplaats: Het hoge Noorden

Zadel na laten kijken, door wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 13:59

Hoii, binnenkort wil ik het zadel laten nakijken van mn pony door een zadelmaker. Zelf woon ik in de provincie Friesland. Ik ben al opzoek gegaan naar een zadelmaker, maar ik vind alleen zadelmakers die een zadel van hun zelf aanpassen.

Weten jullie een zadelmaker die bij je langs komt om te kijken of het zadel goed ligt? En de pony dus niet een ander zadel aan gaan passen?
Alvast bedankt :)

JuliaKamm

Berichten: 1373
Geregistreerd: 19-10-11
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:00

Zadelservice Nederland! hier de website
Ik heb daar ook mijn zadel van mijn vorige pony laten nakijken, en ze kijken niet alleen hun eigen zadels na!

Erg goede service ;-)
Laatst bijgewerkt door JuliaKamm op 07-12-13 14:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:01

Dan kijk je beter voor een zadelpasser, een zadelmaker heeft vaak zijn eigen merk van zadels, of verkoopt ook zadels. Zadelpassers verkopen ook, maar die hebben geen eigen merk.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Zadel na laten kijken, door wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:11

Bullshit. Mijn zadelmaker heeft geen merk en verkoopt zelfs geen zadels. Heel af en toe een 2e handse.

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:27

Nies_ schreef:
Bullshit. Mijn zadelmaker heeft geen merk en verkoopt zelfs geen zadels. Heel af en toe een 2e handse.

In belgie zit dat misschien anders. Hier heb je zadelherstellers, zadelpassers en zadelmakers. Ze doen net wat het woord zegt, zadels herstellen, passen en maken.
Ze hebben titel van zadelmaker dan misschien wel, maar zijn op dat moment zadelpasser.

Ik bedoel er ook maar mee dat ze als ze namen op internet zoekt ze beter naar zadelpasser zoekt ipv zadelmaker.

ellalover

Berichten: 171
Geregistreerd: 24-11-12
Woonplaats: Het hoge Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 18:02

Ik heb 3 goede zadelpassers gevonden: Zadelservice Nederland (wel de duurste €95,00)
De Peertil (ena goedkoopste €74,75)
MD Zadelservice (goedkoopste €66,78)

juleke

Berichten: 633
Geregistreerd: 04-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:23

Leen_ schreef:
In belgie zit dat misschien anders. Hier heb je zadelherstellers, zadelpassers en zadelmakers. Ze doen net wat het woord zegt, zadels herstellen, passen en maken.
Ze hebben titel van zadelmaker dan misschien wel, maar zijn op dat moment zadelpasser.

Ik bedoel er ook maar mee dat ze als ze namen op internet zoekt ze beter naar zadelpasser zoekt ipv zadelmaker.

Onzin. Hier wordt echt geen onderscheid gemaakt in zadelpasser/zadelmaker/zadelhersteller. Meestal noemt iedereen zich zadelmaker en gaat men ervan uit dat ze dan ook kunnen passen/herstellen.

Je hebt hier de zadelmakers van Syntra: zij noemen zichzelf meestal zadelmaker maar kunnen dus maar net een zadel herstellen. Deze mensen zijn NIET opgeleid om een zadel te kunnen passen (ook al zeggen ze vaak van wel).

Verder hebben ook wij MSFC'ers. De meesten in België hebben volgens mij wel het tweede jaar van de MSFC-opleiding gedaan en kunnen dus ook een zadel herstellen (vaak veel degelijker en netter dan de mensen die de Syntra-opleiding gedaan hebben). Een enkeling zal misschien het derde jaar ook gevolgd hebben en zal dus ook veel breder opgeleid zijn.

En dan hebben we nog de grootste groep van zadelpassers/zadelmakers: de zelfbenoemden. Mensen die geen enkele vorm van opleiding hebben gehad en die zichzelf zadelpasser noemen maar er eigenlijk geen flauw benul van hebben. Zo zijn er ook doe-het-zelf zadelmakers die zelf maar uitgevonden hebben hoe ze bijvoorbeeld een zadel moeten opvullen of een singelstoot moeten vervangen, maar niet eens weten hoe een zadel open moet (kussens eronder uit). De meeste ruitershops vallen hier ook onder. Zeker wat betreft het zadelpassen.

En dan zal er hier en daar wel een enkeling zijn die effectief zelf een zadel volledig kan opbouwen, maar die vind je hier echt niet veel.

Iemand die zichzelf zadelpasser noemt, kan ook best een 'eigen' merk verkopen. Ben jij niet gewoon in de war met de MSFC'ers die enkel het eerste jaar hebben gevolgd en bijgevolg geen MSFC-zadels mogen verkopen? Verder zal ook niet elke zadelmaker (-hersteller) zadels verkopen. Eerder zadelpassers zullen dit doen.

TS: Mijn ervaring met Zadelservice Nederland is dat zij niet puur gericht zijn op verkoop, maar op de beste oplossing vinden voor het paard. Als zij denken dat jouw zadel nog passend gemaakt kan worden, zullen ze dat ook zeker aangeven.

Aanvulling: Ik vergeet de zadelmakers die door een andere zadelmaker zijn opgeleid. Meestal zijn dit ook slechts herstellers, hoewel ze zichzelf toch zadelmaker noemen.

(Edit: Aanvulling)
Laatst bijgewerkt door juleke op 07-12-13 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Zadel na laten kijken, door wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:44

HAR -> ED

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Zadel na laten kijken, door wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:52


Shenanigans

Berichten: 90
Geregistreerd: 27-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:57

Feike Bruinsma, komt aan huis en is kundig. Duurt alleen wel even vaak voordat je je zadel terug hebt.

En is niet te duur. Rekent geen absurde voorrijkosten of pas-kosten.

_KellyAV

Berichten: 3761
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Westerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:06

Hans de Haas!! Geweldige man! Komt aan huis en past direct je zadel aan. Hij werkt met de equiscan (even op google zoeken) en zo ligt je zadel dus (bijna) altijd goed!

juleke

Berichten: 633
Geregistreerd: 04-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:29

_KellyAV schreef:
Hans de Haas!! Geweldige man! Komt aan huis en past direct je zadel aan. Hij werkt met de equiscan (even op google zoeken) en zo ligt je zadel dus (bijna) altijd goed!

Helemaal geweldig die equiscan! Zolang je paard blijft stilstaan toch want als hij gaat bewegen, krijgt zijn rug weer een andere vorm.. en dan zit je daar met dat zadel dat perfect ligt als het paard stilstaat en helemaal niet meer als hij gaat lopen.

Dan toch liever een zadelpasser die kan voelen en kan zien of het zadel goed ligt en dus geen hulpmiddeltjes nodig heeft.

claucarlien

Berichten: 285
Geregistreerd: 28-10-09

Re: Zadel na laten kijken, door wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:38


Zoefferd

Berichten: 415
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Zadel na laten kijken, door wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:19

De verlichte zit dat is ook de zadelmaker van anky v grunsven ik heb hem ook kost wel wat meer geld hij heeft ook niet veel tijd dus je moetvwel een goede afspraak maken mosschien wilt hij wel even langskomen volgens mij heet hij godfried